search
menu

راهنمای سفر به کیش | صفر تا صد سفر کیش

[ پنهان کردن ]
چرا جزیره کیش
تاریخچه جزیره کیش
آب و هوای جزیره کیش
جاهای دیدنی و گردشگری جزیره کیش
چگونه به جزیره کیش سفر کنیم؟
حمل و نقل عمومی در کیش
بندرگاه کیش
هتل ها و محل های اقامت در جزیره کیش
غذاهای محلی کیش
هزینه های سفر به کیش
مراکز خرید و بازارهای کیش
جشنواره ها و مراسم سنتی جزیره کیش
سوغاتی های کیش
شماره تلفن های ضروری
سفر به جزیره کیش سفر داخلی شیکی است که می‌تواند گزینه ای ایده‌ آل برای جایگزین کردن سفرهای خارجی با هزینه پایین تر باشد. با رزرو بلیط هواپیما کیش و بازدید از جاهای دیدنی و تفریحات کیش از زیباترین جزیره در حوزه آب های خلیج فارس دیدن خواهید کرد. کیش به عنوان مهمترین مقصد توریستی داخلی و خارجی در جنوب ایران سالانه بیش از یک میلیون گردشگر دارد و همگی از این سفر بی نهایت راضی بوده و لذت می برند. بهتر است قبل از اقدام به سفر با فضای بی نظیر این جزیره آشنا شوید تا سفری خاطره انگیز برای خود و خانواده تان ایجاد کنید. در راهنمای سفر به کیش می کوشیم صد تا صد سفر کیش را برایتان تشریح کنیم.

چرا جزیره کیش


جزیره کیش به عنوان مقصدی لوکس در ایران شناخته شده است. این جزیره امکانات متنوع و مناسب در سطوح مختلف برای گردشگران دارد. همچنین تفریحات جذاب و هیجان انگیز آبی در این جزیره در دسترس هستند. با سفر به این جزیره می توانید به سواحل خلیج فارس سر زده و از تماشای این دریا لذت ببرید. مراکز خرید این جزیره بسیار معروف هستند و خیلی از افراد به قصد خرید به این جزیره سفر می کنند.
راهنمای سفر به کیش | صفر تا صد سفر کیش

تاریخچه جزیره کیش


از اسناد تاریخی در مورد جزیره کیش چنین نتیجه گیری می شود که از زمان هخامنشیان زندگی در جزیره کیش در جریان بوده است. در دوران بعدی، در زمان حکومت آل بویه و سلجوقیان کیش به بزرگترین مرکز تجاری خلیج فارس تبدیل شده است. مدتی بعد نیز به دست پرتغالی‌ ها افتاد و در نهایت از زمان شاه عباس تا کنون به عنوان یکی از جزایر ایرانی شناخته شده است. با آغاز حکومت محمدرضا پهلوی به عنوان مرکزی برای صید ماهی و تجارت مروارید معروف گشته و به عنوان پتانسیل گردشگری کیش شناخته شده است. از این زمان به بعد، به خاطر زیبایی‌ های طبیعی، سواحل مرجانی و آب‌ های کریستالی Kish به عنوان توریستی ترین مکان در ایران معروف شده است.

آب و هوای جزیره کیش


کیش در جنوبی‌ ترین منطقه کشور قرار دارد و این قسمت از کشور نیز دارای تابستان‌ های گرم و شرجی و زمستان‌ های معتدل است. در زمستان میانگین دمای هوا ۲۷ درجه سانتی گراد بوده و در نهایت به ۳۲ درجه سانتی گراد می رسد اما در ماه های تیر و مرداد دمای جزیره کیش به اوج خود رسیده و شرجی بودن این ماه ها نیز نزدیک به ۱۰۰ درصد می رسد، اما جالب اینجاست که میزان بارش باران در جزیره کیش بسیار کم است. اگر قصد سفر به این جزیره را در فصل های بهار و تابستان داشته باشید؛ در اوایل فصل بهار هوای این جزیره خنک و مرطوب بوده و دمای نسبتا پایینی دارد؛ از همین جهت می تواند فصل مساعدی برای سفرتان باشد اما رفته رفته هوا گرم می‌شود. اگر به دنبال سفری ارزان هستید، بهتر است در فصل تابستان به گشت و گذار در این جزیره بپردازید و اینکه از تفریحات آبی لذت ببرید. در ادامه دو فصل پاییز و زمستان شرایط برای سفر به کیش بسیار عالی است، اما از لحاظ هزینه اقامت و خورد خوراک بیشتر از ماه های دیگر است.
راهنمای سفر به کیش | صفر تا صد سفر کیش

