search
menu

بازار و حمام خان یزد

[ پنهان کردن ]
بازار و حمام خان یزد
تاریخچه بازار و حمام خان یزد
معماری بازار و حمام خان یزد
زمان و هزینه بازدید از بازار و حمام خان یزد
چگونه به بازار و حمام خان یزد برویم
جاهای دیدنی نزدیک به بازار و حمام خان یزد
هتل های نزدیک بازار و حمام خان یزد

بازار و حمام خان یزد


بازار و حمام خان یزد بخشی از مجموعه تاریخی ارزشمندی است که از بخش های مختلفی چون مدرسه، میدان، بازار و حمام تشکیل شده و به دلیل قدمت بالای تاریخی و سبک معماری منحصربفرد آن، به یکی از جذاب ترین اماکن تاریخی کشورمان مبدل گشته است. این مجموعه که از دوران قاجار به یادگار مانده، با زیبایی های توصیف ناپذیر خود، شکوه و عظمت ایران زمین و ذوق و هنر معماران ایرانی را به رخ گردشگران و هنردوستان می کشد.

تاریخچه بازار و حمام خان یزد


همان طور که پیش تر نیز ذکر گردید، یکی از بخش های مجموعه خان، بازار خان یزد است. این بازار که با ۲۷۴ متر طول، لقب پهناورترین و طویل ترین بازار یزد را نیز یدک می کشد، توسط محمد تقی خان بافقی و نوادگان او احداث گردید. محمد تقی خان بافقی موسس خوانین و یکی از حکام یزد بود که در طول عمر خود آثار گرانبهایی نظیر باغ دولت آباد، بازار قیصریه، میدان خان، باغ گلشن و مدرسه خان را از خود برجای گذاشت. حمام خان -که از دیگر بخش های مجموعه خان یزد محسوب می شود- نیز توسط او در حوالی سال ۱۲۱۲هجری احداث گردید. حمام خان یزد از جمله آثار تاریخی ارزشمندی است که به یک باره احداث نگردید و روند ساخت آن ها سال ها به طول انجامید. شاید این پرسش در ذهن افراد بوجود آید که به چه دلیل حمام خان یزد را چنین نامگذاری کرده اند. در پاسخ باید گفت که بنا به روایت های مختلف، این حمام به دلیل اینکه بیشتر مورد استفاده افراد ثروتمند و اعیان قرار می گرفت، به این نام شهرت یافته است. البته این بدان معنا نیست که افراد عادی حق استفاده از این حمام را نداشته اند، بلکه مردم عادی نیز برای انجام فعالیت های گوناگون نظیر عبادت، تبادل نظر و گذراندن اوقات فراغت در آن جمع می شدند و به گفتگو می پرداختند.
بازار و حمام خان یزد

معماری بازار و حمام خان یزد


بازار خان یزد از طولی برابر با ۲۷۴ متر و ارتفاعی بین ۴ تا ۶ متر تشکیل شده است. این بازار از دو بخش شمالی-جنوبی و شرقی-غربی تشکیل شده که بخش شمالی-جنوبی ۷۸ متر از مساحت بازار را به خود اختصاص داده و بخش-شرقی غربی با طولی برابر با ۱۸۰ متر، ۱۰۰ حجره را در خود جای داده است. بازار خان در مجموع ۱۵۳ حجره دارد که در میان حجره های آن، حمامی تاریخی نیز به چشم می خورد. این حمام که به حمام خان یزد شهرت دارد، مانند بازار خان، از معماری چشم نواز و بخش های دیدنی مختلفی تشکیل شده است.
حمام خان یزد متشکل از اجزای مختلفی چون میان در، بینه، گرمخانه، گاورو، طویله، فضای پشتیبانی، تون، قرینه، سربینه و ورودی بوده و از استخری با مساحت تقریبی شش در دوازده متر تشکیل شده است. همچنین فضاهای مختلفی برای رختکن، جاکفشی و نشستن در این حمام تعبیه شده که در نوع خود بسیار جالب و منحصربفرد است. جالب است بدانید که دیوارهای بخش سربینه حمام خان یزد در گذشته به نقاشی ها و طرح های زیبایی منقوش بود اما متاسفانه گذر زمان تاثیر خود را برجای گذاشته و فقط بخشی از طرح ها و نقاشی ها از دستان ویرانگر زمان جان سالم بدر برده اند.
گفتنی است که بخش گرمخانه حمام نیز بی شباهت به بخش سربینه نیست و از فضایی بسیار دلنشین و سقفی گنبدی شکل و ستون هایی در وسط و اطراف آن تشکیل شده است. در بخش شاه نشین حمام دیوارهای خوش رنگ و زیبایی قرار دارند که نقاشی هایی از وقایع و شخصیت های شاهنامه روی آن ها طراحی شده است. گفته می شود که این نقاشی ها متعلق به دوران قاجارند و در بازسازی بنا به آن افزوده شده است. سبک معماری خاص و تماشایی، طراحی نورگیر، بکارگیری از پنجره های رنگارنگ و جذاب و در آخر گچ بری های بسیار زیبا در سقف این بنا دست به دست هم داده اند تا حمام خان یزد به یکی از زیباترین و جذاب ترین اماکن تاریخی کشورمان مبدل شود.
بازار و حمام خان یزد

زمان و هزینه بازدید از بازار و حمام خان یزد


بازدید از بازار خان یزد رایگان است و گردشگران علاوه بر بازدید از آن می توانند در این بازار دیدنی به گشت و گذار پرداخته و سوغاتی ارزشمند را برای خود خریداری کنند. اما برای بازدید از حمام خان یزد -که امروزه از آن به عنوان چایخانه سنتی و رستوران استفاده می شود- مبلغی برای هرید بلیط در نظر گرفته شده است. گردشگران با بازدید از بازار و حمام خان یزد، نه تنها از جاذبه ای تاریخی و بسیار زیبا دیدن خواهند کرد، بلکه سوغاتی ارزشمند را از حجره های متنوع بازار برای خود خریداری کرده و غذایی لذیذ را در فضای بسیار دلنشنین و تماشایی حمام خان نوش جان خواهند کرد.

چگونه به بازار و حمام خان یزد برویم


از آنجایی که بازار و حمام خان یزد در خیابان قیام واقع شده است، برای دسترسی به بازار یزد نخست باید به تقاطع جنوبی خیابان امام خمینی یزد رفته و از بازار مسگرها به بازار خان دسترسی یابید. برای بازدید از حمام خان نیز ابتدا باید به میدان خان رفته و سپس مسیر خود را تا کوچه انتهای میدان ادامه دهید تا حمام خان را در آن بیابید.

جاهای دیدنی نزدیک به بازار و حمام خان یزد


بازار مسگرها: ۴۵۰ متر
موزه آب یزد: ۶۰۰ متر
مسجد ملا اسماعیل: ۸۰۰ متر
آتشکده یزد: ۲.۷ کیلومتر
پارک مارکار: ۵.۶ کیلومتر

هتل های نزدیک بازار و حمام خان یزد


هتل سنتی یزد
هتل والی
هتل فیروزه
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است