search
menu

از روستای باغو کیش چه می‌دانید؟

[ پنهان کردن ]
آشنایی با روستای باغو کیش
ساکنین روستای باغو کیش
بهترین زمان سفر به روستای باغو کیش
طبیعت روستای باغو کیش
دیدنی‌های روستای باغو کیش
وقتی صحبت از سفر به کیش به میان می‌آید، معمولا اولین چیزی که در ذهن اغلب گردشگران این جزیره بی‌نظیر تداعی می‌شود، تفریحات آبی لذت‌بخش در تفرجگاه‌های ساحلی لوکس و جاذبه‌های تاریخی در فضای مدرن و شهری آن است؛ در حالی که صرف نظر از مکان‌های مدرن و شیکی که در این جزیره مرجانی چشم‌نواز وجود دارد، می‌توان دیدنی‌‌های خاصی یافت که بازدید از آنها حس نوستالژیک و نابی ایجاد می‌کند. یکی از شاخص‌ترین این نوع دیدنی‌ها را می‌توان روستای باغو کیش دانست که نمادی از تاریخ کهن مردمان این منطقه است.
از روستای باغو کیش چه می‌دانید؟
این روستای گردشگری و تاریخی از قدیمی‌ترین و البته جذاب‌ترین مناطق جزیره محسوب می‌شود که نه تنها در میان گردشگران ایرانی بلکه در میان توریست‌هایی که برای ایرانگردی این منطقه را انتخاب کرده‌اند، از شهرت زیادی برخوردار است. بطوری که اخیرا این روستای باصفا سالانه میزبان تعداد زیادی از گردشگرانی است که از شهرهای دور کشورمان و همچنین نقاط مختلف دنیا به آن سفر می‌کنند. بنابراین ما هم موضوع مقاله حاضر را به معرفی این روستای منحصر به فرد تاریخی اختصاص داده‌ایم تا شما هم بعد از آشنایی با جاذبه‌های این روستای دیرینه، بازدید از آن را در تور کیش بعدی خود به جزیره بگنجانید.

از روستای باغو کیش چه می‌دانید؟

آشنایی با روستای باغو کیش


روستای باغو کیش در ناحیه جنوب غربی این جزیره زیبا و در نزدیکی فرودگاه کیش قرار گرفته‌است؛ از این رو چنانچه با بلیط هواپیما کیش به جزیره سفر کنید، می‌توانید به راحتی از هتل خود با طی کردن مسافت کوتاهی راهی این آبادی بکر و دیدنی شوید. در خصوص وجه تسمیه نام گذاری این روستا گفته می‌شود که در ایام قدیم یکی از ساکنان روستا زنی بوده‌است که جزو کهنسال‌ترین بومیان این روستا بشمار می‌رفته‌است و سن وی حدود ۱۰۰ سال بوده‌است. از آنجا که این زن به نه نه باغو شهرت داشته‌است؛ در نتیجه بعدها این روستا در میان اهالی منطقه به نام روستای نه نه باغو شهرت گرفته‌است و بعد از آن رفته رفته بصورت اختصاری به روستای باغو معروف شده‌است.
از روستای باغو کیش چه می‌دانید؟

ساکنین روستای باغو کیش


روستای باغو کیش از جمعیت زیادی برخوردار نیست و همانند بسیاری از روستاهای کشورمان، در سال‌های اخیر با مهاجرت ساکنین به مناطق شهری با هدف برخورداری از امکانات بیشتر و موقعیت‌های شغلی بهتر، بخش اعظم جمعیت خود را از دست داده‌است. در حال حاضر در کنار ساکنان اصلی روستا، طایفه معروفی به نام گودر نیز از اقوام غیر بومی هستند که در این روستا سکونت دارند. شغل اصلی اهالی روستا دامداری است و اغلب آنها از این راه امرار معاش می‌کنند اما در کنار آن حاصلخیزی خاک منطقه نوید از رونق فعالیت‌های کشاورزی در آینده نزدیک این روستا می‌دهد.
گفتنی است در چند سال اخیر با رونق گرفتن صنعت گردشگری در روستا، مشاغل جدیدی ایجاد شده‌است که توانسته ‌است منجر به ایجاد تنوع شغلی بیشتر برای ساکنان آن شود. بطور مثال در این سال‌ها رستوران‌های سنتی، چادرهای روستایی دنج و خانه‌های بوم‌گردی مکان‌های دلنشینی برای پذیرایی از مهمانان توریست و مسافران ایرانی شده‌اند و بومیان با برگزاری مراسم و جشن‌های سنتی و محلی خاص خود، این مکان‌ها را به محافل با صفایی برای مهمانوازی از گردشگران تبدیل کرده‌اند. علاوه بر آن فروش محصولات روستایی نظیر عسل‌های طبیعی و نان‌های محلی خوشمزه توسط اهالی روستا به گردشگران نیز از جمله مشاغل پردرآمدی است که به تازگی در میان این روستاییان خونگرم و مهربان رونق گرفته‌است.