جاهای دیدنی و گردشگری جزیره کیش


در جزیره کیش سواحل خاص همراه با جاذبه های دیدنی در این جزیره همگان را به سوی خود جذب می کند. در ادامه می خواهیم چند مورد از جاهای دیدنی را برایتان معروفی کنیم؛ جاذبه های طبیعی و تفریحی عبارتند از:
بوستان آهوان: به دلیل وجود آهوهای زیبا در این منطقه چنین نامی را از آن خود کرده است و به عنوان یکی از خاص ترین جاهای دیدنی کیش در خیابان فردوسی قرار دارد. در بوستان آهوان علاوه بر آهو، حیوانات دیگری مانند شیر، روباه، شغال، میمون، گوزن و پرندگان نیز نگهداری می شوند ولی آهوها آزادانه نزد مردم هستند و از دستشان غذا می خورند.
جزیره هندورابی: برای رفتن به جزیره هندورابی باید از قایق های دریایی بندر چیروئیه استفاده کنید و از فضای دل انگیز لذت ببرید. خانه های گچی با نمای سفید، سواحل بکر و دست نخورده هندورابی، آب انبار، کلوپ دریایی، لاک پشت ها و ماهیان خاص از جاذبه های این ناحیه هستند.
ساحل مرجانی: در شرق جزیره کیش یکی از خاص ترین جاذبه های طبیعی ساحل مرجان نام دارد که شامل مرجان های زیادی است و این مرجان ها شبیه به گیاه، سنگ یا خزه بوده و دارای رنگ های متفاوت و جذابی هستند. در ساحل مرجانی کیش انواع تفریحات دریایی مانند غواصی و اسکوتر زیردریایی وجود دارد.
پارک آبشار کیش: این پارک به عنوان یکی از بهترین جاهای دیدنی کیش به شمار می رود تا برای مدتی هم که شده به استراحت بپردازید و از آبشارهای پلکانی و آبنماهای زیبا لذت ببرید.
پارک دلفین ها: محلی برای حیوانات باهوش و دوست داشتنی است که برای مردم حرکات نمایشی انجام می دهند و در این مکان می توانید نصف روز را گذرانده و از بازی های حیوانات لذت ببرید.
راهنمای سفر به کیش | صفر تا صد سفر کیش
جاذبه های تاریخی جزیره کیش عبارتند از
مجموعه گردشگری کاریز کیش: کاریز کیش با مساحتی بیش از ده هزار متر مربع به عنوان شهر زیرزمینی و تاریخی محسوب می شود که بر روی سقف ها و در و دیوار هایش فسیل هایی از آبزیان دریایی وجود دارند. کاریز یعنی قنات عربی و در واقع به کانال های زیرزمینی آب گفته می شود که برای تامین آب شرب و آب های شیرین مورد استفاده قرار می گیرند.
آب انبار دو گنبد و پنج بادگیر: یکی از جاهای دیدنی کیش این آب انبارها هستند که دارای معماری کویری یزد بوده و در آن آب شرب برای مصارف روزانه در کل سال ذخیره می شود. دو گنبد مدور با حفره هایی در این محل وجود دارند که به آن دو گنبد می گویند، در اطراف این گنبدها نیز چهار بادگیر به چشم می خورد، بادگیرهایی که نقش خنک کنندگی دارند و به تهویه هوا کمک می کنند.
خانه مردم شناسی بومیان: این خانه متعلق به یکی از بومیان جزیره بوده که وی در صنعت مروارید مشغول به کار بوده است و اکنون خانه خود را به موزه تبدیل کرده و بخش های مختلف زندگی بومیان را به نمایش گذاشته است. این خانه شامل بخش های مختلفی مانند مطبخ، ابزار آلات ماهیگیری، وسایل پخت و پز، محل نگهدای خرما است و از سال ۱۳۹۳ مورد بازسازی قرار گرفته و به موزه ای سنتی تبدیل شده است.
کلبه هور: این کلبه در منطقه ای گردشگری واقع شده و شامل صخره ای با آب های زلال است. در این ناحیه می توانید آبزیان زیر دریا، صدف ها و لاک پشت ها را تماشا کنید و همچنین به عنوان بهترین مکان برای غواصی است.
کشتی یونانی: یکی از مهمترین جاهای دیدنی کیش همینجاست، به طوری که امکان ندارد با خرید بلیط هواپیما سفری به کیش داشته باشید و در کنار این کشتی عکس نداشته باشید، مخصوصا در هنگام غروب یکی از جاهای بی نظیر این منطقه به شمار می رود. کشتی یونانی در سال ۱۹۹۶ به گل نشسته و به جاذبه دیدنی جزیره کیش تبدیل شده است.
راهنمای سفر به کیش | صفر تا صد سفر کیش
شهر باستانی حریره: بخش قدیمی در جزیره کیش همین شهر باستانی حریره است که با معماری دوران قدیم خود نشان دهنده روزگار پر ابهت زمان های گذشته است. این بنای تاریخی به قرن هشتم هجری بر می گردد و حتی در کتاب گلستان سعدی شیرازی نیز به آن اشاره شده است.
تفریحات آبی جزیره کیش نیز عبارتند از:
غواصی: برای غواصی می توانید به مراکز معتبر مراجعه کرده و تا چندین متر به کمک غواصان ماهر پایین بروید و جانوران زیر دریا را از نزدیک دیده و لمس کنید.
اسکوتر زیر دریایی: ترکیبی از غواصی و اسکوتر روی زمین است که زیر آب رفته و از تماشای آبزیان لذت خواهید برد.
فلای برد: به کمک فلای برد مانند مرغان دریایی تا ارتفاع ۱۲ متری پرواز کنید و با شیرجه به آب فرو بروید.
جت اسکی: یکی از بهترین تفریحات آبی در جزیره کیش است، جت اسکی های پرسرعت است.
کشتی های تفریحی: بهترین مکان برای گذراندان اوقاتی خوش و خاطره انگیز است که همراه با موسیقی های زنده و نوشیدنی و خوراکی های خوشمزه است.

