search
menu

معروف ترین سوغات رشت | سوغات خوراکی و صنایع دستی رشت

[ پنهان کردن ]
سوغات خوراکی رشت چیست؟
سوغات صنایع دستی رشت
بی‌تردید هر سفر مجموعه‌ای است از تجربیات لذت‌بخشی که در کنار یکدیگر یک تجربه ناب و به یادماندنی را برای گردشگر رقم می‌زنند. از معاشرت با مردم مقصد و آشنایی با فرهنگی تازه گرفته تا بازدید از جاذبه‌های تفریحی و اماکن تاریخی ارزشمند، هر کدام نمونه‌هایی از این تجربه‌های جداگانه‌ است که در نهایت منجر به ایجاد یک تجربه ایده‌آل از سفر می‌شوند.
یکی از مفرح‌ترین کارهایی که بیشتر گردشگران در طول سفر انجام می‌دهند و جزوی از تجربیات ناب یک سفر به حساب می‌آید همان گشت و گذار در بازارهای محلی و مراکز تجاری شهر مقصد و خرید سوغاتی‌هایی است که نشان از ذوق و سلیقه خاص مردمان یک منطقه دارند. در این مطلب هم قرار است با هم سری بزنیم به یکی از محبوب‌ترین شهرهای خطه شمال کشور و سوغاتی‌های محبوب آن را به شما معرفی کنیم.
شهر رشت که از شهرهای پرگردشگر ناحیه شمال محسوب می‌شود، در میان مقاصد گردشگری این ناحیه دارای بیشترین تنوع در اقلام سوغات به ویژه سوغاتی‌های خوراکی است. به‌طوری که نام آن در فهرست خلاق‌ترین شهرهای سازمان یونسکو تحت عنوان شهر خلاق در زمینه خوراک شناسی به ثبت رسیده است. پس اگر شما هم از گردشگران تور رشت هستید با ما همراه شوید تا سوغات رشت را بطور کامل به شما معرفی کنیم.

 معروف ترین سوغات رشت | سوغات خوراکی و صنایع دستی رشت

سوغات خوراکی رشت چیست؟



رشته خوشکار


یکی از لذیذترین و البته معروف‌ترین سوغات رشت را می‌توان رشته خوشکار دانست. این سوغات خوشمزه در واقع نوعی شیرینی است که قدمت پخت آن به حدود ۳۰۰ سال می‌رسد. بنابراین در میان تنقلات مردم گیلان و به خصوص رشتی‌ها این شیرینی طرفداران بسیاری دارد و در مهمانی‌ها و دورهمی‌ها از آن جهت پذیرایی از مهمانان استفاده می‌شود. در واقع به خانه هر رشتی که بروید حتما در کنار چای با این شیرینی از شما پذیرایی خواهد شد.

در ماه مبارک رمضان نیز وجود این شیرینی خوش‌طعم جزوی از خوراکی‌های ثابت در سفره‌های افطار مردم رشت است. در تهیه این شیرینی سنتی از مواد اولیه مغز گردو، هل سابیده شده، آرد برنج، دارچین و شکر استفاده می‌شود. طرز تهیه آن هم به این صورت است که ابتدا لازم است تا از مخلوط آرد برنج و کمی آب یک مایع خمیر مانند درست شود تا بتوان رشته‌های شیرینی را از آن تهیه کرد. بعد از درست کردن رشته‌ها لازم است تا مواد میانی آماده شوند. مواد میانی شیرینی شامل مخلوطی از گردوهای خرد شده به همراه هل، دارچین و شکر است. در نهایت با سرخ کردن مخلوطی از مواد که به صورت رشته‌های جداگانه و به وسیله ریختن مواد از یک قیف در روغن داغ است می‌توان این سوغات خوشمزه را درست کرد. لازم به یادآوری است که در مراکز فروش سوغات و قنادی‌ها رشته خوشکار به دو صورت عرضه می‌شود: یکی به صورت خام و مواد سرخ نشده و دیگری به صورت رشته‌های سرخ شده و آماده.

