search
menu

جاهای دیدنی قشم | ۲۴ جاذبه گردشگری قشم با نشانی و عکس

[ پنهان کردن ]
ژئو پارک قشم
دره ستارگان قشم
جنگل حرا قشم
روستای برکه خلف
سد گوران قشم
غار خربس قشم
جزایر ناز قشم
دره تندیس‌ ها قشم
تنگه چاهکوه قشم
گنبد نمکی و غار نمکدان قشم
قلعه پرتغالی ها قشم
موزه ژئو پارک قشم
درخت معابد قشم
پارک کروکدیل نوپک قشم
بام قشم
روستای کاسه سلخ قشم
گورستان های تاریخی قشم
آب انبار بی بی قشم
تنگه عالی محمد قشم
روستای لافت قشم
ساحل نقره ای قشم
چاه های تلا
قلعه نادری قشم
بوستان زیتون قشم
به هر نقطه از کشور ایران که سفر کنید، مملو از مناطق تاریخی و طبیعی نابی است که شما را به سفر دوباره به آن ترغیب می‌کند. بااین‌حال بکرترین و خاص‌ترین مناطق گردشگری را می‌توان در نواحی جنوبی کشور پیدا کرد. در این بین قشم که در دل آب‌های خلیج‌فارس قرار گرفته ‌است، از بهترین انتخاب‌ها برای ایران‌گردی در این منطقه بشمار می‌رود. این مقصد شگفت‌انگیز گردشگری پر است از جاذبه‌های بکر طبیعی و منحصربه‌فردی که به آن لقب سرزمین عجایب هفتگانه داده‌اند. در این مقصد تماشایی، طبیعت با خوش‌ذوقی بی حد و اندازه‌ای زیبایی‌هایش را به نمایش گذاشته است. از کوه‌های مرتفع باستانی با شکل و شمایل منحصربه‌فرد گرفته تا جنگل‌های سرسبز، غارها و دره‌های اسرارآمیزی که با ظاهر متفاوت و جالبشان چشم‌ها را به خود خیره می‌کنند، همه و همه نشان از تنوع گسترده مواهب طبیعی در این خطه جنوبی کشورمان دارند. خلاصه به هر گوشه از این خطه باصفای جنوبی که نگاه کنید، شگفتی‌های طبیعی و جاذبه‌های بکر تاریخی‌اش شما را متحیر می‌کند. به همین دلیل هم این بار تصمیم داریم شما را در این مطلب با جاهای دیدنی قشم آشنا کنیم تا پیش از آنکه با خرید بلیط هواپیما قشم راهی این سفر هیجان‌انگیز شوید، برنامه سفر قشم خود را با تهیه لیستی از جاذبه‌های دیدنی مورد نظرتان بهتر تنظیم کنید.
جاهای دیدنی قشم | ۲۴ جاذبه گردشگری قشم با نشانی و عکس

ژئو پارک قشم


هر گوشه از جزیره گردشگری قشم مملو است مواهب طبیعی شگفت‌آور و همین ویژگی هم آن را به یک منطقه زیست‌محیطی ارزشمند تبدیل کرده است. به همین سبب این جزیره یکی از ایده‌آل‌ترین گزینه‌ها برای طبیعت‌گردی است و گردشگرانی که برای کشف طبیعت به آن سفر می‌کنند، بازدید از ژئو پارک قشم را جزو اولین برنامه‌های سفر خود در طول سفرشان قرار می‌دهند. این ژئو پارک که از جاهای دیدنی این جزیره بکر محسوب می‌شود، در دنیا به عنوان اولین ژئو پارک در منطقه خاورمیانه مطرح شده است. در توضیح مفهوم ژئو پارک به زبان ساده می‌توان گفت به محوطه‌ای که پدیده‌های طبیعی و زمین‌شناختی متعدد و کمیاب در آن تجمع کرده‌اند و ازاین‌رو لازم است تا در جهت حفظ و نگهداری این میراث زمین‌شناسی تلاش شود، ژئو پارک می‌گویند. حال با مشخص شدن تعریف ژئو پارک می‌توان این‌چنین گفت که ژئو پارک قشم که چندین سال پیش نیز توسط سازمان یونسکو به ثبت رسید، در ابتدا شامل گستره‌ای به مساحت تقریبی ۳۰۰ کیلومترمربع از ناحیه غربی این جزیره بود که پس از گذشت یک دهه بعد از آن، مناطق دیگری از جزیره نیز به این محدوده اضافه شد. در حال حاضر این محدوده طبیعی پدیده‌های نابی همچون دره تندیس‌ها، تنگه چاهکوه، بام قشم، دره ستارگان و جنگل حرا را در دل خود جای داده است.
نشانی: استان هرمزگان، قشم، غرب جزیره قشم

