search
menu

ییلاق اولسبلنگاه کجاست؟ آب و هوای اولسبلنگاه در طول سال

اگر از شیفتگان گردشگری و سفر باشید احتمالاً نام ییلاق اولسبلنگاه به گوشتان خورده است. سرزمینی جادویی که با سرسبز بودن خود آرامشی رؤیایی دارد. ییلاق اولسبلنگاه که با نام ییلاق ماسال نیز شناخته می‌شود، یکی از خوش‌آب‌وهواترین مناطق در استان گیلان است. در این منطقه کوهستانی به هر طرف که نگاه کنید چیزی جز جنگل و سرسبزی نمی‌بینید. اولسبنگاه یکی از جاذبه‌های توریستی گیلان در این منطقه است که حتی مسافران خارجی را نیز جذب خود می‌کند.
اگر قصد دارید در تعطیلات بعدی راهی شمال کشور شوید، اولسبلنگاه را هم در لیست سفرتان بگنجانید! در این مقاله با ما همراه باشید تا با این ییلاق بهشتی بیشتر آشنا شویم.
ییلاق اولسبلنگاه کجاست؟ آب و هوای اولسبلنگاه در طول سال

ییلاق اولسبلنگاه کجاست؟

شاید از خود بپرسید که ییلاق اولسبلنگاه دقیقاً کجا قرار دارد؟ این روستای دنج بخشی از ییلاق ماسال است و در استان گیلان قرار گرفته است؛ مکانی فرح‌بخش که در ارتفاع ۱۴۸۹ متری از سطح دریا و در ارتفاعات کوه‌های تالش واقع شده است. آب و هوای اولسبلنگاه سرد و ییلاقی است و در این ناحیه همواره می‌توان مه، جنگل، آسمان آبی، کلبه‌های چوبی و ده‌ها جاذبه طبیعی را دید که هوش از سرتان می‌برد. دهکده اولسبنگاه تحت نظارت اداره منابع طبیعی مدیریت می‌شود؛ به همین دلیل بکر بودن خود را حفظ کرده است. وجود کلبه‌های چوبی و امکانات مناسب باعث شده تا این جاذبه دیدنی همواره مورد استقبال دوستداران طبیعت قرار گیرد.
ییلاق اولسبلنگاه کجاست؟ آب و هوای اولسبلنگاه در طول سال

آب و هوای ماسال اولسبلنگاه در طول سال چطور است؟

اولسبلنگاه منطقه‌ای ییلاقی است و همان‌طور که انتظار می‌رود در فصل‌های پاییز و زمستان آب و هوای سردی دارد؛ به‌طوری‌که ممکن است اسکان در این منطقه را سخت کند. با وجود امکانات رفاهی، اکثر گردشگران ترجیح می‌دهند تا در نیمه اول سال به اولسبلنگاه سفر کنند. با درنظرگرفتن محل این ییلاق و آب و هوای اولسبلنگاه در طول سال، می‌توان گفت بهترین زمان سفر بهار و تابستان است.
فصل بهار زیباترین مناظر را در این ارتفاعات رقم می‌زند، در این فصل شاهد بارش‌های پراکنده در این منطقه هستیم و مه همه‌جا را فرامی‌گیرد. در فصل تابستان نیز هوا معتدل است و می‌توان به‌راحتی به کوه‌پیمایی پرداخت. هوای خنک اولسبلنگاه در تابستان باعث شده این جاذبه‌ی دیدنی در گرم‌ترین روزهای سال هم خالی از گردشگر نباشد.

دلیل نامگذاری اولسبلنگاه

اولسبلنگاه واژه‌ای محلی است که از گویش تالشی الهام گرفته است. این کلمه ترکیبی از دو واژه «اولس» به معنای نوعی درخت به نام «ممرز» و «بلنگاه» به معنی «جای بلند» است. مردم بومی این ناحیه را محل رویش درخت ممرز می‌دانند و به همین دلیل به این اسم مشهور است.
ییلاق اولسبلنگاه کجاست؟ آب و هوای اولسبلنگاه در طول سال

