search
menu

عمارت گلشن بوشهر

[ پنهان کردن ]
عمارت گلشن بوشهر
مدت بازدید از عمارت گلشن بوشهر

عمارت گلشن بوشهر


بوشهر شهری است که قدمت آن به دوران قاجار برمی گردد از این رو دارای آثار تاریخی بسیاری است. در محله بهبهانی بوشهر عمارتی با قدمت ۱۷۰ سال قد علم کرده است. این عمارت در فاصه ۱۰ متری از دریا قرار گرفته است. محله بهبهانی بوشهر، محلی است با خانه های قدیمی و بافت سنتی. عمارت گلشن متعلق به تاجری با همین نام در دوران قاجاریه بوده است که علاوه بر کاربری مسکونی کاربری تجاری نیز داشته است. عمارت گلشن بعدها توسط فردی به نام مهربان خریداری می‌شود سپس در سال ۱۳۶۵ توسط سازمان میراث فرهنگی خریداری می‌شود و عملیات بازسازی انجام می‌شود و نهایتا عمارت گلشن بوشهر در سال ۱۳۷۷ نام این مکان در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسید و اکنون درهای به عنوان یکی از جاذبه‌های تاریخی شهر بوشهر به روی گردشگران باز است. در مرحله بازسازی سعی شده اصالت و شکل اولیه ساختمان حفظ شود و تنها قسمت های تخریب شده و وسایل پوسیده مرمت شده استو همچنین نمای بیرون سفیدکاری نیز شده است. در بدو ورود معماری این بنا شما را به وجد می‌آورد، عمارتی زیبا با پنجره هایی بلند و شیشه‌هایی رنگی که در مساحتی حدود ۱۲۳۰ متر مربع ساخته شده است.
عمارت گلشن بوشهر
این عمارت زیبا دارای ۳ طبقه می‌باشد که در طبقه اول آب‌انبار، حمام، دستشویی، آشپزخانه و اتاق خدمه قرار گرفته است و طبقه‌های دوم و سوم علاوه بر محل اصلی استقرار صاحبان خانه، مکانی برای پذیرایی از مهمانان و امور تجاری بوده است. معماری عمارت گلشن بوشهر به سبک بیت میلانی است.
در بخش شمالی این عمارت اتاقی است که گویی به قصد ساخته نشده است تا بدین واسطه فضای عمارت را از گرمای شهر بوشهر خنک کند، همچنین وجود درهای متعدد در این عمارت کاربری کولر را دارد. از چهار طرف این عمارت پلکان‌هایی حلزونی شکل به پشت بام می‌رسد. وقتی به وسط حیات می‌رسید اتاق‌های بسیاری را در اطراف آن می‌بینید.
عمارت گلشن بوشهر
اتاق‌هایی که دورتادور حیاط می‌بینید به ‌آن پنج دری می‌گویند و توسط راهروها و دالون هایی به هم وصل می‌شوند. اتاق‌ها دارای درهای دولنگه است که جنس چوب آن از ساج دریایی است همچنین جنس سقف اتاق‌های عمارت گلشن بوشهر از چوب صندل است. مصالحی که در ساخت این عمارت زیبا به کاررفته است شامل سنگ‌های مرجانی رسوبات موجودات دریایی است.

مدت بازدید از عمارت گلشن بوشهر


این مکان امروزه علاوه بر مکانی برای بازدید کنندگان دارای کاربری فرهنگی دارد. مدت بازدید برای این مکان ۳۰ الی ۴۵ دقیقه پیشنهاد شده است.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است