دره ستارگان قشم


در میان جاهای دیدنی قشم مکان‌های عجیب و خاص کم نیستند، اما یکی از منحصربه‌فردترین آن‌ها را می‌توان دره ستارگان و یا همان دره ستاره‌ها دانست. این دره دارای دیواره‌های بلندی است که می‌توان آن‌ها را به تندیس‌های غول‌پیکر با شکل و شمایل مرموز تشبیه کرد. می‌توان گفت یکی از دلایل جذابیت این دره برای گردشگران تور قشم به افسانه‌ها و داستان‌هایی مربوط است که افراد محلی درباره این دره نقل می‌کنند. نام این دره برگرفته از یک افسانه قدیمی است که در میان مردم بومی منطقه دهان‌به‌دهان نقل شده است. بر طبق این افسانه دره ستارگان قشم زمانی پدید آمده است که ستاره‌ای از آسمان به زمین فرود آمده و این دره از دل آن ایجاد شده است. به اعتقاد دسته‌ای از این افراد در حال حاضر جن‌ها و ارواح سرگردان در این منطقه سکونت دارند و ازاین‌رو برخی به آن لقب دره ارواح داده‌اند. بااین‌حال به نظر می‌رسد که بخش اعظم این افسانه‌های محلی برگرفته از شکل و شمایل خاص این دره و سکوتی است که در فضای آن برقرار است. در حقیقت توجیه علمی آن را می‌توان تأثیر پدیده‌های طبیعی مانند زلزله یا وزش بادهای سهمگین دانست که پس از سال‌های متمادی منجر به شکل‌دهی به صخره‌های دره شده است. گفتنی است این دره گذشته از ظاهر اسرارآمیزش، دارای قدمتی نزدیک به دو میلیون سال است که همین امر هم منجر به جذابیت بازدید از آن شده است.
ساعت‌های بازدید: همه‌روزه از ساعت ۸ صبح تا ساعت ۱۷
نشانی: استان هرمزگان، جزیره قشم، شمال غرب روستای برکه خلف
جاهای دیدنی قشم | ۲۴ جاذبه گردشگری قشم با نشانی و عکس

جنگل حرا قشم


همواره جنگل‌ها با وجود مناظر طبیعی شگفت‌انگیز خود توجه گردشگران و علاقه‌مندان به گردشگری طبیعی یا اکوتوریسم را به خود جلب کرده‌اند. جنگل حرا قشم نیز یکی از بهترین نمونه‌های این پدیده جذاب و دیدنی طبیعی است که توصیه می‌شود اگر قرار است راهی تور قشم شوید به‌هیچ‌عنوان از رفتن به آن غافل نشوید. این جنگل که وسعت آن بیش از ۸۲۰۰۰ هکتار تخمین زده شده است، جزو مناطق محافظ شده محیط‌زیست قرار دارد. در این جنگل درختان کهن‌سالی قرار دارند که شاخه‌های بلندشان بر روی قسمت بالایی آن‌ها روییده است و به همین جهت ظاهری متفاوت و خاص به آن‌ها بخشیده است؛ به‌گونه‌ای که از منظر ظاهری این درختان از دیگر درختان جنگلی به‌کلی متمایز هستند. جالب است بدانید که این شاخه‌ها قادرند تا با جذب آب‌های شور و تبدیل آن‌ها به آب شیرین شرایط رشد این درختان زیبا را با وجود ویژگی‌های اقلیمی خاص جزیره فراهم کنند. گفتنی است این جنگل تماشایی یکی از زیستگاه‌های اصلی آبزیان آب‌های خلیج‌فارس بشمار می‌رود و انواع پرندگان و ماهیان جزیره در آن تجمع کرده‌اند که همین امر هم چشم‌اندازی رؤیایی به این جنگل بخشیده است.
نشانی: استان هرمزگان، جزیره قشم، مابین جزیره قشم و بندر خمیر

روستای برکه خلف


طبیعت جزیره قشم در همه مناطق آن بدون اغراق بسیار شگفت‌انگیز و دیدنی است و جاذبه‌های طبیعی آن نیز به قدری زیاد است که نام بردن از یک مورد به عنوان بهترین گزینه کار دشواری است. بااین‌حال برای یک طبیعت‌گردی جانانه و پیدا کردن بکرترین مناطق طبیعی جزیره بی‌شک یکی از بهترین مکان‌ها روستای برکه خلف است. این روستا در فاصله ۵۰ کیلومتری جزیره محبوب قشم قرار گرفته ‌است و در دسته جاهای دیدنی این جزیره بشمار می‌رود. دلیل نام‌گذاری روستا نیز وجود برکه‌ای به نام خلف است که یکی از چشم‌اندازهای طبیعی جذاب در دل این روستا محسوب می‌شود. فارغ از طبیعت دل‌نشین آن، ویژگی بارزی که این روستا را از دیگر روستاهای گردشگری متمایز کرده است توجه و دقت بی‌اندازه ساکنان روستا در تمیز نگه‌داشتن محیط آن است. به همین جهت هم هست که اغلب از این ‌روستا به عنوان پاکیزه‌ترین روستای ایران نام برده می‌شود. در واقع تمیز کردن محیط روستا آن‌قدر برای مردم آن اهمیت دارد که آن‌ها نظافت و رسیدگی به تمیزی کوچه‌ها و باغ‌های روستا را بخشی از نظافت روزانه منازل خود تلقی می‌کنند. خوب است بدانید که دره ستاره‌های قشم در مجاورت این روستا واقع شده است و ازاین‌رو می‌توان قبل از رسیدن به این روستای خوش‌منظر از این شگفتی طبیعی نیز دیدن کرد.
نشانی: استان هرمزگان، جزیره قشم، شهر سوزا، روستای برکه خلف
جاهای دیدنی قشم | ۲۴ جاذبه گردشگری قشم با نشانی و عکس