پوشش گیاهی و جانوری اولسبلنگاه

در ییلاق اولسبلنگاه می‌توان انواع درخت راش، ممرز، بلوط، شمشاد، انجیر و تمشک دید. همچنین نوعی درخت انگور به اسم آقطی در آنجا وجود دارد که شاید در کمتر جایی بتوان آن را پیدا کرد. در مورد پوشش جانوری نیز باید گفت اولسبلنگاه محل سکونت انواع خرس، گربه وحشی و عقاب است. همچنین می‌توان در آنجا انواع پرنده، قورباغه، سمور و مرال دید؛ پس فراموش نکنید در سفر به این منطقه دوربین عکاسی خود را نیز همراهتان ببرید. البته باتوجه‌به وجود گونه‌های مختلف جانوری بهتر است اصول ایمنی را به‌خوبی رعایت کنید و خود را در معرض خطر قرار ندهید.
ییلاق اولسبلنگاه کجاست؟ آب و هوای اولسبلنگاه در طول سال

تفریحات و امکانات رفاهی اولسبلنگاه

اگر بخواهید راهی اولسبلنگاه شوید باید از قبل درباره امکانات رفاهی و تفریحات این منطقه اطلاعات کسب کنید. همچنین توصیه ما به گردشگران این است که قبل از عزیمت محل اسکان خود را رزرو کنند تا دچار مشکل نشوند. در ادامه هرآنچه که نیاز است را توضیح می‌دهیم.

امکانات رفاهی اولسبلنگاه


یکی از اصلی‌ترین امکانات رفاهی اولسبلنگاه وجود کلبه‌های چوبی برای شب ماندن است. در آنجا می‌توانید یک کلبه اجاره کرده و شب را در دل جنگل سپری کنید. حتی تصور اینکه صبح با چشم‌انداز جنگل و مه بیدار شوید و از طبیعت لذت ببرید؛ لذت‌بخش است. همچنین مردم محلی اقدام به فروش غذاهای سنتی می‌کنند.
در آنجا می‌توانید طعم میرزاقاسمی خوشمزه و محلی را چشیده و از دوغ محلی لذت ببرید. ناگفته نماند که در این حوالی یک هتل چندطبقه نیز وجود دارد که اتاق‌های آن چشم‌اندازی رؤیایی دارند. این هتل خدماتی مانند صبحانه، پارکینگ، وای‌فای لاندری ارائه می‌دهد. اگر هم دوست داشته باشید می‌توانید در ماسال اقدام به اجاره‌ی خانه بومی کرده و چند روزی را متفاوت زندگی کنید.
ییلاق اولسبلنگاه کجاست؟ آب و هوای اولسبلنگاه در طول سال

تفریحات ییلاق اولسبلنگاه


درباره تفریحات آنجا نیز باید گفت که اسب سواری، یوگا، کوهنوردی و عکاسی از جمله کارهایی است که در اولسبلنگاه انجام می‌شود. اگر هم اهل ماجراجویی باشید بد نیست تا در دل جنگل به راهپیمایی مشغول شده و از رودهای فصلی دیدن کنید. همچنین گردشگران زیادی برای کمپ زدن در دل طبیعت راهی این منطقه می‌شوند. تصور کنید شب در آنجا بمانید و به تماشای ستارگان بپردازید! چه تجربه‌ای زیباتر از این!
ییلاق اولسبلنگاه کجاست؟ آب و هوای اولسبلنگاه در طول سال

بهترین مسیر دسترسی به اولسبلنگاه

اگر بخواهید از تهران راهی اولسبلنگاه شوید باید به سمت ماسال سفر کنید و در حدود ۶ ساعت در مسیر خواهید بود. برای رسیدن به آنجا باید وارد اتوبان تهران - قزوین شده و در حوالی رشت وارد مسیر فومن - سراوان شوید. در ادامه جاده فومن - آستارا را ادامه دهید تا در نهایت به ماسال برسید. بعد از عبور از این شهرستان به اولسبنگاه می‌رسید.
اگر هم بخواهید از رشت راهی این کوهستان جادویی شوید کافی است خود را به ماسال برسانید. به طور کل بعد از ۲ ساعت به مقصد می‌رسید. در این مسیر باید از صومعه‌سرا و دهستان طاهر گوراب عبور کنید که خود منظره‌ای بکر و تماشایی دارند.
ییلاق اولسبلنگاه کجاست؟ آب و هوای اولسبلنگاه در طول سال

بهترین زمان بازدید از اولسبلنگاه

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم بهترین زمان سفر به اولسبلنگاه نیمه اول سال است. در فصل بهار از سرمای هوا کاسته شده است؛ اما همچنان با بارش باران روبه‌رو هستیم؛ لذا باید لباس مناسب همراه داشته باشید. در پیشنهاد ما به شما این است که فصل تابستان را برای سفر به این مکان رؤیایی انتخاب کنید. زیرا دیگر از بارش‌های شدید و سرما خبری نیست. همچنین طبیعت در اوج زیبایی است و حسابی شما را به وجد می‌آورد.