 معروف ترین سوغات رشت | سوغات خوراکی و صنایع دستی رشت

زیتون؛ سوغات معروف رشت


شهرستان رودبار واقع در استان گیلان یکی از مکان‌های اصلی کاشت و پرورش زیتون است و از این رو انواع زیتون از سوغات اصلی گیلان و شهرهای این استان از جمله شهر رشت بشمار می‌رود. این سوغات خوشمزه و محبوب را می‌توان به صورت‌های مختلف خریداری کرد: به صورت زیتون نارس یا زیتون رسیده. با این حال روغن‌های زیتون به دلیل خواص زیادی که دارند و همچنین محصولات زیتون پرورده محبوبیت بیشتری در میان گردشگران دارند.
در برخی از فروشگاه‌های خوراکی رشت می‌توان روغن زیتون خانگی نیز خریداری کرد. این روغن‌ها در مقایسه با نمونه‌های شرکتی از غلظت بیشتری برخوردارند و رایحه زیتون آنها نیز قوی‌تر است. با این حال ممکن است برخی علاقه‌ای به بوی روغن‌های زیتون نداشته باشند و از این رو روغن‌های بدون رایحه را ترجیح دهند. در هر صورت آنچه مسلم است این است که خرید زیتون و فراورده‌های مربوط به آن می‌تواند یکی از مناسب‌ترین گزینه‌های سوغات شهر رشت باشد که می‌توان انواع آن را متناسب با سلیقه شخصی خود از مراکز سوغات این شهر تهیه کرد.

 معروف ترین سوغات رشت | سوغات خوراکی و صنایع دستی رشت

کلوچه فومن


در اکثر فروشگاه‌ها و مغازه‌های سوغات رشت می‌توان بسته‌های کلوچه فومن را دید. هرچند این کلوچه در اصل در شهرستان فومن در استان گلستان پخت می‌شود اما این کلوچه‌های خوشمزه مرتب و بطور روزانه به شیوه پخت مخصوص رشتی‌ها نیز تهیه می‌شود و از آن سوغات‌هایی است که به سادگی نمی‌توان از خیر آن گذشت. خوردن این کلوچه‌ها به همراه نوشیدنی‌های رایج نظیر چای یا شیر بسیار لذیذ خواهد بود.

در شکل سنتی و اصیل این کلوچه رسم بود که این کلوچه‌ها را در تنورهای خانه پخت کنند اما امروزه بیشتر مردم در منزل خود این کلوچه‌ها را در فر طبخ می‌کنند و یا در قنادی‌ها و حتی در کارخانه‌ها به صورت بسته بندی تولید و بعد از آن در مراکز فروش سوغاتی نیز عرضه می‌شود. روشن است که طعم این کلوچه‌ها به صورت داغ و تازه زمانی که در بازارهای محلی بطور آنی و با تقاضای مشتریان طبخ می‌شوند بسیار لذیذتر است اما در هر حال برای آنکه دوستان و نزدیکان شما هم از طعم بی‌نظیرش بی‌نصیب نمانند به ناچار بهتر است نمونه‌های آماده را تهیه کنید.

گفتنی است برای تهیه این کلوچه اصیل و خوشمزه از مواد اولیه آرد گندم، شیر، شکر، کره یا روغن حیوانی، خمیرمایه، تخم مرغ، گردو، زعفران دم کرده و وانیل استفاده می‌کنند. علاوه بر آن از پودر هل، سیاه دانه و پودر دارچین نیز برای طعم‌دار کردن این کلوچه‌ها استفاده می‌کنند. جالب است بدانید که در مرحله نهایی تهیه این کلوچه‌های نرم و خوشمزه، به وسیله ابزاری شبیه به مهر شکل و شمایل خاصی روی کلوچه‌ها ایجاد می‌کنند و با پاشیدن سیاه‌دانه و آغشته کردن لایه روی کلوچه‌ها به مخلوط زرده تخم مرغ و زعفران غلیظ علاوه بر غنی‌تر کردن مواد مقوی درون کلوچه‌ها، شکل ظاهری آنها را هم برای خوردن وسوسه‌انگیزتر می‌کنند.

