search
menu

راهنمای سفر به تهران | صفر تا صد سفر تهران

[ پنهان کردن ]
معرفی شهر تهران
آب و هوا و بهترین فصل سفر
جاهای دیدنی و گردشگری شهر تهران
چگونه به تهران سفر کنیم
حمل و نقل عمومی در تهران
پایانه اتوبوس، قطار و فرودگاه تهران کجاست و چگونه از آنها به مرکز شهر برویم؟
هتل‌ها و محل‌های اقامت تهران
رستوران ها و خورد و خوراک
هزینه های سفر
مراکز خرید و بازارها
جشنواره‌ها و مراسم آیینی و فرهنگی
سوغاتی‌های تهران
شماره تلفن‌های ضروری
تهران بزرگترین کلان شهر ایران است که اغلب مردم ساکن شهرهای دیگر، برای کارهای اداری به این شهر سفرهای کوتاه و متعددی داشته‌اند. اما از نظر گردشگری نیز تهران بسیار پیشرفته است و دارای امکانات گسترده‌ای برای گردشگران است. ممکن است ایرانیان کمتر با جنبه‌های گردشگری تهران آشنا باشند. پس بهتر است قبل از این که اقدام به خرید تور و سفر به کشورهای خارجی داشته باشید، در مورد جاذبه‌های گردشگری تهران اطلاعات خود را تکمیل کنید. چون بدون شک خواهید دید که تهران یک شهر جذاب و بسیار دیدنی از منظر گردشگری است. از نظر اقامتی نیز شهر تهران دارای هتل‌های بسیار زیاد با بازه قیمتی متفاوت و مناسب برای همه سطوح درآمدی است.

معرفی شهر تهران


شهر تهران مرکز استان تهران و پایتخت کشور ایران است. تهران شهری بسیار بزرگ بوده و به داشتن ترافیک‌های بسیار معروف است. این شهر بزرگ مساحتی قریب به ۱۲۴۷ کیلومتر مربع دارد. جمعیت تهران حدود ۱۰ میلیون نفر است و جمعیت آن روز به روز در حال افزایش است، زیرا مهاجرت از شهرها و روستاهای دیگر به تهران در جریان است. این شهر به طور غیررسمی به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم می‌شود که قسمت شمالی آن بیشتر لوکس و قسمت جنوبی آن ارزانتر است.
کلان شهر تهران که مشرف به دامنه کوههای البرز است شهری با جاذبه‌های گردشگری فراوان از جمله موزه‌ها، پارک‌ها، رستوران‌های عالی است که چند روز گردش در این شهر بزرگ و جذاب هم کم است. سرمایه گذاری در بخش گردشگری و رفاهی تهران در سطح قابل قبولی انجام شده است و در سالهای اخیر بوستان‌های فرهنگی تفریحی بیشماری برای بازدید علاقه‌مندان افتتاح شده است. در این شهر چهار فصل می‌توانید در زمستان از تفریحات زمستانی و در تابستان با قدم زدن در پارک‌ها و مراکز خرید مدرن آن و حتی بازارچه‌های سنتی لذت ببرید.
راهنمای سفر به تهران | صفر تا صد سفر تهران

آب و هوا و بهترین فصل سفر


تهران شهری چهار فصل است و در تمام فصول سال جذابیت‌های خاص خود را دارد. اما اگر بخواهیم از نظر دمایی این شهر را مورد بررسی قرار دهیم، خواهیم دید از نظر دمایی چندین ماه از سال دمای هوا بالاتر از ۲۵ درجه سانتی‌گراد است و گاهی گرمای هوا تا ۳۸ درجه نیز می‌رسد. شهر تهران در زمستان‌ هوای نسبتاً سردی دارد و گاهی اوقات برف شدیدی نیز می‌بارد. به دلیل وجود آلودگی هوا و پدیده وارونگی دما، در روزهای آفتابی زمستان آلودگی هوا چند برابر می‌شود. از همین رو با توجه به دمای هوا بهترین زمان برای سفر از اردیبهشت تا شهریور ماه است. ماه‌های سرد که از آبان تا اسفند ماه را شامل می‌شوند برای گردشگران جذاب نیستند.
البته بهتر است بدانید در فصل بهار و پاییز زیبایی‌های این شهر چند برابر می‌شود. در پاییز در برخی خیابان‌ها که درختان بلند و تنومندی وجود دارد رنگ پاییزی برگ درختان جلوه‌ای ویژه به شهر می‌بخشد. در فصل بهار نیز تازگی و سرسبزی برگ‌های درختان و فضاهای سبز سبب می‌شود جلوه‌ای بسیار روح نواز در شهر حاکم گردد. در پاییز و بهار هوا نیز معتدل‌تر می‌شود و باران‌های دلنشین سبب طراوات هر چه بیشتر چهره شهر می‌شود. علاوه بر دما از سایر جنبه‌ها نیز می‌توان بهترین زمان سفر به تهران را بررسی کرد؛ بعنوان مثال در ماه اسفند که اغلب مراکز خرید برای خرید شب عید شلوغ هستند ممکن است افزایش اندکی در قیمت‌ها وجود داشته باشد.

