search
menu

بوستان گفتگو تهران | آدرس به همراه نشانی و تصاویر

[ پنهان کردن ]
اطلاعاتی جامع‌تر درباره بوستان گفتگو
معماری و سبک طراحی بوستان گفتگو
باغ ایرانی در بوستان گفتگو
باغ انگلیسی در بوستان گفتگو
باغ ایتالیایی در بوستان گفتگو
نمایشگاه دائمی گل و گیاه تهران بوستان گفتگو
امکانات تفریحی و رفاهی در بوستان گفتگو
دیدنی ‌های بوستان گفتگو
بهترین زمان بازدید از بوستان گفتگو
راه‌های دسترسی به بوستان گفتگو
یکی از جاذبه‌های گردشگری تهران که در غرب پایتخت جا خوش کرده و همه روزه میزبان افراد زیادی از ساکنین و مسافرین است بوستان گفتگو نام دارد. افراد برای دور شدن از روزمرگی و گذراندن اوقات فراغت به این پارک آمده و مدتی را مشغول تفریح و رسیدگی به سلامتشان می‌شوند. البته پارک گفتگو هم در نقش میزبان به خوبی با امکانات و دیدنی‌های خاص خود از مهمانان پذیرایی می‌کند. این بوستان یکی از محبوب‌ترین و معروف‌ترین بوستان‌های غرب تهران محسوب می‌شود.
با توجه به انواع پوشش گیاهی موجود در پارک و مساحت کلی این بوستان، پارک گفتگو توانسته نقش به سزایی را در مبارزه با آلودگی هوای تهران ایفا ‌کند. در طراحی بوستان گفتگو از چندین سبک طراحی باغ ایرانی، انگلیسی، ایتالیایی، فرانسوی و ژاپنی استفاده شده که در بخش‌های بعدی به آن‌ها خواهیم پرداخت. به خاطر استفاده از چند نوع معماری در این پارک می‌توان آن را به عنوان نمونه‌ای از معماری بین‌الملل به شمار آورد. در این پارک تندیس‌ افراد مشهور و نمایشگاه‌های متنوعی در دوره‌های زمانی مختلف وجود دارد که به خودی خود توانسته بر جذب گردشگر تأثیر زیادی بگذارد. اگر قصد تفریح و گشت و گذار در پایتخت ایران را دارید در اسرع وقت برای تهیه تور گردشگری تهران اقدام کرده و برای تعطیلات پیش رو برنامه ریزی مناسبی انجام دهید. البته اگر بخواهید با تهیه بلیط هواپیما هم به این شهر سفر کنید می‌توانید با جستجوی ارزان‌ترین بلیط هواپیما در سفرمارکت این کار را به بهترین شکل مدیریت کنید.
بوستان گفتگو تهران | آدرس به همراه نشانی و تصاویر

اطلاعاتی جامع‌تر درباره بوستان گفتگو


بهره‌برداری بوستان گفتگو در سال ۱۳۸۲ در منطقه گیشا با مساحت ۱۴۵ هزار مترمربع در غرب تهران شکل گرفت. همان‌طور که در پاراگراف‌ قبل گفته شد می‌توان از بوستان گفتگو به عنوان بوستانی با معماری بین‌ الملل یاد کرد زیرا در ساخت و طراحی آن از سبک باغ‌های کشورهای مختلف ایرانی، انگلیسی، ایتالیایی، فرانسوی و ژاپنی بهره گرفته شده است. این پارک زیبا و سرسبز می‌تواند در برنامه تهرانگردی شما جای داشته باشد.در مورد پوشش گیاهی این پارک باید بگوییم که حدود هفت هکتار از این بوستان به کاشت صد نوع گیاه فصلی و یا دائمی اختصاص داده شده است. این موضوع علاوه بر این که بر جلوه‌های بصری پارک تأثیر گزار بوده، نقش مؤثری هم در رفع آلودگی هوا داشته است. جاذبه‌های دیدنی این پارک تنها به پوشش گیاهی آن محدود نمی‌شود؛ از دیگر امکانات دیگر این بوستان می‌توان به برگزاری نمایشگاه‌های مختلف که معروف‌ترین آن‌ها نمایشگاه گل و گیاه است اشاره کرد.
برگزاری جشنواره خوراکی برای حمایت از تولید کنندگان داخلی، جشنواره بین ‌المللی مد و لباس فجر، جشنواره انار و ... از دیگر نمایشگاه‌های ایجاد شده در بوستان گفتگو است. البته دیدنی‌های دیگری از جمله وجود تندیس‌ مشاهیر و افرادی مثل امیرکبیر، سعدی، رودکی، مدرس و مریم مقدس نیز در این بوستان به چشم می‌خورد. به طور کلی ایجاد مکان‌های گوناگون با کاربری‌های متنوع این مجموعه را به یکی از جذاب‌ترین پارک‌ های تهران تبدیل کرده که نه تنها برای گشت و گذار مناسب است بلکه نقش مهمی نیز در رواج فرهنگ و تمدن را ایفا می‌کند.

