search
menu

معرفی بهترین غذاهای محلی بوشهر

[ پنهان کردن ]
میگو پلو
دال عدس
قیمه بوشهری
قلیه میگو
للک یا گمنه
مجبوس (مکبوس)
مُی شور (ماهی شور)
یتیمچه (یتیمک)
دمپخت ماهی بوشهری
قلیه ماهی
ماهی شکم پر
میگو سوخاری
میگو پلو
دسرهای بوشهری
رنگینک
حلوای انگشت پیچ
حلوای سرد بندو
لگیمات
نشا
نان های بوشهری
کماچ
نان بل بل
گرده
مگر می‌شود به خطه پهناور جنوب سفر کرد و غرق در فرهنگ غنی آنجا نشد؟ مخصوصا اگر پای غذاهای محلی بوشهر در میان باشد! خوراکی‌های این دیار طعم و بویی دلپذیر دارند به نحوی که از تست کردنشان لذت می‌برید. تندی غذا با بوی خوش آن کاری می‌کند که سفر به بوشهر برایتان خاطره‌انگیز شود. در این مقاله به شما می‌گوییم که محبوب‌ترین غذاهای سنتی بوشهر چیست؛ پس تا انتها همراه ما باشید.

میگو پلو


میگو پلو یکی از اصلی‌ترین غذاهای محلی بوشهر است که حسابی شهرت دارد. این غذا که ترکیبی از میگو، برنج، رب گوجه، پیاز، سبزیجات و ادویه است طعمی عالی دارد و به عنوان یک غذای دریایی انرژی را به افراد هدیه می‌دهد. میگو پلو به دلیل داشتن میگو این ماهی دریایی مقوی غذایی باکیفیت و انرژی‌بخش محسوب می‌شود به همین دلیل در سفره ساکنین جنوب جایگاه ویژه‌ای دارد. این غذا در کنار نوشیدنی‌های مثل نوشابه و سبزی سرو می‌شود و تقریبا در اکثر رستوران‌ها می‌توانید آن را بیابید. لذا در صورت سفر به بوشهر پیدا کردن میگوپلو کاری آسان است و در هر رستورانی می‌توان آن را سفارش داد.
معرفی بهترین غذاهای محلی بوشهر

دال عدس


یکی دیگر از غذاهای سنتی بوشهر که در دیگر نقاط جنوب ایران هم طرفدار دارد دال عدس نامیده می‌شود. این غذای لذیذ که شبیه به سوپ درست می‌شود ترکیبی از دانه‌های عدس قرمز است که در حدود یک ساعت در آب همراه با رب گوجه پخته شده و ادویه به آن اضافه می‌شود. دال عدس ترکیبی از عدس قرمز، سیر، رب گوجه، لیمو عمانی، پیاز و ادویه است و طبخی راحت دارد. در واقع همه مخلفات آن به صورت یک جا در قابلمه‌ای پر آب پخته شده و در نهایت کمی به شکل له شده در می‌آید. این غذا در فصل زمستان خوراکی گرم و لذیذی محسوب می‌شود و به دلیل طبخ آسان درست کردن آن راحت است.
معرفی بهترین غذاهای محلی بوشهر

قیمه بوشهری


این خوراک را تنها باید در بوشهر میل کنید! قیمه بوشهری از آن دسته غذاهایی است که مختص این منطقه است. این غذا مخلوطی از سیب زمینی، گوشت، لپه، زیره، لیمو عمانی، رب گوجه و ادویه است. در قیمه بوشهری گوشت آن باید به خوبی له شود به نحوی که با زدن قاشق به آن کش بیاید. همچنین بد نیست بدانید که این غذا با شکر میل می‌شود و طعمی دلپذیر دارد.

قلیه میگو


رسیدیم به یکی دیگر از مشهورترین غذاهای محلی بوشهر یعنی قلیه میگو! اصلا مگر می‌شود به جنوب ایران سفر کرد طعم این غذا را نچشید؟! بعد از تفریح و بازدید از جاهای دیدنی بوشهر، قلیه ماهی بهترین گزینه برای وعده غذایی است.قلیه میگو خوراکی مختص جنوب است که میگو اصلی‌ترین عنصر آن است. همچنین این غذا ترکیبی از تمر هندی، سبزی ماهیف ادویه ماهی، روغن، سیر فراوان و ادویه است که به خوبی طبخ شده و بوی فلفل و سیر آن شما را غافلگیر می‌کند. امروزه حتی در روستاهای استان بوشهر نیز قلیه میگو به عنوان یک غذای محلی طبخ شده و به فروش می‌رسد. به همین دلیل به آسانی می‌توانید آن را تهیه کنید. البته توصیه می‌کنیم که برای میل کردن یک قلیه میگو لذیذ حتما به یکی از رستوران‌های باکفیت شهر بروید و غذایی استاندارد نوش جان کنید.
معرفی بهترین غذاهای محلی بوشهر