 معروف ترین سوغات رشت | سوغات خوراکی و صنایع دستی رشت

رب انار شهر رشت


وجود مزارع انار متعدد در حوالی شهر رشت منجر شده‌است تا همواره رب انبار از جمله خوراکی‌های سنتی و بومی این شهر محسوب شود و معمولا رشتی‌ها در خانه‌های خود رب انار را تهیه کنند و از آن برای تهیه غذای محبوب فسنجان استفاده کنند. برای گردشگرانی که به رشت سفر می‌کنند نیز رب انار می‌تواند یک سوغاتی خوش طعم و ایده‌آل از شهر رشت باشد. به خصوص اگر از آن دسته افرادی هستید که با شنیدن نام رب انبار دهانتان آب میوفتد حتما پیشنهاد می‌کنیم این سوغاتی را تهیه کنید.

همانطور که می‌دانید رب انار دارای طعم‌های متفاوتی است و می‌توان بنا به سلیقه شخصی از میان رب انارهای خانگی و اصیل رشتی رب انارهای ترش مزه و یا رب انار با طعم ملس را به عنوان سوغات خریداری کرد. برای خرید این سوغاتی کافی است به مراکز فروش خوراکی و محصولات ارگانیک که در سراسر شهر رشت وجود دارند مراجعه کنید و به راحتی هم می‌توانید بدون نگرانی از فاسد شدن آن رب انبار رشتی را به عنوان سوغات با خود به منزل ببرید.

 معروف ترین سوغات رشت | سوغات خوراکی و صنایع دستی رشت

پنیر سیاهمزگی رشت


در میان سوغات خوراکی رشت، پنیر سیاهمزگی از جمله خوراکی‌هایی است که علاوه بر طعم خوبش از ارزش غذایی بالایی برخوردار است. دلیل نام گذاری این پنیر آن است که این نوع پنیر را بیشتر ساکنان روستای سیاهمزگی در استان گیلان به عمل می‌آورند و بعد در سراسر شهرهای استان از جمله شهر رشت نیز عرضه می‌کنند.

این پنیر که رنگ آن متمایل به رنگ زرد است در دسته پنیرهای پر چرب قرار دارد. روستاییان برای تهیه این پنیر آن را در پوست گوسفند قرار می‌دهند و زمانی نزدیک به سه ماه صبر می‌کنند تا پنیر به عمل آید. به همین سبب طعم و مزه این پنیر محلی کمی تند و پر نمک است اما در عوض فواید زیادی دارد. خوردن این پنیر برای سالمندانی که نیاز به حفظ تراکم استخوان دارند و یا کودکانی که در حال رشد هستند بسیار مفید است. در حقیقت تفاوت این پنیر با انواع پنیرهای معمولی که در تمام شهرها تهیه می‌شود بیشتر در نوع شیری است که برای تهیه آن استفاده می‌شود.

در تهیه این پنیر معمولا از شیر بز که مقوی‌ترین نوع شیر است و یا در برخی موارد از شیر گوسفند استفاده می‌کنند. این شیر علاوه بر آن که مواد مغذی فراوانی دارد برای آن دسته از افرادی که به خوردن شیر گاو و محصولات لبنی مرتبط با آن حساسیت دارند بسیار توصیه می‌شود. زیرا حضم آن بسیار راحت است و مقادیر پروتئین موجود در آن در مقایسه با پنیرهای دیگر بیشتر است.

اگر پس از گشت و گذار در جاهای دیدنی رشت تصمیم به خرید سوغات رشت گرفتید، کافی‌ست به بازار های محلی آن جا سر بزنید.

 معروف ترین سوغات رشت | سوغات خوراکی و صنایع دستی رشت

نان برنجی رشت یا نان تمیجان


احتمالا شما هم با شنیدن اسم نان برنجی به یاد سوغاتی محبوب کرمانشاه خواهید افتاد اما جالب است بدانید که نان برنجی یکی از سوغاتی‌های خوراکی شهر رشت هم هست که طرفداران بسیاری هم دارد. این نان برنجی کاملا با نان برنجی‌های کرمانشاهی متفاوت است و در رشت بیشتر به آن نان تیمیجان می‌گویند. نان تیمیجان در اصل یک نان سنتی است که به دلیل قدمت بالای پخت آن نامش در فهرست میراث فرهنگی ناملموس در استان گیلان به ثبت رسیده است. این نان از دیرباز در روستایی باستانی به نام تیمیجان از توابع رودسر پخت شده است و بعد به سراسر شهرهای دیگر استان از جمله رشت ارسال می‌شود.

