search
menu

بازار قدیم بوشهر

[ پنهان کردن ]
بازار قدیم بوشهر
چرا بازدید از بازار قدیم بوشهر پیشنهاد می شود؟
تاریخچه بازار قدیم بوشهر
معماری بازار قدیم بوشهر
هزینه و زمان پیشنهادی بازدید
نحوه دسترسی به بازار قدیم بوشهر
بهترین زمان سفر به بوشهر
مکان ها و جاذبه های گردشگری و دیدنی نزدیک بازار قدیم بوشهر
هتل های نزدیک به بازار قدیم بوشهر
رستوران های نزدیک به بازار قدیم بوشهر

بازار قدیم بوشهر


شهر بوشهر که مرکز استان بوشهر است و شهری بندری است، یکی از قدیمی‌ترین شهر‌های ایران در طول تاریخ است که دارای فرهنگی غنی و مردمانی مهمان‌نواز و خوش‌برخورد است. اگر قصد سفر به این شهر زیبا را دارید و بلیط هواپیما بوشهر و هتل خود را رزرو کرده‌اید؛ پس از رسیدن به بوشهر، از بین جاهای دیدنی بوشهر که قصد بازدید از آنها را دارید، حتما بازار قدیم بوشهر را هم فراموش نکنید! این بازار سنتی یکی از مکان‌های اصلی و گردشگری این شهر است که حتی ارزش چندین بار بازدید را دارد.
بازار قدیم بوشهر
بازار قدیم بوشهر در بافت قدیمی شهر در محله دهدشتی واقع شده است. در مجموع ۲۵۰ باب مغازه در این بازار وجود دارد که در آنها کالاهای مختلفی به فروش می‌رسند. قابل ذکر است که بازدید از بازار قدیم بوشهر که خود از جاذبه‌های اصلی گردشگری در شهر بوشهر است، با بازدید از ساحل و دریا در نزدیکی آن کامل‌تر هم خواهد شد و شما می‌توانید با طی‌کردن تنها ۱۱ الی ۱۳ دقیقه پیاده‌روی به ساحل بوشهر بروید و در ساحل کنار دریای نیلگون خلیج‌فارس به تماشای دریا، غروب آفتاب و یا تفریحات مختلف آبی بپردازید و از سفر خود نهایت لذت ببرید.

چرا بازدید از بازار قدیم بوشهر پیشنهاد می شود؟


یکی از مسائل مهمی که همیشه در سفر به یک شهر و منطقه که به‌خصوص از تاریخ و فرهنگی غنی برخوردار است، تماشا و لمس فرهنگ مردمان آن از نزدیک است. همواره گردشگران بسیاری از سراسر دنیا به کشور‌های مختلف سفر می‌کنند تا با آداب و رسوم و فرهنگ مردم آن کشور و منطقه آشنا شوند. وقتی که سفر به شهر‌ها و روستا‌ها مطرح باشد، بازدید از بازار‌های سنتی و هفتگی و محلی آن بسیار اهمیت دارد زیرا محلی بسیار مناسب برای آشنا‌شدن با فرهنگ و شیوه زندگی روزمره مردم آن ناحیه است. حال اگر می‌خواهید بدانید چرا بازار قدیم بوشهر ارزش بازدید دارد، باید گفت که این بازار تاریخی یکی از مکان‌های پرتردد شهر است که مردم همواره برای خرید مایحتاج روزانه خود به آن می‌آیند و خرید می‌کنند و درواقع به نوعی قلب شهر بوشهر است. همچنین در بازار قدیم بوشهر هر نوع کالایی به فروش می‌رسد و یکی از بهترین مکان‌ها در بوشهر است که گردشگران در آنجا می‌توانند با جامعه محلی و طرز زندگی و برخورد مردم در محیط معمولی و زندگی روزمره آشنا شوند.
بازار تاریخی و منحصر به فرد بوشهر در سال ۱۳۸۵ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. یکی از نشانه‌های فرهنگی غنی در این بازار، مشغول کار بودن کسبه مختلف مسلمان، مسیحی و یهودی در کنار هم است. در این بازار کالاهای زیادی به فروش می‌رسند از انواع پوشاک، ساعت و پارچه گرفته تا انواع خوراکی‌ها، شیرینی‌ها، لبنیات، انواع ماهی‌ها، میوه و سبزیجات و دیگر لوازم زندگی. حتما در زمان بازدید از بازار قدیم بوشهر سری به غرفه‌های فروش سوغاتی‌ها و صنایع‌دستی بزنید که جلوه‌ای از هنر و خلاقیت مردم بومی بوشهر است.
علاوه بر بازار قدیم، این شهر از بازارها و مراکز خرید دیگری هم برخوردار است که شما می‌توانید از آن ها نیز بازدید کنید. به این منظور پیشنهاد می‌کنیم که حتما مطلب مراکز خرید بوشهر را مطالعه کنید.