للک یا گمنه


این غذا که با قلیه سرو می‌شود ترکیبی از آب (آب مرغ)، پیاز، بلغور گندم و روغن است. خوب است بدانید که للک یا گمنه به صورت فله در فروشگاه‌ها به فروش می‌رسد و می‌توانید آن را خریده و خودتان هم درست کنیم. دانه‌های ریز گمنه طعم ترد دارند و همراه با خورشت می‌توانند یک وعده غذایی قوی محسوب می‌‍شود. این غذا که بیشتر توسط مردم محلی طبخ می‌شود کمتر در رستوران‌ها به فروش می‌رسد و برای تهیه آن پیشنهاد می‌کنیم که سراغ مراکز بومگردی بروید.
معرفی بهترین غذاهای محلی بوشهر

مجبوس (مکبوس)


این غذا که ریشه‌ای عربی دارد با ترکیب ادویه، پلو و مرغ به دست می‌آید. در تهیه مجبوس از مرغ، پیاز، برنج، گوجه فرنگی و ادویه استفاده می‌شود و برای صرف نهار می‌تواند گزینه‌ای عالی باشد. همچنین در بسیاری از مهمانی‌ها مجبوس سرو می‌شود و تمام خانواده‌های بوشهری علاقه خاصی به این غذا دارند. مخصوصا بعد از خرید از مراکز خرید بوشهر، خوردن این غذا بسیار دلپذیر خواهد بود چراکه خستگی را از تن شما بیرون می‌آورد.
معرفی بهترین غذاهای محلی بوشهر

مُی شور (ماهی شور)


ماهی شور از دیگر غذاهای سنتی بوشهر است که از خواباندن ماهی در نمک به دست می‌آید. در گذشته چون تکنولوژی کنونی و یخچال وجود نداشت ماهی را در خشک کرده و یا در نمک قرار می‌دادند. به همین دلیل در هنگام طبخ طعم شوری داشت و دلچسب بود. امروزه برای تهیه غذای ماهی شور باید از پنج ساعت از طبخ آن را در آب قرار داده تا نمک آن به خوبی کم شود. سپس ان را پخته و یا سرخ می‌کنند.

یتیمچه (یتیمک)


یکی دیگر از غذاهای محلی بوشهر یتیمک یا یتیمچه نام دارد که در درست کردن آن از گوشت استفاده نمی‌شود. به همین دلیل آن را می‌توان یک خوراکی رژیمی دانست که پخت ساده‌ای دارد. همچنین به دلیل داشتن لوبیا پروتئین زیادی هم دارد و انرژی از دست رفته افراد را به آن‌ها برمی‌گرداند. در طبخ یتیمچه از بادمجان، پیاز، تمبر هندی، لوبیا چشم بلبلی و ادویه استفاده می‌شود. به همین دلیل طعم غالب بادمجان طعم خوبی به آن داده است. طرز تهیه یتیمک بسیار آسان است و حتی خودتان هم در منزل می‌توانید آن را درست کنید.
معرفی بهترین غذاهای محلی بوشهر

دمپخت ماهی بوشهری


بوشهر به داشتن غذاهای تند معروف است؛ یکی از این خوراکی‌ها دمپخت ماهی است. این خوراک خوشمزه با ماهی شیر، لوبیا چشم بلبلی، تمبر هندی، سیر، شنبلیله، رب گوجه و ادویه ماهی درست می‌شود و بسیار لذیذ است. دمپخت ماهی به دلیل داشتن فلفل طعم تندی دارد لذا اگر به فلفل زیاد حساسیت دارید این غذا شاید چندان باب میل شما نباشد. به یاد داشته باشید که این خوراک یکی از محبوب‌ترین غذاهای سنتی بوشهر است که در سفر به این دیار باید حتما طعمش را چشید.
معرفی بهترین غذاهای محلی بوشهر