چگونه به جزیره کیش سفر کنیم؟


برای سفر به جزیره کیش چندین روش پیش رو دارید که آسان ترین و کم زمان ترین روش استفاده از هواپیما است. برای این کار می توانید با خرید بلیط هواپیما ارزان از سفرمارکت سفری خاطره انگیز برای خودتان رقم بزنید. مسافت هوایی تهران تا کیش ۱۰۴۳ کیلومتر است و مدت زمان ۱ ساعت و ۵۰ دقیقه است.
روش بعدی استفاده از ماشین شخصی تان است که برای این کار نیز می توانید تا بندر چارک یا آفتاب بروید و بقیه مسیر را همراه ماشینتان سوار کشتی شوید. در سفر زمینی می توانید مناظر فوق العاده جاده ها را تماشا کنید. برای سفر از تهران به کیش در ابتدا باید خود را به بندرعباس برسانید که در این مسیر باید از شهرهای قم، کاشان، نطنز، اصفهان، شهرضا، آباده، مرودشت، شیراز، جهرم، لار، بستک رد شده و سپس به بندر چارک یا آفتاب برسید و سوار کشتی شوید. این مسیر حدودا ۱۳۰۰ کیلومتر بوده و ۱۸ ساعت طول خواهد کشید.
راه دیگر برای رفتن به کیش، استفاده از قطار است که باید با قطار به بندرعباس بروید که در طول این مسیر باید از شهرهای محمدیه، کاشان، بادواره، زواره، نائین، اردکان، میبد، یزد، بافق، احمدآباد، سیرجان، تزرج، فین رد شده و به بندرعباس برسید و از آنجا نیز به بندرگاه رفته و سوار کشتی شوید.
در هر صورت اگر به جز هواپیما وسیله دیگری را انتخاب کردید باید خودتان را به بندر چارک برسانید که مناسب ترین بندر بوده و در هر ساعت از شبانه روز دارای شناورهای فعالی است. مسافت بندرعباس تا بندر چارک ۲۹۱ کیلومتر بوده و فاصله بندر چارک تا کیش نیز حدودا ۳۲ کیلومتر آبی است. با سوار شدن به شناورهای مخصوص حمل خودرو در صورت مساعد بودن آب و هوا و وضعیت دریا حدودا ۲ ساعت و نیم طول می کشد، در غیر این صورت به مراتب زمان بیشتر می شود. بندر آفتاب نیز تا جزیره کیش ۱۸ کیلومتر فاصله دارد و مدت زمان حمل خودرو و مسافرین ۱ ساعت است. اما به دلیل کمبود شناور در این بندر تردد کمتری انجام می گیرد. بندر لنگه نیز به عنوان بندری دیگر است که تا جزیره کیش ۹۳ کیلومتر فاصله داشته و زمان تقریبی حمل شناور ها نیز ۴ ساعت است.