گفتنی است قدمت پخت این نان به بیش از ۱۰۰۰ سال می‌رسد و در قدیم روستاییان جهت پذیرایی از تجار و یا لشگریانی که به روستا مراجعه می‌کردند استفاده می‌کردند. اما امروزه این نان که از آرد برنج تهیه می‌شود جزو نان‌های سنتی خوشمزه‌ است و جزو سوغاتی‌های محبوب گردشگران شمال بشمار می‌رود. برای تهیه این نان برنجی لذیذ می‌توانید به قنادی‌ها و یا نانوایی‌های شهر مراجعه کنید.

 معروف ترین سوغات رشت | سوغات خوراکی و صنایع دستی رشت

کوکی رشتی


کوکی رشتی از خوشمزه‌ترین و بهترین سوغات رشت است که گردشگران تور رشت می‌توانند در هنگام بازارگردی مقداری از آن را به خریداری کنند و در بازگشت از سفرشان به عنوان سوغاتی خوش طعم به دوستان و آشنایان خود تقدیم کنند. کوکی رشتی دستور پخت متفاوتی از کوکی‌های دیگر ندارد و در واقع یک نوع کلوچه کشمش است که آرد، کشمش، شیر، گردو، شیر و شکر از مواد اصلی برای تهیه این نوع کلوچه خوش طعم است. ناگفته نماند که در تهیه برخی از بسته‌های کوکی آماده مواد دیگری نظیر گنجد نیز استفاده شده است اما با این حال هم کوکی‌هایی که در قنادی‌ها پخت می شود و هم بسته بندی‌های شرکتی و آماده‌ای که در مراکز سوغات به فروش می‌رسند همگی طعم و مزه‌ خوبی دارند و سرو آنها به همراه نوشیدنی‌هایی مانند شیر داغ و یا چای یک عصرانه مقوی و دلچسب را فراهم می‌کتد.

باقلوای یاس


یکی از سوغاتی‌های معروف در استان گیلان باقلوای یاس است که می‌تواند انتخاب مناسبی به عنوان سوغات رشت نیز باشد. همانطور که از اسمش پیدا است این باقلوا با گل یاس مزه‌دار شده است و دارای طعم و رایحه خاصی است که آن را از باقلواهای دیگر متمایز کرده است. در حقیقت تفاوت اصلی این باقلوا این است که به جای طعم‌دار کردن مواد میانی باقلوا با هل سابیده شده از گل‌های یاس که به وفور در استان گیلان پیدا می‌شوند، استفاده شده است. برای خرید باقلوای یاس کافی‌ست به بازار سوغات رشت سر بزنید.

طرز تهیه این باقلوا به این شکل است که ابتدا از مخلوط زرده تخم مرغ و شیر خمیر اصلی باقلوا را تهیه می‌کنند و بعد از مغزهایی مانند بادام یا گردو به عنوان مواد میانی باقلوا استفاده می‌کنند. در مرحله مزه دار کردن مواد با گل یاس نیز تلاش می‌کنند تا در دفعات زیاد بادام پوست گرفته را که در محلول آب خیس خورده است را با گل‌های یاس مخلوط کنند تا مزه و رایحه آن را به خود بگیرد و در نهایت بادام‌هایی که طعم گل یاس را به خود دارند را در مواد میانی باقلوا قرار می‌دهند.

 معروف ترین سوغات رشت | سوغات خوراکی و صنایع دستی رشت

برنج رشت


یکی از سوغات اصلی‌ رشت را می‌توان برنج دانست که در سرتاسر ایران طرفداران زیادی دارد. بطور کلی برنج‌های ناحیه شمال به دلیل کیفیت بالایی که دارند از همه جای ایران خریدار دارند و برنج رشت نیز یکی از همین برنج‌های پر طرفدار و محبوب ایرانی است. برنجی که در شهر رشت کاشت و برداشت می‌شود از کیفیت مرغوبی برخوردار است و عطر و طعم آن نظیر ندارد.