قلیه ماهی


رسیدیم به یکی دیگر از غذاهای محلی بوشهر که همگان با آن آشنا هستیم. قلیه ماهی یکی از خوشمزه‌ترین خوراکی‌های این دیار است که البته در استان هرمزگان و خوزستان نیز طبخ می‌شود. این غذا تشکیل شده از سبزی ماهی (شنبلیلیه و گشنیز) تمر هندی، روغن، ماهی، سیر زیاد و ادویه ماهی است. همچنین به دلیل داشتن فلفل طعمی نو و دلپذیر دارد. معمولا در کنار قلیه ماهی برنج نیز سرو می‌شود و بعضی بومیان آن را همراه با للک (گمنه) میل می‌کنند.
معرفی بهترین غذاهای محلی بوشهر

ماهی شکم پر


حتما تا الان متوجه شدید که ماهی در سفره مردمان جنوب جایگاه ویژه‌ای دارد. یکی دیگر از غذاهایی که در بوشهر با آبزیان درست می‌شود ماهی شکم پر نام دارد. این غذا معمولا با ماهی حمام، ماهی سنسگر و یا حلوای سیاه درست می‌شود که همراه با ادویه، سیر و شنبلیله طبخ می‌شود. علاوه بر آن در تهیه ماهی شکم پر از زرشک، پیاز و کشمش هم استفاده می‌شود که درون شکم ماهی قرار گرفته و سپس آن را سرخ می‌کنند. بد نیست بدانید که در گذشته از رشته‌های نازک برگ درخت خرما برای بستن شکم ماهی استفاده می‌کردند که امروزه رواج کمتری دارد. ماهی شکم پر بیشتر با پلو یا رشته پلو سرو می‌شود و زینت‌بخش سفره‌های جنوب است.
معرفی بهترین غذاهای محلی بوشهر

میگو سوخاری


از دیگر غذاهای محلی بوشهر می‌توان به میگو سوخاری اشاره کرد که در مناطق دیگر هم رواج دارد. این غذا با تخم مرغ، آرد سوخاری، جوش شیرین، زعفران و نمک درست می‌شود و سپس میگو را در روغن سرخ می‌کنند. این خوراک بسیار ترد است و در کنار نوشیدنی و سس قرمز طعمی بسیار عالی پیدا می‌کند.
معرفی بهترین غذاهای محلی بوشهر

میگو پلو


اگر روزی گذرتان به بوشهر افتاد حتما طعم میگو پلو را بچشید! این غذای خوش طعم و بو شامل میگو و سبزیجات است که لا به لای برنج قرار می‌گیرد. همچنین ادویه‌های مخصوص به آن افزوده می‌شود و بوی خوبی به خود می‌گیرد. میگو پلو در اکثر رستوران‌های بوشهر یافت می‌شود و در روستاهای این استان نیز می‌توانید از مردم محلی این غذای لذیذ را بخرید.

دسرهای بوشهری


تا اینجا با غذاهای محلی بوشهر آشنا شدیم ولی بد نیست تا کمی هم درباره شیرینی‌ها و دسرهای این خطه بدانیم. در ادامه به معرفی شیرینی‌ های بوشهری می‌پردازیم تا در سفر به آنجا به دنبال خوشمزه‌ترین‌ها باشید.
معرفی بهترین غذاهای محلی بوشهر

رنگینک


یکی از دسرهای بوشهر که در ماه رمضان بیشتر از قبل سرو می‌شود رنگینک نامیده می‌شود. این شیرینی با خرما درست می‌شود و با توجه به سلیقه افراد تزئین می‌شود. رنگینک شکل و شمایلی شبیه به حلوا دارد و در طبخ آن از خرما، آرد، روغن، گردو و دارچین استفاده می‌شود. برای درست کردن رنگینک در ابتدا هسته خرما را خارج کرده و سپس مغز گردو را به آن اضافه می‌کنند. بعد از آن مواد را در روغن تفت داده و با دارچین تزئین می‌کنند. رنگینک همراه با چای طعمی دلپذیر به عصرانه می‌دهد و در مهمانی‌ها انرژی‌بخش جمع محسوب می‌شود.

حلوای انگشت پیچ


یکی دیگر از شیرینی های بوشهر انگشت پیچ است که بیشتر در عزاداری‌ها استفاده می‌شود. این حلوا در سفره‌های افطار اکثر مردم این منطقه وجود دارد و در بین خانواده‌ها پرطرفدار است. در تهیه انگشت پیچ از زعفران، شکر، روغن، گلاب و آرد استفاده می‌شود که به صورت یک جا ترکیب شده و روی شعله کم هم زده می‌شود. در نهایت به شکل کش‌دار در می‌آید و آماده خوردن می‌شود.
معرفی بهترین غذاهای محلی بوشهر

حلوای سرد بندو


این نوع حلوا علاوه بر خرما بلغور گندم نیز دارد به همین دلیل آن را می‌توان یکی متفاوت‌ترین شیرینی های بوشهر دانست. حلوای سرد بندو با کره آب شده و بلغور روی حرارت ملایم قرار داده می‌شود و سپس دوغ را ان اضافه می‌کنند. بعد از آن خرما با آرد بوداده را به مواد افزوده و ترکیب می‌کنند. در نهایت برای مدت کوتاهی آن را روی شعله کم ورز داده تا خود را بگیرد.

