search
menu

روستا و بندر لافت قشم

[ پنهان کردن ]
درباره روستا و بندر لافت قشم
تاریخچه روستای لافت
جاذبه های دیدنی در لافت
امکانات روستای لافت
چگونه می توان به روستای لافت رفت؟
جاذبه‌های دیدنی نزدیک روستای لافت
هتل ها و اقامتگاه های بندر لافت

درباره روستا و بندر لافت قشم


روستای لافت واقع در جزیره قشم است که با نام بندر لافت نیز شناخته می شود. خلیج فارس همواره مقصدی دیدنی برای گردشگران ایرانی و خارجی است تا غروب زیبا را آنجا تماشا کنند. این روستای بندری از لحاظ تاریخی و طبیعی با معماری و بادگیرهای زیبایش شما را حیرت زده خواهد کرد. لافت بندری منحصر به فرد است که به عنوان یکی از مهم ترین جاذبه های جنوب کشور شناخته شده است.

تاریخچه روستای لافت


روستای بندری لافت قدمت زیادی دارد و به هزاره اول قبل از میلاد برمی گردد یعنی زمانی که اولین سکونتگاه ها در قشم صورت گرفته است. وجود راه دریایی و دسترسی به آب شیرین باعث شکل گیری این سکونتگاه شده است. وقتی در این روستا قدم بگذارید، دنیای متفاوتی در انتظار شماست و مطمئنا لحظاتی خوبی خواهید داشت. بافت روستا که در دوره های مختلف شکل گرفته دارای ۳ بخش متفاوت است. بافت اصلی، به عنوان بافت قدیمی روستا و دو بخش دیگر نیز بافت جدید روستا به حساب می آیند. بافت اصلی شامل ساختمان های فشرده در کنار هم، کوچه های کم عرض و بادگیرها است. در این بافت، مسیر ساحلی آسفالته وجود دارد که دسترسی‌ سریع به وسایل حمل و نقل را آسان تر می کند. در بقیه قسمت ها ساخت و سازها به صورت پراکنده با جمعیت کم هستند و بخش شمالی هم که ورودی اصلی روستا محسوب می شود، ساخت و سازها خیلی محدود شده است.
روستا و بندر لافت قشم

جاذبه های دیدنی در لافت


از زیبایی این روستا هرچقدر برایتان بگوییم کم گفته ایم، معماری بی نظیر و وجود بادگیرها یکی از ویژگی های مهم لافت است که در همان لحظه اول چشم هر بیننده ای را خیره می کند. ساختار کوچه ها در لافت به گونه ای است که معمولا به بن بست نمی رسید و از کوچه ای به کوچه دیگر راه وجود دارد.
بادگیرها به صورت دو طرفه یا چهارطرفه با پهنای بزرگ ساخته شده اند تا بتوانند نسیم خنک دریا را به درون خود بکشند و هوای ساختمان ها را مطبوع نگه دارند. مورد دیگر می توان به جنگل های حفاظت شده حرا اشاره کرد که جزو شاهکارهای طبیعت محسوب می شود و در سطح جهانی نیز شهرت بسیاری دارند. درختان مانگرو به عنوان گیاه استثنایی در این جنگل ها یافت می شوند. همچنین حیوانات خاصی مانند مار دریایی، مرغ ماهیخوار یا حواصیل، لک لک، انواع مختلف قورباغه در این منطقه زندگی می کنند. برای رفتن به این جنگل ها باید سوار قایق شوید و هزینه قایق سواری را قبل از سوار شدن پرداخت کنید. از زیبایی آب انبارها در این روستا نمی توان ساده رد شد زیرا نقش تامین آب شیرین را دارند. آب انبارها سقف های گنبدی شکل و سفید رنگی دارند که در برابر گرمای جنوب مانع از تبخیر آب شده و ذخیره می شوند.
روستا و بندر لافت قشم
گورستان های تاریخی لافت قشم نیز که بسیار شهرت دارد شامل قبرهای هزاران سال پیش است. بر روی بسیاری از گورها، کوزه و خمره خواهید دید که ممکن است به دلیل ارزشمند بودن آب نزد اهالی اشاره کرد. همچنین در لافت، موزه ای با نام اکوموزه وجود دارد که طرز زندگی مردم لافت و معماری سنتی خانه ها و بادگیرها به نمایش گذاشته شده است. برای بازدید از این موزه همه روزه می توانید از ساعت ۹ صبح تا ۵ عصر با پرداخت هزینه آن به موزه مراجعه کنید. مطمئن باشید هر قدمی که در روستای لافت خواهید برداشت، شگفت زده خواهید شد و به خاطره انگیز ترین سفرتان تبدیل خواهد شد. برای قایق سواری در لافت قشم می توانید از اهالی کمک بخواهید و سوار قایق های موتوری شوید و اطراف ساحل و جنگل ها را تماشا کنید. روستای لافت در حالت کلی سوژه عکاسی است، از جاذبه های طبیعی گرفته تا کشتی های بندر که همگی می توانند برایتان به یادگاری بمانند.

امکانات روستای لافت


هنگام سفر به روستای لافت نگران امکانات نباشید، زیرا به دلیل تعداد زیاد گردشگر که به این روستا سالانه سفر می کنند، امکانات نسبتا خوبی دارد، مانند سوپرمارکت ها، نیمکت های موجود در اسکله و آلاچیق برای تماشای غروب، خودپرداز بانک و غیره
روستا و بندر لافت قشم

چگونه می توان به روستای لافت رفت؟


برای رسیدن به روستای لافت دو راه وجود دارد:
در روش اول باید خودتان را به قشم برسانید و از آنجا به وسیله تاکسی یا ماشین شخصی از جاده شمالی جزیره بعد از ۱ ساعت به لافت برسید.
در روش دوم نیز باید به بندرعباس بروید و از طریق بندر پل سوار کشتی شوید و به لافت برسید. البته اگر با ماشین شخصی سفر می کنید می توانید ماشینتان را از طریق اسکله به وسیله لندیگراف وارد جزیره کنید. این کشتی ها به صورت شبانه روزی در حال خدمت رسانی هستند، پس در هر ساعتی که رسیدید مساله ای پیش نمی آید.

جاذبه‌های دیدنی نزدیک روستای لافت


فاصله روستای لافت تا دره ستارگان :۴۸.۹ کیلومتر
فاصله روستای لافت تا جزایر ناز : ۴۸.۸کیلومتر
فاصله روستای لافت تا جزیره هنگام :۳۶ کیلومتر تا اسکله برای سوار شدن بر قایق
فاصله روستای لافت تا تنگه چاهکوه : ۵۴.۴ کیلومتر

هتل ها و اقامتگاه های بندر لافت


اقامتگاه بوم گردی کلودنگ قشم: ۲۹ کیلومتر
اقامتگاه بوم گردی ساحلی فردیس قشم: ۳۵ کیلومتر
اقامتگاه بوم گردی خالو منصور قشم: ۳۷ کیلومتر
اقامتگاه بوم گردی ناخدا امینی طبل قشم: ۳۸ کیلومتر
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است