search
menu

طبیعت ایران

[ پنهان کردن ]
معرفی طبیعت ایران
ییلاقات ماسال ایران؛ بهشتی پر از جادو
ترکمن صحرا؛ عروس شمال شرق ایران
کوه سفید دماوند؛ استوار و باشکوه
دشت مغان اردبیل؛ بهشت ناشناخته
سردشت دزفول؛ بهشت خوزستان
از کویرهای ایران غافل نشوید!
دشت‌های مخملی مخمل کوه
جاده خلخال و اسالم
طبیعت ایران در فصل های مختلف
دیگر جاذبه های طبیعی ایران
طبیعت زیبای ایران جان می‌دهد برای ماجراجویی و کشف شگفتی‌های تازه! در کشور عزیزمان نقاط بسیاری وجود دارد که هر کدام با ویژگی‌های منحصر به فردشان درست مثل یک سرزمین جادویی گردشگران را جذب تماشای خود می‌کنند. از کویر لوت گرفته تا دشت‌های سرسبز ترکمن صحرا! از طبیعت بکر جلفا گرفته تا ژئوپارک قشم و گوشه و کنار جادویی‌اش! همه این‌ها هرکدام یک مقصد متفاوت‌اند که حتی از دید توریست‌های خارجی نیز پنهان نمانده‌اند. مسافران مشتاقی که همه ساله با رزرو بلیط هواپیما راهی وطن خوبمان ایران می‌شوند و خود را به دست طبیعت سرزمینمان می‌سپارند. شما با کدام یکی از جاذبه های طبیعتی ایران بیشتر آشنا هستید؟ آیا اصلا همه آن‌ها را می‌شناسید؟ پس این مقاله را از دست ندهید تا سفری به نقاط بکر کشورمان داشته باشیم وحسابی از شناخت آن‌ها لذت ببریم.

معرفی طبیعت ایران


شما تا به حال به کدام یک از مناطق طبیعی ایران سفر کرده‌اید؟ آیا همه جاهای طبیعی ایران را می‌شناسید؟ ایران بهشتی است که با دشت‌ها، جنگل‌ها، کوه‌ها و کویرهای خود زیبایی‌هایی وصف ناشدنی را به ما هدیه می‌دهد. دیدن این همه زیبایی شانسی است که به ما ایرانیان داده شده است و با حفظ طبیعت می‌توانیم در نگهداری این همه شکوه کوشا باشیم. اگر دوست دارید که با جاذبه های طبیعی فوق العاده زیبای ایران آشنا شوید، در ادامه همراهه ما باشید.

ییلاقات ماسال ایران؛ بهشتی پر از جادو


مگر می‌شود و شیفته طبیعت‌گردی بود و به ماسال استان گیلان سفر نکرد؟ این منطقه با آن‌ مناظر جادوی‌اش جایی عالی برای فرار از هیاهوی شهرهای بزرگ است. ماسال که در ۶۰ کیلومتری تالش قرار دارد، در کنار رودخانه‌ خالکایی واقع شده و جاهای دیدنی زیبایی دارد. ماسال که در گذشته به رودکنار معروف بود، سرزمین مه و باران و بوی چمنزار است. در اطراف این شهر دوست‌داشتنی ده‌ها جای دیدنی طبیعی وجود دارد که شاید یک هفته نیز برای دیدنشان کم باشد. مناطق ییلاقی تاریخی سنگ بست، دشت النزه، منطقه جنگلی طاسکوه، ییلاق شنبه راه و ییلاق مولومه بند از جمله مشهورترین دیدنی های ماسال است که با آرامشی از جنس بوی نم باران از گردشگرانشان پذیرایی می‌کنند. اما آنچه که گل سرسبد این منطقه است، ییلاق اولسبلانگاه است. جایی با کوه‌های پوشیده از چمن که البته در زمستان همچون عروس سپید پوش می‌شود و چشم را نوازش می‌دهد. این منطقه جان می‌دهد برای پناه گرفتن در دل جنگل، کمپ زدن بر فراز کوه و تماشای مه دلربا! این ناحیه به قدری زیباست که وسوسه می‌شوید تا بیشتر در آنجا بمانید و از زیبایی‌هایش لذت ببرید. حتی تصور بیدار شدن با صدای خروس‌ها، تماشای مه صبحگاهی، دیدن جنگل‌های سرسبز و گوسفندان در حال چرا چیزی است که شاید در هیچ جای دیگر تجربه نکنید.
علاوه بر طبیعت دنج آنچه که ییلاق شهر اولسبلانگاه را متمایز کرده، وجود کلبه‌های چوبی برای اسکان مسافران است. شما در آنجا حق انتخاب دارید که در هتل اقامت کنید و یا در کلبه‌های چوبی؛ کمپ بزنید یا شب را در زیر درختی بلند و در کیسه خواب بگذرانید. هرچه که باشد وجود امکانات قابل قبول باعث شده تا ییلاق شهرستان اولسبلانگاه مقصد هموطنان ما حتی از استان‌های جنوبی باشد. اگر روزی بخت با شما یار شد و به این ناحیه پا گذاشتید، حتما طعم غذاهای محلی روستاییان آنجا را بچشید و چند روزی از باکیفیت‌ترین خوراکی‌ها لذت ببرید. با این تفاسیر شیفته سفر به اولسبلانگاه شدید؟ پس برای رفتن تنها کافیست از جنوب غربی ماسال ۲۵ کیلومتر در کوهستان رانندگی کنید و از طریق جاده آبکنار به مقصد برسید.
طبیعت ایران