راهنمای سفر به کیش | صفر تا صد سفر کیش

حمل و نقل عمومی در کیش


برای رفت و آمد در داخل شهر می توانید از وسایل نقلیه متفاوتی استفاده کنید؛ در ادامه به توضیح هرکدام می پردازیم:
تاکسی: گردشگران و ساکنان به وسیله تاکسی یا مینی بوس یا کرایه خودرو می توانند به جاهای مختلف دسترسی خواهند داشت. یکی از روش های رایج استفاده از تاکسی است و تاکسی‌ های کیش اغلب خودروهای گران قیمت در دو رنگ زرد و سفید هستند که تاکسی‌ های زرد رنگ تاکسی‌ های خطی بوده و تاکسی های سفید رنگ به صورت تاکسی دربستی در حال تردد هستند.
مینی بوس: روش دیگر استفاده از مینی بوس های شهری است که دارای دو خط بوده و خط اول با ۱۳ ایستگاه و خط دوم با ۴۲ ایستگاه مسافران را به هر نقطه‌ این جزیره می رسانند.
اجاره خودرو بدون راننده: علاوه بر دو روش ذکر شده می توانید در این جزیره خودرو های لوکس و گران قیمت را اجاره کنید و به گشت و گذار بپردازید، البته می توانید خودرو با راننده نیز اجاره کنید.
برای رفت و آمد به جزیره کیش دو روش فرودگاه و بندرگاه پیش رو دارید:
فرودگاه بین‌المللی کیش از سال ۱۳۵۶ تاسیس شده و دارای دو ترمینال مخصوص پروازهای داخلی و خارجی است. آدرس فرودگاه بدین صورت است: بزرگراه خلیج فارس، بلوار امام، بلوار فرودگاه. از فرودگاه کیش تا مرکز شهر نیز می توانید از تاکسی های خطی یا دربستی مقابل فرودگاه استفاده کنید.

بندرگاه کیش


بنادر کیش در قسمت شمالی جزیره قرار دارند، بندر میرمهنا در قسمت شمال غربی جزیره در نزدیکی محل سکونت بوده و کابرد صیادی دارد. ولی بندر اصلی با عنوان بندر تجاری کیش در قسمت شمال شرقی واقع شده است که دارای پایانه مسافری برای سرویس‌ دهی به مسافران داخلی و خارجی است. بعد از پیاده شدن از کشتی در مقابل بندرگاه می توانید سوار تاکسی های خطی یا دربست شوید. آدرس بندرگاه نیز بزرگراه خلیج فارس، بلوار دلیران، بلوار آشنا است.

