search
menu

گنبد نمکی جاشک

[ پنهان کردن ]
گنبد نمکی چیست؟
گنبد نمکی جاشک کجا واقع شده است؟
اهمیت گنبد نمکی جاشک
گنبد نمکی جاشک؛ بزرگ‌ ترین گنبد نمکی خاورمیانه
در سفر به جاشک از چه جاهایی دیدن کنیم؟
چگونه به گنبد نمکی جاشک برویم؟
اکثر ما ترجیح می‌دهیم تعطیلات آخر هفته را در شمال کشور بگذرانیم. پاییز و زمستان هم بهترین فرصت برای سفر به جزایر زیبای جنوبی است. قشم و کیش از آبان تا پایان فروردین هر سال، بالاترین میزان گردشگرپذیری را ثبت می‌کنند.
اگر به جای استفاده از بلیط چارتر هواپیما، تصمیم بگیرید که با اتومبیل شخصی خود را به جزایر دیدنی جنوب کشور برسانید، یکی از مسیرهای پیش‌رو، بوشهر خواهد بود.
استانی با جاذبه‌های گردشگری فراوان که شاید کمتر به آن پرداخته شده است، اما شهرت تاریخی و جهانی دارند.
خلیج نایبند عسلویه، روستاهای کهن و تاریخی که قدمتی متعلق به سلسله هخامنشیان دارند و گنبد نمکی جاشک ، تنها بخشی از جاهای دیدنی بوشهر هستند.
گنبد نمکی جاشک

گنبد نمکی چیست؟


اگر تا کنون اسم گنبد نمکی را هم نشنیده‌اید، خوب است بدانید که این پدیده‌های طبیعی، کلاس‌های رایگان زمین‌شناسی هستند!
البته اکنون در کتاب درسی جغرافیای سال دهم به این مبحث پرداخته شده و به‌نظر می‌رسد نسل جدید، اطلاعات زمین‌شناسی و جغرافیایی بیشتری داشته باشند.
نمک، سولفات پتاس، آهن و مخازن نفتی موجود در این گنبدها، همواره یکی از سوژه‌های مهم برای محققان بوده است.
بنابراین برخورداری از گنبدهای نمکی، علاوه‌ براینکه سبب جذب گردشگر برای تماشای زیبایی‌های ظاهری آن‌ها می‌شود، ذخایر مهم نفت، گاز و مواد معدنی نیز محسوب می‌شود.
در کشور ما در استان‌های زیادی از جمله چهارمحال و بختیاری، قم، آذربایجان شرقی و سمنان، گنبد نمکی وجود دارد، اما گنبد نمکی جاشک واقع در بوشهر، عنوان بزرگ‌ترین گنبد نمکی خاورمیانه را نیز نصیب خود کرده و از این رو بسیار حائز اهمیت است‌.

گنبد نمکی جاشک کجا واقع شده است؟


در فاصله ۱۴۴ کیلومتری جنوب شرق بندر بوشهر، گنبد نمکی جاشک، واقع شده است که ۵۵ کیلومتر با شهر خورموج و ۱۵ کیلومتر با شهر کاکی فاصله دارد.
این گنبد در میان دو شهرستان دشتی و دیر قرار گرفته است و وسعت کوه نمک، نزدیک به ۴ هزار هکتار است.
گنبد نمکی بوشهر در میان چهار روستای گنخک، جاشک، باغان و درویشی احاطه شده است.

اهمیت گنبد نمکی جاشک


همان‌طور که پیشتر نیز گفته شد، گنبد نمکی جاشک، بزرگ‌ترین گنبد نمکی خاورمیانه است. فارغ از ابعاد این پدیده طبیعی، خوب است بدانید که قدمت آن به بیش از ۶۰۰ میلیون سال می‌رسد!
حتی اگر این گنبد از لحاظ بصری هم جذاب نبود، تماشای یک پدیده چند صد میلیون ساله هیجان‌انگیز بود.
گنبد نمکی استان بوشهر در فهرست آثار طبیعی ملی به ثبت رسیده است و از این جهت نیز حفظ آن بسیار مهم است.
این گنبد، یک گنبد نمکی فعال محسوب می‌شود و به سبب دلایلی که عنوان شد، سالانه توجه محققان بسیاری را از سراسر جهان به سمت خود جلب می‌کند و از مقاصد مهم ژئوتوریسم محسوب می‌شود.