سد گوران قشم


سد گوران قشم که در زمره آثار ملی به ثبت رسیده ملی بشمار می‌رود از جمله دیدنی‌های تاریخی این جزیره محسوب می‌شود. این سد که در حوالی روستایی به همین نام قرار گرفته‌ است، به دلیل نقش مهمی که در تأمین آب شیرین منطقه داشته، همواره موردتوجه اهالی منطقه بوده است. در حقیقت به‌طورکلی به دلیل شرایط خاص اقلیمی جزیره و آب و هوای خشک آن، تأمین آب یکی از حیاتی‌ترین و باارزش‌ترین امورات برای ساکنان این منطقه است. این سد نیز در طول حیاتش منبعی اصلی برای نگهداری مایع حیات یعنی همان آب برای آن‌ها بوده است. افزون بر این، سد گوران به عنوان یک مکان تاریخی نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. آن‌طور که گفته شده است این سد تاریخی اولین بار در دوران هخامنشیان پی‌ریزی شده است و تاج آن نیز در زمان ساسانیان بنا شده است. گفتنی است جنگل حرا نیز در فاصله نزدیکی از این سد تاریخی قرار گرفته ‌است که می‌توان از آن نیز دیدن کرد.
ساعت‌های بازدید: شبانه‌روزی
نشانی: استان هرمزگان، ۷۸ کیلومتری قشم، مجاور روستای گوران، نزدیک جاده طبل باسعیدو

غار خربس قشم


غار خربس قشم یکی از بهترین پدیده‌های طبیعی است که بازدید آن از نظر بسیاری از گردشگران جالب و شگفت‌انگیز است. این غار در حقیقت شامل چندین حفاری بر روی دیوارهای رشته‌کوه‌های روستای خربس است که از معماری صخره‌ای بی‌نظیری برخوردارند. این غارها حدوداً در ارتفاع ۲۰ یا ۳۰ متری از پایه کوه قرار دارند و قدمت آن‌ها به دوران مادها بازمی‌گردد و ازاین‌رو منطقه‌ای که در آن واقع شده‌اند در حوزه مناطق تاریخی و پراهمیت باستان‌شناسی قرار می‌گیرد. در خصوص دلیل اصلی حفر چنین غارهایی نظریات متفاوتی مطرح شده است. برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر این است که در گذشته ساکنان این منطقه از محوطه غار به عنوان محلی برای عبادت و نیایش استفاده می‌کردند. اما برخی دیگر نیز بر این باورند که در آن زمان‌ها غار اصولاً به عنوان سرپناه کاربرد داشته است و ازاین‌رو می‌توان چنین برداشت کرد که این غارها نیز به عنوان محل‌هایی برای زندگی مردمانی بوده است که در آن منطقه سکونت داشته‌اند.
ساعت‌های بازدید: همه‌روزه از ساعت ۶ صبح تا ساعت ۲۰ شب
نشانی: استان هرمزگان، ۱۲ کیلومتری جاده جنوبی قشم
جاهای دیدنی قشم | ۲۴ جاذبه گردشگری قشم با نشانی و عکس

جزایر ناز قشم


جزایر ناز از زیباترین و بی‌نظیرترین جاهای دیدنی قشم محسوب می‌شوند که در قسمت جنوب شرقی این جزیره واقع شده‌اند. این جزایر که در واقع از سایت‌های مهم ژئوپارک جزیره قشم بشمار می‌روند، متشکل از دو جزیره هستند که روی‌هم‌رفته مساحت آن‌ها تقریباً به سه هکتار می‌رسد. این دو جزیره در میان افراد بومی جزیره به دو کره معروف هستند به این معنا که نیمی از این جزایر در آب و نیم دیگر در خشکی است. در حقیقت زمانی که آب‌های خلیج‌فارس بالا می‌روند خاک دو جزیره به‌طور مشخص از یکدیگر مجزا می‌شود و زمانی که آب پایین می‌رود مسیر خشکی باریکی در میان آن دو ظاهر می‌شود که رهگذران می‌توانند از آن عبور کنند. تماشای این پدیده طبیعی شگفت‌انگیز بسیاری از گردشگران را به وجد می‌آورد. لازم به ذکر است که اگر با هدف تماشای این پدیده به جزایر ناز می‌روید بهتر است از قبل زمان جزر و مد دریا را در نظر بگیرید. هرچند سواحل این جزایر از امکانات مطلوب بی‌بهره است اما بااین‌حال امکان تماشای طلوع و غروب خورشید به همراه انجام فعالیت‌های لذت‌بخشی نظیر ماهیگیری، شترسواری یا اسب‌سواری، پیاده‌روی بر روی ساحل شنی و آفرود سواری منجر شده است تا تعداد زیادی از گردشگران با بلیط چارتر قشم به این جاذبه دیدنی بروند. علاوه بر آن مناظر ساحلی و دریای این جزایر سوژه‌ای رؤیایی و زیبا برای عکاسی بشمار می‌روند.
نشانی: استان هرمزگان، قشم، جنوب شرق جزیره قشم

