search
menu

غار نمک قشم

[ پنهان کردن ]
غار نمک قشم
موقعیت جغرافیایی غار نمک قشم
قدمت غار نمک قشم
غار نمک قشم چه شکلی است؟
وسایل موردنیاز برای سفر به غار نمک قشم
بهترین فصل سفر به غار نمک قشم
اقامتگاه های نزدیک به غار نمک قشم
فاصله تا جاذبه های نزدیک غار نمک قشم

غار نمک قشم


گنبد نمکی و غار نمکدان قشم در استان هرمزگان واقع شده است. نمک هایی که از این غار استخراج می شود یکی از بهترین نوع های نمک است و برای مصارف پزشکی بسیار به کار می رود. جالب اینکه غار نمکی قشم بزرگ‌ترین غار نمکی دنیا است پس دیدن غار نمکی خیلی هیجان‌انگیز است. در این روز های سرد سال، سفر به قشم و بازدید از غار نمکی بهترین تصمیم است.

موقعیت جغرافیایی غار نمک قشم


غار نمک در فاصله ۹۰ کیلومتری از شهر قشم قرار گرفته است و در بخش انتهایی جنوب غربی جزیره کوه گنبدی که به شکل 237 متر از سطح دریا فاصله دارد نیز واقع است. بهتر است بدانید که غار نمکی جزیره قشم یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی در هرمزگان است که مجموعه ای از زیبایی های منحصر به فرد را در خود جای داده است. وجود رگه های سفید نمک بر بدنه این کوه از دور منظره ای زیبا را نمایان می سازد. لازم به ذکر است که غار نمک هرمزگان در فاصله 2 کیلومتری از ساحل جاده همجوار خود قرار گرفته است.
غار نمک قشم

قدمت غار نمک قشم


بهتر است بدانید که غار نمک قشم عمری ۵۰۰ میلیون ساله دارد و کارشناسان شکل‌گیری آن‌ را متعلق به قبل از دوره کامبرین (یکی از دوره‌های زمین‌شناسی از دوران دیرینه‌زیستی) می‌ دانند. لایه‌ های نمکی چند رنگی که در غار تشکیل شده، هر کدام ده‌ها هزار سال قدمت دارد، به همین دلیل بهتر است به هیچ‌کدام از قندیل‌ های نمکی دست نزنیم و هوس نکنیم تکه‌ای از آن را برای خودمان برداریم. نکته جالب در مورد غار نمک قشم اینکه ما با نمک معمولی سر و کار نداریم. این نمک‌ ها خاصیت درمانی دارند. می‌ گویند نفس کشیدن در هوای غار، حساسیت و آسم را تسکین می‌دهد. اینجا مثل نمایشگاهی ا‌ست که تابلوهایش از نمک ساخته شده اند.
غار نمک قشم

غار نمک قشم چه شکلی است؟


در کف غار نمک قشم جریان هایی از آب نمک قابل مشاهده است که منظره فوق العاده ای را برای بازدید کنندگان پدید می آورد. رطوبت هوای جزیره و نفوذ آب در غارها سبب چکیده شدن آب نمک اشباع شده بر بدنه قندیل ها می شود و باعث به وجود آوردن پیوسته این قدیل ها می شود. این جریان آب در دل کوه نمکدان به طور یک جریان دائمی زیرزمینی است و راه را به خارج از این غار می گشاید. در مقابل غار نمک قشم یک حوضچه ای طبیعی به رنگ سفید وجود دارد که آبی که از دل این غار بیرون می آید درون آن جمع می گردد و به صورت یک چشمه نمک در دامنه کوه جلوه گری می نماید. این چشمه در تمام طول سال جریان دارد و در بخش های داخلی غار نمک نیز جریان آب قابل مشاهده است. جالب است بدانید که گاهاً آب نمک موجود در غار همانند آینه تصاویر را منعکس می‌کند و این خود باعث به وجود آمدن منظره ای زیبا و بی نظیر در این منطقه می گردد. بستر اصلی این چشمه رنگی سرخ دارد و می‌توان رسوبات گِل اخرا (خاک نسوز) را در آن مشاهده کرد. رسوباتی که در این منطقه به وجود آمده اند نیز حاوی ترکیبات اکسید آهن و به‌ خصوص هماتیت هستند. بخش بالایی یا همان سقف غار نیز ساختار زیبایی دارد و توسط قندیل‌های بلورین که اشکال مختلفی دارند پوشیده شده است.
غار نمک قشم

وسایل موردنیاز برای سفر به غار نمک قشم


بد نیست بدانید که غار نمک روشنایی ندارد، پس بدون هدلایت و چراغ‌‌ قوه کاری از پیش نمی ‌برید. بهتر است آب و خوراکی سبک و یک دست لباس اضافه، همراهتان داشته باشید.

بهترین فصل سفر به غار نمک قشم


از پاییز تا آخر فروردین فصل مناسبی برای سفر به قشم است. هوا ملایم و مطبوع است و داغی آفتاب شما را اذیت نخواهد کرد. زمستان قشم خنکی دلپذیری دارد و گشت و گذار برای شما خسته کننده نخواهد بود. اگر اهل پیاده روی و گردش در طبیعت هستید پیشنهاد می کنیم که پای پیاده این مسیر را طی کنید. داخل این غار به ویژه در اعماق آن، نور کافی وجود ندارد و برای مشاهده استالاکتیت های بلورین نمک نیاز به چراغ قوه پرنور است. سقف غار نمک را قندیل های مرمرین و بلورین در اشکال مختلف پوشش داده اند و منظره ای بدیع به وجود آورده اند. سعی کنید حتما با کسی که نسبت به این غار آشنایی کامل دارد همسفر شوید تا از راه و چاه آن مطلع باشید.

اقامتگاه های نزدیک به غار نمک قشم


فاصله تا اقامتگاه پرویز: ۵۳ دقیقه با ماشین (۳۳.۵ کیلومتر)
فاصله تا هتل ساحل طلایی: ۱ ساعت و ۴۲ دقیقه ( ۸۸.۹ کیلومتر)
فاصله تا هتل ایرم: ۱ ساعت و ۵۱ دقیقه با ماشین (۱۰۳ کیلومتر)
فاصله تا هتل اسماری: ۱ ساعت و ۵۳ دقیقه با ماشین (۱۰۴ کیلومتر)

فاصله تا جاذبه های نزدیک غار نمک قشم


فاصله تا تنگه چاهکوه: ۵۱ دقیقه با ماشین ( ۴۳.۸ کیلومتر)
فاصله تا گوران: ۵۸ دقیقه با ماشین ( ۵۳.۸ کیلومتر)
فاصله تا پارک زیتون: ۱ ساعت و ۵۲ دقیقه با ماشین ( ۹۹.۷ کیلومتر)
فاصله تا حمام گله داری: ۳ ساعت با ماشین ( ۱۵۴ کیلومتر)

فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است