search
menu

ترکمن صحرا و دیدنی های آن

[ پنهان کردن ]
درباره ترکمن صحرا
چرا باید از ترکمن صحرا بازدید کنیم؟
تاریخچه ترکمن صحرا
بهترین زمان سفر به ترکمن صحرا
جاذبه های تاریخی ترکمن صحرا
خرید از ترکمن صحرا
نحوه دسترسی به ترکمن صحرا
ساعت و هزینه بازدید از ترکمن صحرا
جاذبه های دیدنی نزدیک به ترکمن صحرا
رستوران های نزدیک به ترکمن صحرا
هتل های نزدیک به ترکمن صحرا

درباره ترکمن صحرا


وقتی نام ترکمن صحرا را می شنوید، اولین تصویر ذهنی تان صحرا و کویر خواهد بود، اما در اصل ترکمن صحرا منطقه ای طبیعی شامل کوه و جنگل و بیابان است. این منطقه با مردمان خون ‌گرم و با فرهنگ خود همواره میزبان میهمانان زیادی از سراسر کشور هستند. در ترکمن صحرا جاذبه های دیدنی تاریخی و طبیعی زیادی خواهید که برای آشنایی با مردم این سرزمین و آداب و رسومشان بهترین گزینه هستند. از لحاظ جغرافیایی در سال های قدیم بخش بسیار بزرگی بوده است که چندین بار مورد تجزیه قرار گرفته و در حال حاضر ترکمن صحرا به جلگه وسیعی گفته می شود؛ این جلگه شامل کشورهای ایران، ترکمنستان، افغانستان، ازبکستان، قزاقستان و تاجیکستان است. در ایران نیز به قسمت وسیعی از استان گلستان و خراسان شمالی گفته می شود. در واقع، Turkmen Sahra از غرب به دریای خزر و از شمال به جمهوری ترکمنستان، از شرق به خراسان شمالی و از جنوب به کوه‌ پایه‌ های جنگلی البرز محدود می ‌شود.
ترکمن صحرا و دیدنی های آن

چرا باید از ترکمن صحرا بازدید کنیم؟


• یکی از مناطق طبیعی بی نظیر با جاذبه های تاریخی و دیدنی زیادی است.
• تماشای زیبایی های ترکمن صحرا روحی آدمی را جلا می بخشد.
• در کنار جاذبه‌ های دیدنی، فرهنگ غنی و موسیقی مردم ترکمن میراث گران‌ بهای این منطقه است.
• یکی از مناطق خوش آب و هوا و دیدنی در شمال شرقی ایران است.

تاریخچه ترکمن صحرا


همواره در طول تاریخ، در قسمت شمال شرق ایران قبایل ترکمن زندگی می کرده اند و این دشت وسیع نیز نام ترکمن صحرا را از ساکنان خود گرفته است. جلگه رسوبی این منطقه از عقب ‌نشینی دریای خزر در دورهان باستان و رسوب رودهای اترک و گرگان به وجود آمده است، به طوری که ترکمن صحرا از یک سو به کوه، از سوی دیگر به دریا و از سویی دیگر نیز به جنگل ختم می شود. در طول تاریخ، دشت های سرسبز و اسب های با نژاد در این منطقه همه را به سوی خود جذب کرده اند، همچنین نوع پوشش زنان نیز در این منطقه زیورآلات بزرگ و پر از نگین های رنگی و پوشش مردان نیز با کلاه های بزرگ سفید هستند.

بهترین زمان سفر به ترکمن صحرا


شرایط آب و هوایی ترکمن صحرا بسیار خاص است و دارای تابستان های بسیار گرم و زمستان های سرد است، به همین دلیل بهترین زمان برای سفر به این خطه در فصل بهار است.

