search
menu

غار الهه نمک هرمز

[ پنهان کردن ]
چرا بازدید از غار الهه نمک هرمز را پیشنهاد می کنیم؟
ویژگی های طبیعی و گردشگری برجسته غار الهه نمک هرمز
چگونه به غار الهه نمک هرمز برویم؟
جاهای دیدنی نزدیک به غار الهه نمک هرمز
هتل ها و اقامتگاه های نزدیک به غار الهه نمک هرمز
غار الهه نمک هرمز یکی از زیباترین جلوه‌های طبیعی ایران است که با عناوینی نظیر غار الهه نمکی، غار فیروزه‌ای و غار مراقبه هرمز نیز شناخته می‌شود. این غار حاصل فعل‌وانفعالات زمین‌شناسی و یکی از باشکوه‌ترین و منحصر به‌فردترین مکان‌های دیدنی جزیره هرمز به حساب می‌آید. جزیره هرمز واقع در استان هرمزگان یکی از استثنایی‌ترین مناطقی است که همچون نگینی ارزشمند در قلب خلیج فارس قرار دارد. مواد معدنی و کانی‌های موجود در آب و خاک این ناحیه به مرور زمان و در طول قرن‌ها رسوبات رنگین و شگفت‌انگیزی را پدید آورده‌اند. غار الهه نمکی یکی از همین شگفتی‌ها است که در دل کوهی به نام الهه نمک قرار دارد.
این کوه و غار داخل آن از بلوری یک‌پارچه و عظیم تشکیل شده‌اند. دهانه غار بیضی شکل و نسبتا بزرگ است. در درون غار فیروزه‌ای، جویباری جریان دارد که آب آن نارنجی رنگ است. زمین‌های اطراف این غار، همگی با رسوباتی سفید و نارنجی پوشیده شده و حوضچه‌های آب شور متعددی را در خود جا داده‌اند.
برخلاف سایر مناطق کوهستانی، در اطراف کوه الهه نمک هیچ صدایی منعکس نمی‌شود. در این فضای آرام و الهام‌بخش تنها صدای امواج دریا، جریان رود و آواز مرغان ماهی‌خوار به گوش گردشگران می‌رسد. در دهانه غار سنگ‌های رسوبی سفید رنگی مشاهده می‌شوند که فضایی جالب و در عین حال وهم‌انگیز را به‌وجود آورده‌اند. با این حال، با حرکت به سمت بخش‌های داخلی غار فیروزه‌ای، گردشگران شاهد رسوبات رنگارنگی خواهند بود که بدنه و دیواره‌های آن را تزئین کرده‌اند.
عمق این غار در حدود ۳۰ تا ۴۰ متر است و از دالان‌ها و راهروهای رسوبی تو در تویی تشکیل شده است. بسیاری از افراد اعتقاد دارند نمک و رسوبات موجود در این منطقه در پاک‌سازی انرژی‌های منفی تاثیرگذارند. از این رو، از گذشته‌های دور تا کنون، بسیاری از افراد غار الهه نمک را به‌عنوان مکانی مناسب برای مراقبه برمی‌گزیده‌اند.
غار الهه نمک هرمز

چرا بازدید از غار الهه نمک هرمز را پیشنهاد می کنیم؟


• آرامش وصف‌ناپذیر
• وجود جلوه‌های طبیعی حیرت‌انگیز
• منحصر به‌فرد بودن ساختار غار
• برخورداری از مناظری زیبا و شگفت‌انگیز
• وجود حوضچه‌های آب شور
• آب‌وهوای عالی به‌ویژه از اواسط پاییز تا اواسط بهار
• گشت‌وگذار در منطقه‌ای متشکل از رسوبات چند هزار ساله
• مجاورت با برخی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری ایران نظیر غار حرا و دره رنگین کمان
• امکان مراقبه و دفع انرژی‌های منفی

ویژگی های طبیعی و گردشگری برجسته غار الهه نمک هرمز


از مهم‌ترین ویژگی‌های غار الهه نمک هرمز می‌توان به یک‌پارچگی بلور رسوبی تشکیل‌دهنده آن اشاره کرد. رسوبات موجود در دیواره‌های این غار باشکوه علاوه بر جلوگیری از انعکاس صدا می‌توانند درست مانند منشور عمل کرده و نور را به طیف‌ها و رنگ‌های گوناگون تجزیه کنند. مجموع این عوامل، سکوتی آرامش‌بخش و زیبایی اسرارآمیزی به فضای داخلی غار می‌بخشد.
وجود جویبارهای سرشار از آب رنگین، زمین‌های نمکی، سنگ‌های رنگارنگ و شکوه وصف‌ناپذیر محیط از دیگر ویژگی‌هایی است که غار فیروزه‌ای را از سایر غارهای ایران متمایز می‌کند. تنوع رنگ سنگ‌ها و رسوبات این غار ناشی از وجود مواد معدنی و کانی‌های مختلفی است که هر یک از مشخصات منحصر به‌فردی برخوردارند.