لگیمات


رسیدیم به یکی از مشهورترین شیرینی‌ های بوشهر یعنی لگیمات! این دسر بسیار شبیه به بامیه درست می‌شود و طرفداران زیادی دارد. از آنجایی که در تهیه لگیمات از خرما استفاده می‌شود می‌توان آن را یک خوراکی مقوی دانست که به زنان باردار و کودکان به شدت توصیه می‌شود. برای تهیه این خوراکی از مایه خمیر، تخم مرغ، روغن مایع، نشاسته، شیره خرما و آرد گندم استفاده می‌شود. به همین دلیل بو و طعم عالی آن شما را مدهوش می‌کند.

نشا


نشا یکی دیگر دسرهای جنوبی است که به جز بوشهر در مناطق دیگر جنوبی ایران هم درست می‌شود. برای تهیه این دسر شیرین و زرد رنگ از شکر، آب، گلاب، نشاسته و زعفران استفاده می‌شود. در واقع با ترکیب مواد و هم زدن آن‌ها بر روی شعله گاز دسری زرد رنگ و رقیق به دست می‌آید که باید برای ساعتی ان را در ظرف جداگانه‌ای قرار داد. بعد از اینکه خنک شده و خود را گرفت آماده میل کردن می‌شود. نشا در عید فطر به وفور در منازل ساکنین جنوب درست می‌شود و در بین کودکان محبوبیت فراوان دارد.

نان های بوشهری


حالا که با غذاها و دسرهای بوشهری آشنا شدیم خوب است تا درباره نان‌های این خطه نیز بدانیم. در ادامه به شما می‌گوییم که لذیذترین نان‌های بوشهری کدامند.
معرفی بهترین غذاهای محلی بوشهر

کماچ


یکی از خوش طعم‌ترین نان‌های بوشهری کماج است که معمولا برای افطار در ماه مبارک رمضان طبخ می‌شود. ترکیبات کماچ شامل آرد، تخم مرغ، مایه خمیر، روغن، شکر و آب است. در گذشته کماج همراه با یکی دیگر از دسرهای این منطقه یعنی گرده سرو می‌شد ولی امروزه از محبوبیت آن کاسته شده است.

نان بل بل


نان بل بل علاوه بر بوشهر در بعضی مناطق استان خوزستان هم درست می‌شود و در بین بومیان معروف است. این نان ترکیبی از خرما، آرد گندم و آب است که درون آن با سبزیجات پر می‌شود. برای تهیه بل بل سبزیجات معطر کوهی را در لا به لای خمیر گذاشته و ان را روی تابه قرار می‌دهند تا طلایی رنگ شود. بل بل می‌تواند یک عصرانه لذیذ باشد و شما را تا زمان سرو شام سیر نگه دارد.

گرده


یکی دیگر از محبوب‌ترین خوراکی‌های مختص بوشهر گرده است که در ماه رمضان بیش از بقیه ایام درست می‌شود. در تهیه گرده نیز از خرما استفاده می‌شود و مانند دیگر دسرهای بوشهری مقوی و پرکالری است. جالب است بدانید که شیرینی گرده در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس به ثبت رسیده است و همگان با آن آشنا هستند. در طبخ گرده از خرما، آب، آرد گندم و کنجد استفاده می‌شود. همچنین معمولا در کنار آن غذاهای ساده مثل نیمرو، شیر و پنیر سرو می‌شود. لذا می‌توان گرده را به عنوان صبحانه‌ای لذیذ و پرطرفدار دانست.
معرفی بهترین غذاهای محلی بوشهر

کلام آخر
سفر به بوشهر با سواحل بکر و بازارهای متنوعش حسابی خاطره‌انگیز است. لذا پیشنهاد می‌کنیم که با تورهای ارائه شده در سفرمارکت همراه شوید و لحظاتی ناب را رقم بزنید. همچنین می‌توانید رزرو بلیط هواپیما و یا هتل محل اسکان خود را از همکاران ما بخواهید و بدون هیچ گونه نگرانی راهی سفر شوید.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است