جاهای دیدنی و گردشگری شهر تهران


شهر تهران کلان شهری است که جاهای دیدنی و گردشگری بسیاری دارد. جاهای دیدنی تهران شامل: اماکن مذهبی، تاریخی، بوستان‌های کتاب، اماکن تفریحی، ورزشی و تجاری هستند.
اماکن مذهبی: امامزاده صالح در تجریش، امامزاده قاسم (ع) در شمیران، حرم شاه عبدالعظیم در ری، آتشکده زرتشتیان آدریان، مسجد مصلی، امامزاده داود تهران، امامزاده عینعلی و زینعلی.
راهنمای سفر به تهران | صفر تا صد سفر تهران
اماکن تاریخی: موزه‌های تهران از جمله کاخ موزه سعد آباد، موزه آبگینه، موزه فرش، موزه آبگینه، موزه جواهرات ملی ایران، موزه ملک، موزه پست، موزه مسعودیه تهران، باغ موزه سینما تهران، کاخ گلستان، کاخ نیاوران، عمارت مسعودیه، باغ موزه نگارستان، خیابان لاله زار، شمس العماره، سر در باغ ملی، میدان حسن آباد، برج آزادی، باغ فردوس و...
اماکن فرهنگی: باغ کتاب تهران، شهرک سینمایی غزالی، تالار وحدت، بوستان باغ ایرانی، پارک ژوراسیک، فرهنگسرای اشراق، سرای محله باغ فردوس، نگارخانه کمال الملک، مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب، فرهنگسرای انقلاب و...
اماکن تفریحی: بوستان آب و آتش، بوستان باغ ایرانی، پل طبیعت، برج میلاد، دریاچه شهدای خلیج فارس، درکه، دربند، آبشار و آبنمای تهران، پارک جنگلی لویزان تهران، فشم، مجموعه بام لند تهران، بام تهران و...
اماکن ورزشی: پیست اسکی شمشک، مجموعه ورزشی انقلاب، تله کابین توچال.
اماکن تجاری: بازار تجریش، ایران مال، مجتمع تجاری میلاد نور، مجتمع تجاری دنیای نور، بازار مبل، مجتمع تجاری تیراژه، شهر فرش و...
برای آشنایی با جاذبه های گردشگری تهران، می‌توانید مقاله جاهای دیدنی تهران را بخوانید.

چگونه به تهران سفر کنیم


برای سفر به تهران هر سه گزینه سفر زمینی، ریلی و هوایی قابل دسترسی است. گردشگران خارجی با خرید اینترنتی بلیط هواپیما تهران و از طریق فرودگاه بین المللی امام خمینی می‌توانند به تهران سفر کنند. گردشگران و مسافران داخل کشور هم از طریق هواپیما و از فرودگاه مهرآباد، هم از طریق خرید بلیط قطار و هم از طریق خرید بلیط اتوبوس به راحتی می‌توانند به تهران سفر کنند.
راهنمای سفر به تهران | صفر تا صد سفر تهران

حمل و نقل عمومی در تهران


زیر ساخت‌های حمل و نقل در تهران از وضعیت نسبتا خوبی برخوردار است. این شهر دارای خطوط اتوبوس و سامانه اتوبوس رانی تندرو، تاکسی و مترو است. اتوبوس‌های شهری عادی و خطوط تندرو BRT بخش بزرگی از مرکز متراکم شهر را همچون شبکه‌ای منسجم پوشش داده‌اند و برای استفاده از آنها نیاز به کارت بلیط است که بین مترو و اتوبوس مشترک است.
مترو از دیگر وسایل حمل و نقل عمومی تهران است که هم خطوط درون شهری و هم خطوط برون شهری برای ارتباط و جابجایی مسافران بین تهران و کرج را دارد. خطوط مترو در سال ۱۳۷۸ برای اولین بار در تهران راه اندازی شد و از آن زمان به بعد خطوط و ایستگاه های آن، مناطق گسترده‌تری از تهران را پوشش دادند. البته طی برنامه ریزی‌های انجام شده تا سال ۱۴۰۴ قرار است ۸ خط مترو به خطوط فعلی افزوده گردد و تعداد بیشتری مسافر جابجا شوند. یک مسافر با ترکیب مترو و اتوبوس، می‌تواند بخش بزرگی از رفت و آمد درون شهری‌اش را با هزینه‌ای اندک (تقریبا ۱۰۰۰ تومان به ازای هر سفر) انجام دهد.
راهنمای سفر به تهران | صفر تا صد سفر تهران