معماری و سبک طراحی بوستان گفتگو


در این قسمت به بررسی معماری و سبک طراحی این بوستان می‌پردازیم. اگر با تور گردشگری تهران به بوستان گفتگو بروید تمام این توضیحات توسط لیدر در اختیار شما قرار می‌گیرد اما خوب است قبل از شروع سفر آشنایی سطحی با این مکان داشته باشید. یکی از ویژگی‌های بوستان گفتگو وجود سبک‌های متنوع در طراحی است. این موضوع می‌تواند گردشگران را با روش‌های پارک سازی کشورهای مختلف از نزدیک آشنا کند. وجود سبک‌های مختلف در بوستان گفتگو به بار آموزشی آن بیش از پیش افزوده است.
بوستان گفتگو تهران | آدرس به همراه نشانی و تصاویر

باغ ایرانی در بوستان گفتگو


وجود این طراحی و سبک در ساخت باغ از قدیم الایام در فرهنگ ایرانی وجود داشته و معماران ایرانی به دلیل برخورداری از ظرافت و هنر همیشه در ساخت باغ‌های زیبا شهرت زیادی داشته‌اند. در مورد سبک طراحی ایرانی در باغ‌ باید گفت که بسیاری از باغ‌های ایرانی از ایجاد قرینه سازی ستون‌ها، اشیا یا ... استفاده می‌کردند. همچنین در رنگ‌بندی گل‌ها و گیاهان این موضوع را پیاده سازی کرده و از روش خاصی در زمینه معماری باغ بهره مند بوده‌اند. حوض و آب‌نماهای متعدد به شکل‌های مستطیلی و حتی دایره‌ای در این باغ‌ها مرسوم بوده و در بوستان گفتگو نیز در بعضی نقاط شاهد آن هستیم. کاشت درخت در باغ‌های ایرانی برای ایجاد سایه امری جدایی نا پذیر بوده و گاهی هم پیش آمده که در تنه این درختان حیوانات اهلی پرورش داده شوند. یکی از فضاهایی که در بوستان گفتگو ایجاد شده مکانی به نام کوشک است. کوشک تداعی کننده معماری دوره قاجار برای گردشگران این بوستان را به عهده دارد. اگر دوست دارید با سایر مکان‌های دیدنی به این سبک آشنا شوید خوب است راهنمای سفر به تهران را مطالعه کنید.

باغ انگلیسی در بوستان گفتگو


خوب است بدانید که سبک باغ سازی در انگلستان تقریباً از سبک‌های ایتالیایی و فرانسوی تأثیر گرفته و همچنین از دیگر کشورها نیز چند ایده گرفته است. به عبارت دیگر باغ‌هایی که در انگلستان ساخته می‌شوند ترکیبی از سبک انگلیسی و سبک باغ‌های کشورهای اطراف هستند. در طراحی باغ‌های انگلیسی درست برعکس باغ‌های ایرانی که همه چیز به صورت قرینه بود در آن همه درخت‌ها، گیاهان و ستون‌ها نظم ردیفی پشت سر هم دارند. در قسمتی از بوستان گفتگو شاهد این معماری هستیم. فکر ایجاد پرچین در اطراف باغ‌ها تنها چیزی است که مختص انگلستان بوده و به همین خاطر در باغ‌های انگلیسی پرچینهای زیبا از درختچه‌های شمشاد، مورد و درختان راش استفاده شده است. امروزه این سبک معماری را در بوستان گفتگو می‌توانیم مشاهده کنیم.
بوستان گفتگو تهران | آدرس به همراه نشانی و تصاویر