دره تندیس‌ ها قشم


در میان انواع جاذبه‌های طبیعی رنگارنگ و جذابی که در جزیره قشم قرار گرفته‌اند، دره‌ها از جمله مواردی هستند که به‌وفور پیدا می‌شوند. این دره‌ها اغلب تنها یک دره ساده نیستند بلکه پدیده‌های طبیعی طی گذر زمان منجر به تغییر شکل آن‌ها و تبدیل آن‌ها به دره‌هایی با چشم‌انداز خاص و متمایز شده‌اند؛ ازاین‌رو هر یک از دیگری دیدنی‌تر و جذاب‌ترند. یکی از این دره‌های چشم‌نواز را می‌توان دره تندیس‌ها قشم دانست. این دره که با نام دره مجسمه‌ها قشم نیز شناخته می‌شود، یک پدیده طبیعی شگفت‌انگیز در جزیره محسوب می‌شود. همان‌طور که از اسمش هم پیدا است، این دره دارای صخره‌هایی است که به طرز جالب و عجیبی به شکل تندیس‌هایی دیدنی درآمده‌اند. این تندیس‌ها به‌گونه‌ای اعجاب‌انگیز شکل گرفته‌اند که کمتر کسی باور می‌کند که این اشکال را بتوان بدون دخالت دست انسان و بدون بکار گیری حکاکی بر روی صخره به وجود آورد. بااین‌حال باید گفت که این دره صرفاً به دلیل پدیده فرسایش و آن‌هم طی مدت میلیون‌ها سال به شکل کنونی‌اش درآمده است. گفتنی است ازآنجاکه این دره در جنوب شرقی جنگل حرا قرار دارد، می‌توانید پس از بازدید از این جاذبه از جنگل سرسبز و سرزنده حرا نیز دیدن کنید.
ساعت‌های بازدید: شبانه‌روزی
نشانی: استان هرمزگان، قشم، جنوب شرق جزیره قشم
جاهای دیدنی قشم | ۲۴ جاذبه گردشگری قشم با نشانی و عکس

تنگه چاهکوه قشم


تنگه چاهکوه قشم که در زمره جاهای دیدنی قشم قرار دارد، از آن دسته جاذبه‌های طبیعی است که به‌هیچ‌وجه نباید از دیدنش غافل شد. بازدید از این جاذبه به همه گردشگران تور قشم و هرمز که تمایل دارند تا شگفتی‌های طبیعی بی‌شمار جزیره قشم را از نزدیک ببینند به‌شدت توصیه می‌شود. علاوه بر آن، این جاذبه می‌تواند یک چالش هیجان‌انگیز و فراموش‌نشدنی برای آن دسته از گردشگرانی باشد که به طبیعت‌گردی به‌ویژه صخره‌نوردی همراه با عبور از مسیرهای پر چالش علاقه‌مند هستند. مسیر‌های عبوری در میان این تنگه باریک هستند و با صخره‌های مرتفع و بلندی احاطه شده‌اند که فرسایش بر روی دیواره‌های آن نقش و نگارهای زیبایی به وجود آورده است. در بیشتر دیواره‌ها خطوط افقی به چشم می‌خورد و در برخی قسمت‌های این تنگه نیز حفره‌هایی وجود دارد که همگی ظاهر جذاب و دیدنی به این تنگه داده‌اند. گفتنی است امکانات لازم برای بازدیدکنندگان و گردشگرانی که به این تنگه زیبا می‌روند فراهم شده است. از جمله این امکانات می‌توان به سرویس‌های بهداشتی، اقامتگاه‌های بومگردی، اغذیه‌فروشی، فروشگاه‌های صنایع‌دستی و سوغات اشاره داشت.
ساعت‌های بازدید: همه‌روزه از ساعت ۸ صبح تا ساعت ۱۷
نشانی: استان هرمزگان، قشم، روستای چاهوی شرقی

گنبد نمکی و غار نمکدان قشم


جاذبه‌های طبیعی قشم هر یک ویژگی مختص خود را دارند و در نوع خود بی‌بدیل هستند. غار نمکدان قشم نیز یکی از همین جاذبه‌های دیدنی است که به عنوان طویل‌ترین غار نمکی جهان شناخته می‌شود. این غار که در درون گنبد نمکی قشم قرار گرفته ‌است، اولین بار طی کاوش‌های گروهی از ایرانیان به همراه کارشناسان خارجی در سال ۱۹۹۸ میلادی کشف شد. این غار دارای یک دهانه با عمق ۲۰ متر است و در فضای درونی آن نیز سه دالان مختلف وجود دارد. گفتنی است ورود به دالان اول برای همه بازدیدکنندگان راحت است، اما برای بازدید از دالان دوم لازم است به‌صورت سینه‌خیز وارد غار شد. بازدید از دالان سوم نیز به دلیل صعب‌العبور بودنش فقط به افرادی که تبحر خاص و مهارت بالایی در غارنوردی دارند آن‌هم در صورت داشتن تجهیزات مناسب توصیه می‌شود. توده‌های نمکی درون غار چشم‌انداز تماشایی و جالبی به غار داده‌اند، بعلاوه کریستال‌های نمکی درون غار به دلیل دارا بودن املاح و مواد معدنی مغذی دارای خواص درمانی بسیاری هستند و به همین دلیل بازدیدکنندگان علاوه بر آنکه از تماشای این شگفتی طبیعی لذت می‌برند می‌توانند از خاصیت درمانی آن نیز بهره ببرند.
ساعت‌های بازدید: همه‌روزه از ساعت ۸ صبح تا ساعت ۲۰ شب
نشانی: استان هرمزگان، جزیره قشم، ۹۰ کیلومتری شهر قشم
جاهای دیدنی قشم | ۲۴ جاذبه گردشگری قشم با نشانی و عکس