تاریخچه بازار قدیم بوشهر


در گذشته که مکان‌های خیلی زیادی برای دورهمی‌های مردم و عوام وجود نداشته، بازار‌ها این وظیفه را بر عهده می‌گرفتند و یکی از محل‌های اصلی تجمع مردم بودند که هم محل داد‌ و ستد بوده و هم مکانی برای برگزاری جشن‌ها و اعیاد مذهبی و محل خوشی‌ها و غم‌های مردم بودند. بازار قدیم بوشهر هم از این دسته بازار‌ها است که مردم در آن علاوه بر خرید وسایلی که نیاز داشتند، دور همدیگر جمع می‌شدند و اتحاد خاصی را شکل می‌دادند. حتی درحال‌حاضر هم در بازار قدیم بوشهر برخی مراسمات مانند محرم یا جشن‌های شادی انجام می‌گیرد. از قدیم‌الایام تا‌کنون در این بازار مس‌گر‌ی، آهنگری، لعاب‌گری، لحیم‌کاری، کتاب‌فروشی و دیگر صنعت‌ها در کنار فروشندگان وسایل روزمره زندگی مردم وجود داشته‌است.
بازار قدیم بوشهر

معماری بازار قدیم بوشهر


معماری بازار قدیم بوشهر در نوع خود منحصر به فرد و خاص است که از شاهکارهای زمان قاجار است که بر جا مانده است. راسته اصلی و ورودی و خروجی اصلی این بازار از شمال به جنوب است و راسته بازارهای مختلفی از شرق به غرب هم دارد. بازار قدیم بوشهر در زمان قاجاریه ساخته شده است و معماری مطابق با آن زمان دارد. سقف بازار به نحوی طراحی شده است که در زمستان و فصل سرما عایق باران است و در تابستان از تابش بیش‌از‌حد نور خورشید به داخل بازار جلوگیری می‌کند تا مردم و فروشندگان در داخل بازار از گرما آزار نبینند. این بازار تهویه مطبوع و مناسبی دارد و در طول روز از نور طبیعی خوبی برخوردار است. در این بازار خاص و تاریخی دو راسته اصلی و معروف وجود دارد که شامل (رئیس التجار) و (معین التجار) هستند. در گذشته و حتی اکنون هم هر یک از راسته‌های بازار قدیم بوشهر به صنف خاصی متعلق بوده است. بقیه قسمت‌های بازار قدیم بوشهر دارای رئیس مخصوص به خود هستند. علی‌رغم معماری ناب و دیدنی این بازار، اخیرا تعمیرات و مرمتی هم در آن انجام شده است.