گنبد نمکی جاشک؛ بزرگ‌ ترین گنبد نمکی خاورمیانه


پیشینیان وقتی نمی‌توانستند از علت پدیده‌های طبیعی سر دربیاورند، فلسفه وجودی آن را به افسانه‌ها گره می‌زدند.
گنبد نمکی جاشک نیز از این قاعده مستثنی نیست. شاید برایتان جالب باشد که بدانید هنوز قدیمی‌ترهای این منطقه اعتقاد دارند که نباید به حوالی گنبد نمکی رفت، چراکه آن‌ها معتقدند اجنه در این مکان خانه دارند!
حتی سوراخ طبیعی در گنبد که به سبب فرسایش به‌وجود آمده نیز دودکش جن، لقب گرفته است. برخی دیگر معتقدند که این گنبد، منزل دیوی بوده است و به این ترتیب از حریم قلمرو خود محافظت می‌‌کرد.
عظمت گنبد نمکی جاشک به حدی است که فارغ از تماشایی بودن آن، سالانه محققان بسیاری را نیز به سمت خود می‌خواند تا از نزدیک، بزرگ‌ترین گنبد نمکی خاورمیانه را بررسی کنند.
گنبد نمکی جاشک

در سفر به جاشک از چه جاهایی دیدن کنیم؟


علاوه بر گنبد نمکی، جاشک میزبان آبشارهای نمکی، یخچال‌های نمکی، غارهای نمکی و چشمه‌های نمکی است.
از تماشای این‌ همه جاذبه با نمک، قطعا سر ذوق خواهید آمد. نمای این پدیده‌های نمکی از دور شبیه به کوهستان‌های برفی در دل دشتی فراخ است.
بازی آفتاب لابلای قندیل‌های نمک طعام که به رنگ سفید شفاف است، تلالوهای بی‌نظیری را به وجود می‌آورد که تا پیش از این هرگز ندیده بودید.
وارد غارها شوید و از تماشای استلاگمیت‌ها و استلاکتیت‌های نمکی لذت ببرید. بلورهای زیبای نمک در کنار رنگ‌های متنوع کانی‌ها، جلوه‌های بی‌بدیلی را به وجود آورده‌اند که قطعا برایتان جذاب خواهد بود.
نمک‌های صنعتی گنبد نمکی جاشک با تنوع رنگی زرد، قهوه‌ای، قرمز، سیاه، نارنجی و سفید، زیبایی این پدیده طبیعی را دو چندان کرده‌اند.
منطقه جاشک به سبب خشکی و کم‌ آبی و خاک نامناسب از نظر پوشش گیاهی غنی نیست. بنابراین گنبد نمکی، چنان نگینی بر سینه عریان این دشت می‌درخشد. البته گونه گیاهی مقاوم به شوری و گرما نظیر کلخونگ، گون، خارشتر، کهور، گز و کنار را به راحتی می‌توانید در حوالی گنبد نمکی جاشک پیدا کنید.
ضمنا اگر صبور باشید و شجاع، می‌توانید انواع خزندگان را در این منطقه تماشا کنید. اگر شانس یارتان باشد چه بسا با بز، قوچ، آهو، روباه و کل هم چشم در چشم شوید! ارتفاعات گنبد و لابلای قندیل‌های غار، مکان امنی برای لانه‌سازی پرستوها، سهره‌ها، نیهو و باقرقره است.
دره گل کلم را فراموش نکنید. یک دره زیبا که بلورهای نمک آن به شکل گل کلم هستند و به نحوی کنار هم چیده شده‌اند که گمان می‌کنید با یک مزرعه پر از سبزیجات مواجهید.
یادتان باشد که این منطقه از جاشک به سبب ثبت به‌عنوان اثر طبیعی ملی، کاملا بکر و دست‌نخورده باقی مانده است، بنابراین فاقد هرگونه امکانات رفاهی اعم از غذاخوری و سرویس بهداشتی است.

چگونه به گنبد نمکی جاشک برویم؟


برای سفر به جنوب کشور در هر نقطه از ایران که ساکن باشیم، بهترین راه، سفر هوایی است. چراکه اولا تا رسیدن به مقصد، مسیر از جاذبه‌های طبیعی آن‌چنانی برخوردار نیست و ثانیا رانندگی طولانی در اقلیم گرم و شرجی، بسیار خسته‌کننده است. بنابراین منطقی است که برای رفتن به بوشهر به قصد تماشای گنبد نمکی جاشک به دنبال بلیط چارتر هواپیما باشید. سفر مارکت می‌تواند در این زمینه کار شما را راحت کند. با تهیه بلیط چارتر هواپیما با انرژی زیاد به بوشهر می‌رسید.
اگر در بندر بوشهر از رانندگان اتوبوس و تاکسی هم سراغ گنبد نمکی جاشک را بگیرید، نزدیک‌ترین راه‌های رسیدن به آن را به شما خواهند گفت.
اما خوب است که بدانید که برای رسیدن به گنبد از کرانه غربی آن باید از بوشهر به سمت روستای گنخک حرکت کنید. این مسیر، همان جاده بوشهر به بندرعباس است. ۳ کیلومتر بعد از این روستا و در جاده خاکی معدن قدیمی سنگ نمک که اکنون محیط بانی در ابتدای آن قرار گرفته است، به گنبد نمکی جاشک می‌رسید.
یک مسیر دیگر برای رسیدن به بخش شرقی گنبد وجود دارد که باید مقصدتان را روستای کردلان در نظر بگیرید.
پس از طی کردن پل این روستا به کوهپایه‌های گنبد می‌رسید. اینک می‌توانید از تماشای این جلوه بی‌نظیر طبیعت، لذت ببرید.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است