search
menu

سوغات اصفهان چیست؟ معرفی گز و صنایع دستی مخصوص اصفهان

[ پنهان کردن ]
گز
پولکی
سوهان عسلی
شیرینی کرکی
جوز قندی
خاتم کاری
قلم زنی
میناکاری
مس گری
منبت کاری
پارچه های قلم کار
اصفهان یکی از توریستی‌ترین شهرهای ایران است. این شهر زیبا با قدمت چندین هزارساله و آثار باستانی فراوان در بیشتر ایام سال میزبان مسافرانی از سایر شهرهای ایران و جهان است. اگر شما هم برای سفر به این شهر زیبا آماده شده‌اید و اقدام به خرید بلیط هواپیما، قطار و یا اتوبوس کرده‌اید و یا با خودروی شخصی قصد سفر دارید فراموش نکنید در روزهایی که در اصفهان گردش می‌کنید و از جاذبه‌های طبیعی و باستانی آن لذت می‌برید حتما یادگاری‌های ارزشمندی برای خود و عزیزانتان از هنر دست مردم اصفهان به همراه بیاورید. همچنین اگر خوراکی را برای سوغات می‌پسندید باید بدانید اصفهان مهد خوراکی‌های شیرین و خوشمزه است و با توجه به هر سلیقه‌ای خوراکی متناسب با آن را دارد.
برای آشنایی با سوغاتی‌های اصفهان با ما همراه باشید.
سوغات اصفهان چیست؟ معرفی گز و صنایع دستی مخصوص اصفهان

گز


گز یکی از شناخته شده ترین سوغاتی های شهر اصفهان است. گز اصفهان از دیرباز تولید می شده و پادشاهان ایرانی از آن به عنوان پیش کشی برای پادشاهان سایر نقاط جهان استفاده می کردند. این خوراکی خوش طعم از ماده ای به نام گز انگبین تهیه می شود. گز انگبین از ریشه درخت گز به دست می آید که در دامنه کوه ها رشد می کند.
گز اصفهان انواع مختلفی دارد و در تهیه آن از انواع مغزهای بادام، پسته و فندق استفاده می شود. برای بسته بندی، گزها را به شگل های مختلفی از جمله گز آردی، سکه ای، انگشت پیچ و یا با طعم های جذاب شکلاتی تهیه می کنند که با توجه به سلیقه های متفاوت قابل تهیه است.

پولکی


پولکی از جمله خوراکی های محبوب در بین مردم اصفهان و همچنین مسافرانی است که برای گردش به شهر اصفهان آمده اند. این خوراکی شیرین از خانواده نبات ها است چرا که از شیره باقی مانده در تهیه نبات درست می شود. پولکی یک خوراکی خوش طعم و رنگارنگ است که معمولا در کنار چای و دمنوش سرو می شود و جانشین مناسبی برای قند است.
از آنجاییکه این خوراکی به پولک درخشان و نازک شباهت دارد آن را آبنبات پولکی و یا به اختصار پولکی می نامند. پولکی در طعم های مختلفی از جمله عسلی، نعنایی، نارگیلی، پسته ای و کاکایویی تهیه می شود که می توانید به عنوان سوغات یا برای مصرف شخصی آن را تهیه کنید و لذت ببرید.

سوهان عسلی


یکی از شیرینی های خوشمزه و سنتی دیگر شهر اصفهان که معمولا در ایام نوروز برای پذیرایی از آن استفاده می کنند سوهان عسلی است. سوهان عسلی از شکر، گلاب، زعفران و آب تهیه می شود و با مغز پسته و بادام تزیین می شود. سوهان اصفهان نسبت به سایر سوهان ها نازک تر بوده و یک خوراکی خوشمزه برای سوغات است که می تواند در کنار چای طعم فوق العاده ای ایجاد کند.

شیرینی کرکی


شیرینی کرکی یک خوراکی خوش طعم و آسان است که در اصفهان بیشتر تهیه می شود. این شیرینی نرم و خوشمزه نسبت به گز و سوهان کمتر شناخته شده است اما طعم دوست داشتنی ای دارد. شیرینی کرکی از چند نوع آرد در کنار روغن تهیه می شود و می تواند برای پذیرایی از مهمانان گزینه مناسبی باشد.

جوز قندی


اگر می خواهید طعمی متفاوت از خوراکی ها را امتحان کنید حتما در اصفهان به دنبال جوز قندی بگردید. این شیرینی سنتی و محلی که به نسبت گران قیمت است از یک میوه هلو مانند به نام الگ تهیه می شود. الگ را خشک می کنند و درون آن را با مواد خوش طعمی مثل شکر و مغزها پر می کنند. این خوراکی خوشمزه که در گذشته در کنار آجیل شب یلدا استفاده می شد امروزه به عنوان یکی از سوغاتی های اصفهان شناخته می شود. اگر قصد سفر به اصفهان دارید از این خوراکی منحصر به فرد غافل نشوید.
سوغات اصفهان چیست؟ معرفی گز و صنایع دستی مخصوص اصفهان
بلیط هواپیمای اصفهان از جمله بلیط های پرفروش و محبوب است. بسیاری از توریستانی که برای سفر شهر اصفهان را انتخاب می کنند علاقه بسیاری به صنایع دستی و آثار هنری این شهر دارند. مردم اصفهانی در بسیاری از زمینه های هنری و صنعتی فعالیت های گسترده ای دارند و هنرمندان با استعداد و کارکشته ای تربیت کرده اند. هنرهایی همچون خاتم کاری، قلم زنی، فیروزه کوبی و قالی بافی که نظیر آن ها در هیچ کجای جهان یافت نخواهد شد.
اگر این آثار هنری ماندگار را تهیه کنید قطعا در آینده یادآور سفر شما به اصفهان خواهند بود و خاطره های زیبایی را برای شما تداعی می کنند. همچنین دوستان یا خانواده هم با هدیه گرفتن این آثار ارزشمند شیرینی یک سوغات درجه یک را خواهند چشید.