جاهای تفریحی و دیدنی اطراف اولسبلنگاه

دیدنی‌های ماسال در نزدیکی ییلاق اولسبلنگاه کم نیستند و در ادامه هرکدام را معرفی می‌کنیم.
ییلاق اولسبلنگاه کجاست؟ آب و هوای اولسبلنگاه در طول سال

طالب دره


یکی از دیدنی‌های ماسال در حوالی اولسبلنگاه طالب دره است. این روستای بکر در توابع شهر شاندرمن قرار گرفته و وسعت کمی دارد. در آنجا این امکان وجود دارد تا به اجاره خانه بپردازید و شب را در این منطقه آرام سپری کنید. همچنین می‌توانید کباب طبخ روزانه با گوشت تازه خریداری کرده و از طعم آن لذت ببرید. اگر روزی با طالب دره سفر کردید حتماً سری به بازار محلی آنجا هم بزنید و به خرید سوغات بپردازید.
ییلاق اولسبلنگاه کجاست؟ آب و هوای اولسبلنگاه در طول سال

بام سبز ماسال


از دیگر جاهای دیدنی گیلان در نزدیکی ییلاق اولسبلنگاه می‌توان به بام سبز ماسال اشاره کرد. این فضای وسیع در فاصله ۱ کیلومتری از مرکز شهر قرار گرفته و چشم‌اندازی جذاب دارد. در آنجا می‌توان به یک کافه سنتی رفت و چای اصیل شمال را امتحان کرد. اگر به دنبال آرامش و نسیم خنک هستید بام ماسال را از دست ندهید. این فضا در هنگام عصر منظره‌ای باشکوه دارد و جان می‌دهد برای عکاسی کردن. ناگفته نماند که برخی افراد در زمان طلوع صبح به آنجا می‌روند و یک روز جدید را از بام ماسال آغاز می‌کنند.
ییلاق اولسبلنگاه کجاست؟ آب و هوای اولسبلنگاه در طول سال

شاندرمن


دهکده توریستی شاندرمن یکی از دیگر جاهایی است که در سفر به گیلان و اولسبلنگاه نباید از دست داد. این شهرستان زیبا با صومعه‌سرا و خلخال همسایه است و دسترسی خوبی به جاده‌های اصلی دارد. همچنین وجود آب و هوای خوب در آنجا باعث شده تا همواره موردتوجه گردشگران قرار گیرد. جنگل سرسبز و مراتع بکر آن جان می‌دهد برای گردش و پیاده‌روی. از جمله جاهای دیدنی شاندرمن می‌توان به روستای سیاهمرد، دیوار سنگی اسب ریسه و ییلاق النزه اشاره کرد. اگر هم به غارنوردی علاقه دارید فراموش نکنید تا به غار آویشو بروید و از قندیل‌های آن بازدید کنید. این غار یکی از طولانی‌ترین غارهای ایران است که هر فرد ماجراجویی را جذب خود می‌کند.
ییلاق اولسبلنگاه کجاست؟ آب و هوای اولسبلنگاه در طول سال

رودخانه خالکایی


اگر هم دوست دارید تا در کنار رودخانه پیک‌نیک برپا کنید پیشنهاد ما به شما رودخانه خالکایی است. این رود پرآب از کوه‌های شاه معلم سرچشمه می‌گیرد و بعد از عبور به تالاب انزلی وارد می‌ریزد. وجود مراتع بکر در کنار آن سبب شده تا به یکی از دیدنی‌ترین نقاط طبیعت ایران تبدیل شود و گردشگران برای استراحت در کنار این رود توقف کنند. همچنین قایق‌سواری از جمله کارهایی است که می‌توان در آنجا انجام داد. در کنار رودخانه خالکایی می‌توان هوایی لذت‌بخش را تجربه کرد و به ادامه سفر پرداخت.