قلعه پرتغالی ها قشم


قلعه پرتغالی‌ ها قشم از جاذبه‌های گردشگری این جزیره است که در ناحیه شمالی آن قرار گرفته است و فاصله چندانی تا مرکز شهر ندارد. این قلعه تاریخی در زمان اشغال آب‌های خلیج‌فارس توسط پرتغالی‌ها و به دستور یک دریانورد پرتغالی به نام آلبورک در سال ۱۵۰۷ میلادی ساخته شد. بعد از آن در دهه ۱۳۷۰ یک باستان‌شناس ایرانی در پی کاوش‌های تحقیقی خود این قلعه را کشف کرد و بدین ترتیب در زمره مکان‌های تاریخی جنوب کشور قرار گرفت. آن‌طور که از بقایای موجود در این قلعه مشخص است به نظر می‌رسد که در آن زمان این قلعه بیشتر کاربری نظامی داشته است و به عنوان مقر فرماندهی پرتغالی‌ها در منطقه خلیج‌فارس شناخته می‌شد. از این قلعه همچنین به عنوان محلی برای نگهداری مهمات جنگی نیز استفاده می‌شد. بنای قلعه شامل بخش‌های آب‌انبار، انبار جنگ‌افزار، زندان، اتاق‌های سربازخانه، کلیسا، تالار و مقر فرماندهی است که هر یک دارای معماری خاص خود هستند.
ساعت‌های بازدید: همه‌روزه از ساعت ۵ بعدازظهر تا ساعت ۱۸
نشانی: استان هرمزگان، قشم، ضلع شمالی جزیره قشم

موزه ژئو پارک قشم


موزه ژئو پارک قشم یکی از جالب‌ترین و کامل‌ترین مجموعه‌های حیات‌وحش در ایران است. در این موزه که مساحت آن در حدود ۱۰۰ مترمربع است، بالغ‌بر ۳۰۰۰ گونه جانوری مختلف نگهداری می‌شوند. بازدید از این گونه‌ها می‌تواند یک تجربه جالب برای علاقه‌مندان به دنیای حیوانات و همچنین کودکان باشد. علاوه بر آن، در این موزه تعداد زیادی از سنگ‌ها و صدف‌های دریایی خاص و همچنین ماکت‌های کوچک از سایت‌های ژئو پارک قشم نیز در معرض نمایش بازدیدکنندگان قرار گرفته ‌است. برخی از گونه‌های جانوری این موزه آن‌قدر کمیاب و ناشناخته هستند که گردشگران با دیدن آن‌ها برای اولین بار بسیار شگفت‌زده می‌شوند. به‌طور مثال در میان این گونه‌ها نوعی پستاندار به نام حشره‌خوار کوتوله وجود دارد که برای اغلب افراد ناشناخته است. این موجود دوست‌داشتنی کوچک که وزن آن نزدیک به ۲ گرم است، شباهت کمی به موش دارد بااین‌حال با این موجود به‌طورکلی متفاوت است. علاوه برآن برخی گونه‌های کمیاب که در معرض انقراض هم قرار دارند نیز در میان این جانوران دیده می‌شوند که از میان آن‌ها می‌توان پلیکان پا خاکستری را نام برد.
نشانی: استان هرمزگان، قشم، خیابان ولیعصر، چهار راه پردیس
ساعت‌های بازدید: همه‌روزه به جز روزهای جمعه صبح‌ها از ساعت ۸ تا ساعت ۱۳ و بعد زا ظهرها از ساعت ۱۷ تا ۲۱
جاهای دیدنی قشم | ۲۴ جاذبه گردشگری قشم با نشانی و عکس

درخت معابد قشم


درخت معابد یکی از رستنی‌های منحصربه‌فردی است که بیشتر در مناطق گرمسیری از جمله مناطق جنوبی ایرانی رشد می‌کند. این درخت که به درخت لور نیز شهرت دارد در مناطق محدودی دیده می‌شود. نمونه‌های این درخت را می‌توان در مناطقی از کشور هند و همچنین جنوب شرق آسیا دید. برای اولین بار بذر این درخت در دوران ایلخانان و یا تیموریان از کشور هندوستان به ایران آورده شد و ازاین‌رو به نام انجیر هندی نیز شهرت دارد. در حال حاضر نمونه‌های این درخت را می‌توان در مناطقی از کیش، بندرعباس، قشم و چابهار پیدا کرد. در جزیره چشم‌نواز قشم نیز این گیاه خارق‌العاده به چشم می‌خورد. درخت معابد قشم از جمله دیدنی‌هایی است که به گردشگران تور قشم توصیه می‌شود تا در طول سفرشان فرصت دیدن آن از نزدیک را از دست ندهند. گفتنی است این درخت عمری نزدیک به ۶۰۰ سال دارد و شاخه‌های آن با شکل و شمایل متمایزی که دارند نظر هر رهگذری را به خود جلب می‌کنند.
نشانی: استان هرمزگان، قشم، منطقه تم سنیتی
ساعت‌های بازدید: شبانه‌روزی

پارک کروکدیل نوپک قشم


اگر می‌خواهید در سفر به جزیره قشم با بازدید از کروکدیل‌ها کمی سفرتان را هیجان‌انگیزتر کنید پیشنهاد می‌کنیم حتماً از پارک کروکدیل نوپک قشم دیدن کنید. در این پارک همانند یک باغ‌وحش بزرگ امکان مشاهده انواع کروکدیل‌ها از فاصله نزدیک برای بازدیدکنندگان فراهم است. به‌طورکلی در این مجموعه تعداد محدودی از آبزیان، خزندگان و پرندگان نگهداری می‌شوند. گفتنی است از میان این گونه‌ها نوع خاصی از کروکدیل‌ها به نام کروکدیل پروسوس وجود دارند که به عنوان نمونه‌های کمیاب در سطح جهانی موردتوجه هستند و در این مجموعه پرورش داده می‌شوند. از جمله گونه‌های جانوری که با رفتن به این مجموعه می‌توان از تماشای آن‌ها لذت برد می‌توان ایگوانا، طاووس و شترمرغ‌ را نام برد. ازآنجاکه به‌طورمعمول دیدن چنین حیواناتی در محیط‌های طبیعی امکان‌پذیر نیست، بازدید از این پارک می‌تواند این فرصت استثنایی را در اختیار گردشگران قرار دهد تا در محیطی امن از نزدیک این جانوران خاص را ببینند و با نحوه تغذیه و تخم‌گذاری آن‌ها آشنا شوند.
نشانی: استان هرمزگان، ۴ کیلومتری جزیره قشم، مابین بزرگراه قشم درگهان
ساعت‌های بازدید: همه‌روزه بعدازظهرها از ساعت ۱۵ تا ۲۰ شب
جاهای دیدنی قشم | ۲۴ جاذبه گردشگری قشم با نشانی و عکس