باغ ایتالیایی در بوستان گفتگو


یکی دیگر از سبک‌هایی که در معماری بوستان گفتگو استفاده شده سبک باغ‌های ایتالیایی است. از ویژگی‌های باغ‌های ایتالیایی می‌توان به متراژ بالای پارک، وجود مجسمه‌ها، استفاده از درختان، درختچه‌های دائمی و گل‌کاری‌هایی در فضای باز اشاره کرد. اگر با کلی طرح‌های دوران رنسانس آشنایی داشته باشید به هنگام ورود به بوستان گفتگو می‌توانید متوجه این سبک معماری در آن بشوید. یکی از نکاتی که در مورد ایتالیایی‌ها صدق می‌کند این است که از مساحت‌های کوچک بیشترین استفاده را می‌کنند. در طراحی ایتالیایی قرینه سازی به خوبی رعایت شده و در حاشیه‌های پارک گل‌کاری‌های همراه با پرچین جلب توجه می‌کند. گاهی باغ‌ها در وسط یک تپه ساخته شده و این موضوع باعث به وجود آمدن پله‌های زیبا برای ورود به آن می‌شود. در این سبک معماری وجود آبشارهایی بلند از دیگر موارد مرسوم است. اگر با خرید تور تهران به بوستان گفتگو رفتید توجه داشته باشید که در قسمت میانی باغ ایتالیایی بوستان گفتگو، مجسمه‌ای از حضرت مریم (س) نصب شده که هدیه فرانکو شیروکی هنرمند ایتالیایی بوده و از آن به عنوان نماد صلح و دوستی میان ملل مختلف یاد می‌کنند.

نمایشگاه دائمی گل و گیاه تهران بوستان گفتگو


هر سال در فصل بهار، نمایشگاه گل و گیاه تهران در بوستان گفتگو برگزار می‌شود. این نمایشگاه شامل گل‌های شاخه‌ای، گیاهان آپارتمانی، گلدان و لوازم باغبانی می‌شود. توصیه می‌کنیم که اگر در فصل بهار با خرید بلیط قطار خود را به تهران رسانده‌اید، حتما از این نمایشگاه بازدید کنید.

امکانات تفریحی و رفاهی در بوستان گفتگو


در این قسمت قرار است که امکانات تفریحی و حتی خدمات رفاهی موجود در این بوستان را بررسی کرده و اطلاعاتی مفید از آن‌ها را در اختیار شما قرار دهیم. به طور کلی امکانات تفریحی و رفاهی در بوستان گفتگو عبارت است از:
پیاده روی
یکی از اصلی‌ترین و البته جذاب‌ترین فعالیت‌هایی که می‌توانید در بوستان گفتگو انجام دهید پیاده‌روی است. با پیاده روی می‌توانید در میان طبیعت زیبای پارک قدم بزنید و با توجه به آلودگی شهر تهران، از هوای خوب و آرامش این پارک نهایت استفاده را ببرید. در مسیر پیاده‌روی‌تان می‌توانید از صدای آب‌نماهایی که در سراسر پارک قرار گرفته‌اند، وجود گربه‌هایی که در هر طرف دیده‌ می‌شوند و تماشای برج میلاد در فاصله ۷ کیلومتری با پارک لذت ببرید.
پیک ‌نیک و عکاسی
می‌توانید یک پیک نیک را در کنار خانواده و در فضایی منحصر به‌ فرد درون این بوستا تجربه کرده و به بازی‌های گروهی بپردازید. البته عکاسی از نمای برج میلاد در این پارک بسیار جذاب خواهد بود که با رفتن به این بوستان ممکن می‌شود.
زمین بازی
در قسمت شمالی آب ‌نمای مرکزی، فضایی به وسعت ۴۹۱ مترمربع همراه با وسایل بازی به کودکان اختصاص یافته است. به عبارتی کودکان در این بوستان سهم زیادی دارند.
بوستان گفتگو تهران | آدرس به همراه نشانی و تصاویر

