search
menu

دره ستارگان قشم

[ پنهان کردن ]
درباره دره ستارگان قشم
ریشه زمین‌شناسی و علمی پیدایش دره ستاره‌ها
جذابیت‌های گردشگرانه دره ستارگان قشم
روستای برکه خلف
هزینه و زمان پیشنهادی بازدید
چگونه به دره ستارگان برویم
آیا در هر زمانی سفر به دره ستارگان بسیار لذت بخش است؟
جاهای دیدنی اطراف دره ستارگان
هتل های در نزدیکی دره ستارگان

درباره دره ستارگان قشم


جزیره قشم یکی از بزرگترین جزایر ایران و جهان است و پدیده های زمین شناختی متعدد و متنوعی در آن وجود دارد که هر کدام زیبایی های منحصر به فردی دارد. دره ستارگان قشم یکی از مشهورترین و زیباترین جاذبه های گردشگری قشم است که بخشی از شگفتی های طبیعی این جزیره را به نمایش می‌گذارد. دره ستارگان در میان اهالی بومی به نام «استاله کفته» مشهور است. یعنی آنجایی که ستاره افتاده است. در میان باور عمومی، زمانی ستاره‌ای با زمین برخورد می‌کند و در اثر آن برخورد زمین به شکلی عجیب و شگفت آور درآمده است. اگر مایلید در سفر به قشم، زمانی برای بازدید از دره ستارگان هم اختصاص بدهید، برنامه سفر قشم سفرمارکت را مطالعه کنید.
اما دلیل زمین شناختی پیدایش دره ستارگان چیست؟ بخش های مختلفی از خشکی که اکنون ما می بینیم ممکن است زمانی زیر آب بوده است. همواره نوعی از رسوب گذاری بر روی سطوح زیر آب در حال انجام است و به تدریج این رسوبات بر روی هم انباشته و سخت شده و سنگ های رسوبی را پدید می‌آورند. زمانی که منطقه‌ای از زیر آب بیرون می‌آید، همچنان سخت و سنگی به نظر می‌رسد. ولی در اصل سنگ های رسوبی، نسبت به سنگ های آتشفشانی نرم تر هستند و خیلی سریع در آب حل می‌شوند. زمانی که جریان های آبی و باد از منطقه ای که سنگ های رسوبی دارد می‌گذرد، سنگ‌های را فرسوده می‌کند.
دره ستارگان قشم
آثار به جا مانده از فرسایش معمولا تصاویر شگفت آوری را پدید می‌آورد. رنگ مختلف و رنگین کمانی ستون های سنگی ایجاد شده به سبب تفاوت رسوباتی است که در گذر زمان در چند میلیون سال بر روی هم انباشته شده است.
دره ستارگان یکی از نمونه های فرسایش زمین توسط باد و آب است. علاوه بر شکل منحصر به فرد دره ستارگان، صدا نیز در آن به شکل خاصی می‌پیچید و ترکیبی از سکوت، زوزه باد و انعکاس صدا، فضای عجیبی را در آن پدید می‌آورد.
زمانی که به دره ستارگان وارد می‌شوید، سه مسیر برای شما طراحی شده است که گشتن در این مجموعه را برای شما آسانتر می‌کند. همچنین بخش‌هایی به عنوان ورود ممنوع مشخص شده است. زیرا در اثر همان فرسایشی که در پیش گفتیم، ناپایدار بوده و ممکن است دچار ریزش و سقوط شود.

