search
menu

محله بالات استانبول؛ سفری به منطقه جادویی شهر

[ پنهان کردن ]
تاریخچه محله بالات
ویژگی‌های محله بالات
در محله بالات از کجا دیدن کنیم؟
مساجد بالات
چند نکته در مورد محله بالات
چگونه به محله بالات برویم؟
تا به حال فکر کرده‌اید که محل بالات استانبول کجاست؟ محله‌ای که با ساختمان‌های رنگی رنگی‌ شما را به یاد کارتون‌های کودکی می‌اندازد و شور و شعف را در دلتان زنده می‌کند. خوب است بدانید که منطقه توریستی بالات یکی از مشهورترین بخش‌های استانبول است که گردشگران خارجی زیادی از آن بازدید می‌کنند، پس دیدن آن خالی از لطف نیست. اگر رزرو بلیط هواپیما استانبول خود را قطعی کرده‌اید و می‌خواهید راهی استانبول شوید، بد نیست تا محله بالات را هم در برنامه بازدید خود قرار دهید یک تجربه منحصر به فرد رقم بزنید.

تاریخچه محله بالات


محله بالات در استانبول یکی از قدیمی‌ترین محله های استانبول به حساب می‌آید که جزئی از منطقه فاتح است. این محله دلنشین در قسمت اروپایی استانبول قرار گرفته و در گذشته یونانی‌ها و یهودیان زیادی در آنجا زندگی می‌کردند. در مورد ریشه اسم بالات نیز حدس و گمان‌های زیادی وجود دارد ولی احتمالا این نام از واژه یونانی پالاتیون به معنی قصر الهام گرفته شده چرا که در گذشته قصری باشکوه در آنجا قرار داشته است. بد نیست بدانید که زلزله‌ای مهیب در گذشته باعث شد تا محله بالات استانبول رونق خود را از دست بدهد و ساکنین آن راهی بخش‌های دیگر استانبول شوند. البته این به معنای پایان عمر این منطقه نبود، چرا که به مرور زمان دوباره رونق خود را به دست آورد و افرادی زیادی در بناهای رنگارنگ و بامزه آن ساکن شدند.

محله بالات استانبول؛ سفری به منطقه جادویی شهر

ویژگی‌های محله بالات


قدم زدن در محله بالات استانبول مثل گشت و گذار در دل صفحات تاریخ است. شاید بپرسید چرا؟ دلیل آن هم روشن است. وجود خانه‌های بزرگ و کوچک رنگارنگ، مغازه‌های نقلی و کوچه‌های سنگ فرش همگی باعث شده تا بالات به منطقه‌ای توریستی تبدیل شود. در کوچه‌های نه چندان بزرگ آنجا که قدم می‌زنید گویی که به گذشته‌های دور سفر کرده‌اید و اصلا فکر نمی‌کنید که در قرن ۲۱ هستید. وجود کافه‌ها و رستوران‌های کوچک و بزرگ با فضای قدیمی نیز باعث شده تا آرامشی از جنس سفر به گذشته را تجربه کنید؛ گویی که جزئی از مردمان آن دوره هستید! البته در گوشه و کنار خیابان نیمکت‌های قرار دارند که برای لحظاتی چند می‌توانید در آنجا نشسته و تجدید قوا کنید. دیدن بناهای رنگارنگ بزرگ و کوچک در کنار هم شاید چیزی باشد که در هر شهری دیده نشود، ولی به شدت چشم را نوازش می‌دهد و وسوسه می‌شوید که کنجکاوی‌تان را برطرف کنید. اگر روزی بخت با شما یار شد و به منطقه توریستی بالات رفتید، حتما دوربین عکاسی‌تان را همراه ببرید و تصاویری ناب ذخیره کنید.