بام قشم


بی‌شک چشم‌اندازهای طبیعی خیره‌کننده و تماشایی در جزیره قشم کم نیستند، اما مناطقی که بتوان بر فراز آن این پدیده‌های کمیاب طبیعی را تماشا کرد معدودند. یکی از این مکان‌ها همان بام قشم است که به دلیل فراهم کردن نمای کلی جاذبه‌های طبیعی دیگر در میان گردشگران این جزیره طرفداران بسیاری دارد. بام قشم در واقع مجموعه‌ای از ارتفاعات باشکوه و مرتفعی است که در ناحیه مرکزی و تمایل به غرب جزیره قرار گرفته ‌است. تماشای آسمان پرستاره قشم از بالای این ارتفاعات نیز تجربه بی‌نظیری است که می‌توان با تاریک شدن هوا به آن دست پیدا کرد. گفتنی است این جاذبه خود در محدوده ژئو پارک قشم قرار دارد و از ژئو سایت‌های مهم و ارزشمند آن بشمار می‌رود و امکان مشاهده محدوده ژئو پارک قشم را هم فراهم کرده است. ناگفته نماند که وجود اقامتگاه‌ قشم و کاروانسراهای سنتی فراوان در نزدیکی بام قشم موجب شده است که هر فردی با هر سلیقه قادر باشد مکانی مناسب را از میان ده‌ها گزینه ارائه شده در صفحه هتل های قشم سایت سفرمارکت برای خود بیابد.
نشانی: استان هرمزگان، قشم، نزدیک به روستای سلخ

روستای کاسه سلخ قشم


روستای کاسه سلخ که در بخش شهاب قرار دارد از توابع جزیره قشم است و جزئی از دیدنی‌های این مقصد گردشگری به‌حساب می‌آید. این روستا از دسته روستاهای کم‌جمعیت است و تنها ۴۲ خانوار در آن سکونت دارند و ازاین‌رو می‌توان گفت محوطه طبیعی آن کمتر دستخوش تغییرات انسانی شده است و در نوع خود از ناب‌ترین و بکرترین‌ها است. هرچند پوشش گیاهی در طبیعت این روستا چندان متنوع و گسترده نیست، بااین‌حال جاذبه‌های طبیعی دیگری در آن وجود دارد که گردشگران را برای رفتن به آن ترغیب می‌کند. چشمه کاسه سلخ یکی از همین جاذبه‌های گردشگری است که به دلیل دارا بودن املاح گوگرد دارای خواص معدنی است. علاوه بر این، کوه‌های این روستا نیز با شکل و شمایل متفاوت خود نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کنند. این کوه‌ها که در ارتفاعات متفاوتی قرار دارند چشم‌انداز منحصربه‌فردی ایجاد کرده‌اند که می‌توانند یک سوژه عکاسی خاص برای علاقه‌مندان به هنر عکاسی از طبیعت فراهم کنند.
نشانی: استان هرمزگان، قشم، روستای کاسه سلخ
جاهای دیدنی قشم | ۲۴ جاذبه گردشگری قشم با نشانی و عکس

گورستان های تاریخی قشم


قشم طیف وسیعی از جاذبه‌های طبیعی را در خود جای داده است و به همین دلیل شاید بسیاری از گردشگران آن تصور کنند که در این مقصد گردشگری جذاب اثری از جاذبه‌های تاریخی نیست، اما باید گفت این مسئله درست نیست و جاهای دیدنی قشم علاوه بر جاذبه‌های طبیعی شامل جاذبه‌های تاریخی نیز می‌شود. در واقع برای اثبات این موضوع کافی است یادآوری کنیم که قدمت این شهر به سال‌ها پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد. یکی از کهن‌ترین جاذبه‌های تاریخی قشم را می‌توان گورستان‌های قدیمی آن دانست. در رأس آن‌ها گورستان سید مظفر قرار دارد که پیش از این قبرستان بزرگی بود و رفته‌رفته تنها بخش‌های کوچکی از آن باقی ماند. در حال حاضر این گورستان تاریخی در محله قدمگاه قرار دارد. افزون بر این، قبرستان محلی مسنی نیز با قدمتی نزدیک به ۴۰۰ تا ۵۰۰ سال در زمره این گورستان‌های تاریخی قرار دارد. قبرستان‌های گور فرنگی، قبرستان توریان و قبرستان روستای تم سنیتی نیز در زمره همین گورستان‌های قدیمی و تاریخی قرار دارند.