خانه اسباب بازی
در طبقه همفک ساختمان کوشک ایرانی که با معماری قاجار در دسترس گردشگران قرار گرفته، خانه اسباب بازی نیز وجود دارد که برای سرگرمی و بازی کودکان در رده سنی خردسال ایجاد شده است.
زمین‌های اسکیت
بوستان گفتگو به زمین‌های وسیع اسکیت خود معروف است. با رفتن به این پارک می‌توانید در دو زمین اسکیت، لحظاتی مفرح را برای خود بسازید.
کتابخانه بوستان گفتگو
یکی دیگر از امکانات برجسته‌ موجود در بوستان گفتگو، کتابخانه بزرگ و تخصصی است. جالب است بدانید که این کتابخانه، یکی از منابع مهم برای کارشناسان فضای سبز و دانشجویان به شمار می‌ود. کتابخانه تخصصی بوستان گفتگو در قسمت باغ ایرانی مستقر شده و در آن از کتاب‌هایی که به زبان انگلیسی و فارسی هستند نگهداری می‌شود. علاوه بر این گونه کتاب‌ها، در کتابخانه بوستان گفتگو مجله‌های فارسی و انگلیسی، اتدهای تحقیقاتی سازمان فضای سبز شهر تهران و نرم افزارهای ویژه فضای سبز در دسترس گردشگران قرار گرفته است. این بوستان یک مکان گردشگری و جزو یکی از بهترین جاهای تفریحی تهران است که امکانات آن برای اغلب افرادجذاب خواهد بود.
بوستان گفتگو تهران | آدرس به همراه نشانی و تصاویر

مسجد امام حسین (ع)
بوستان گفتگو جزو معدود پارک‌هایی است که در دل خود یک مسجد دارد. مسجد امام حسین (ع) برای طاعات و عبادات گردشگران تعبیه شده و در بخش شمال شرقی ساختمان اداری قرار گرفته است. ساختمان این مسجد مساحتی بیش از ۱۷۹ متر مربع دارد.
سرویس بهداشتی
در بوستان گفتگو، سه الی چهار مجموعه سرویس بهداشتی وجود دارد که مساحت آن به طور جمعی حدود ۱۳۴ متر مربع است.

دیدنی ‌های بوستان گفتگو


شاید با خود فکر کنید که بوستان گفتگو نیز مانند اکثر پارک‌های دیگر به گل و گیاه محدود شده و چیز دیگری برای ارائه ندارد اما باید گفت که این پارک، یک بوستان آموزش محسوب شده و جنبه‌های فرهنگی دیگر را در خود جای داده است. این دیدنی‌ها و جاذبه‌های فرهنگی عبارت است از:
تندیس‌ مشاهیر
همان‌طور که در قسمت‌های قبلی گفته شد این بوستان پر است از تندیس افراد بزرگ که هر کدام داستانی را به دوش می‌کشند. تندیس‌ مشاهیر و بزرگان مانند امیرکبیر، سعدی، رودکی، مدرس، محمدعلی صنعتی و سیمون بولیوار در مناطق مختلف پارک در دسترس عموم قرار گرفته‌اند. این تندیس‌ها علاوه بر زیبا سازی پارک، وظیفه زنده نگه داشتن یاد آن‌ها را نیز دارند. مجسمه‌ای از حضرت مریم هم که به عنوان نماد صلح و دوستی میان ملل مختلف در بوستان گفتگو به چشم می‌خورد که در قسمت میانی بوستان و در باغ ایتالیایی قرار داده شده است. پیش‌تر نیز به این موضوع اشاره شد که این مجسمه هدیه فرانکو شیروکی، هنرمند ایتالیایی است.
بوستان گفتگو تهران | آدرس به همراه نشانی و تصاویر