ناگفته نماند که این برنج در برندهای مختلفی عرضه می‌شود که همگی از خوش پخت‌ترین و خوش طعم‌ترین برنج‌های ایرانی بشمار می‌روند. بنابراین توصیه می‌کنیم اگر به رشت سفر کردید علاوه بر آن که در تدارک خرید سوغات برای افراد خانواده و دوستان خود هستید مقداری هم از برنج رشت برای مصارف روزانه خود خریداری کنید تا هر بار که مشغول پخت برنج خوش عطر و طعم رشت می‌شوید خاطرات خوب سفر به شمال نیز در ذهنتان تداعی شود.

 معروف ترین سوغات رشت | سوغات خوراکی و صنایع دستی رشت

چای رشت


استان گیلان را می‌توان یکی از مراکز اصلی در خرید و فروش چای در کشور دانست. برخی نمونه‌های چای که در شهرستان‌های این استان کشت می‌شوند در سراسر کشور شهرت دارند که از میان آنها می‌توان به چای لاهیجان اشاره کرد. از آنجا که انواع چای‌هایی که در شهرستان‌های مختلف این استان کاشت و برداشت می‌شوند به مرکز استان یعنی شهر رشت ارسال می‌شوند، بنابراین یکی از سوغاتی‌های خوبی که در سفر به این شهر می‌توان خرید کرد چای است. ناگفته نماند که در رشت نیز مناطقی وجود دارند که در آنها برنج کشت می‌شود. در مجموع در رشت می‌توان انواع چای شمال را به عنوان یک سوغات مرغوب تهیه کرد. برای تهیه این سوغات تقریبا به هر فروشگاه بزرگ یا کوچکی که بروید انواع و اقسام آن را می‌توانید خریداری کنید.

درار یا دلار


بی‌شک یکی از خوشمزه‌ترین و محبوب‌ترین دستپخت‌ها در میان دستپخت نواحی مختلف کشور را می‌توان متعلق به نحوه آشپزی نواحی شمالی کشور از جمله استان گیلان دانست. در رشت که مرکز این استان است نیز علاوه بر غذاهای بومی خوشمزه می‌توان انواع چاشنی‌های متمایز و خوش طعمی را دید که تقریبا پای ثابت سفره هر رشتی است و خوشمزگی غذاهای گیلگی را دوچندان می‌کند.
یکی از بهترین نمونه‌های این چاشنی‌ها را می‌توان نوعی چاشنی به نام درار یا دلار دانست که به عنوان سوغات رشت نیز مطرح است. نام دیگر این سوغات نمک سبز است و مواد اصلی تشکیل دهنده آن شامل سبزیجات و نمک است. سبزی اصلی که برای تهیه درار استفاده می‌شود همان نعنا خشک است که بطور کامل سابیده می‌شود و سپس با افزودن مقدار زیادی نمک به عنوان یک چاشنی در کنار میوه‌هایی نظیر گوچه سبز و همچنین ماست سرو می‌شود. با این حال برخی نیز برای تهیه دلار از مخلوط سبزی‌های نعنا، گیشنیز و خالیواش استفاده می‌کنند.

 معروف ترین سوغات رشت | سوغات خوراکی و صنایع دستی رشت

ماهی سفید


امروزه دیگر همه می‌دانند که گوشت حیوانات دریایی از جمله ماهی در شمار مفیدترین و پر سودترین مواد مورد نیاز برای حفظ سلامت بدن قرار می‌گیرد و از این رو غذاهای دریایی نظیر پلو میگو، قلیه ماهی و پلو ماهی نیز بیش از پیش طرفدار پیدا کرده‌اند. مسلم است که تهیه و پخت این غذاها با مواد اولیه مرغوب و تازه علاوه بر آن که طعم و مزه فوق العاده‌ای دارد بلکه دارای ارزش غذایی بالاتری است. به همین سبب ماهی‌هایی که در نواحی جنوبی یا شمالی کشورمان وجود دارند نیز از محبوب‌ترین نوع گوشت ماهی در کشور محسوب می‌شوند. بنابراین سفر به رشت نیز می‌تواند این فرصت فوق العاده را در اختیارتان قرار دهد تا از ماهی‌های تازه و خوشمزه شمال بی‌نصیب نمانید. علاوه بر آن می‌توان این ماده غذایی مفید و خوشمزه را به عنوان سوغاتی شهر رشت نیز تهیه کرد. برای اینکه سفر راحتی به رشت داشته باشید پیشنهاد می‌کنیم بلیط هواپیما رشت را خریداری نمایید.