هتل ها و محل های اقامت در جزیره کیش


در جزیره زیبای کیش به انواع هتل ها دسترسی خواهید داشت که براساس بودجه و سلیقه تان می توانید هتل مورد نظر را انتخاب کرده و اقامتی بی نظیر تجربه کنید. هریک از هتل های کیش نسبت به درجه ستاره خود دارای امکانات تفریحی و رفاهی خاصی هستند.
هتل های ۵ ستاره عبارتند از هتل شایگان، هتل ایران، هتل ترنج کیش، هتل میراژ، هتل پانوراما، هتل کورش و هتل داریوش کیش.
هتل های ۴ ستاره عبارتند از هتل صدف، هتل سورینت مریم، هتل آرامیس، هتل هلیا، هتل لیلیوم، هتل گامبرون، هتل پارمیدا، هتل آنا
هتل های ۳ ستاره عبارتند از هتل جام جم، هتل شایلی، هتل لوتوس، هتل پانیذ، هتل گلدیس، هتل آبادگران، هتل آفتاب شرق
هتل های کم ستاره یا مهمانپذیر کیش عبارتند از هتل فانوس، هتل تماشا و هتل دیدار

غذاهای محلی کیش


همان گونه که مطلع هستید، هر شهری با توجه به ذائقه و فرهنگ مردمی خود دارای غذاهای محلی و سنتی خاصی است که اکثر گردشگران نیز مایل هستند غذاهای سنتی هر شهری را امتحان کنند؛ جزیره کیش نیز از این امر مستثنا نیست و دارای غذاهای لذیذ و مخصوص به خود است؛ البته اکثر غذاهای این جزیره همانند غذاهای جنوبی تند و پر از ادویه است؛ در ادامه به معرفی هرکدام از غذاها می پردازیم:
سمک مشوی: یکی از غذاهای اصیل عربی است که از ماهی تشکیل شده و براساس درخواست شما می تواند سرخ شده یا کبابی باشد، همچنین در پخت این غذا ترکیب بی نظیری از ادویه های تند عربی استفاده می شود.
مرگوگ یا مرقوق: غذای فوق العاده خوشمزه ای است که از انواع سبزیجات و گوشت تهیه می شود و شامل بادمجان، گوجه فرنگی، فلفل سبز، سیب زمینی، گوشت های استخوان دار، پیاز و سیر و ادویه های مخصوص است که هرکدام به طور جداگانه پخته شده و سپس با هم ترکیب می شوند، در انتها نیز با اضافه شدن خمیر هایی از آرد سنگک خوشمزه ترین غذای جزیره تهیه می گردد.
محمر: یکی از غذاهای سنتی با طعمی شیرین است که از برنج شیرین تهیه شده و همراه با ماهی سرو می شود، مطمئنا این غذا تجربه ای متفاوت برایتان خواهد بود.
راهنمای سفر به کیش | صفر تا صد سفر کیش
مضروبه: طعمی متفاوت از ماهی های خلیج فارس است که جزو غذاهای پر طرفدار جزیره بوده و ترکیبی از ماهی سرخ شده یا کبابی به همراه سیر و نوعی سبزی است.
هریسه: غذایی مانند حلیم از نوع عربی است و در بین غذاهای سنتی کیش محبوبیت خاصی دارد.
مجبوس لحم: یکی دیگر از غذاهای اصلی و محلی جزیره کیش است که از پخته شدن برنج با ادویه های عربی، نخود و کشمش تهیه می شود و همراه با گوشت، مرغ یا ماهی سرو می شود و این غذا جزو غذاهای مجلسی و مهمانی است.

