search
menu

قلعه خورموج

[ پنهان کردن ]
درباره قلعه خورموج
چرا باید از قلعه خورموج بازدید کنیم؟
تاریخچه قلعه خورموج
معماری قلعه خورموج
بخش های قلعه خورموج
امکانات قلعه خورموج
ساعت و هزینه بازدید از قلعه خورموج
راه دسترسی به قلعه خورموج
جاذبه های دیدنی نزدیک به قلعه خورموج
رستوران های نزدیک به قلعه خورموج
هتل های نزدیک به قلعه خورموج

درباره قلعه خورموج


قلعه خورموج یکی از جاهای دیدنی جذاب در شهرستان خورموج است. خورموج یکی از شهرهای کوچک در استان بوشهر است که حدودا ۹۰ کیلومتر تا شهر بوشهر فاصله دارد و دارای انواع محصولات کشاورزی و زراعی است. کلمه خورموج از دو واژه خور به معنی خورشید و موج به معنی نخل تشکیل شده است؛ یعنی شهر نخل و خورشید. با اینکه، این اثر تاریخی یکی از باشکوه‌ترین نمونه‌های معماری دوره قاجار به شمار می‌رود، اما سبک معماری این قلعه همانند بناهای دوره سلجوقی و دوره ساسانی است. تزئینات این قلعه بدیع و منحصر بفرد بوده و طاق‌‌نما و گچبری‌ها زیبایی دوچندانی به دیوارها و درون این قلعه بخشیده اند. این قلعه زیبا در سال ۱۳۷۹ در لیست آثار ملی ایران ثبت گردیده است.
قلعه خورموج

چرا باید از قلعه خورموج بازدید کنیم؟


• یکی از آثار منحصر به فرد و جذاب تاریخی در خطه جنوبی کشور است.
• قلعه خورموج با معماری زیبای خود گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می‌کند.
• قلعه خورموج جزو ساختمان‌های مهم در طول تاریخ شناخته شده است.
• سبک معماری قلعه دارای سبک شگفت انگیزی است که ترکیبی از سبک معماری سلجوقی و ساسانی است.
• امروزه این قلعه یادآور عظمت و معماری روزگاران گذشته است.

تاریخچه قلعه خورموج


زمان ساخت این قلعه حدودا به ۱۵۰ سال قبل برمی‌گردد؛ شخصی به نام محمدخان دشتی، حاکم وقت این منطقه دستور ساخت این قلعه را صادر کرده است. قلعه زیبای خورموج با ۴ برج گلی و دیوارهایی به بلندای ۱۰ تا ۱۲ متر است. با اینکه قلعه خورموج در زمان گذشته وسیع بوده اما در طی سال‌های گذشته قسمت‌های زیادی از آن نابود شده و امروزه فقط یکی از برج‌های مربوط به این قلعه زیبا باقی مانده است. محمدخان دشتی حدودا ۲۰ سال در این قلعه حکومت کرده و سپس جمال خان دشتی در قسمت جنوب غربی آن قلعه گچی زیبا بنا کرده است. در اواسط دوره پهلوی اول نیز این قلعه به تصرف ارتش درآمد و بعد از تخریب این ساختمان، تنها برج جمال خان باقی مانده است. در آن دوران، قلعه‌ خورموج به عنوان بلندترين بنای شهر خورموج به شمار می‌رفت و از بالای آن همه نقاط شهر قابل تماشا بود.

معماری قلعه خورموج


قلعه خورموج ترکیبی از سبک معماری دوران گذشته است. در ساخت این قلعه از سبک قلعه‌سازی دوره ساسانی الهام گرفته شده و برای تزئین دیوارها و اتاق‌ها نیز از طاق‌‌نما و گچبری استفاده شده است. برای ساخت این قلعه از معماران شیرازی و اصفهانی دعوت به عمل آمده و بخش‌هایی مانند قراول خانه و مهمانخانه‌ای به سبک معماری ایتالیایی و صفوی ساخته شده‌اند. قلعه کنونی خورموج دارای سه‌ طبقه و یک زیرزمین است. در زیرزمین این بنا سقف به شکل گنبد و دارای تقارن زیبایی است، البته این تقارن در طبقات دیگر نیز حفظ شده و در سقف طبقه اول نقش و نگارهایی به آن اضافه شده است. در قسمت گوشواره و شاه نشین نیز از سبک سلجوقی استفاده شده است، طوری که با ورود به این قلعه و تماشای دیوارهای آن احساس خواهید کرد این بنا دارای عمری ۱۰۰۰ ساله است.
قلعه خورموج

