search
menu

کالمند و بهادران یزد

[ پنهان کردن ]
درباره کالمند بهادران یزد
تاریخچه کالمند بهادران یزد
پوشش گیاهی
جاذبه های دیدنی نزدیک به منطقه حفاظت شده کالمند
هتل های نزدیک به منطقه حفاظت شده کالمند

درباره کالمند بهادران یزد


منطقه حفاظت شده کالمند در ۲۰ کیلومتری شهرستان مهریز و ۵۰ کیلومتری بهادران و ۸۵ کیلومتری شهر یزد در استان یزد قرار گرفته است. این منطقه مکان مناسبی برای تخم‌گذاری پرنده بسیار با ارزش هوبره و محل زندگی جانورانی مانند آهو و زاغ بور است .

تاریخچه کالمند بهادران یزد


در سال ۱۳۵۴، جوجه‌های هوبره که پرندگان مهاجر و در معرض خطری هستند، شروع به تخم گذاری در این منطقه کردند که حدودا دو سال بعد این منطقه به عنوان منطقه شکار ممنوع کالمند تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان یزد قرار گرفت. پس از ۱۵ سال، منطقه کالمند به محل مناسبی برای گونه‌های مختلف حیات وحش مانند جبیر و آهو نیز انتخاب و ارتقا یافت. مرز شمالی منطقه کالمند از مجاورت شهر مهریز آغاز شده و مرز جنوبی نیز تقریبا به مرزهای حوزه استحفاظی کرمان نزدیک می‌شود. منابع آبی موجود در این منطقه به خاطر كویری بودن جوابگوی نیاز حیات وحش منطقه نیست. سنگ‌آب‌هایی نیز در این منطقه ایجاد شده اند كه در اثر انحلال آهكی هستند و از نظر ذخیره و ظرفیت نگهداری آب بسیار متفاوتند و میزان آب آنها تحت تاثیر بارش‌های جوی است و به دلیل بارش های کم در منطقه کالمند ذخیره آبی چشمه‌ها و سنگ‌آب‌های منطقه نیز بسیار كم شده است. به همین دلیل اداره كل حفاظت محیط‌زیست استان یزد چند حلقه چاه حفر کرده و چندین عدد تلمبه بادی نصب کرده و به تعمیر و مرمت سنگ‌آب‌ها پرداخته است، حتی چندین مخزن آب نیز فراهم کرده اند تا در ماه‌های گرم سال گیاهان و جانوران این منطقه با مشكل كم آبی روبرو نشوند.
کالمند و بهادران یزد

پوشش گیاهی


در منطقه کالمند بهادران مهریز ۱۱۵ گونه گیاهی متعلق به ۳۵ تیره و ۱۰۰ جنس در اشکال رویشی مختلف مانند گیاهان فصلی، یکساله، علفی، چندساله، بوته‌ها و درختچه‌ها در حال رویش هستند.
پستانداران کالمند
در این منطقه، ۲۴ گونه پستاندار شناسایی شده که مهم‌ترین آنها یوزپلنگ آسیایی، پلنگ، کاراکال، گربه پالاس، کفتار، گرگ، شاه روباه و…هستند و همگی از ارزش حفاظتی بالاتری نسبت به سایر گونه‌ها برخوردارند. همچنین در این منطقه آهو، جبیر، کل و بز، قوچ و میش، روباه معمولی، روباه شنی، شغال، تشی، خرگوش، گورخر ایرانی نیز زندگی می کنند.
یکی از ویژگی های مهم منطقه حفاظت‌شده کالمند امکان تکثیر و پرورش گورخر ایرانی است. تا چندین سال قبل تعداد گورخر ایرانی خیلی زیاد بود و در مناطق استپی و بیابانی کشور به وفور یافت می شد، اما شکار بی‌رویه و تخریب زیستگاهشان باعث گردید تا تعدادشان کاهش یابد و منطقه کالمند مختص آنها شد تا پرورش و تکثیر این حیوانات ارزشمند انجام شود. اقدامات لازم برای پرورش گورخرهای ایرانی از سال ۱۳۷۶ توسط اداره كل حفاظت محيط زيست استان يزد انجام گرفت به طوری که ۴ راس گورخر ایرانی (دو راس نر و دو راس ماده) از منطقه توران استان سمنان زنده به استان یزد انتقال داده شد و در منطقه حفاظت شده كالمند رها سازی شدند که اين طرح با موفقيت روبرو شد، به طوری که در حال حاضر تعداد زيادی گورخر در اين منطقه زندگی می کنند و قصد دارند تا به مناطق دیگر فرستاده شوند.
کالمند و بهادران یزد
خزندگان و دوزیستان
در مجموع ۱۳ گونه دوزیست و خزنده در منطقه حفاظت شده کالمند زندگی می کنند که شامل یک گونه دوزیست، یک گونه لاک پشت و پنج گونه مارمولک و شش گونه مار است. به دلیل کمبود منابع آبی در این منطقه تنوع دوزیستان بسیار کم است و تنها قورباغه مردابی در این ناحیه زیاد به چشم می آید. لاک پشت مهمیزدار نیز کاملا به زیستگاه های خشکی وابسته است.
پرندگان کالمند
پرندگان ارزشمندی مانند کوکور، سارگپه پا بلند، عقاب دو برادر، عقاب شاهی، دال، بالابان، شاهین، بحری و دلیجه در این زیستگاه دیده می‌شوند. دو گونه کبک و تیهو نیز از خانواده ماکیان هستند که جزو پرجمعیت ترین های این منطقه به حساب می آیند. پرندگان حفاظت‌شده دیگر در این منطقه نیز زاغ بور، چکاوک هدهدی، چکاوک کاکلی، جغد کوچک، گنجشک معمولی، دم جنبانک ابلق، هوبره، کبوتر چاهی، سنگ چشم خاکستری، چک چک، دلیجه، عقاب طلایی، سنقر سفید، قمری معمولی، هدهد، زاغ نوک سرخ، غراب، زنبورخوار، زاغی، سسک جنبان، چلچله، چکاوک بیابانی، کاکایی سرسیاه، چاخ لق، شاهین، اردک سرسبز و باکلان هستند.
شما می توانید در سفرتان به یزد به صورت رایگان از این منطقه بی نظیر دیدن کنید و مدت زمانی که برای بازدید از این منطقه به شما پیشنهاد می شود یک الی دو ساعت است که مطمئنا لحظات خوش و شیرینی در انتظارتان است که عکاسی و ثبت این لحظات سفرتان خاطره انگیزتر خواهد شد.
کالمند و بهادران یزد

جاذبه های دیدنی نزدیک به منطقه حفاظت شده کالمند


فاصله منطقه کالمند تا گرده کوه: ۳۶ کیلومتر
فاصله منطقه کالمند تا کاروانسرای شاه عباسی: ۸۷کیلومتر
فاصله منطقه کالمند تا کوه ریگ: ۷۹ کیلومتر
فاصله منطقه کالمند تا باغ دولت آباد یزد: ۱۱۲ کیلومتر
فاصله منطقه کالمند تا قلعه ابرندآباد: ۱۱۹ کیلومتر
فاصله منطقه کالمند تا منطقه محافظت شده کوه بافق: ۲۲۰ کیلومتر

هتل های نزدیک به منطقه حفاظت شده کالمند


هتل سنتی ملک التجار: ۱۱۲ کیلومتر
هتل سنتی لیلی و مجنون: ۱۰۵ کیلومتر
هتل تهرانی: ۱۰۹ کیلومتر
مهمانسرای زیتون: ۱۸۹ کیلومتر
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است