ترکمن صحرا؛ عروس شمال شرق ایران


ترکمن صحرا در استان گلستان از آن دسته طبیعت سرسبز ایران است که از زیبایی‌اش هرچه بگوییم کم است. این منطقه با دشت‌های مخملی، کوه‌های سر به فلک کشیده، جنگل‌های سرسبز و رودخانه‌های پر آب هوش از سر هر طبیعت‌گردی می‌برد. ترکمن صحرا بخش عظیمی از استان گلستان و خراسان شمالی را پوشش داده و از هر طرف آن که عبور کنید یا به دریا می‌رسید و یا به کوهستان. همچنین این ناحیه‌ شهرهای زیادی مثل کلاله، گرگان، گنبد کاووس، آق قلا و بندر ترکمن را در خود جای داده که توریستی‌ترین شهرهای این منطقه به حساب می‌آیند. به ترکمن صحرا که پا بگذارید تنها با دشت و کوه رو به رو نیستید، بلکه جاهای دیدنی این موقعیت جغرافیایی هم زبانزدند. در این منطقه می‌توانید به دیدن تالاب‌هایی بروید که زیستگاه گونه‌های کمیای پرنده‌های مهاجر است و از دیدنشان لذت می‌برید. یکی از این تالاب‌ها اینچه برون نام دارد که از تالاب‌های کوچک‌تر تشکیل شده است. در آنجا می‌توان انواع پرنده‌ها و گیاهانی را دید که به جذابیت منطقه افزوده‌اند و مورد توجه عکاسان قرار می‌گیرند.
مراوه تپه یکی دیگر از جاهای دیدنی ترکمن صحرا در اردیبهشت است که آرامشی ناب دارد و طبیعت بکر خود روحتان را تازه می‌کند. در آنجا تا چشم کار می‌کند دشت‌های وسیع، گله‌های گوسفندان، آسمان آبی و روستاهای کم جمعیت دیده می‌شود که به زیبایی محیط افزوده‌اند. حتی شنیدن صدای زنگوله گوسفندان هم در آنجا آرامش می‌بخشد و تمام خستگی سفر را از یادتان پاک می‌کند. ناگفته نماند که مقبره و گورستان خالد نبی هم نگین ترکمن صحرا است که بازدید از آن سفرتان را تکمیل می‌کند. این مقبره در بلندترین جای کوه قرار گرفته و حدود ۹۰ کیلومتر با گنبدکاووس فاصله دارد. شاید جالب باشد که بدانید از این بارگاه می‌توان کوه‌های ترکمنستان را دید و به آن سوی مرزهای ایران نگاه کرد. البته فراموش نکنید که حتما به دیدن گورستان عجیب آنجا هم بروید و از سنگ قبرهای عجیب و غریبش بازدید کنید.
طبیعت ایران

