search
menu

کویر مرنجاب و دیدنی های آن

[ پنهان کردن ]
پوشش گیاهی و جانوری کویر مرنجاب
دیدنی های کویر مرنجاب
چاه های آب شیرین
کوه کلنگ
تفریحات متنوع کویر مرنجاب
زمان مناسب برای سفر به کویر مرنجاب
شاید اسم کویر و بیابان چندان لذت بخش نباشد؛ اما امروزه در مناطق مختلف ایران، کویرها و بیابان‌های پرطرفدار و محبوبی وجود دارد که مقصد گردشگران داخلی و خارجی است و بسیاری با خرید بلیط هواپیما به این کویر سفر می‌کنند.
کویر یکی از جاذبه‌های کشور ایران است. در استان اصفهان کویری زیبا به نام کویر مرنجاب وجود دارد. این کویر در ۷۲۰ کیلومتری شهر اصفهان و در شمال شهر آران و بیدگل قرار دارد.
این کویر طبیعی از توابع کاشان و از جاهای دیدنی کاشان و قسمتی از شهرستان آران و بیدگل است.
کویر مرنجاب یکی از قطب‌های اصلی کویرگردی ایران و بهترین گزینه کویرنوردی برای گردشگران و علاقمندان به طبیعت است.
کویر مرنجاب از شمال به دریاچه نمک، از شرق به پارک ملی کویر، از جنوب به شهرستان آران و از غرب به دریاچه نمک حوض سلطان متصل شده است.
سالانه گردشگران زیادی از شهر های مختلف ایران و جهان برای کویرگردی و رصد ستارگان به کویر مرنجاب سفر می‌کنند و از طبیعت بکر این منطقه لذت می‌برند.
هم چنین گردشگرانی که به کویر مرنجاب سفر کنند می توانند از دیدنی‌های تاریخی شهر کاشان بازدید کنند زیرا کویر مرنجاب در نزدیکی این شهر قرار دارد.
کویر مرنجاب و دیدنی های آن

پوشش گیاهی و جانوری کویر مرنجاب


بر خلاف تصور عموم مردم فقدان آب در کویر به این معنا نیست که در کویر مرنجاب هیچ پوشش گیاهی وجود نداشته باشد بلکه در آن کویر پوشش گیاهی خاصی وجود دارد که شامل گیاهان شور پسند، درختان گز، بوته های قیچ، تاغ، اسکنبیل، دم گاوی است.
علاوه بر پوشش گیاهی، جانداران متنوعی در کویر مرنجاب زندگی می کنند، جاندارانی که ویژه اکوسیستم آن منطقه خشک هستند و با شرایط کویری سازگار شده‌اند.
در واقع به دلیل وجود آب و غذای کافی جانوران زیادی در کویر مرنجاب زندگی می‌کنند همچون: گرگ، شغال، عقرب، شاهین، مار، مارمولک، عقاب، گربه شنی، روباه شنی، آفتاب پرست و تیهو.
جالب است بدانید که در سال‌های گذشته در منطقه مرنجاب یک جفت یوزپلنگ دیده شده است.

کویر مرنجاب و دیدنی های آن

دیدنی های کویر مرنجاب


کویر مرنجاب به دلیل جاذبه های بی نظیری که دارد، مشهور شده است.
نمونه‌هایی از چشم انداز زیبا و فریبنده کویر مرنجاب عبارت است از: تپه‌های شنی، شوره زارها، تالاب‌ها، جزیره سرگردان، دریاچه نمک مسیله، کاروانسرای مرنجاب و چاه های آب شیرین، چاه هندوانه، کوه لنگ، کوه یخاب و قلعه کرشاهی.

تپه های شنی
بیشتر قسمت‌های کویر مرنجاب از ریگ زار و تپه‌های شنی به نام رمل پوشیده شده است.
گردشگران زیادی از پیاده روی در بین تپه‌های شنی و محصور شده در میان دریاچه نمک و جنگل های تاغ لذت می‌برند.

جزیره سرگردان
جزیره سرگردان از مرموزترین جاذبه‌های کویر مرنجاب است که در میان دریاچه نمک مسیله قرار دارد.
این جزیره زیبا از دور شبیه یک کوه کوچک است که حلقه ای از غبار اطراف آن را گرفته است.
نام این جزیره هم به دلیل تصور مردم بومی آن منطقه سرگردان گذاشته شده است؛ زیرا گرمای هوا و نمک زارها سبب خطای دید می شود و مردم تصور می‌کنند جزیره در حال حرکت است و به عبارتی سرگردان است.
جالب است بدانید که جزیره سرگردان در بیشتر روزهای سال به نمکزار تبدیل می شود و فقط یکی دو ماه از سال قابل مشاهده است آن هم به دلیل بارندگی در آن منطقه است.

تالاب‌ها و دریاچه‌ها
تالاب های کویر، به کمک بارش های فصلی تغذیه می شوند.
هم چنین در کویر مرنجاب دریاچه های متعددی وجود دارد که به جای آب، نمک در آن جریان دارد البته در بعضی از ایام سال بارش باران سبب تجمع و جریان آب در دریاچه های کویری می شود.