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید


بازدید از این بازار و گشت‌و‌گذار در آن بدون هیچ هزینه‌‌ای است و به صورت کاملا رایگان می‌توانید از این بازار چشم گیر و دیدنی بازدید کنید. اگر علاقه دارید در هیاهوی مردم به این بازار بیایید و جنب‌و‌جوش و تکاپوی بازار را از نزدیک ببینید و حتی از آن عکاسی کنید، از بهترین زمان‌های بازدید از بازار قدیم بوشهر، صبح‌ها حدود ساعت ۹ صبح تا قبل از میانه های ظهر است و همچنین در عصر‌ها هم این بازار جلوه و رفت‌وآمد خاص خود را دارد. اما اگر به دنبال خریدی آسوده و راحت به دور از شلوغی‌ها هستید، ظهر‌ها یا اوایل صبح زمانی مناسب خواهد بود. همچنین باید گفت که پاییز و زمستان به علت هوای مطلوب شهر بوشهر، بازدید از این بازار راحت‌تر و بهتر است زیرا با گرمای زیاد مواجه نخواهید شد. البته بازار قدیم بوشهر هم در فصل بهار بسیار دیدنی است زیرا حال و هوای نوروز و سال نو می‌گیرد و این حال‌و‌هوای بهاری و سال نویی ویژه‌ای که به خود می‌گیرد، باعث دلچسب‌تر شدن سفر و بازدید گردشگران از این بازار خواهد شد. پس اگر خواستید به بوشهر سفر کنید، حتما این موارد را هم در خاطر خود داشته ‌باشید.

نحوه دسترسی به بازار قدیم بوشهر


بازار قدیم بوشهر موقعیت قرار‌گیری عالی در شهر دارد و به بسیاری از مراکز اصلی شهر و ساحل نزدیک است و هتل‌ها و اقامتگاه‌های زیادی در اطراف آن قرار گرفته است. این بازار تا فرودگاه بوشهر تنها ۹ دقیقه با ماشین فاصله دارد و همچنین از ترمینال مسافربری بوشهر تا بازار قدیم بوشهر تنها ۶ الی ۸ دقیقه با ماشین فاصله است. این بازار تاریخی در محله قدیمی دهدشتی در شهر بوشهر قرار دارد.
بازار قدیم بوشهر

بهترین زمان سفر به بوشهر


شهر بوشهر آب و هوایی نیمه بیابانی و گرم دارد و به‌خاطر اینکه از سمت شمال، جنوب و غرب به خلیج فارس محدود است، هوایی شرجی دارد. میانگین دمای آن در گرم‌ترین ماه تابستان یعنی تیرماه ۳۳ درجه سانتی گراد است و در دی‌ماه که سردترین ماه فصل زمستان است، ۱۴ درجه است. این شهر در تابستان‌ هوایی گرم و شرجی دارد و به همین علت این فصل برای بازدید گردشگران و مسافران خیلی مناسب نیست؛ اما از زمان های مناسبی که می‌توانید بلیط لحظه آخری رزرو کنید و به شهر زیبای بوشهر سفر کنید، از اوایل اسفند ماه تا اوایل اردیبهشت ماه و یا از اوایل ماه آبان تا اوایل آذر است. زیرا در این زمان حداکثر دمای هوا در شهر ۲۳ درجه سانتی‌گراد است. همچنین باید گفت ماه‌های دی و بهمن هم برای سفر به بوشهر مناسب هستند.

مکان ها و جاذبه های گردشگری و دیدنی نزدیک بازار قدیم بوشهر


کلیسای ارامنه گریگوری بوشهر: ۱۸۰ متر
پاساژ توحید بوشهر: ۵۰۰ متر
عمارت دهدشتی بوشهر: ۶۵۰ متر
عمارت گلشن بوشهر: ۷۰۰ متر
موزه مردم شناسی بوشهر: ۷۵۰ متر
ساحل بوشهر: ۱ کیلومتر

هتل های نزدیک به بازار قدیم بوشهر


هتل آپارتمان هیرون بوشهر: ۱ کیلومتر
هتل پلاس بوشهر: ۲ کیلومتر
هتل جهانگردی دلوار بوشهر: ۳ کیلومتر
هتل سیراف بوشهر: ۳ کیلومتر
هتل پرواز بوشهر: ۶.۴ کیلومتر

رستوران های نزدیک به بازار قدیم بوشهر


کافه کهن: ۲۴۰ متر
رستوران سنتی تاره: ۹۰۰ متر
رستوران قوام: ۱ کیلومتر
رستوران و سفره خانه شونشین: ۱ کیلومتر
رستوران میداف: ۳.۷ کیلومتر
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است