اگر تصمیم گرفتید تا به عنوان سوغات این شهر به سراغ خرید ماهی بروید بهتر است به دنبال ماهی سفید که از همه معروف‌تر است بروید. این ماهی یکی از بهترین نوع ماهی‌های دریای خزر بشمار می‌رود که در رودخانه سفید رود گیلان صید می‌شود. هرچند این نوع ماهی تیغ‌های زیادی دارد اما طعم خوب آن باعث شده ‌است تا طرفداران زیادی داشته باشد. برای خرید این ماهی لازم است تا به بازارهای محلی بروید و اگر در شناخت ماهی تازه تبحر داشته باشید می‌توانید با بررسی شکل ظاهری ماهی و بوی آن به راحتی بهترین و تازه‌ترین ماهی سفید را خریداری کنید.

ماهی دودی رشت


اگر برای بار اول است که به رشت سفر می‌کنید احتمالا با دیدن ماهی‌های خشک شده و تیره رنگی که در غرفه بسیاری از مغازه‌های بازارهای محلی شهر آویزان شده‌اند متعجب خواهید شد. اما جالب است بدانید که این ماهی‌های دودی جزو سوغات معروف رشت هستند و از خوش خوراک‌ترین و پر فروش‌ترین خوراکی‌های بازار سنتی رشت محسوب می‌شوند.

ماهی دودی رشت در واقع نمک سود شده‌ است و با دود آتش مزه‌دار است. این ماهی را می‌توان تا مدت طولانی خارج از فضای یخچال نگهداری کرد و به صورت چاشنی به همراه غذاهای محبوب شمالی از جمله ترش تره و ترش واش سرو کرد. با این حال اگر می‌خواهید این ماهی را خریداری کنید و در شهر خودتان از آن یک پلو ماهی لذیذ تهیه کنید لازم است ابتدا طعم شور ماهی را با قرار دادن آن در آب و تعویض آن آب از بین ببرید.
فراموش نکنید که قسمت‌های فلس، سر و دم ماهی را باید جدا کنید و دور بریزید. حالا ماهی دودی را می‌توانید به شیوه مرسوم سرخ یا آب پز کنید و به همراه یک کته ساده نوش جان کنید و از چشیدن طعم خوشمزه و متفاوت آن حسابی لذت ببرید.

 معروف ترین سوغات رشت | سوغات خوراکی و صنایع دستی رشت

مربای بالنگ


اگر شما هم اهل خوردن مربا در وعده صبحانه یا عصرانه باشید و انواع مربا از جمله خوراکی‌های محبوب شما به حساب می‌آید حتما می‌دانید که یکی از خاص‌ترین و لذیذترین مرباها، مربای بالنگ است. مربای بالنگ سوغات نواحی مختلف شمال کشور از جمله رشت است و از این رو می‌تواند یکی از انتخاب‌های خوب شما از میان خوراکی‌ها برای تهیه سوغات رشت باشد.
مربای بالنگ همانطور که از نامش پیدا است از یک نوع مرکبات به نام بالنگ یا بادرنگ تهیه می‌شود که بیشتر مختص نواحی شمال است و در گیلان نیز به وفور پیدا می‌شود. هرچند مربای بالنگ را در همه جا می‌توان خریداری کرد اما خرید مرباهای خانگی آن هم در بازارهای محلی رشت مسلما طعم و مزه دیگری دارد.

حلوای به


حلوا از جمله شیرینی‌های معروف ایرانی است که دستور پخت‌های متفاوتی دارد و اغلب برای پذیرایی در مراسمات خاص ایرانی‌ها از انواع آن بهره می‌برند. استان گیلان نیز نوعی حلوای سنتی دارد که به عنوان سوغات محبوب شهر رشت نیز به حساب می‌اید. به این حلوای خوشمزه که شکل و شمایل متفاوتی از انواع حلواها دارد حلوای به می‌گویند.
مواد اصلی برای تهیه این حلوا در واقع نوعی مربای به است. در حقیقت ابتدا به را با مقداری شکر می‌پزند و بعد از آن اجازه می‌دهند تا آب اضافه آن تا حد ممکن تبخیر شود، بعد از آن مواد را می‌کوبند و در روغن حیوانی تفت می‌دهند در نهایت هم با افزودن پودر هل و خلال بادام یا پسته آن را طعم‌دار می‌کنند و به صورت برش های لوزی شکل در ظرف پذیرایی چیدمان می‌کنند. گفتنی است در شیوه اصیل پخت این حلوا برای تهیه آن از دیگ‌های مسی استفاده می‌شود.

