search
menu

میدان شهرداری رشت

[ پنهان کردن ]
تاریخچه میدان شهرداری رشت
میدان شهرداری رشت کجاست؟
در میدان شهرداری از کجاها بازدید کنیم؟
کاخ شهرداری
اداره پست میدان شهرداری رشت
هتل ایران
کتابخانه میدان شهرداری
برج ساعت
آبنما و مجسمه های میدان شهرداری رشت
میدان شهرداری رشت در شب
کافه های میدان شهرداری رشت
رزرو هتل در میدان شهرداری رشت
چند نکته مفید
موقعیت و دسترسی
شاید همه ما رشت زیبا را با میدان شهرداری آن بشناسیم! میدانی که به عنوان یکی از اصلی‌ترین دیدنی های رشت شناخته می‌شود و درسال ۱۳۵۶ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. اگر برای سفر به این شهر دوست‌داشتنی بلیط هواپیما ارزان رزرو کرده‌اید و یا حتی با ماشین شخصی به آنجا سفر می‌کنید، خوب است تا درباره این بنا و میدان آن بیشتر بدانید. پس در ادامه همراه ما باشید تا سفری کوتاه به رشت داشته باشیم.
میدان شهرداری رشت

تاریخچه میدان شهرداری رشت


میدان شهرداری شهر رشت در فاصله سال‌های ۱۳۰۴ تا ۱۳۲۰ (یعنی اوایل سلطنت رضاشاه) ساخته شده است. این میدان شامل بخش اصلی شهرداری، موزه پست و ساختمان قدیمی هتل ایران است که با برج ساعت خود به عنوان نماد شهر رشت شناخته می‌شود. ساختمان شهرداری در زلزله مهیبی که در سال ۱۳۶۹ رخ داد آسیب فراوان دید، ولی بعدها توسط روبرت واهانیان مرمت شد و به شکل امروزی درآمد. ناگفته نماند که هر از گاهی در میدان شهرداری به مناسبت‌های مختلف ارکستر برگزار می‌شود و ساعت آن هرساعت به صدا در می‌آید.

میدان شهرداری رشت کجاست؟


اکنون شاید از خود بپرسید که این میدان باشکوه و نوستالژی در کجای شهر قرار گرفته است؟ در پاسخ باید بگوییم که این میدان تقریبا در وسط شهر قرار گرفته و خیابان منتهی به آن سنگ‌فرش است. همچنین تردد ماشین در حوالی آن ممکن نیست، به همین دلیل به آسانی می‌توانید در آنجا قدم بزنید و عکس یادگاری بگیرید.

در میدان شهرداری از کجاها بازدید کنیم؟


اگر روزی به رشت سفر کردید، لازم است سری به میدان شهرداری رشت استان گیلان بزنید چرا که بناهای آنجا همچون ماشین زمان شما را به روزهای دور این شهر می‌برند. در ادامه به شما خواهیم گفت در اطراف میدان شهرداری چه ساختمان‌هایی وجود دارند که امروزه به عنوان مهم‌ترین دیدنی های رشت مورد بازدید قرار می‌گیرند.

کاخ شهرداری


کاخ شهرداری یکی از همین بناها است که پس از شکل‌گیری مشروطه در سال ۱۲۸۶ تاسیس شد و در ساخت آن از معماری سن پترزبورگ الهام گرفتند. معماری کاخ شهرداری شخصی ارمنی – آلمانی مقیم رشت به نام آرتم سراداراف بود که بسیار زیبا آن را طراحی کرد. بعدها پس از احداث این ساختمان در روز چهارم اردیبهشت سال ۱۳۰۵ به مناسبت تاج‌گذاری پهلوی اول افتتاح شد. امروزه کاخ شهرداری از نظر تقسیمات شهری در مرکز رشت قرار گرفته و دسترسی به آن آسان است.

اداره پست میدان شهرداری رشت


یکی دیگر از دیدنی های رشت که در میدان شهرداری شهر رشت قرار گرفته، اداره پست است. این بنا در بین سال‌های ۱۳۱۰ تا ۱۳۱۲ ساخته شده و در فهرست میراث ملی نیز به ثبت رسیده است. سبک معماری ساختمان نیز مانند دیگر بناهای این حوالی نئو گوتیک است و با تماشای آن می‌توانید خود را در روزهای دور رشت تصور کنید.

هتل ایران


یکی دیگر از بناهایی که در این منطقه قرار دارد، هتل میدان شهرداری رشت است. این مرکز اقامتی قدیمی همزمان با تاسیس دیگر بناها احداث شد و امروزه کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. هتل ایران حدود ۱۸۰۰ متر زیربنا دارد و تا سال ۱۳۷۷ از آن استفاده‌های مختلفی می‌شد. تا اینکه بعدها توسط سازمان میراث فرهنگی خریداری شد و بخش‌هایی از آن مورد مرمت قرار گرفت. این هتل در زمان خود جایی باشکوه و محل اقامت افراد مشهور زیادی بود و امروزه همچنان زیبایی خود را حفظ کرده است. بد نیست بدانید که این هتل در آثار ملی به ثبت رسیده است.

کتابخانه میدان شهرداری


یکی دیگر از ساختمان های میدان شهرداری رشت کتابخانه است. این بنا در سال ۱۳۰۶ به دستور محمدعلی تربیت رییس اداره فرهنگ گیلان ساخته شد و بارها به دلیل کمبود بودجه ساخت و حتی مرمت آن با وقفه مواجه شد. کتابخانه میدان شهرداری مانند دیگر بناها به سبک نئوکلاسیک ساخته شده است و امروزه با قرار گرفتن در غرب میدان مورد بازدید گردشگران قرار می‌گیرد.