هزینه های سفر به کیش


سفر با هواپیما از ۵۲۰ هزار تومان تا ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان نسبت به کلاس هواپیما و روزهای هفته متغیر است.
سفر با قطار بدین صورت است که هزینه تهران تا بندرعباس از ۲۲۰ هزار تومان تا ۲۷۵ هزار تومان متغیر است.
سفر با اتوبوس نیز از تهران تا بندرعباس از ۱۲۰ هزار تومان تا ۱۵۰ هزار تومان متغیر است.
هزینه کلی رفت و برگشت همراه با خودرو از بندر چارک توسط کرافت سربسته ۱۶۵ هزار تومان و سرباز ۱۵۵ هزار تومان است، همچنین برای هر نفر ۳۵ هزار تومان بوده و برای کودکان زیر ۵ سال نیز هزینه ای دریافت نمی شود.
هزینه هر وعده غذایی نسبت به رستوران های ارزان تا مجلل از ۳۰ هزار تومان تا ۲۰۰ هزار تومان متغیر است.
هزینه اقامت نیز نسبت به هتل های ارزان تا هتل های لوکس هر شب از ۱۶۰ هزار تومان تا ۲ میلیون تومان متغیر است.

مراکز خرید و بازارهای کیش


جزیره کیش به عنوان محلی بین المللی دارای پاساژها و مراکز خرید ویژه ای است که در این قسمت می خواهیم چند نمونه از مراکز مشهور را برایتان معرفی کنیم:
مرکز تجاری کیش: این مرکز واقع در خیابان فردوسی دارای ۴ طبقه بوده و یکی از برترین مراکز خرید کیش از سال ۱۳۷۹ محسوب می شود. این مرکز با ۴۸۰ واحد تجاری در زمینه های پوشاک، کیف و کفش، ساعت، عینک، لوازم بهداشتی و آرایشی، لوازم خانگی، وسایل صوتی و تصویری، وسایل آشپزخانه، مواد غذایی است و چندین نمایندگی از برندهای معتبر خارجی در این بازار وجود دارد.
مرکز خرید پردیس ۱ و ۲: این مرکز خرید با دو شعبه جزو بهترین مراکز خرید است و دسترسی آسانی به همه نقاط جزیره دارند. این مرکز خرید با معماری منحصر به فرد خود توانسته توجه همگان را به سوی خود جلب نماید و در ساختمانی دو طبقه با ۲۰۰ واحد تجاری به فروش انواع پوشاک، لوازم آرایشی و بهداشتی، وسایل برقی، عینک، کیف، کفش، ساعت و... فعالیت دارد. مرکز پردیس ۲ دارای برندهای روز دنیاست و استقبال بی نظیری از این مراکز انجام می گیرد. مرکز خرید پردیس ۱ در بلوار فردوسی و پردیس ۲ نیز بلوار خیام واقع شده است.
رویا مال کیش: یکی از بهترین مراکز خرید به شمار می رود و در ۵ طبقه بوده که طبقه اول و دوم بخش تجاری و بقیه بخش های اداری هستند و در طبقه آخر نیز به رستوران و کافی شاپ دسترسی خواهید داشت. در رویا مال می توانید انواع برندهای مشهور و معتبر را خریداری کنید.
مرکز خرید سارینا ۱ و ۲ کیش: مجموعه ای از دو مرکز خرید سارینا ۱ و سارینا ۲ است که سارینا ۱ به عنوان یکی از لوکس ترین مراکز خرید کیش بوده و شامل ساختمانی ۱۰ طبقه هست و ۷ طبقه آن اداری و ۱ طبقه پارکینگ است و تنها ۲ طبقه تجاری است. این پاساژ دسترسی خوبی به دیگر مراکز خرید دارد و شامل بزرگترین و مجهزترین فودکورت خاورمیانه، پوشاک زنانه، مردانه، کیف و کفش، روسری، لوازم برقی و خانگی، سالن سینما ۴ بعدی، پارکینگ اختصاصی و هایپر مارکت است. مرکز سارینا ۲ نیز در حال احداث بوده و دارای ۸ طبقه دارد است که طبقات همکف، اول و دوم برای فروش محصولات گوناگون انتخاب گردیده است. طبقه سوم شامل سالن بیلیارد، سالن بولینگ، سالن ماساژ، رستوران، کافی شاپ و فودکورت و طبقه چهارم نیز گزینه بسیار خوبی برای حراجی های کیش محسوب می شود.
راهنمای سفر به کیش | صفر تا صد سفر کیش
مرکز خرید مریم کیش: مرکزخرید بسیار کوچک درعین حال دارای محیط بسیار شیک و خلوتی است که ارائه اجناس مرغوب و با کیفیت از ویژگی های خوب مرکز خرید مریم است
دامون: یکی دیگر از برترین مراکز خرید کیش بوده که دارای ۱۰۸ فروشگاه از سال ۱۳۹۱ احداث شده و در این مرکز خرید می توانید انواع لوازم آرایشی و بهداشتی، کیف و کفش، مواد غذایی، لوازم الکترونیکی، طلا و زیورآلات خریداری کنید.
مروارید: یکی از مراکز خرید قدیمی در کیش همینجاست و دارای سبک معماری خاصی است. مرکز خرید مروارید دارای ۱۲ درب ورودی بوده و هرکدام به بخش مختلفی دسترسی دارد.