آب انبار بی بی قشم


آب انبار بی بی هم یکی دیگر از جاهای دیدنی قشم است که می‌توان بازدید از آن را در برنامه سفر به این مقصد گردشگری مفرح قرار داد. آب انبار برکه بی بی، نام دیگر این آب انبار است. این آب انبار از بناهای تاریخی است که به فرمان ‌همسر حاکم وقت جزیره شیخ عبدالله بنا شد. ازآنجاکه وی زنی خیرخواه بود این بنا نیز به احترام وی آب انبار بی بی نامیده شد. این آب انبار که در سال ۱۲۰۲ هجری قمری بنا شده است، همچنان‌ هم با گذشت این همه‌سال پابرجا است و ساکنان منطقه از آن استفاده می‌کنند. ناگفته نماند که علیرغم استحکام بالایی که این بنا دارد، در سال‌های اخیر به دلیل تخریب بخش‌های از آن بارها مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته ‌است.
نشانی: استان هرمزگان، قشم، بخش شهاب
جاهای دیدنی قشم | ۲۴ جاذبه گردشگری قشم با نشانی و عکس

تنگه عالی محمد قشم


اگر به قشم سفر کرده‌اید و از دیدن شاهکاری که در نتیجه پدیده فرسایش در تنگه چاهو قشم به وجود آمده است، حسابی لذت برده‌اید خوب است بدانید که تنگه عالی محمد قشم نیز درست مانند این جاذبه طبیعی جالب و چشم‌نواز است. برخی به این تنگه با اسامی دیگر مانند تنگه سنگ آب و تنگه آب‌نما اشاره می‌کنند که دلیل آن‌هم می‌تواند نمای جریان آبی باشد که از میان آن عبور می‌کند. این تنگه در ناحیه عرب جزیره قشم قرار دارد و علاوه بر دیواره‌های زیبای آن که در اثر فرسایش پر از حفره‌های قاشقی شکل هستند و ظاهری عجیب و درعین‌حال تماشایی دارند، دارای محوطه‌ای با حال و هوای خاص و پر از سکوت است. همین امر هم موجب شده‌ است تا فضای پیرامون این تنگه تا حدی مرموز و اسرارآمیز به نظر برسد که همین موضوع از جمله جذابیت‌های این جاذبه متمایز بشمار می‌رود. لازم به ذکر است که مسیرهای عبور از این تنگه در دسته مسیرهای صعب‌العبور قرار دارند، بنابراین توصیه می‌شود درصورتی‌که تجهیزات لازم در این زمینه را با خود همراه ندارید از یک راهنما کمک بگیرید و اگر این امر ممکن نیست از پیشروی بیش ‌از حد در انتهای مسیر تنگه اجتناب کنید.
نشانی: استان هرمزگان، قشم، بخش غربی جزیره قشم، جنوب روستای چاهو غربی و شرقی

روستای لافت قشم


روستای لافت قشم یکی از روستاهای گردشگری جنوب کشور محسوب می‌شود که مردم خونگرم و مهربان آن سال‌ها است پذیرای گردشگران زیادی بوده‌اند که از نقاط مختلف به جزیره سفر کرده‌اند و در حوالی آن به دنبال یک روستای تاریخی دنج هستند. با توجه به قدمت طولانی این روستا که به هزاره اول پیش از میلاد بازمی‌گردد، می‌توان گفت که این روستا از اولین مکان‌های زندگی افرادی است که در منطقه قشم سکونت کرده‌اند. این روستای تاریخی علاوه بر دارا بودن جاذبه‌های متعدد باستانی و کهن، دارای طبیعت بی‌نظیری نیز است و همین امر نیز منجر به ترغیب افراد در خرید بلیط ارزان هواپیما سفرمارکت به مقصد قشم شده است. لافت یک بندر روستایی است و تماشای منظره رؤیایی طلوع و غروب خورشید در ساحل آن از جمله فعالیت‌های لذت‌بخشی است که گردشگران از انجام آن بسیار لذت می‌برند. علاوه بر آن پیاده‌روی در کنار ساحل و یا عبور از کوچه‌های روستایی با آن بادگیرهایی که بر بام آن‌ها قرار گرفته ‌است، نیز حال و هوای خاص خودش را دارد. خلاصه در این روستا همه‌چیز مهیا است تا شما را از فضای پرهیاهوی شهری جدا کند و احساس آرامش‌بخش عمیقی را به شما القا کند.
نشانی: استان هرمزگان، قشم، ۲۲ کیلومتری شمال غربی جزیره قشم
جاهای دیدنی قشم | ۲۴ جاذبه گردشگری قشم با نشانی و عکس

ساحل نقره ای قشم


نمی‌شود به شهرهای جنوبی ایران سفر کرد و سراغی از دریا و ساحل نگرفت. ساحل نقره‌ای قشم نیز یکی از آن جاهایی است که در طول مدت تور قشم باید حتماً از آن دیدن کرد. این ساحل تماشایی در جزیره هنگام، یکی از جاهای دیدنی قشم قرار دارد. دلیل نام‌گذاری این ساحل به ساحل نقره‌ای این است که شن‌های نرم ساحلی آن مخلوطی از شن‌های سیاه و نقره‌ای است که چشم‌انداز زیبا و متفاوتی ایجاد کرده است. یکی از زیبایی‌های این ساحل زمانی است که آب دریا بالا می‌آید و سطح ساحل را پوشش می‌دهد. در این زمان شن‌های خاکستری و براق ساحل به ذرات نورانی و درخشانی تبدیل می‌شوند که به صورت نقطه‌های نورانی دیده می‌شوند. این منظره رؤیایی از ساحل نقره‌ای قشم یک ساحل خارق‌العاده ساخته است که نظیرش را در کمتر جایی می‌توان پیدا کرد. گفتنی است دلیل نورانی بودن شن‌های ساحل مواد معدنی کانی است که در این شن‌ها قرار دارد. این مواد معدنی نور خورشید را منعکس می‌کنند و بدین طریق به شکل ذراتی نورانی دیده می‌شوند که آب‌های خلیج‌فارس را مزین کرده‌اند. ناگفته نماند که گاهی نورهای آبی‌رنگ نیز از ذرات درون آب ساطع می‌شود که بیشتر به دلیل وجود فیتوپلانگتون‌هایی است که در آب این ساحل زیست می‌کنند.
نشانی: استان هرمزگان، قشم، شمال غربی جزیره هنگام