کوه سفید دماوند؛ استوار و باشکوه


مگر می‌شود صحبت از طبیعت سبز ایران باشد و نامی از کوه دماوند به میان نیاید؟ این دیو سپید پای در بند با بیش از ۵۰۰۰ متر ارتفاع در همسایگی تهران، آمل و دماوند قرار دارد و به آسانی می‌توان خود را به آنجا رساند. اما آنچه که کوه دماوند را محبوب همگان کرده طبیعت دلفریب آن است. این کوه که یکی از نمادهای ملی ایران است، دشت‌های وسیع و چشم‌اندزهایی جذابی دارد که دیدنشان شما را افسون می‌کند. وجود گل‌های رنگارنگ، آسمان آبی با ابرهای تکه تکه، چمنزارهای وسیع و درختان بلند آنجا را همچون بهشت برین کرده که طرفداران زیادی دارد.
بد نیست بدانید که حتی سالیانه طبیعت‌گردهای خارجی زیادی با تهیه بلیط هواپیما به ایران سفر می‌کنند تا قله دماوند را فتح کنند. حالا که از شکوه آن دانستید، بد نیست تا با دیدنی های دماوند هم آشنا شوید. آبشار این منطقه یکی از اصلی‌ترین جذابیت‌های دماوند است که در بیشتر فصول سال آب دارد و خنکای آن حسابی افراد را سرحال می‌کند. آبشار یخی دماوند را می‌توان یکی از بلندترین‌ها در سطح بین‌المللی دانست که با آب گوارای خود از مسافرانش پذیرایی می‌کند. همچنین در ادامه سفرتان می‌توانید یخچال‌های دماوند را ببینید که با تنوع زیادشان حسابی باعث کنجکاویتان می‌شوند. قندیل‌های یخ آنجا در بیشتر ایام سال قابل مشاهده‌اند و منظره‌ای جذاب برای عکاسی محسوب می‌شوند. هر گردشگری که به کوهپایه دماوند می‌رود، حتما از جاذبه‌های آنجا هم بازدید می‌کند پس پیشنهاد می‌کنیم که شما هم ازین قافله عقب نمانید.
طبیعت ایران

دشت مغان اردبیل؛ بهشت ناشناخته


اگر به طور دقیق نمی‌دانید که دشت مغان کجاست؛ پس احتمالا طبیعت‌گرد حرفه‌ای نیستید! دشت مغان به داشتن کوهپایه‌های سرسبز مشهور است و در آنجا تا چشم کار می‌کند دشت و تپه می‌بینید. همچنین وجود گل‌های رنگارنگ در حاشیه کوه‌ها منظره‌ای تماشایی درست کرده که گویی یک بوم نقاشی خوش رنگ و لعاب در جلو چشمتان قرار داده‌اند. البته زیبایی‌های این منطقه تنها به دشت‌ها و جلگه‌های آن نیست، بلکه کوهستان آنجا نیز در نوع خود رویایی و باشکوه است. ارتفاعات آنجا بین ۱۰۰ الی ۷۰۰ متر برآورده شده که برای کوهنوردان حرفه‌ای و غیر حرفه‌ای حق انتخاب زیادی ایجاد کرده است. ناگفته نماند که زیبایی‌های دشت مغان به تمام این‌ها ختم نمی‌شود و تالاب‌های این منطقه هم جایی عالی برای گشت و گذار و عکاسی‌اند. در آنجا می‌توانید انواع اردک، غاز و قو ببینید که با نژادهای مختلف در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند.
وجود نسیم خنک و مناظر رویایی اطراف تالاب‌ها باعث شده تا جایی مناسب برای کمپ زدن و تجدید قوا باشد. حتی تصور اینکه در دل دشتی هموار و در کنار یک تالاب کوچک چادر بزنید و شب‌ها در کنار آتش به تماشای آسمان پرستاره بنشنید، روحتان را تازه می‌کند. پس خود را از آن محروم نکنید! بد نیست بدانید که دشت مغان اردبیل در زمان نادر شاه افشاراهمیت فراوانی داشت، به طوری بعضی از جلسات مهمش را در آنجا برگزار می‌کرد. همچنین در گشت و گذار در این منطقه می‌توانید سری به قلعه اولتان بزنید و از این دژ دوره اشکانی بازدید کنید. اگر می‌پرسید که دسترسی به دشت مغان چگونه است، باید بگوییم که اصلا سخت نیست. تنها کافیست خود را به شهر اردبیل رسانده و پس از رفتن به شهر مغان وارد طبیعت بکر این ناحیه شوید.