دره ستارگان قشم

ریشه زمین‌شناسی و علمی پیدایش دره ستاره‌ها


دره ستارگان از پدیده‌های منحصربه‌فرد زمین‌شناسی به حساب می‌آید که در فهرست عجایب هفت‌گانه قشم قرار دارد و با قدمتی بیش از دو میلیون سال، چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. این دره که تعداد نمونه‌های مشابه آن در دنیا زیاد نیست، یکی از جاذبه‌های اسرارآمیز و جالبی است که شامل مخروط‌های نوک‌تیز، ستون‌های عظیم و دیواره‌های بلند می‌شود. این پدیده طبیعی در اثر فرسایش ناشی از رگبارهای فصلی، آب‌های سطحی و تندبادها شکل گرفته‌ است و لایه و حفره‌های متعددی در درون هر ستون این دره وجود دارد که هوا به‌راحتی به درون آن‌ها نفوذ می‌کند. همین ویژگى‌های دره ستارگان باعث شده است که این دره به‌عنوان بخشى از ژئوپارک قشم در میراث یونسكو ثبت شود. جالب است بدانید که ژئوپارک قشم تنها ژئوپارک خاورمیانه به شمار می‌رود. مردم محلی قشم به دره ستارگان استاله کفته، استار افتیده یا ستاره افتاده می گویند و علت این موضوع این است که مردم این منطقه از گذشته فکر می کردند که یک شهاب سنگ به زمین برخورد کرده است و باعث تشکیل این دره شده است اما حقیقت از نظر زمین شناسی چیز دیگری بود، این مکان در اصل در اثر عملکرد ناهمگن عوامل فرسایشی مانند آب، باد و فشارهای وزنی بر طبقه‌های مختلف زمین به وجود آمده است. تاثیر این عوامل در بخش‌های مقاوم‌تر، کمتر بوده است و در نتیجه پابرجا باقی مانده‌؛ در حالی که بخش‌های سست و نرم تحت‌تاثیر فرسایش، از بین رفته‌اند. قدمت این دره به دوره زمین‌شناسى سنوزوئیک در حدود دو میلیون سال قبل می‌رسد. اشکال هندسی دره ستارگان از جنس ماسه، سنگ و سیمان آهکی است.
دیواره‌های این دره از دو جنس کاملا متفاوت تشکیل شده‌اند که شامل یک لایه ضخیم و تقریبا نرم به رنگ کرم تا خاکستری روشن در زیر می‌شود و لایه نازک و سختی به رنگ سفید تا خاکستری تیره روی آن قرار دارد.
لایه سست زیری در برابر عوامل فرسایش به‌سرعت تخریب می‌شود؛ در صورتی که لایه رویی سخت است و با عملکردی مثل یک سپر برای لایه زیری، از آن در برابر فرسایش محافظت می‌کند. در نقاطی که لایه رویی از بین رفته یا شکافی در آن به وجود آمده، فرسایش سرعت بیشتری پیدا کرده و در ادامه منجر به‌شکل‌گیری شکاف‌ها و دره‌های کوچک شده است. ستون‌هایی در برخی نقاط دره به چشم می‌خورد که شکل سوزنی و باریک دارند. علت این موضوع را می‌توان حرکت چرخشی و سیلابی آب باران‌های فصلی در اطراف ستون‌ها یا دیواره‌های قدیمی دانست. ضمن اینکه وجود یک کلاهک مقاوم روی بخشی از لایه زیری باعث شده است که این بخش به‌شکل ستون حفظ شود؛ هرچند که اطراف آن به‌خاطر نداشتن لایه محافظتی از بین رفته است.
به این ترتیب می‌توان نتیجه گرفت که لایه‌های موجود در این دره بسیار حساس و شکننده هستند و حتی وزن انسان روی آن‌ها می‌تواند مقاومت لایه سخت رویی را کاهش دهد، درزهای بسیار ریز و باریکی در ساختار آن‌ها به وجود آورد و حتی به فروریختن ناگهانی این لایه‌ها بینجامد. به همین دلیل راه‌رفتن روی این لایه‌ها بسیار خطرناک است و اثرات جبران‌ناپذیری به این میراث زمین‌شناختی کم‌نظیر وارد خواهد کرد پس لطفا در هنگام رفتن به دره ستارگان سعی نکنید که روی لایه ها قدم بزنید زیرا این اثر طبیعی که در طی سال‌های طولانی شکل گرفته است برای آیندگان باقی نخواهد ماند. این سست بودن لایه ها نه فقط آسیب هایی را توسط انسان ممکن است به این منطقه وارد کند بلکه هر نوع بارندگی شدی یا طوفان در این منطقه به سادگی می تواند لایه های سست را تخریب کند یا در شکل منطقه تغییراتی را به وجود آورد. در برخی قسمت‌ها و حفره‌های دره ستارگان، خاک سرخی دیده می‌شود که ممکن است کره مریخ را در ذهن تداعی کند و جذابیتی دوچندان برای علاقه‌مندان داشته باشد و بین بسیاری از گردشگران به دره مریخی نیز معروف است؛ با سفر به دره ستارگان قشم می توانید لحظه ای خود را از شهر و حتی حال و هوای این سیاره رها کنید و در مریخ سیر کنید.
وجود فسیل های صدفی در قسمت بالایی صخره ها و وجود خاک ماسه ای نشان می دهد که این منطقه در گذشته های دور در زیر دریا مدفون بوده است. طبق افسانه‌های مردم محلی قشم، دره ستارگان محل زندگی اجنه و ارواح است که شب‌ها در آن رفت‌وآمد می‌کنند. بسیاری از مردم بر این باورند که صداهای عجیب‌وغریبی که شب‌ها از این دره به گوش می‌رسد، به‌دلیل حضور این موجودات است و از همین رو ورود گردشگران به دره ستارگان در شب را توصیه نمی‌کنند.
محققان زمین‌شناسی علت این صداها را پیچیدن باد در روزنه‌ها و حفره‌های پرتعداد صخره‌ها می‌دانند که هنگام عبور از این دالان‌ها و ستون‌ها، صدای خاصی تولید می‌کند.