بهترین زمان سفر به روستای باغو کیش


در مجموع آب و هوای روستای باغو کیش بیابانی است و می‌توان گفت در بیشتر روزهای سال شرایط آب و هوایی گرم و خشک در این روستا حاکم است. در فصل‌های گرم سال و به عبارتی در تابستان‌ها هوای روستا به شدت گرم است و میزان رطوبت نیز به بالاترین حد خود می‌رسد و از این رو با سفر به روستا در این فصل باید انتظار رو به رو شدن با آب و هوای شرجی را داشت. در عوض در زمستان‌ها خبری از یخبندان و بارش‌های سنگین در روستا نیست و هوا خنکی مطبوعی دارد که روستا را به یکی از بهترین گزینه‌های سفرهای زمستانی می‌کند. با توجه به آنچه که گفته شد توصیه می‌کنیم برای سفر به این روستای خوش‌منظر بازه زمانی شروع زمستان تا اواسط فصل بهار را انتخاب کنید.

طبیعت روستای باغو کیش


از همان بدو ورود به روستای باغو کیش با فضای آرامش‌بخش و مسحورکننده این آبادی رو به رو خواهید شد که در آن هیچ خبری از هیاهوی آزاردهنده شهری نیست. آنچه منبع اصلی چنین آرامش لذت‌بخشی است طبیعت بی‌نظیر و بکر این روستا است. منظره چشمه‌های کوچکی که آهوها برای مزه کردن آب، گرد آنها جمع شده‌اند یکی از زیباترین صحنه‌های طبیعی روستا را شکل می‌دهد. از سوی دیگر تا چشم کار می‌کند مزارع آفتاب‌گردان و جنگل‌های سبز انبوهی دیده می‌شود که نگاه هر بیننده‌ای را به خود جذب می‌کند. در میان پوشش گیاهی خاص روستا بیش از هر گیاه دیگری درخت لور به چشم می‌خورد. درختان لور از جمله کم‌یاب‌ترین گونه‌های گیاهی در تمام جهان هستند که در مناطق کمی رشد می‌کنند و یکی از این مناطق نیز روستای باغو کیش است. این درختان کم‌نظیر شباهت بسیاری به درخت انجیر دارند و میوه آنها نیز مانند یک فندوق قرمز رنگ است. اگر کمی خوش اقبال باشید و در زمان ثمر دادن این میوه‌های ناب به روستا سفر کنید می‌توانید در حین عبور از کوچه باغ‌های روستا و با چیدن این میوه‌ها از روی درختان لور، طعم به یادماندنی آنها را هم بچشید.

دیدنی‌های روستای باغو کیش


جاهای دیدنی کیش بسیار است؛ اما در سفر به روستاهای قدیمی باغو آنچه بیش از هر چیز دیگری جلب توجه می‌کند، بافت تاریخی و سنتی آنها و همچنین سازه‌ها و خانه‌های روستایی با معماری قدیم است. روستای باغو کیش نیز از این امر مستثنی نیست اما در کنار معماری خاص و بکر فضاهای روستا، مناطق تاریخی و دیدنی دیگری در این روستا وجود دارند که به هیچ وجه نباید در بازدید از این روستا از آنها غافل شد. گفتنی است به تازگی با در پیش گرفتن سیاست توسعه گردشگری روستایی توجه بیشتری به این منطقه شده‌است و تلاش‌هایی هم در جهت ساخت و ایجاد مراکز دیدنی جدید با هدف جذب هر چه بیشتر گردشگران به این روستا انجام شده‌است. در ادامه به شرح مختصری از شاخص‌ترین دیدنی‌های روستا می‌پردازیم.

مسجد النبی (ص) یا مسجد محمد روستای باغو


مسجد النبی (ص) یا مسجد محمد از جمله بناهای تاریخی و ارزشمندی است که در روستای باغو کیش قرار گرفته‌است. بنای مسجد دارای قدمت تاریخی است و پیشینه آن به سال ۹۸۱ هجری قمری می‌رسد. این مسجد شامل محوطه نسبتا کوچکی است که سازه گنبدی شکل آن تک مناره است که با دیواری کوتاه که گرداگرد آن کشیده شده‌است، احاطه شده‌است، به همین جهت نمای داخلی حیاط مسجد از بیرون کاملا پیدا است. گفتنی است در مجموع نمای خشتی مسجد بسیار ساده و خالی از پیچیدگی‌های طراح‌های معماری در مساجد بزرگ تاریخی است اما با این حال از زیبایی خاصی برخوردار است. لازم به یادآوری است که در کنار این مسجد یک چاه آب قدیمی نیز وجود دارد که بازدید از آن خالی از لطف نیست.
از روستای باغو کیش چه می‌دانید؟

پارک دلیران روستای باغو


پارک دلیران از جمله دیدنی‌های روستای باغو کیش به شمار می‌رود که به تازگی در زمینی به مساحت تقریبی ۶۰ هکتار و در قسمت روستا احداث شده‌است. در حقیقت این پارک با هدف توسعه فضاهای توریستی روستا و جذب گردشگران بیشتر و با تکیه بر سرمایه‌گذاری‌هایی که اخیرا در این باب انجام گرفته‌است، ساخته شد. محوطه دلنشین و مسرت بخش پارک منجر به پدید آمدن فضای جدیدی و خاص در محوطه روستا شده‌است که با استفاده از فضاهای طبیعی روستا ایجاد شده‌است. شهرداری کیش نیز با قرار دادن امکانات رفاهی مناسب در این پارک تلاش کرده‌است تا ضمن ایجاد محیطی خانوادگی و صمیمی برای روستاییان، رضایت گردشگران روستا را هم بدست آورد.



فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است