محله بالات استانبول؛ سفری به منطقه جادویی شهر

در محله بالات از کجا دیدن کنیم؟


اکنون شاید این سوال برایتان مطرح شود که در محله بالات استانبول از کجاها دیدن کنیم؟ در جواب باید گوییم که باید یک روز تمام را به گشت و گذار در این منطقه جادویی اختصاص دهید. چرا که با مکان‌های متنوع خود شما را به سفری به قعر تاریخ می‌برد. دانشگاه قدیر خاص (کادیر خاص) یکی از بناهای بزرگ این ناحیه است که با معماری زیبای خود آرامش را تقدیمتان می‌کند. بعد از کمی پیاده‌روی به کلیسای سنت استفان بولگار می‌رسید که در نزدیکی دریا قرار گرفته است و چشم‌اندازی رویایی دارد. حتی تصور اینکه در بنایی مذهبی و پر از آرامش در کنار دریا قدم بزنید و صدای مرغان ماهی‌خوار را بشنوید، حس و حالتان را دگرگون می‌کند. البته اینجا تنها زیبایی محله بالات نیز و منطقه کولی‌ها نیز در نوع خود جذاب و تماشایی است. این منطقه که همچنان ساکنان خود را حفظ کرده است، جایی عالی برای عکاسی کردن و ماجراجویی محسوب می‌شود. پس از دیدن آن غافل نشوید. در ادامه گشت و گذارتان به کالج ارتدوکس یونانی می‌رسید که با بنای ۵۰۰ ساله و قرمز رنگ خود توجه‌تان را جلب می‌کند. از پنجره‌های این بنا می‌توانید کل استانبول را در زیر پایتان ببینید، پس فراموش نکنید که بازدید از آن را در برنامه خود قرار دهید. دمیر کلیسا، کنسیه آهریدا و کلیسای چورا یکی دیگر از دیدنی های استانبول در محله بالات است که با معماری باشکوه خود شما را افسون می‌کنند و به روزهای دور استانبول می‌برند.
پس اگر به این محله پا گذاشتید، حتما آن‌ها را هم بازدید کنید. کلیسای سنت جورج نیز از دیگر جاذبه های تاریخی ترکیه در بالات استانبول است که دیدن آن به هر گردشگر ماجراجویی به شدت پیشنهاد می‌شود. در نهایت پس از ماجراجویی در دل کوچه‌های تنگ و رنگارنگ بالات می‌توانید در کافه وودینا توقف کرده و خود را به یک فنجان قهوه به همراه باقلوای ترکی مهمان کنید.

محله بالات استانبول؛ سفری به منطقه جادویی شهر

مساجد بالات


بد نیست بدانید که در محله بالات استانبول دو مسجد زیبا وجود دارد که با شکوه و جذابیت فراوان خود شما را جادو می‌کنند. یکی ازین مساجد فتحیه نام دارد که کلیسای پاماکاریستوس را در خود جای داده و با معماری با ابهت خود مورد بازدید گردشگران فراوانی از سراسر دنیا قرار می‌گیرد. همچنین مسجد معروف فاتح نیز در محله بالات قرار دارد که دیدن آن خالی از لطف نیست و توصیه می‌کنیم که حتما سری به آنجا نیز بزنید.

چند نکته در مورد محله بالات


- امروزه تعدادی از بناهای محله بالات استانبول به کافه تغییر کاربری داده‌اند و تبدیل به بهترین کافه های استانبول شده‌اند.
- همچنان تعدادی از یهودیان و یونانی‌های ترکیه در بالات زندگی می‌کنند.
- از آنجا به آسانی و با پای پیاده می‌توانید خود را به بندر شاخ طلایی برسانید.
- فراموش نکنید که از فروشگاه‌های آنجا کارت پستال‌های خاص بالات را به یادگار بخرید.
- لازم به یادآوری است که گالری‌های متنوع بالات نیز در نوع خود خارق‌العاده‌اند.
- کلیسای سنت استفان در سده ۱۸۰۰ و کاملا از آهن ساخته شده است.