جذابیت‌های گردشگرانه دره ستارگان قشم


دره ستارگان با صخره‌های باشکوه و رمزآلود خود، سکوت و آرامشی را برای گردشگران به ارمغان می‌آورد که می‌توانند تا ساعت‌ها غرق در این شاهکار آفرینش شوند. علاوه بر این، در شب‌هاى مهتابى سكوت همه جا را فرامی‌گیرد و درست مانند کویر که احساس می‌کنید، ستاره‌ها دست‌یافتنی هستند، آسمان و ستاره‌های پرنور بالای این دره، نزدیک به زمین به نظر می‌رسند. دره‌ ستارگان واقعا مملو از ستاره است و در شب‌هایی که از هوای ابری و غبارآلود خبری نیست، ستاره‌ها به‌حدی زیاد هستند که حس می کنید با دراز کردن دست می‌توانید آن‌ها را بچینید. این تنها شباهت دره ستارگان به کویر نیست و اکثر تندیس‌های آن خاکی هستند و کلوت‌های کویر لوت را در ذهن تداعی می‌کنند. برخلاف اعتقاد اهالی که شب‌ها به دره نمی‌روند، گردشگران می‌توانند شب‌های بسیار دلنشینی را در این دره تجربه کنند.
در دره ستارگان، مسیر تردد با سنگ‌ریزه مشخص شده است تا راهتان را گم کنید. مسیرهای باریک و پهنی در گوشه‌وكنار دره‌ها و ستون‌ها وجود دارد كه با نظم خاصشان هر بیننده‌اى را به حیرت وامی‌دارند. اگر مسیر سنگ‌چین را ادامه دهید، به دو صخره بزرگ در ورودی دره می‌رسید که ظاهری مثل یک دروازه‌ بزرگ دارند.
تندیس‌های این دره به اشکال مختلفی از فیل و تمساح تا عقاب و... به نظر می‌رسند که تماشای آن‌ها خالی از لطف نیست. همچنین ستون‌های بلند، تیغه‌ها و مخروط هاى نوک‌تیز در دره ستارگان خودنمایی می‌کنند كه رد فرسایش روی آن‌ها کاملا مشهود است. درزهایی نیز در برخی از این دیواره‌ها وجود دارد که ظاهری جذاب و در عین حال ترسناک دارند و شما را محو تماشای خود می‌کنند.
در ادامه مسیر به بام دره می‌رسید که بر فراز آن می‌توانید نمایی متفاوت از دره ستارگان را تماشا کنید و از این همه زیبایی لذت ببرید. در کنار مشاهده شگفتی‌های دره، این لحظه‌های ناب را ثبت کنید تا برای همیشه همراهتان باشد. در صورتی که به بالای دره بروید، کل دره زیر پایتان خواهد بود و می‌توانید عکس‌های فوق‌العاده‌ای بگیرید.
در دره‌ ستارگان از مردم محلی که برای گذراندن آخر هفته‌شان به دره آمده‌اند تا عکاس‌های حرفه‌ای و گردشگرهای ایرانی و خارجی را خواهید دید که مشغول عکاسی و گردش در این محل هستند.
از دیگر تفریحات در این منطقه شترسواری است که می توانید با پرداخت مقدار ناچیزی از شترسواری لذت ببرید.