دریاچه نمک مسیله
در شمال کویر مرنجاب و در ۳۵ کیلومتری شهر آران و بیدگل دریاچه نمکی به نام دریاچه نمک مسیله وجود دارد که مساحت آن حدودا ۶۵۰ کیلومتر مربع است. هم چنین دریاچه نمک مسیله در بیشتر روزهای سال توسط نمک پوشیده می‌شود.
جالب است بدانید که پس از تبخیر آب حاصل از بارش های فصلی از رسوب نمک در دریاچه مسیله، شکل های هندسی زیبا و جالبی ظاهر می‌شود.
هم چنین از مهم‌ترین نکات کویر مرنجاب حفر چاه آب شیرین است.
لازم است بدانید که اطراف دریاچه زمین های باتلاقی وجود دارد. پس برای رفتن به دریاچه لازم است از راهنما استفاده کنید تا گرفتار باتلاق ها نشوید.
کویر مرنجاب و دیدنی های آن

کاروانسرای مرنجاب
یکی دیگر از جاذبه‌های کویر مرنجاب، کاروانسرای مرنجاب است.
کاروانسرای مرنجاب قلعه ای مربع شکل است به مساحت ۳۵۰۰ متر که شش برج در دیواره‌های آن قرار دارد.
قلعه مرنجاب یا همان کاروانسرای مرنجاب حدودا ده سالی است که مرمت و بازسازی شده است و به محل اقامت گردشگران و کویرنوردان تبدیل شده است.
گردشگران داخلی و خارجی می توانند برای اقامت از این کاروانسرا استفاده کنند. البته اتاق‌های کاروانسرا ابعاد کوچکی دارند اما پناهگاه مناسبی برای دور ماندن از حشرات خطرناک کویر همچون عقرب و مار است.
همچنین تجهیزاتی برای رصد ستارگان نقره ای رنگ بر روی پشت بام کاروانسرا بنا شده است.
کویر نوردان و علاقه مندان به علم نجوم و ستاره شناسی می‌توانند از پشت بام کاروانسرا، دب اکبر و دب اصغر را تماشا کنند و از دیدن آن لذت ببرند.
کاروانسرای مرنجاب به دستور شاه عباس صفوی و توسط خضر نهاوندی ساخته شده است. این کاروانسرا در کنار چشمه و قنات آب شیرین و بر روی تپه ای در جنوب دریاچه نمک بنا شده است.
جالب است بدانید که این کاروانسرا از جاده ابریشم و هم چنین کاروان های در حال گذر از آن مراقبت می‌کند.

چاه های آب شیرین


پیرامون کویر مرنجاب چاه‌هایی به نام چاه دستکن و چاه کنجه وجود دارد. این چاه‌ها حاوی آب شیرین هستند و یکی از جاذبه های اطراف کویر به شمار می‌آیند.
چاه دستکن چاهی تاریخی در بخش شرقی کاروانسرای کویر مرنجاب است که آب شیرین کویر را تامین می‌کند.

کوه کلنگ


کوه کلنگ یکی دیگر از چشم اندازهای طبیعی کویر مرنجاب محسوب می شود که در پنج کیلومتری کاروانسرای مرنجاب قرار دارد.
اگر عاشق عکس و عکاسی هستید حتما از این کوه زیبا و منحصر به فرد در دل کویر دیدن کنید.

تفریحات متنوع کویر مرنجاب


در کویر مرنجاب تفریحات مختلفی وجود دارد از جمله: شتر سواری، شب گردی، پیاده روی بر روی شن های بلند و روان، سافاری، موتورسواری چهار چرخ، رصد ستارگان و ...
جالب است بدانید که تپه‌های ماسه‌ای کویر مرنجاب دارای شیب خاصی است، به همین دلیل تفریح سندبوردینگ به تفریحات دیگر کویر مرنجاب اضافه شده است.
نام دیگر سندبوردینگ اسکی روی شن است که یکی از تفریحات در مناطق کویری به شمار می‌آید.
پیشنهاد ما این است که لذت شناور شدن بر روی تپه‌های ماسه‌ای را از دست ندهید.


کویر مرنجاب و دیدنی های آن

زمان مناسب برای سفر به کویر مرنجاب


گردشگران می‌توانند در هر روزی از سال به این کویر زیبا سفر کنند اما بهترین و مناسبترین زمان برای سفر به کویر مرنجاب فصل پاییز و زمستان (فصل پاییز تا اوایل بهار) است؛ زیرا در اواخر فصل بهار و فصل تابستان دمای هوا در آن منطقه افزایش می‌یابد و آفتاب سوزان، تعرق زیاد و تشنگی بیش از حد برای شما ناخوشایند خواهد بود. پس بهتر است فصول پاییز و زمستان را برای تماشای چشم انداز های طبیعی کویر انتخاب کنید.
البته لازم به ذکر است که در فصل زمستان هوای روز کویر معتدل است اما شب های کویر مرنجاب سرد و طاقت فرسا است پس اگر قصد دارید در فصل زمستان از این کویر نارنجی رنگ بازدید کنید، پیشنهاد می‌کنیم اقامت در کاروانسرای کویری را را انتخاب کنید زیرا شب های سرد کویر جایی برای کمپ زدن نیست!
پیشنهاد ما این است که حتما به کویر مرنجاب سفر کنید و از دیدن زیبایی ها و چشم اندازهای طبیعی و بی نظیر آن لذت ببرید.

فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است