محله بالات استانبول؛ سفری به منطقه جادویی شهر

چگونه به محله بالات برویم؟


اگر رزرو بلیط هواپیمای خود را انجام داده‌اید و می‌خواهید از محله بالات در استانبول دیدن کنید، باید حتما از قبل مسیر دسترسی به آنجا را هم چک کنید. پیشنهاد ما به شما این است که با استفاده از مترو خود را به این منطقه برسانید، چرا که هم سریع‌تر و هم ارزان‌تر است. البته اتوبوس‌های درون‌شهری نیز گزینه خوبی برای رسیدن به محله بالات محسوب می‌شوند. ناگفته نماند که با کشتی‌های بری نیز می‌توانید خود را به بالات برسانید. برای این کار تنها کافیست به منطقه آیوانسرای در ساحل خلیج شاخ بروید و سپس قدم‌زنان خود را به مقصد برسانید. البته این امکان هم وجود دارد تا بعد از پیاده شدن از کشتی با اتوبوس‌های شهری خود به بالات برسانید و زودتر به مقصد برسید.

کلام آخر
اکنون که دانستید محله بالات استانبول کجاست و چه ویژگی‌‌هایی دارد، می‌توانید با آگاهی بیشتر راهی ترکیه شوید. برای تجربه یک سفر تکرار نشدنی تنها کافیست رزرو بلیط هواپیما خود را قطعی کرده و پس از تعیین یک برنامه سفرعالی راهی ترکیه شوید. فراموش نکنید که این کشور در زیبایی بی‌همتاست و می‌تواند مقصدی خارق‌العاده برای سفری پر از ماجراجویی و گشت و گذار باشد.


پرسش‌های متداول
علت شهرت منطقه بالات چیست؟
بالات یکی از محله‌های زیبا در استانبول است که خانه‌های رنگارنگ و سنگ‌فرش‌های زیبا دارد. مغازه‌های صنایع دستی و عتیقه فروشی این خیابان بسیار دیدنی هستند. آثار گردشگری و تاریخی محله بالات از دوره بیزانس و عثمانی به یادگار مانده است.
چه مکان‌های گردشگری‌ در محله بالات استانبول وجود دارد؟
محله بالات استانبول مکان‌های گردشگری زیادی همچون دانشگاه قدیر خاص، کلیسای سنت استفان بولگار، کالج ارتدوکس یونانی، دمیر کلیسا، کنسیه آهریدا، کلیسای سنت جورج و کلیسای چورا در خود جای داده است.
چگونه به محله بالات استانبول برویم؟
محله بالات استانبول در منطقه فاتح و در بخش اروپایی استانبول واقع شده است. شما به کمک مترو می‌توانید به این محل برسید. کافی است در ایستگاه بالات پیاده شوید. اتوبوس‌های درون شهری نیز شما را به بالات می‌رسانند. راه سریع‌تر استفاده از تاکسی‌هایی است که از میدان تقسیم حرکت می‌کنند و پس از 6 کیلومتر به بالات می‌رسند.
علت نامگذاری محله بالات چیست؟
درمورد ریشه کلمه بالات دیدگاه‌های زیادی وجود دارد. اما محققان بر این باورند که محله بالات به قصر بلاشرنه نزدیک است و کلمه یونانی پالاتیون نیز به معنای قصر است که با گذشت زمان به بالات تغییر پیدا کرده است.
در محله بالات استانبول چه کارهایی انجام دهیم؟
محله بالات جاذبه‌های گردشگری زیادی دارد که می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید. همچنین کافه‌ها و رستوران‌های خوبی را در خود جای داده است. رستوران‌های این خیابان حال و هوای دلچسبی دارند. توصیه می‌کنیم از مغازه‌های صنایع دستی و عتیقه فروشی‌های بالات بازدید کنید. دیوارهای نقاشی شده نیز برای گرفتن عکس یادگاری مناسب هستند.
بهترین زمان برای بازدید از محله بالات استانبول کدام فصل است؟
در تمامی روزهای سال بالات استانبول پذیرای گردشگران از سراسر جهان است. اما اگر می‌خواهید در فصل مناسب به بازدید این منطقه بروید، توصیه می‌کنیم فصل بهار را برای خرید بلیط هواپیما استانبول در نظر بگیرید.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است