اجاره کلبه و اقامتگاه در اولسبلنگاه

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم می‌توان با متنوع‌ترین قیمت‌ها به اجاره کلبه در اولسبلنگاه پرداخت. کلبه‌های این ییلاق ماسال همگی امکانات اولیه مانند برق دارند و در کنار آن‌ها سرویس بهداشتی احداث شده است. ناگفته نماند که در حوالی این کلبه‌ها فروشگاه‌های مواد غذایی نیز وجود دارد که نیاز گردشگران را رفع می‌کنند. اگر هم دوست داشته باشید می‌توانید در تنها هتل این منطقه اسکان کرده و خدمات لاکچری‌تر دریافت کنید. لازم به یادآوری است که برخی از گروه‌ها اقدام به برپایی کمپ در این ناحیه می‌کنند و شب را در چادر اسکان می‌کنند. این تجربه حسابی لذت‌بخش است و اولسبلنگاه جان می‌دهد برای این کار.
ییلاق اولسبلنگاه کجاست؟ آب و هوای اولسبلنگاه در طول سال

نکات مهم در سفر به اولسبلنگاه

- حتماً برای سفر به اولسبلنگاه لباس مناسب فصل همراه داشته باشید.
- به گونه‌های گیاهی و جانوری آنجا آسیب نرسانید.
- زیرانداز، کلاه، ظروف ساده و پتو همراه خود داشته باشید.
- برای جلوگیری از گم کردن مسیر در شب رانندگی نکنید.
- گاهی آب و هوای اولسبلنگاه متغیر است؛ لذا حتی در فصل بهار زنجیرچرخ همراه داشته باشید.
- داروهای ضروری حتماً همراه خود ببرید.
- مراقب کودکان باشید و آن‌ها را در جنگل تنها نگذارید.
- برای روشن کردن آتش از شاخه درختان استفاده نکنید.
- زباله‌ها را در طبیعت رها نکنید.
- با خرید غذای محلی به جامعه بومی سود برسانید.
- سوغات اولسبلنگاه انواع جوراب پشمی، لیف و عروسک است که پیشنهاد می‌کنیم از مردم محلی تهیه کنید.
- بدون اجازه از بومیان عکاسی نکنید.
- زیر درختان آتش روشن نکنید.
- تاحدامکان در زمستان سفر نکنید.
- پیش از عزیمت وضعیت آب و هوا و وضعیت جاده را بسنجید.
ییلاق اولسبلنگاه کجاست؟ آب و هوای اولسبلنگاه در طول سال

کلام آخر

اگر شیفته طبیعت‌گردی هستید چه گزینه‌ای بهتر از اولسبلنگاه! این منطقه با آرامش و زیبایی خود روحتان را جلا می‌دهد. چه با تورهای طبیعت‌گردی سفر می‌کنید و چه به‌صورت انفرادی حتماً اطلاعات اولیه درباره این منطقه و وضعیت جاده کسب کنید تا سفری فراموش‌نشدنی را رقم بزنید.

سؤالات متداول


چطور از ماسال به اولسبلنگاه برویم؟


برای رفتن به اولسبلنگاه باید حدود ۳۰ کیلومتر رانندگی کنید. در این مسیر از روستاهای کوچک و کوهستان‌های سرسبز عبور می‌کنید.

اولسبلنگاه کجاست؟


اولسبلنگاه منطقه ییلاقی سرسبز در حوالی ماسال در استان گیلان است که منظره‌ای باشکوه دارد.

از رشت چطور به اولسبلنگاه برویم؟


از رشت باید راهی ماسال شوید و بعد از ۸۰ کیلومتری رانندگی کردن به مقصد می‌رسید.

چطور میتوان اقیانوس ابر اولسبلنگاه را دید؟


اردیبهشت و خرداد بهترین زمان دیدن اقیانوس ابر اولسبلنگاه است که نباید از دست داد.

فاصله تهران تا اولسبلنگاه ماسال چقدر است؟


این مسیر حدود ۶ ساعت به طول می‌انجامد و باید از جاده قزوین - رشت و فومن عبور کنید.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است