سردشت دزفول؛ بهشت خوزستان


از شمال ایران به جنوب کشور می‌رویم تا یکی از جذاب‌ترین بخش‌های طبیعت ایران در فصل بهار را به شما معرفی کنیم. سردشت دزفول یکی از جاهایی است که غافلگیرتان می‌کند و البته که نباید آن را با سردشت آذربایجان غربی اشتباه بگیرید. این منطقه با کوه‌های زاگرس احاطه شده و اطراف آن‌ها می‌توانید دشت‌های همواری ببینید که با سرسبزی خود چشم را نوازش می‌دهند. در واقع سردشت دزفول اشراف خوبی به جلگه خوزستان دارد و جان می‌دهد برای طبیعت‌گردی! همچنین رودخانه دز این منطقه عبور می‌کند به طراوت و تازگی هوا کمک کرده است. اگر عاشق کمپ زدن و یا کوهنوردی هستید، سردشت دزفول گزینه خوبی برای این کار است. این ناحیه مانند ترکمن صحرا دیدنی‌های مختلفی را در خود جای داده که از مشهورترین آن‌ها می‌توان به روستای سنگی لیوس، قلعه شاداب و پیر هفت تنان اشاره کرد.
ولی یکی از پرطرفدارترین بخش‌های دیدنی سردشت روستای پامنار است که به دلیل داشتن چشم‌انداز عالی، کوهی بلند و دشت‌های بکر در فصل بهار و حتی نیمه دوم سال میزبان گردشگران زیادی از سراسر ایران است. همچنین دریاچه شهیون یکی دیگر از دیدنی های دزفول است که در سردشت قرار گرفته و با جذابیت بصری فراوانش شما را وسوسه می‌کند که اقامتتان را تمدید کنید. فراموش نکنید که جای جای این منطقه با گل‌های رنگارنگ، بوی چمن، هوای پاک وآسمان آبی نقاشی شده و از تماشایش سیر نمی‌شوید.

از کویرهای ایران غافل نشوید!


وقتی در مورد طبیعت این خطه حرف می‌زنیم کویرهای ایران را نباید از قلم بندازیم. صحرای لوت یکی از همین بیابان‌های مشهور است که عمده شهرت آن به کلوت‌های اسرارآمیزش است. این دشت خشک و بی آب و علف که بخش‌هایی از استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی را به خود اختصاص داده، یکی از گرم‌ترین نقاط ایران شناخته می‌شود. به همین دلیل در سال ۲۰۱۶ در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید و توریست‌های زیادی برای دیدن دشت لوت به ایران سفر می‌کنند.
بیشترین دمایی که در این منطقه به ثبت رسیده ۷۰ درجه سانتیگراد است که نشان گرمای شدید آنجا دارد. با این وجود هرساله مخصوصا در فصل زمستان ماجراجویان زیادی برای صحرانوردی، سافاری و رصد ستارگان به کویر لوت سفر می‌کنند. یکی دیگر از کویرهای محبوب ایران دشت کویر یا صحرای نمک است که در قلب فلات ایران واقع شده است. زمین‌های بی آب و علف، باتلاق‌های نمک و وزش بادهای تند چیزی است که همه روز در دشت کویر شاهدش هستیم. ولی باز هم دلیل نمی‌شود که از آن دیدن نکرد! اگر باز هم شیفته دانستن درمورد کویرهای ایران هستید، باید یادآوری کنیم که کویر مرنجاب هم یکی از آن‌ها است. این بیابان که در استان اصفهان قرار گرفته، اعتدال آب و هوایی بیشتری نسبت به کویرهای قبلی دارد. به همین دلیل یکی از توریستی‌ترین مناطق استان اصفهان و شهر کاشان شمرده می‌شود.
طبیعت ایران

دشت‌های مخملی مخمل کوه


مخمل کوه استان لرستان از اسمش پیداست که چه جواهری است! این منطقه مثل لباسی دوخته شده از مخل است، چرا که دشت‌ها و تپه ماهورهای سرسبز آن بسیار رویایی و باطراوت است. با قدم گذاشتن در آنجا گویی که بر روی پارچه‌ای خوش رنگ پا گذاشته‌اید که حسابی شما را به وجد می‌آورد. ناگفته نماند که دلیل شهرت این منطقه گل‌سنگ‌های مخملی رنگ است که شاید در هیچ جای دیگر مثلش پیدا نشود. این منطقه در بهار و تابستان تفرجگاهی رویایی برای مردم منطقه است و حتی تورهای زیادی نیز راهی آنجا می‌شوند. دیدنی های خرم آباد در ناحیه مخمل کوه کم نیستند. از میان آن‌ها می‌توان به پارک جنگلی و آبشار شبیخون اشاره کرد که هردو جایی عالی برای استراحت و تجدید قوا به شمار می‌آیند. در آنجا می‌توایند آلاچیق کرایه کرده و از هوای دلپذیر مخمل کوه لذت ببرید. برای رسیدن به مخمل کوه دوست‌داشتنی تنها کافیست خود را به ۳۵ کیلومتری خرم آباد برسانید و مسیر بلوار ولیعصر را در پیش بگیرید.