پایانه اتوبوس، قطار و فرودگاه تهران کجاست و چگونه از آنها به مرکز شهر برویم؟


فرودگاه های تهران:
• فرودگاه مهرآباد (ویژه پروازهای داخلی): تاکسی‌هایی که در فرودگاه قرار دارند می‌توانند مسافران را به مرکز شهر ببرند. مترو نیز از فرودگاه مهرآباد می‌گذرد.
• فرودگاه امام خمینی (ویژه پروازهای خارجی): در فرودگاه امام خمینی نیز تاکسی‌هایی قرار دارند که مسافران را به مرکز شهر می‌برند. متروی تهران به فرودگاه امام خمینی (ره) هم رسیده است و مسافران از آن هم می‌توانند برای رفت و آمد به مرکز شهر استفاده کنند.
پایانه‌های اتوبوس تهران:
• پایانه مسافربری جنوب تهران: پایانه مسافربری جنوب تهران، بزرگترین و قدیمی‌ترین پایانه مسافربری تهران است که با مترو، اتوبوس و تاکسی قابل دسترسی است.
• پایانه مسافربری شرق تهران (تهران پارس): در نزدیکی این پایانه ایستگاه اتوبوس تندرو یا بی آر تی هم وجود دارد.
• پایانه مسافربری بیهقی: در نزدیکی این ترمینال یا پایانه مسافربری ایستگاه اتوبوس عادی و خطوط تاکسیرانی فعال است.
• پایانه مسافربری غرب تهران (آزادی): از خط ۴ مترو که نزدیکترین ایستگاه مترو به پایانه مسافربری آزادی است می‌توانید برای رفتن به داخل شهر استفاده کنید.

پایانه قطار تهران:
پایانه قطار تهران در خیابان ولیعصر ضلع جنوبی میدان راه آهن قرار دارد. تلفن روابط عمومی این پایانه: ۰۲۱۵۱۴۳ است. ایستگاه مترو و اتوبوس‌های تندرو هر دو از میدان راه آهن به نقاط مختلف شهر در حرکت هستند.

هتل‌ها و محل‌های اقامت تهران


هتل‌های شهر تهران از استانداردهای قابل قبولی برخوردار هستند و از جمله معروف‌ترین این هتل‌ها که جزو لوکس‌ترین هتل های تهران هم به شمار می‌روند می‌توان به نام‌های زیر اشاره کرد:
هتل ویستریا تهران، هتل اسپیناس پالاس، هتل لاله تهران، هتل آپارتمان تاج محل، هتل بین المللی بزرگ فردوسی، هتل پارسیان آزادی تهران، هتل بزرگ تهران، هتل رامتین تهران، هتل شهر تهران، هتل پارسیان استقلال تهران، هتل پارسیان انقلاب تهران، هتل سیمرغ تهران، هتل اسکان الوند تهران، هتل پارسیان اوین، هتل آساره تهران، هتل هما تهران، هتل المپیک تهران، هتل هویزه تهران، هتل جهان تهران، هتل ارم تهران، هتل توچال تهران، هتل آرامیس تهران، هتل پامچال تهران، هتل پرشین پلازا تهران و... است.
راهنمای سفر به تهران | صفر تا صد سفر تهران

رستوران ها و خورد و خوراک


شهر تهران غذاهای بومی بسیار لذیذ و خوشمزه‌ای دارد و علاوه بر غذاهای بومی‌اش رستوان‌های بسیاری دارد که غذاهای ایرانی متعدد و برگرفته از شهرهای مختلف ایران در آنها پخته می‌شود. از جمله غذاهای محلی شهر تهران می‌توان: کله گنجشگی، دمی بلغور جو، دمپختک، اشکنه اسفناج، آش شله قلم کار، والک پلو و ته چین فیروزکوه اشاره کرد.

هزینه های سفر


هزینه رفت و آمد درون شهری: تهران شهری بسیار بزرگ است که رفتن از شرق به غرب آن، نوعی سفر به شمار می‌رود! از همین رو دادن برآوردی از هزینه‌های رفت و آمد دشوار است. اما به طور روشن، هزینه‌های جاری در تهران بیشتر از شهرهای دیگر است. در زمینه رفت‌وآمد درون شهری هم، اتوبوس و مترو با هر سفر تقریباً هزار تومان، ارزانترین شکل سفر است. تاکسی ها در هر مسیر بسته به طول از ۵۰۰۰ تومان آغاز می‌شود. تاکسی‌های اینترنتی هم در ساعت‌های مختلف روز و در مسافت‌های متفاوت اعدادی از ۷۰۰۰ تومان به بالا را ارائه می‌دهند.