خاتم کاری


خاتم کاری یک هنر قدیمی و از صنایع دستی شهر اصفهان است که از زمان صفویان در ایران وجود داشته است. این هنر اصیل جزیی از صنعت چوب است. در خاتم کاری قطعات و اشکال هندسی چوبی کوچک تبدیل به نقوش و طرح های خاص و ویژه ای می شوند. از این هنر زیبا در تهیه ساعت، گلدان، جعبه های زیبا و وسایل جذابی استفاده می شود. در خاتم کاری از مواد مختلفی مثل فلز طلا، نقره و چوب آبنوس و عناب و یا استخوان شتر و اسب استفاده می شود.
اگر به اصفهان سفر کردید برای خرید حتما به بازار های سنتی آن از جمله بازار قیصریه سری بزنید. حتی می توانید بدون قصد خرید در این بازار ها گردش کنید و از دیدن این همه زیبایی لذت ببرید.

قلم زنی


یکی دیگر از هنرهای دستی اصفهان که به عنوان صنایع دستی این شهر شناخته می شود قلم زنی است. قلم زنی عبارت است از حکاکی و کنده کاری روی مس، طلا و یا نقره و برنج که باعث بوجود آمدن اشکال زیبا و یا گاهی اشعار و نوشته های جذابی می شود.
ظروفی که توسط قلم زنی منقش شده اند بسیار نفیس هستند و می توانید برای عزیزانتان به عنوان سوغات تهیه کنید و ارزش آن ها را یاد آور شوید. انواع سینی ها، گلدان ها و ظروف قلم زنی را می توانید از بازار قیصریه و بازارهای میدان نقش جهان تهیه کنید.

میناکاری


مینا کاری یکی از هنر های کهن ایران است که قدمتی پنج هزارساله دارد. میناکاری یا مینا سازی برای تزیین فلزاتی از جمله مس، طلا و نقره انجام می شود. در واقع مینا از اکسید های فلز و چندین نوع نمک به وجود می آید که در حرارت بالا با هم ترکیب می شوند.
مینا در لغت به معنی آسمان است و مینا کاری معمولا برروی یک زمینه آبی رنگ نقاشی می شود تا آبی آسمان را برای ما تداعی کند. هر اثر مینا کاری نمایانگر اصالت و هنر مردم اصفهان است و می تواند یک هدیه و سوغات زیبا و یا یک یادگار ارزشمند از سفر شما به شهر زیبای اصفهان باشد.
سوغات اصفهان چیست؟ معرفی گز و صنایع دستی مخصوص اصفهان

مس گری


علاوه بر مینا کاری که در تزیین ظروف مسی استفاده می شود اصفهان به داشتن مس های مرغوب معروف است. مس گرهای با تجربه و قدیمی ظروف و قابلمه های درجه یکی با کیفیت عالی تهیه می کنند و در بازار می فروشند. اگر شما هم به ظروف مسی علاقه دارید حتما سری به مس گری های میدان نقش جهان بزنید.

منبت کاری


یک هنر قدیمی و اصیل که در عین حال بسیار ظریف و سخت است. منبت کاری به معنای حکاکی و کنده کاری بر روی چوب است. این کار به دقت و حوصله زیادی احتیاج دارد و هنرمندان با ظرافت و خلاقیت طرح های زیبایی برروی چوب های گردو، شمشاد و گلابی طراحی می کنند. طرح منبت کاری معمولا به صورت برجسته روی چوب قرار می گیرد. این هنر زیبا از دیرباز در ایران وجود داشته است. در زمان هخامنشیان هنرمندان برروی دسته شمشیرها، نیزه و سپر جنگجویان حکاکی می کردند.

پارچه های قلم کار


قلم کاری از زمان های دور در ایران به خصوص در اصفهان رواج داشت. در دوره صفویان قلم کاری در اصفهان به یک هنر مهم تبدیل شده بود. در قلم کاری با استفاده از قالب هایی از جنس چوب برروی پارچه هایی از جنس های مختلف مثل کتان و کرباس طرح های زیبایی می زدند. طرح های قلم کاری معمولا به شکل های بته جقه، نقاشی های مینیاتوری و مناظر طبیعی هستند. پارچه های قلم کاری شده قطعا یک هدیه ماندگار و یک سوغات زیبا هستند.

اصفهان پر است از خوراکی های خوش طعم و منحصر به خودش و همچنین آثار هنری زیادی که شاید از آن ها نام برده نشد اما قطعا اگر روزی به این شهر زیبا سفر کردید و در بازار های آن گردش کردید چشمانتان را نوازش خواهد کرد. مطمئن باشید یک سفر چند روزه به این شهر زیبا قطعا از جمله کارهایی خواهد بود که هیچ وقت از انجام آن پشیمان نخواهید شد. همچنین پیشنهاد می کنیم که حتما قبل از سفر خود راهنمای سفر به اصفهان را هم مطالعه کنید.

فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است