جشنواره ها و مراسم سنتی جزیره کیش


هر ساله در فصل تابستان در جزیره کیش چندین جشنواره برگزار می شود و هر شب در مراکز خرید قرعه کشی انجام می گیرد و نام جشنواره تابستانی کیش را لبخند می نامند. تاریخ جشنواره تابستانی کیش از ۱ تیر ماه الی ۳۱ شهریور ماه برگزار می شود و شامل برنامه های مفرح و شادی مانند جنگ های شبانه، اجرای موسیقی و تئاتر، برپایی کارناوال های شادی همراه با اهدای جوایز نقدی و غیرنقدی است.
آداب و رسوم مردم خليج فارس با آداب و رسوم ساير نقاط ايران تفاوت دارد. در مراسمی به نام زار با انجام کارهایی مانند انواع رقص ها ارواح خبیث از كالبد انسانی دور می شود. این مراسم چند شبانه روز طول می كشد و رقص های سنتی همراه با صدای طبل های كوچک و بزرگ است. آيين های مخصوص در هنگام تولد نوزاد و نامگذاری، تدفين و سوگواری، آيين های خاص مراسم عروسی، بله برون و ازدواج، آیین های مخصوص مورد هرس درختان وجود دارد. در نهایت جشن های ولادت امامان مخصوصا در نیمه شعبان، بچه ها در گروه های ۵- ۶ نفره آواز می خوانند و وارد حیاط بزرگان شده و از صاحب خانه می خواهند تا کیسه شان را با مقداری بادام، انجیر و گردو و ... پر می شوند.
عيد غدير یکی دیگر از اعیاد خاص مسلمان است که اهمیت ویژه ای دارد و حسينيه ها آب و جارو شده و با پارچه هاي سياه و سبز و انواع تابلو ها تزئين می شوند. در شب عيد غدير مراسم جشن و مولودی خوانی برگزار می شود. در پايان اين مراسم بخش نپور انجام می گیرد. بخشی از اين مراسم نیز مربوط به نو عروسان است و در روز ولادت حضرت محمد(ص) و حضرت علی(ع) و حضرت مهدی(ع) انجام می گیرد. در عيد قربان نیز سبز كردن گندم و به آب انداختن و درست كردن تاب انجام می گیرد و حجاج گوسفند قربانی کرده و بین نیازمندان توزیع می کنند. در عيد مبعث برای بچه ها عیدی به یاد ماندنی است و همراه با کاسه هایشان به درب منازل رفته و از صاحب خانه حنا می خواهند و شب هنگام همان حنا را به دست و پای خود بسته و تزئین می کنند. مراسم روز عاشورا: روزی که در خانه ها نخود پخته شده و فرنی یا حلوا تهیه می کنند و به عنوان صبحانه نذری می دهند. مراسم عزاداری نیز از صبح روز عاشورا شده اما از سینه زنی و روضه خوانی خبری نیست، در عوض با صدایی سوزناک مقتل خوانده می شود و همه مردم از جای خود بلند شده و شروع به دور زدن و مرثیه خوانی می شود.
راهنمای سفر به کیش | صفر تا صد سفر کیش