نگارستان شهر در بوستان گفتگو
در بخش جنوبی پارک با عمارتی زیبا رو به رو می‌شوید که به سبک قاجار ساخته شده است. این بنا که با نام نگارستان شهر شناخته شده و در سال ۹۴ با هدف رواج فرهنگ میان مردم و فضایی برای ارتباطات رسانه‌ای در دسترس افراد قرار گرفت. این مجموعه با همکاری مسئولین، برای گسترش سواد رسانه‌ای شهروندان و افزایش ارتباط آن‌ها با ادبیات و موارد فرهنگی و هنری ساخته شده است. با توجه به دیدنی‌های متنوع این شهر، می‌توان آن را به عنوان یکی از جاهای دیدنی تهران بزرگ به شمار آورد.
نمایشگاه‌های بوستان گفتگو
محل دائمی نمایشگاه‌های تخصصی شهرداری تهران با هدف حمایت از محصولات و کالاهای فنی، تجاری، فرهنگی و ... که همگی تولید داخل بوده‌اند در اردیبهشت سال ۱۳۸۵ در منطقه‌ای با وسعت ۹۳ هزار مترمربع و زیربنایی به مساحت ۲۰ هزار مترمربع، طراحی و ساخته شد. از جمله مواردی که در این منطقه به چشم می‌خورد می‌توان به ساختمان‌های خاص با معماری مدرن و کاربری‌های گوناگون، پارت بندی و قسمت‌ بندی‌های متناسب با فضای نمایشگاه‌های بین‌المللی، استفاده به جا از تکنولوژی و دستگاه‌های جدید، استفاده از بهترین متریال در ساخت و سیستم‌های ایمنی و حفاظتی درون ساختما اشاره داشت. مورد دیگری در این نمایشگاه به چشم می‌خود فضاهای بزرگ و وسیع با ارتفاع حدود ۲۰ متر است که آزادی عمل را به برگزار کننده جشنواره هدیه می‌دهد. این فضا به طور کامل تحت عنوان نمایشگاه ساخته شده و چیدمان، قسمت بندی‌ها و ... تماما آن چیزی است که یک برگزار کننده نمایشگاه به آن احتیاج دارد.
نمایشگاه دائمی گل و گیاه بوستان گفتگو
یکی از محبوب‌ترین و معروف‌ترین نمایشگاه‌هایی که در بوستان گفتگو برگزار می‌شود نمایشگاه سالیانه گل و گیاه است که همه ساله در اردیبهشت ماه درست زمانی که گل‌ها در بهترین حالت خود هستند در دسترس گردشگران قرار می‌گیرد.
بوستان گفتگو تهران | آدرس به همراه نشانی و تصاویر

بهترین زمان بازدید از بوستان گفتگو


طبق گفته‌های قبلی به علت طراوت و شادابی گیاهان و برگزاری نمایشگاه‌های متعدد در این بوستان در فصول بهار و اوایل تابستان مناسب‌ترین زمان برای بازدید از بوستان گفتگو همین ایام است. بوستان گفتگو از نظر موقعیت جغرافیایی در نزدیکی نگارستان شهر، برج میلاد، پارک پردیسان (پرپروک پارک) و پایگاه تجمیعی بوستان گفتگو واقع شده است.

راه‌های دسترسی به بوستان گفتگو


نشانی: تهران، گیشا، خیابان نصر، خیابان پیروزی، پارک گفتگو تهران
لازم است بدانید که این بوستان از طرف شمال به پل‌های اتوبان شهید چمران، از سمت شرق به بزرگراه چمران، از قسمت غربی به گیشا و کوی نصر و از سمت جنوب به خیابان جواد فاضل منتهی می‌شود.
دسترسی با خطوط مترو: ایستگاه مترو توحید واقع در خط ۴ مترو (ارم سبز - شهید کلاهدوز) نزدیک‌ترین مترو به پارک گفتگو است. می‌توانید در این ایستگاه پیاده شده و ادامه مسیر را به تاکسی‌های اینترنتی و آنلاین بسپارید.
دسترسی با اتوبوس BRT: اگر تصمیم دارید که به وسیله اتوبوس‌های بی آر تی به پارک گفتگو بروید باید سوار اتوبوس بی آر تی تهران در خط ۴ یا همان خط ترمینال جنوب – پارک وی شوید، سپس در ایستگاه گیشا پیاده شده و بعد مسیر خود را به سمت شمال بزرگراه چمران ادامه دهید.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است