هزینه هر وعده غذایی: رستوران‌هایی با رنج قیمت و کیفیت متقاوتی در تهران وجود دارند که باید توجه داشته باشید بر اساس کیفیتشان قیمت متفاوتی را نیز خواهند داشت. البته قیمت غذا به محل رستوران نیز بستگی دارد و در شمال شهر و در رستوران‌های لوکس قیمت هر وعده ممکن است بسیار بالا باشد. به طور کلی یک وعده غذایی استاندارد در تهران، از ۳۰ هزار تومان آغاز و گاه تا ۲۰۰ هزار تومان و بالاتر هم می‌رسد.
هزینه اقامت: همانطور که اشاره شد هتل ها و اقامتگاه های با قیمت‌های متنوع در تهران وجود دارد که بازه هزینه‌های اقامتی در آن از ۷۰ هزار تومان تا ۱.۵ میلیون تومان به ازای هر شب اقامت خواهد بود.

مراکز خرید و بازارها


مراکز خرید و بازارهای تهران متعدد و شیک هستند و بخصوص در سال های اخیر چندین مرکز خرید بسیار مدرن به تعداد مراکز خرید تهران افزوده شده است. البته این مراکز بسیار زیاد و متعدد هستند که به چند مورد از آنها اشاره خواهیم کرد. از جمله بازارهای قدیمی و مدرن تهران شامل: بازار تجریش، پالادیوم تهران، بازار بزرگ فردوسی، بازار موبایل ایران، بازار علاالدین، جمعه بازار پارکینگ پروانه، مرکز خرید گاندی، مرکز خرید اسکان، بازار ری، مرکز خرید ولنجک، بازار تهران، مجتمع تجاری میلاد نور، مرکز خرید هایپر استار، مرکز خرید سانا، مرکز خرید کوروش، ایران مال، مرکز خرید تیراژه، مرکز خرید الماس ایران، سون سنتر، مرکز خرید روشا، پاساژ تندیس، پاساژ نصر، اسکای سنتر، مرکز خرید اطلس و... است.
راهنمای سفر به تهران | صفر تا صد سفر تهران

جشنواره‌ها و مراسم آیینی و فرهنگی


جشنواره‌ها و فستیوال‌های مختلفی در طول سال در تهران برگزار می‌گردد که شامل جشنواره‌های موسیقی معاصر و کهن، جشنواره‌‌های فیلم و سریال، جشنواره غذاهای محلی و... از بین این جشنواره‌ها مهم‌ترین جشنواره جشنواره‌ فیلم و موسیقی فجر است که در بهمن ماه برگزار می‌گردد. علاوه بر این جشنواره‌ها، آیین‌ها و مراسم مذهبی و ملی متعددی نیز در تهران برگزار می‌شود که از بارزترین مراسم مذهبی می‌توان به آیین‌های عزاداری محرم و اربعین، جشن‌های نیمه شعبان، برگزاری نماز عید فطر و عید قربان اشاره کرد. عید نوروز و شب یلدا نیز از جمله جشن‌های ملی محسوب می‌شود که در جای جای ایران بخصوص در تهران با جشن‌های خاص خودشان همراه هستند.

سوغاتی‌های تهران


در تهران می‌توانید سوغات و یادگاری‌های متنوع و مختلفی را تهیه کنید که از جمله این سوغات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: دوغ آبعلی، کشمش شهریار، سوهان ری، سیب دماوند، چاپ باتیک (طرح روی پارچه)، آلوچه و لواشک‌های دربند، خرید قهوه از قهوه فروشی‌های شهر تهران و...
راهنمای سفر به تهران | صفر تا صد سفر تهران

شماره تلفن‌های ضروری


کد تلفن شهر: ۰۲۱

شماره فرودگاه
شماره فرودگاه مهرآباد: ۶۲۰۲۱
شماره فرودگاه بین المللی امام خمینی: ۵۱۰۰۱۱۸

بیمارستان و مراکز درمانی
بیمارستان مسیح دانشوری:۲۰۱۰۹۴۹۰-۰۲۱
بیمارستان ولیعصر (عج): ۵۵۳۰۷۷۴-۰۲۱
بیمارستان میلاد: ٨٢٠٣٩-۰۲۱
بیمارستان بقیه الله: ۰۲۱-۸۱۲۶۱



فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است