سوغاتی های کیش


آبزیان دریایی: در جزیره کیش، شغل سنتی بومیان، ماهیگیری است. ماهی‌ ها و میگوهای این منطقه بسیار مشهور هستند و یکی از سوغات محبوب جزیره محسوب می شود. از مشهورترین ماهی های این منطقه می توان به ماهی تن، سنگسر، ساردین، هامور، سرخو، میش ماهی و مقوا اشاره کرد. میگو نیز با ارزش‌ ترین و مهم‌ ترین محصول دریای عمان و خلیج فارس است که معروف‌ ترین آن‌ ها لابستر یا شاه میگو نام دارد.
قهوه و انواع شکلات: جزیره کیش دارای انواع گوناگونی قهوه و شکلات است، با اینکه جزو سوغاتی های محلی نیستند ولی به دلیل منطقه آزاد بودن و فروشگاه های زیاد در این جزیره می توانید انواع قهوه و شکلات وارداتی را تهیه کنید.
خرما و مرکبات: کیش به دلیل موقعیت جغرافیایی در منطقه گرمسیری یکی از مناطق خاص برای کاشت انواع مرکبات و خرما به شمار می‌ رود و این جزیره دارای نخلستان های متعددی است و بهترین نوع خرما در این منطقه کشت می شود، مانند خارک، رطب، خرمای خشک و خرمای معمولی و در ادامه فراورده های تهیه شده از آن خرما مانند چیپس خرما، عسل خرما، شیره‌ خرما است.
ادویه و عسل: یکی دیگر از معروف ترین محصولات جنوبی ایران و مخصوصا کیش ادویه است. ادویه ها ترکیبی از هل سبز، ساقه زعفران، فلفل سیاه، دارچین، زیره سیاه، بادیان رومی، میخک، جوزبویا، ریشه جوز، زردچوبه، گشنیز، زیره سبز، گرد لیمو، گل محمدی، مرزه، فلفل قرمز، جوز هندی، کاری، تخم گشنیز، زیره سبز، زنجبیل و آویشن هستند و برای مزه دار کردن غذاهای مختلف از این ادویه ها استفاده می شود. عسل نیز از سوغات خاص کیش محسوب می شود که طعم بسیار لذیذی دارد.
صنایع دستی: کیش با صنایع دستی متنوع خود مشهور است و شامل پولک، مرجان، صدف، گوش ماهی و بقایای آبزیان در قالب آینه‌ ها و جعبه‌ های مزین شده، آویزها، زیورآلات است. همچنین از صنایع دستی این منطقه می توان به گلیم سوزنی، محصولات دستی سبد و حصیر، کوزه‌ های سفالی و پارچه‌های گلابتون دوزی اشاره کرد.
حنا: استفاده از حنا در شهر های جنوبی بسیار رایج است و یکی از هنرهای محبوب بومیان به شمار می رود. گردشگران نیز می توانند نقش های متنوعی روی دست خود رسم کنند. با توجه به مصرف زیاد حنا در این منطقه، حناهای مرغوب برای خرید به عنوان سوغاتی وجود دارد.
پوشاک: کیش در منطقه آزاد تجاری قرار دارد و واردات پوشاک باکیفیت و متنوعی در این جزیره انجام می گیرد. مراکز خرید و فروشگاه های زیادی‌ پوشاک با برندها و قیمت های متفاوت را عرضه می‌کنند.

شماره تلفن های ضروری


کد تلفن شهر: ۰۷۶
فرودگاه: ۴۴۴۴۳۲۰۰-۰۷۶
بیمارستان و مرکز درمانی:
بیمارستان کیش: ۰۷۶۴۴۴۵۹۴۰۰
کلینیک امام علی کیش: ۰۷۶۴۴۴۲۰۱۷۶
کلینیک مهر کیش: ۰۷۶۴۴۴۲۱۱۹۰
امیدواریم در راهنمای سفر کیش توانسته باشیم اطلاعات مورد نیاز را به شما ارائه دهیم. برای مطالعه بیشتر درباره جزیره کیش، جاهای دیدنی و هتل های آن می توانید از بلاگ سفرمارکت (موتور جستجوی بلیط هواپیما و تور) بهره ببرید.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است