چاه های تلا


در طول تاریخ آب در همه تمدن‌ها به عنوان مایع ارزشمند شناخته شده است و در بازه‌های زمانی مختلف برای حفظ و نگهداری آن کوشش شده است. بی‌تردید حفر چاه یکی از اولین و رایج‌ترین شیوه‌ها برای ذخیره این مایع ارزشمند بوده است. اما با گذر زمان و توسعه لوله‌کشی آب، حفاری چاه رفته‌رفته منسوخ شد. بااین‌حال چاه‌های قدیمی حفر شده به عنوان سازه‌های تاریخی که نشان از معماری کهن دارند، جذابیت خود را حفظ کردند و با گذر زمان از منظر تاریخی نیز ارزشمندتر شدند. یکی از نمونه‌های آن را می‌توان چاه‌های تلا و یا چاه‌های طلا دانست که از جاهای دیدنی در قشم بشمار می‌روند. این چاه‌ها در واقع نشانگر خلاقیت و هنرمندی ایرانیان در ابداع شیوه‌های نگهداری و ذخیره مایع ارزشمند حیات یعنی همان آب دانست. این چاه‌ها قدمتی نزدیک به ۴۰۰ سال دارند و در گذشته در زمان‌های بارش باران به عنوان منبع اصلی تأمین آب روستاییان مورداستفاده قرار می‌گرفتند. امروزه از آب بارانی که در این چاه‌ها ذخیره شده است، بیشتر در جهت تغذیه دام و یا آبیاری نخلستان‌ها استفاده می‌شود.
نشانی: استان هرمزگان، قشم، روستای لافت، حد فاصل مسجد جامع و قلعه نادری
جاهای دیدنی قشم | ۲۴ جاذبه گردشگری قشم با نشانی و عکس

قلعه نادری قشم


یکی از جاذبه‌های تاریخی قشم را می‌توان قلعه نادری قشم دانست که در روستای لافت قرار دارد. بر طبق نظر کارشناسان این قلعه برخلاف اسمش متعلق به دوران نادرشاه نیست و بر اساس شواهد تاریخی به احتمال قوی بر روی دژهای باستانی در دوران پیش از اسلام احداث شده است. بااین‌حال گفته می‌شود یکی از ویژگی‌های متمایز این قلعه با دیگر قلعه‌ها و بناهای تاریخی قشم این است که برخلاف بناهای دیگر که اغلب توسط خارجی‌ها از جمله پرتغالی‌ها بنا شده‌اند، این قلعه ساخته دست ایرانیان محسوب می‌شود. گفتنی است نام این قلعه در زمره آثار ملی به ثبت رسیده قرار دارد و بازدید از آن برای گردشگرانی که علاقه‌مند به موضوعات تاریخی هستند جالب خواهد بود. آن‌طور که پیدا است در گذشته از این قلعه تاریخی به عنوان سازه‌ای دفاعی استفاده می‌کردند. برای ساخت آن نیز از مصالحی مانند سنگ، ساروج و ملات استفاده شده است و باوجودآنکه بیشتر بخش‌های آن دچار آسیب و تخریب شده است و نیاز به مرمت‌های بیشتری دارد، از استحکام خوبی برخوردار بوده است.
نشانی: استان هرمزگان، قشم، روستای لافت، رو به روی مسجد جامع
جاهای دیدنی قشم | ۲۴ جاذبه گردشگری قشم با نشانی و عکس

بوستان زیتون قشم


بوستان زیتون قشم در قسمت شمالی جزیره قشم قرار گرفته ‌است و یکی از بزرگ‌ترین و زیباترین پارک‌های ساحلی قشم است که هم موردتوجه بسیار اهالی جزیره و هم گردشگران آن قرار دارد. این پارک چشم‌انداز ساحلی زیبایی دارد و فضای آن برای کمپینگ در کنار ساحل و گشت‌وگذار یا طبیعت‌گردی به‌ویژه به همراه اعضای خانواده بسیار مناسب است. پرسه زنی در محوطه ساحلی و راه رفتن بر روی شن‌های نرم این ساحل طرفداران بسیاری دارد. علاوه بر آن انجام تفریحات آبی نظیر جت اسکی نیز در فضای ساحلی این پارک فراهم است. بااین‌حال لازم به ذکر است که هرچند شنا و آب‌تنی در این ساحل از فعالیت‌های محبوبی است که گردشگران به آن علاقه بسیاری دارند، اما توصیه می‌شود در صورت تاریکی هوا به دلیل وجود سفره‌ماهی‌هایی که در آب این ساحل وجود دارند از شنا کردن در آن پرهیز شود. وجود امکانات رفاهی مناسب از مزایای اصلی این ساحل به شمار می‌رود. برخی از امکانات این بوستان شامل کلوپ‌های تفریحی متعدد، پارکینگ خودرو با ظرفیت بالا، رستوران و قهوه‌خانه سنتی است.
نشانی: استان هرمزگان، قشم، حد فاصل میدان حافظ و میدان گل‌ها
ساعت‌های کاری: بصورت شبانه‌روزی
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است