search
menu

تنگه چاهکوه قشم

[ پنهان کردن ]
درباره تنگه چاهکوه قشم
ساختار و تاریخچه تنگه چاهکوه قشم
بخشهای مختلف تنگه چاهکوه قشم
تفریحات تنگه چاهکوه قشم
امکانات موجود در تنگه چاهکوه قشم
ساعت بازدید و هزینه ورودی به تنگه چاهکوه قشم
چگونه به تنگه چاهکوه برویم؟
جاهای دیدنی نزدیک به تنگه چاهکوه

درباره تنگه چاهکوه قشم


تنگه چاهکوه در جزیره زیبای قشم قرار دارد و به عنوان یکی از عجایب هفت گانه در ۷۰ کیلومتری جزیره قشم به شمار می رود. برای رفتن به جزیره قشم که جزو مناطق گرمسیری ایران است، بهتر است از آب و هوای این جزیره مطلع شوید. اگر دوست دارید در بهار و تابستان به این جزیره بروید، بهتر است در جریان باشید که تابش شدید آفتاب و گرمی زیاد بسیار آزاردهنده است، چنین گرمایی را در هیج کجای کشور تجربه نخواهید کرد. اما در فصل های پاییز و زمستان که هوای قشم مطبوع تر است، سفر خوبی در انتظارتان خواهد بود و می‌توانید با خرید بلیط هواپیما به این جزیره زیبا سفر کنید.

ساختار و تاریخچه تنگه چاهکوه قشم


تنگه چاهکوه قشم دارای صخره ها و تندیس هایی است که به صورت طبیعی و بر اثر گذر زمان و به طور شگفت انگیزی بر اساس فرسایش سنگ های رسوبی زمین در دل کوه به صورت یکپارچه به وجود آمده اند. از لحاظ تاریخی نیز تنگه چاهکوه با عنوان دره مقدس چاهکوه مشهور است؛ اگر دلیل این تقدس را می خواهید بدانید، باید به گذشته های دور برگردیم، زیرا گذشتگان، آب این دره را بسیار مقدس می دانستند و برای شفای بیماری هایشان استفاده می کردند. چاهکوه در ابتدا عریض بوده و ارتفاع دیواره هایش نیز زیاد بوده است، به همین دلیل داخل دره نور کمی تابیده شده و همین امر باعث گردیده تا رفته رفته هم از عرض آن کاسته شود و هم عبور از میان آن دشوار گردد. در کف این دره نیز حفره های کم عمقی وجود دارند که محل ذخیره آب هاى جارى است. هرچه از سمت شمال به جنوب پیش بروید، دره کم عرض تر شده و شیب آن افزایش مى یابد و درانتها به شکل (وی) انگلیسی درآمده و مسیر بسیار صعب العبور مى شود.
تنگه چاهکوه قشم

بخشهای مختلف تنگه چاهکوه قشم


زیبایی تنگه چاهکوه به دلیل دیواره هاى عمودى مرتفع همراه با خطوط فرسایش و حفره هاى کروى و بیضوى است. این مکان که تا به امروز کمتر معرفی شده، تعداد بازدیدکنندگانش نیز کمتر از جاهای دیگر است، فقط آن دسته از گردشگران به این تنگه سفر کرده اند که به طبیعت علاقه شدیدی دارند و می خواهند بیشتر در دل طبیعت باشند و همچنین مناسب آنهایی است که صخره نورد هستند یا علاقه خاصی به این حرفه دارند، زیرا درست ترین آدرس برای صخره نوردی همینجاست. به محض اینکه به ورودی دره برسید، تندیسی طبیعی خواهید دید که به (سه سر نگهبان) مشهور است. سپس به چهار چاه می رسید که محل ذخیره آب شیرین ساکنان است.
کم کم به در میان دره ای عریض تر می رسید که در میان دیواره های بلند قرار خواهید گرفت. هر قدمی که در تنگه چاهکوه برمیدارید اشکالی شگفت انگیزی مانند خطوط فرسایش، انواع حفره های نیمه کروی و بیضوی خواهید دید. دره چاهکوه که از چهارسو دارای چهارتنگه و دیواره هایی است که به هم رسیده اند. جنس سنگ های چاهکوه از سنگ های رسوبی با جنس آهکی است که به رشته کوه زاگرس مربوط می شوند و بسیار هنرمندانه و خلاقانه میلیون ها رنگ و طرح در تنگه چاهکوه وجود دارد. جالب این است که تنگه چاهکوه از سده‌های پیشین تا به امروز همواره مهم ترین منبع تامین آب شیرین برای جزیره و حومه بوده است. در این منطقه گیاهانی خواهید دید که اکثرا به صورت درخت و درختچه های پراکنده با توجه به آب و هوای بیابانی و استوایی رشد می کنند. چاه های موجود در این تنگه باعث شده تا ۱۶ گونه جانوری و پرندگان زیادی برای زندگی به این منطقه بیایند که یکی از ارزشمندترین گونه ها، غزال است.
تنگه چاهکوه قشم