بخش های قلعه خورموج


قلعه خورموج نمونه بسیار زیبایی از بناهای دوره قاجار است و دارای تزئینات منحصربفرد و جذابی است. با توجه به این که قلعه خورموج چندان بار مورد تهاجم قرار گرفته است، اما هنوز هم دوستداران تاریخ به بازدید از این مکان تاریخی علاقه دارند و با خرید بلیط هواپیما عازم این منطقه می‌شوند. با توجه به اینکه، این قلعه در طول سال‌ها دچار تغییرات زیادی شده استو و در ابتدا این قلعه شامل قسمت‌های اندرونی، بیرونی، چهار برج، عمارت مرکزی، قراول خانه و اصطبل بود که یک بخش به نام قلعه محمدخان دشتی و بخش دیگر به نام قلعه جمال خان شهرت داشت. درب اول بزرگ و از جنس چوب درختان جنگلی بوده که به آن هشتی می گفتند، همچنین این درب محل ورود ماشین و سوارکاران بوده است. درب دیگر نیز اندازه کوچکی داشته و برای رفت‌و‌آمد افراد پیاده‌ مناسب بوده است که به آن نیز چیله می‌‌گفتند. همچنین چشمه آب روانی از کنار در جنوبی قلعه عبور می‌کرده است و همین چشمه سبب ساخت حمام در این قسمت شده است. قلعه کنونی نیز شامل یک برج سه طبقه و یک زیرزمین است. برای ورود و خروج به این قلعه دو درب وجود داشته است،

امکانات قلعه خورموج


در قلعه زیبای خورموج امکاناتی نظیر دسترسی به وسایل نقلیه، پارکینگ، سرویس بهداشتی، اقامتگاه، رستوران، بوفه و پوشش شبکه عالی در تمامی نقاط وجود دارند.

ساعت و هزینه بازدید از قلعه خورموج


برای بازدید از این جاذبه تاریخی می‌توانید همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب مراجعه کنید. البته لازم به ذکر است که با توجه به آب‌و‌هوای حاکم در این منطقه بهتر است در ماه‌های سرد سال کوله بار سفر بسته و در این بازه زمانی نسبت به خرید بلیط هواپیمای ارزان اقدام کنید. همچنین توجه داشته باشید که بازدید از این مکان تاریخی رایگان است.

راه دسترسی به قلعه خورموج


برای بازدید از این قلعه در ابتدا باید عازم بوشهر شوید، سپس به شهرستان دشتی رفته و از آنجا توسط تاکسی به شهر کوچک خورموج بروید. در داخل شهر خورموج نیز به وسیله تاکسی دسترسی بسیار آسانی به خیابان شهید مطهری خواهید داشت.
بعد از بازدید از این قلعه زیبا، می‌توانید از سایر جاهای دیدنی بوشهر نیز دیدن کنید.
قلعه خورموج

جاذبه های دیدنی نزدیک به قلعه خورموج


موزه خورموج: ۸۶ متر
مسجد جامع خورموج: ۱۸۰ متر
چشمه آبگرم گنویه: ۱۹.۲ کیلومتر
آتشکده مند: ۲۴.۵ کیلومتر

رستوران های نزدیک به قلعه خورموج


رستوران فجر: ۷۵۰ متر
پیتزا ۱۰۰۱: ۹۰۰ متر
غذافروشی سرآشپز: ۱.۱ کیلومتر
رستوران شاندیز: ۱.۸ کیلومتر
رستوران خلیج فارس: ۳.۲ کیلومتر

هتل های نزدیک به قلعه خورموج


هتل خانه: ۱ کیلومتر
هتل پردیس: ۱.۸ کیلومتر
خوابگاه دانش آموزی کمیته امداد: ۲.۴ کیلومتر
اقامتگاه بومگردی جالوت: ۴۵.۲ کیلومتر
اقامتگاه بومگردی گبگو: ۵۱.۴ کیلومتر

فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است