چگونه به غار الهه نمک هرمز برویم؟


برای عزیمت به غار الهه نمک ابتدا باید به جزیره هرمز سفر کرد. انجام این‌کار از طریق خرید بلیط هواپیما به مقصد بندرعباس یا قشم امکان‌پذیر است. در سواحل قشم و بندرعباس اتوبوس‌های دریایی، شناورها و لنج‌هایی وجود دارند که برای جابه‌جایی مسافران و انتقال آن‌ها به جزیره هرمز در نظر گرفته شده‌اند.
از مسیر زمینی و با خرید بلیط قطار و اتوبوس یا به‌وسیله خودروی شخصی نیز می‌توان به بندرعباس رسید. همان‌طور که گفته شد، اسکله بندرعباس مجهز به برخی وسایل نقلیه دریایی است که به مقصد جزیره هرمز حرکت می‌کنند. مسافران با پشت سر گذاشتن مسیر دریایی می‌توانند به این جزیره زیبا و مکان‌های دیدنی آن دسترسی پیدا کنند.

جاهای دیدنی نزدیک به غار الهه نمک هرمز


جنگل‌ حرا یکی از دیدنی‌ترین مکان‌های اطراف غار الهه نمک هرمز به حساب می‌آید. این جنگل آبی و وسیع از نادرترین پدیده‌های طبیعی است که در آب‌های شور خلیج فارس گسترده شده است. درختان این جنگل، طی هزاران سال با تغذیه از آب شور دریا رشد کرده‌ و پس از انجام برخی فعل‌وانفعالات، نمک موجود در آن را دفع می‌کنند. گیاهان این منطقه در تمام طول سال سرسبز بوده و زیستگاه تعداد زیادی از پرندگان گرمسیری است.
از دیگر جاذبه‌های گردشگری این منطقه می‌توان به بازارهای محلی هرمز و همچنین، دره مجسمه‌ها اشاره کرد. دره مجسمه‌ها که با عنوان دره سکوت هم شناخته می‌شود یکی از معروف‌ترین جلوه‌های طبیعی موجود در اطراف غار فیروزه‌ای است. در این منطقه، گردشگران شاهد صخره‌های رسوبی عظیمی هستند که در گذر زمان فرسایش یافته و اشکال عجیبی را به نمایش گذاشته‌اند. در عین حال، جنس رسوبات این منطقه به‌گونه‌ای است که صدا را منعکس نمی‌کنند. این موضوع به ایجاد فضایی ساکت و بی‌نهایت آرامش‌بخش کمک می‌کند.
قلعه پرتغالی‌ها یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری اطراف غار مراقبه است. این بنای تاریخی در شمالی‌ترین نقطه جزیره هرمز واقع بوده و از زمان اشغال مناطق جنوبی ایران توسط پرتغالی‌ها به یادگار مانده است. علاوه بر آن‌چه گفته شد، گردشگران این منطقه می‌توانند از دره رنگین کمان واقع در جنوب غربی جزیره هرمز نیز بازدید کنند. این دره زیبا و رنگارنگ که از لایه‌های رسوبی، آتشفشانی و مواد معدنی متنوعی تشکیل شده، تصویری به یاد ماندنی را در کرانه خلیج فارس ایجاد کرده است.
غار الهه نمک هرمز

هتل ها و اقامتگاه های نزدیک به غار الهه نمک هرمز


جزیره هرمز دارای اقامتگاه‌های بوم‌گردی متعددی است. از شناخته‌شده‌ترین مکان‌های اقامتی نزدیک به غار الهه نمک هرمز می‌توان به اقامتگاه بوم‌گردی صبورا، اقامتگاه بوم‌گردی ماجرا و اقامتگاه بوم‌گردی کوتوک اشاره کرد:
فاصله اقامتگاه بوم‌گردی صبورا تا غار الهه نمکی: ۳.۳ کیلومتر
فاصله اقامتگاه بوم‌گردی ماجرا تا غار مراقبه: ۴ کیلومتر
فاصله اقامتگاه بوم‌گردی کوتوک تا غار فیروزه‌ای: ۳ کیلومتر
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است