جاذبه های تاریخی ترکمن صحرا


از اصل ها جدانشدنی در ترکمن صحرا می توان به موسیقی و اسب اشاره کرد، موسیقی شان شامل دوتار است و روح آدمی را به شوق پرواز در می آورد. همچنین مردم ترکمن در فرهنگ خود اسب را عزیز می دانند و در طول تاریخ این اهالی را با اسب هایشان می شناسند، تا حدی که شاعران ترکمن درباره اسب و خصوصیت های آن ها اشعار بی نظیری سروده اند. همچنین ترکمن صحرا با قدمتی بیش از هفت هزار سال دارای جاذبه های تاریخی و طبیعی زیبایی است که عبارتند از:
آرامگاه گنبد قابوس: میل گنبد یا گنبد قابوس به عنوان بلندترین برج آجری ایران و نماد شهر گنبد کاووس محسوب می شود و این بنا در سده چهارم هجری قمری به دستور قابوس بن وشمگیر از جنس آجر ساخته شده است. گنبد قابوس در موقعیت مکانی عالی قرار گرفته و مسافران زیادی را به سوی خود می کشاند.
اسکله بندر ترکمن:در غرب شهر بندرترکمن اسکله ای قرار دارد که در این قسمت، در بازار های محلی می توانید خرید و فروش انجام دهید یا برای تماشای غروب آفتاب و امواج دریا به این اسکله سر بزنید یا اینکه می توانید سوار قایق های موتوری یا پدالی شده و هیجان را تجربه کنید.
آبشار کبودوال: کبودوال تنها آبشار خزه ای ایران در منطقه ترکمن صحرا است و برای بازدید از این آبشار باید پیاده روی کنید و از پله های بسیار زیادی بالا بروید. زیبایی های این آبشار غیر قابل وصف بوده و تماشای درختان سر به فلک کشیده و سرسبز و صدای آب بسیار بی نظیر است.
ترکمن صحرا و دیدنی های آن

خرید از ترکمن صحرا


خرید در بازار ترکمن صحرا بسیار لذت بخش است، زیرا چیزهای متنوعی مانند زیورآلات ترکمنی، لباس های محلی، روسری های بلند و پارچه های گلدار و نخی و همچنین فرش جزو سوغاتی های عالی ترکمن صحرا محسوب می شوند.

نحوه دسترسی به ترکمن صحرا


برای رفتن به منطقه ترکمن صحرا چندین راه پیش رو دارید که بهترین مسیر از جاده فیروزکوه به ‌سمت ساری است که می توانید با خرید اینترنتی بلیط هواپیما از این منطقه بی نظیر لذت ببرید و برای دسترسی به ترکمن صحرا باید از ساری به شهرهای نکا، بهشهر، گلوگاه و نوکنده رفته و به بندر گز برسید. از بندر گز تا بندر ترکمن نیز فاصله کوتاه ۲۰ کیلومتر است. همچنین از مسیرهای شمال غرب و شمال می توانید به ترکمن صحرا بروید، در این صورت باید از جاده‌ اصلی گیلان و مازندران بروید، از شهرهای رامسر، تنکابن، نوشهر،‌ محمودآباد، قائم‌شهر، ساری، نکا و بهشهر رد شوید و با ورود به استان گلستان به بندر ترکمن برسید.

ساعت و هزینه بازدید از ترکمن صحرا


برای بازدید از این منطقه نیازی به ساعت خاصی ندارید، همچنین هزینه ای نیز برای بازدید وجود ندارد؛ پس در هر ساعتی از شبانه روز بدون پرداخت هزینه بازدید انجام دهید و لذت ببرید.

جاذبه های دیدنی نزدیک به ترکمن صحرا


گنبد قابوس: ۶.۱ کیلومتر

رستوران های نزدیک به ترکمن صحرا


رستوران فملی: ۵.۹ کیلومتر
کافه رستوران شف: ۶.۲ کیلومتر
رستوران تپلی: ۷.۵ کیلومتر
رستوران حاجی زاده: ۱۰ کیلومتر
رستوران تحفه: ۱۳.۳ کیلومتر

هتل های نزدیک به ترکمن صحرا


هتل و مجتمع اقامتی نارنج: ۶.۱ کیلومتر
هتل ترکمن صحرا: ۱۵.۴ کیلومتر
هتل پوریا عجم خیجی: ۲۳ کیلومتر
هتل قصر: ۲۳.۵ کیلومتر"
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است