تفریحات تنگه چاهکوه قشم


تفریحاتی که می توانید در تنگه چاهکوه داشته باشید، مربوط می شود به عکاسی که می توانید لحظه لحظه این مسیر را در دوربینتان ثبت کنید و همچنین می توانید سنگ نوردی کنید، البته اگر در این زمینه مهارت کافی دارید با مسئولان مربوطه هماهنگ کنید و به جای صعب العبور رفته و از دیدن این همه زیبایی در یکجا لذت ببرید. حتما این مورد را در نظر داشته باشید که این مکان برای معلولان حرکتی و سالمندان ناتوان مناسب نیست.
برای اطلاعات بیشتر درباره سفر به این جزیره، حتما مقاله راهنمای سفر به قشم را مطالعه کنید.

امکانات موجود در تنگه چاهکوه قشم


امکانات موجود در تنگه چاهکوه نیز عبارتند از: سرویس بهداشتی، هایپرمارکت، اقامتگاه بومگردی، رستوران در روستای چاهوی شرقی. سپس وقتی به ابتدای تنگه رسیدید، محل پارک برای ماشین، کیوسک نگهبانی، نیمکت، سطل زباله، فروشگاه صنایع دستی و سوغات خواهید دید. اما در درون تنگه امکاناتی وجود ندارد، حتی موبایلی هم آنتن نمی دهد، پس فقط از طبیعت لذت ببرید.

ساعت بازدید و هزینه ورودی به تنگه چاهکوه قشم


برای رفتن به تنگه چاهکوه همه روزه می توانید از ساعت ۸ صبح تا ۵ عصر اقدام کنید و مدت زمان پیشنهادی برای بازدید از این مکان حدودا ۳ ساعت است و هزینه ای برای ورود دریافت می ‌شود.

چگونه به تنگه چاهکوه برویم؟


برای رسیدن به این جاذبه دلربا باید از میدان درگهان قشم وارد جاده غربی شوید. بعد از طی ۲۰ کیلومتر به دو راهی دیرستان می‌رسید که باید راه مستقیم را انتخاب کنید. بعد از ۱۱ کیلومتر و رسیدن به یک میدان باید وارد اولین جاده سمت راست شوید. پس از ۳۹ کیلومتر قبل از آنکه به روستای چاهوی شرقی برسید باید وارد راه سمت چپ شوید و بعد از حدود ۲ کیلومتر تنگه چاهکوه را خواهید دید. راه دسترسی به تنگه چاهکوه کاملا آسفالت شده است و فقط دو کیلومتر پایانی آن خاکی است.

جاهای دیدنی نزدیک به تنگه چاهکوه


فاصله تنگه چاهکوه تا جنگل حرا: ۲۰ دقیقه
فاصله تنگه چاهکوه تا دره ستارگان قشم: ۱ ساعت
فاصله تنگه چاهکوه تا غار نمکدان: ۱ ساعت
فاصله تنگه چاهکوه تا جزایر ناز: ۱ ساعت
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است