شما می توانید با مطالعه مقاله راهنمای سفر به رشت تمامی اطلاعات لازم درمورد تاریخ، آب و هوا، جاهای دیدنی، مراکز خرید، هتل ها، اقامتگاه ها، و غیره را بدست آورید.

سوغات صنایع دستی رشت


صنایع دستی هر استان جزو ارزشمندترین و ماندگارترین سوغاتی‌های آن بشمار می‌رود و به همین سبب نیز یکی از هوشمندانه‌ترین انتخاب‌ها برای خرید سوغات در هر شهری بشمار می‌رود و بسیاری از گردشگران ترجیح می‌دهند تا برای خرید سوغات به سراغ گزینه‌های صنایع دستی و هنری بروند و در کنار آن نیز مقداری سوغات خوراکی به صورت چاشنی در نظر بگیرند.
برای گردشگران تور رشت نیز این امکان وجود دارد تا علاوه بر انتخاب سوغاتی‌های خوشمزه از میان صنایع دستی متنوعی که در استان گیلان و یا بطور خاص در شهر رشت وجود دارند دست به انتخاب بزنند. در این بخش از نوشته حاضر قرار است به معرفی صنایع دستی رشت به عنوان سوغات بپردازیم.

حصیربافی


حصیربافی یکی از اصیل‌ترین صنایع دستی استان گیلان است که دست بافت‌های آن را می‌توان در مرکز این استان یعنی شهر رشت به وفور یافت و به عنوان سوغاتی خریداری کرد. انواع محصولات حصیری که به دست زنان هنرمند در سراسر این استان بافته می‌شوند شامل زنبیل‌، سبد، زیرانداز، آبکش و سفره هستند.
این مصنوعات حصیری که بیشتر از ساقه برنج بافته شده‌اند را می‌توان به عنوان اقلام تزئینی و یا بصورت کالاهای کاربردی در بخش‌های مختلف منزل مانند آشپزخانه مورد استفاده قرار داد. به‌طوری که اگر به خانه رشتی‌ها و گیلانی‌ها بروید بیش از هر چیز دیگری این محصولات حصیری هستند که در آشپزخانه آنها به چشم می‌خورد.

چموش دوزی


چموش دوزی یک هنر اصیل است که قدمت آن به چند هزار سال می‌رسد و در استان گیلان نیز هنرمندان زیادی هستند که به آن مشغول‌اند. چموش در واقع نوعی پاپوش از جنس چرم است که تماما با دست دوخته می‌شود. این پاپوش‌های چرمی و دست دوز که معمولا دارای بندهای بلندی هستند که به دور پا بسته می شوند اغلب از روستاها و مناطق اطراف استان گیلان به شهرهای دیگر از جمله رشد ارسال می‌شود و گردشگران می‌توانند در بازار‌های اصلی شهر آنها را به عنوان سوغات هنری رشت خریداری کنند. ناگفته نماند که برخی از زنان و مردان بومی در شهر رشت نیز به این هنر اصیل علاقمند هستند و دست دوزهای خود را در بازار این شهر عرضه می‌کنند.

 معروف ترین سوغات رشت | سوغات خوراکی و صنایع دستی رشت

صندوق بولاکی


یکی از انواع صنایع دستی گیلان که می‌توان آن را به عنوان سوغات رشت نیز تهیه کرد صندوق بولاکی است. نمونه‌های این صندوق در حقیقت اولین بار توسط روس‌ها به استان گلستان آورده شد و بعدها مردم در شهرهای مختلف این استان برای نگهداری از اقلام مختلف در انبارهای خود شروع به ساخت آنها کردند اما امروزه همچنان برای اشاره به این صندوق‌ها از همان نام روسی قدیم آنها یعنی صندوق بولاکی استفاده می‌شود.
این صندوق‌ها که جنس چوبی دارند با ابزارهای فلزی خاصی تزیین شده‌اند و هرچند امروزه دیگر جنبه کاربردی به عنوان صندوقچه لباس یا محفظه نگهداری خوراکی از آنها استفاده نمی‌شود اما به عنوان ابزارهای تزیینی در مراکز فروش سوغات شهر می‌توان آنها را خریداری کرد.