جاده خلخال و اسالم


از شهر اسالم در استان گیلان به سمت خلخال در جنوب استان اردبیل که حرکت کنید، وارد جاده‌ای می‌شوید که در زیبایی و جذابیت نظیر ندارد. این مسیر ۷۰ کیلومتری در نوع خود یکی از مهم‌ترین جاذبه های طبیعی معروف ایران است که با چشم‌اندازهای دلپذیرش شما را جادو می‌کند. جاده اسالم به خلخال به دلیل ارتفاع زیاد و قرار گرفتن در دل جنگل آب و هوای خوبی دارد و در تابستان هم می‌توان خنکای هوا را در آنجا حس کرد. خوب است بدانید که این جاده در بخش‌های گوناگون منظره‌های مختلفی دارد. به نحوی که در بعضی جاها شاهد جنگل‌های انبوه و در بعضی قسمت‌ها دشت‌های سرسبز هستیم. همچنین در فصل بهار می‎‌توان در دشت‌های منطقه گل‌های رنگارنگی دید که جلوه خاصی به آنجا بخشیده‌اند و رویایی به نظر می‌رسند. شاید به همین دلیل جاده اسالم به خلخال را می‌توان همچون بوم نقاشی دانست که خوش رنگ و لعاب طراحی شده است. البته که همواره گردشگران زیادی را در آنجا می‌بینیم که در کنار جاده توقف کرده و از مناظر لذت می‌برند. لذا اگر گذرتان به جاده اسالم به خلخال افتاد حتما دوربین عکاسیتان را همراه ببرید. همچنین به یاد داشته باشید که در این حوالی هیچ پمپ بنزینی وجود ندارد، پس قبل از راهی شدن باک ماشین را پر کنید.

طبیعت ایران در فصل های مختلف


همانگونه که می‌دانید طبیعت ایران در فصل‌های مختلف شمایل گوناگونی دارد و بسته به زمان سفر باید مقصد را مشخص کرد. در واقع بعد از انتخاب مقصد باید فصل مناسب را هم در نظر بگیرید تا شرایط آب و هوایی آنجا باعث آزارتان نشود. اگر دوست دارید تا از کویرهای ایران دیدن کنید، فصل بهار و زمستان بهترین موقع برای این کار است. چرا که گرمای شدید آنجا را متوجه نخواهید شد. البته به خاطر بسپارید که کویر در روز دمای چندان پایینی ندارد و بهتر است کرم ضد آفتاب به همراه داشته باشید. اما اگر به می‌خواهید به ییلاقات ماسال سفر کنید، توصیه می‌کنیم که تابستان را برای این کار انتخاب کنید. چرا که به دلیل برودت هوا در زمستان حتی اهالی محلی نیز این منطقه را ترک می‌کنند. لذا پیشنهاد ما به شما این است که قبل از هرگونه تصمیمی با افراد خبره مشورت کرده و بهترین زمان سفر را در نظر بگیرید.

دیگر جاذبه های طبیعی ایران


از دیگر مناطق طبیعی مشهور ایران می‌توان به جنگل ابر اشاره کرد که در ۴۰ کیلومتری شمال شرق شهر شاهرود قرار گرفته است. این جنگل به داشتن مه دائمی معروف است، با چشم‌انداز جذابش حتی گردشگران خارجی را هم به خود جذب می‌کند. درختان سر به فلک کشیده، مه جادویی و جنگل بکر چیزی است که تا چشم کار می‌کند در جنگل ابر دیده می‌شود. اگر تا به حال به آنجا سفر نکرده‌اید، از دستش ندهید و حتما از حضور در آنجا لذت ببرید. دیزان در حوالی طالقان، دریاچه شط تمی در شمال خوزستان، باداب سورت شهرستان ساری، کالپوش سمنان، گردنه حیران آستارا، جهنم دره آذربایجان غربی، روستای جواهرده، دریاچه زریوار، توسکستان گرگان و دهکده ییلاقی فیلبند از دیگر جاذبه های طبیعی فوق العاده زیبای ایران است که هوش از سر مسافران می‌برد.
کلام آخر
به یاد داشته باشید که طبیعت رویایی ایران تنوع زیادی دارد و به هر گوشه از وطنمان که سفر کنید، شگفتی‌های فراوانی را می‌بینید. اگر قصد سفر به نقاط توریستی کشورمان دارید، می‌توانید رزرو بلیط هواپیمای خود را از سفر مارکت بخواهید و سفری بدون دغدغه را آغاز کنید.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است