دره ستارگان قشم

روستای برکه خلف


دره ستاره ها در کنار روستای برکه خلف قرار دارد. روستای برکه خلف به عنوان یکی از پاکیزه ترین روستاهای جهان شناخته می‌شود. ریشه این موضوع در یک رسم کهن در این روستا است که اهالی هر روز عصر، به آب و جاروی جلوی خانه خود می‌پردازند. یونسکو این روستا را به عنوان یک روستای مقصد گردشگری شناخته است.
در کوچه‌های این روستا به‌سختی زباله پیدا می‌شود؛ زیرا زنان محلی از قدیم، هفته‌ای یک یا دو بار کل روستا را تمیز می‌کنند. علاوه بر تمیزی معابر و خانه‌های روستا، مجموعه لباس‌های سنتی و رنگارنگ هنر دست زنان جزیره در گوشه‌ای از روستا نگهداری می‌شود که نه‌تنها به فروش می‌رسند، بلکه امکان اجاره آن‌ها نیز وجود دارد.
در صورتی که به تزیینات حنا روی بدن علاقه دارید، در این روستا می‌توانید به‌ سراغ بانوان هنرمندی بروید که نقوش ذهنی زیبایی را برایتان نقش خواهند زد این بانوان تقریبا در سرتاسر قشم یافت می شوند و کمتر کسی با دستان بدون حنا به شهر خود باز می گردد.

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید


برای ورود به دره ستارگان نیاز به پرداخت ورودیه است.
برای بازدید از دره ستاره ها دست کم ۱ ساعت را پیشنهاد می‌کنیم.

چگونه به دره ستارگان برویم


دره ستاره ها در جنوب غربی شهر قشم قرار دارد و شما باید در امتداد ساحل به سمت جنوب و غرب حرکت کنید تا به روستای برکه خلف برسید. در مجموع حدود ۲۲ کیلومتر رانندگی از مرکز شهر قشم در پیش خواهید داشت. برای بازدید از دره ستاره ها به سبب دوری از شهر قشم، باید با خودرو به آن رفته و به جز اقامتگاه کوچک محلی، هتل دیگری در نزدیکی آن وجود ندارد و باید به شهر قشم بازگردید.

آیا در هر زمانی سفر به دره ستارگان بسیار لذت بخش است؟


جواب مثبت است و در هر فصلی در این دره اوقات خوشی را سپری خواهید کرد اما به دلیل آب و هوای جنوب ایران بهترین فصول برای سفر به جزیره قسم پاییز و زماستان است. البته در آب و هوای اردیبهشت و فروردین نیز هوای این دره متعادل خواهد بود. با این که تابستان قشم بسیار گرم و سوزناک است اما قطعا لحظات شما در این دره به قدری شادی بخش خواهد بود که متوجه دمای هوا نخواهید شد.

جاهای دیدنی اطراف دره ستارگان


در غرفه های کوچک دره ستارگان می‌توانید وسایل تزئینی که با صدف یا گوش ماهی ساخته شده است را خریداری کنید و به عنوان سوغاتی یا یادگاری از آن ها استفاده کنید.
این موزه در ساختمان پذیرمان دره قرار دارد و گردشگران با بازدید از آن می‌توانند ضمن آشنایی با سنگ‌ها و کانی‌های جزیره‌های قشم، هرمز و هنگام اطلاعات بیشتری درباره زمین‌شناسی منطقه کسب کنند. ۴۸ نمونه سنگ، کانی و سنگواره از جزیره هنگام، هرمز و لارک در موزه سنگ به نمایش درآمده است.

هتل های در نزدیکی دره ستارگان


اقامتگاه بومگردی ستاره: ۱۰۰ متر
هتل ساحل طلایی قشم: ۹ کیلومتر
هتل آتامان قشم: ۲۱ کیلومتر

دره ستارگان قشم
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است