کولوشی جارو


کولوشی جارو که برخی به آن اسپیلی جارو می‌گویند از جمله اقلامی است که در ردیف صنایع دستی گیلان قرار دارد و در شهر رشت نیز در مغازه‌های بازار محلی به عنوان سوغات به فروش می‌رسد. این جاروها در واقع همان جاروهای سنتی هستند که در قدیم از آنها برای نظافت منازل استفاده می‌شد و رفته رفته در مناطق شهری جای خود را به لوازم برقی دادند. جنس این جاروها ساقه‌های برنج است و در تزیین آنها از نخ‌های ابریشمی با رنگ‌های شاد استفاده می‌شود. این جاروها در اندازه‌های مختلف تولید می‌شوند و هنوز هم برخی زنان با ساخت این جاروها و فروش آنها در بازار علاوه بر حفظ این هنر دستی قدیمی به رونق اقتصادی خانواده‌های خود نیز کمک می‌کنند.

رشتی دوزی


رشتی دوزی یکی از اصیل‌ترین هنرهای ایرانی است که نام آن در میان آثار ملی و فرهنگی ناملموس ایرانی به ثبت رسیده است و از صنایع دستی شهر رشت بشمار می‌رود. گفتنی است به این حوزه هنری قلابدوزی نیز گفته می‌شود اما به دلیل آنکه مرکز اصلی آن در شهر رشت است به رشتی دوزی شهرت دارد. در رشتی دوزی یک پارچه با زمینه یکدست را مبنای کار قرار می‌دهند و به وسیله دوختن نخ‌های ابریشمی از رنگ‌های مختلف بر روی آن طرحی زیبا و ظریف ایجاد می‌کنند. از پارچه‌هایی که به این روش دوخته و طراحی شده‌اند به عنوان رومیزی، پرده، کلاه، روتختی و انواع لباس استفاده می‌کنند.

 معروف ترین سوغات رشت | سوغات خوراکی و صنایع دستی رشت

بامبو بافی


یکی از صنایع دستی استان گیلان که محصولات مرتبط با آن به عنوان سوغات رشت نیز عرضه می‌شود مربوط به هنر بامبو بافی است. آنطور که گفته شده است این صنعت در ابتدا توسط چینی‌ها به استان گیلان آورده شده است و سپس زنان و مردان هنرمند این استان شروع به توسعه آن کرده‌اند. گفتنی است در حال حاضر مرکز اصلی بامبوبافی گیلان را می‌توان لاهیجان دانست اما با این حال در شهر رشت نیز به دلیل شرایط آب و هوایی مرطوب آن و رشد زیاد گیاه بامبو این کار رواج بسیار دارد. گیاه بامبو که تحت عنوان نی خیزان نیز شناخته می‌شود ابزار اصلی در ساخت انواع و اقسام وسایل از جمله صندلی، میز، آباژور و اقلام تزیینی دیوار استفاده می‌شود.

چادرشب بافی


چادر شب نوعی پارچه سبک است که نخ ابریشمی، پشمی و یا پنبه‌ای در آن بکار می‌برند و چادر شب بافی نیز از جمله هنرهایی است که از دیرباز در استان گیلان انجام شده است. زنان روستایی در مناطق مختلف گیلان از جمله رشت این چادر شب‌ها را در طرح‌های ساده و رنگارنگ می‌بافند و در بازار به فروش می‌رسانند. با این حال قدمت چادر شب بافی در روستای قاسم آباد در استان گیلان منجر به ثبت جهانی نام این روستا تحت عنوان مرکز صنایع دستی چادر شب شده است. گفتنی است این چادر شب‌ها که معمولا در ابعاد دو متر در دو متر بافته می‌شوند امروزه بیشتر در دو نوع پشمی یا ابریشمی عرضه می‌شوند و برای بافت آنها از دستگاه‌های بافندگی خاصی استفاده می‌شود.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است