برج ساعت


برج ساعت یکی دیگر از بخش‌های میدان شهرداری رشت است که بعدها به این مجموعه اضافه شد. این ساعت در سال ۱۳۰۸ روی برج دیده‌بانی قرار گرفت و تا به امروز مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین هر از گاهی می‌توان صدای زنگ آن را شنید که برای هر گردشگری جذاب و تماشایی است.

آبنما و مجسمه های میدان شهرداری رشت


جذابیت‌های میدان شهرداری تنها به ساختمان‌های آن نیست، بلکه آبنماها و تندیس‌های آن نیز جلوه‌ای خاص به فضا بخشیده‌اند. ناگفته نماند که مجسمه قدیمی‌ترین عکاس رشت (استاد دروی)، تندیس میرزا کوچک خان جنگلی (در ابتدای خیابان سعدی)، مجسمه‌های زن شالیکار، پیرمرد دوچرخه‌سوار و غیره از جمله زیبایی‌های میدان محسوب می‌شوند. همچنین می‌توانید پس از بازدید از آن‌ها در پیاده راه فرهنگی میدان شهرداری رشت قدم بزنید و عکس یادگاری بگیرید.

میدان شهرداری رشت در شب


حالا که با ساختمان‌های حوالی این میدان آشنا شدید، می‌توانید با آگاهی بیشتر در آن اطراف بگردید و ماجراجویی کنید. اما تصور اینکه از این همه زیبایی در شب دیدن کنید، چیز دیگری است. اگر در نیمه دوم سال به رشت بروید، این شانس را دارید تا در زیر باران در خیابان سنگ‌فرش قدم بزنید و از هوای دلپذیر آنجا لذت ببرید. تماشای میدان شهرداری در شب چیزی است که شاید هر گردشگری آن را تجربه نکند. نورپردازی‌های دلفریب، بوی نم باران، دیدن بناهای قدیمی و شنیدن صدای زنگ ساعت چیزی است که شاید در هیچ جای دیگر تجربه نکنید و حسابی شما را به وجد آورد. پس اگر فردی ماجراجو هستید، حتما در شب نیز به دیدن میدان شهرداری بروید و با عکس‌هایی رویایی آلبومتان را زینت ببخشید.
میدان شهرداری رشت

کافه های میدان شهرداری رشت


پس از یک گشت و گذار جانانه جان می‌دهد تا خود را در یک کافی شاپ دنج به یک فنجان قهوه داغ مهمان کنید. لذا ما به شما تریا پاسارگاد را پیشنهاد می‌کنیم که در نزدیکی میدان قرار دارد و با خوشمزه‌ترین خوراکی‌ها از شما پذیرایی می‌کند. همچنین می‌توانید به کافه هنر بروید و یک کیک لذیذ سفارش بدهید. این دو کافه فاصله نه چندان زیادی با میدان شهرداری دارند و حتی با پای پیاده نیز می‌توانید خود را به آنجا برسانید.

رزرو هتل در میدان شهرداری رشت


اگر بلیط هواپیمای خود را رزرو کرده‌اید، پس لازم است تا محل اقامتتان را هم مشخص کنید. یکی از نزدیک‌ترین مراکز اقامتی به میدان شهرداری هتل رستوران اردیبهشت است. این هتل کمترین مسافت را با میدان دارد و در اندک زمانی می‌توانید خود را به آنجا برسانید. از دیگر هتل های رشت می‌توان به هتل بزرگ گیلان، هتل شبستان، هتل پامچال و هتل پوریا اشاره کرد که همگی با بهترین خدمات به مسافران سرویس‌دهی می‌کنند.

چند نکته مفید


- اگر اهل بازارگردی هستید، حتما سری به بازار سنتی رشت در نزدیکی میدان بزنید. چون می‌توانید در این بازار، برخی از محبوب ترین سوغات رشت را بیابید.
- در میدان شهرداری دکه‌هایی وجود دارد که خوراکی‌های سنتی و خوشمزه ارائه می‌دهند.
- در سفر به رشت از خوردن غذاهای محلی این دیار غافل نشوید.
- تمام خیابان‌های منتهی به میدان شهرداری سنگ فرش اند، لذا باید این مسیر را پیاده‌روی کنید.
میدان شهرداری رشت

موقعیت و دسترسی


اگر قصد سفر به رشت و بازدید از میدان شهرداری را دارید، پس باید راه‌های دسترسی به آن را هم بدانید. برای رفتن به میدان باید خود را به خیابان شریعتی، خیابان علم الهدی، خیابان امام و سبزه میدان برسانید و ماشین خود را در آن حوالی پارک کنید. سپس در عرض چند دقیقه و با پای پیاده به میدان می‌رسید.
کلام پایانی
در این مقاله از سفرمارکت تلاش کردیم تا به معرفی میدان شهرداری رشت بپردازیم تا در صورت سفر به آنجا اطلاعاتی کامل داشته باشید. فراموش نکنید که سفر به رشت بدون دیدن این همه زیبایی لطفی ندارد. پس حتما پس از رزرو بلیط هواپیما و عزیمت، دیدن میدان و جاذبه‌های اطراف آن را در اولویت خود قرار دهید و سفری خارق‌العاده را رقم بزنید.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است