search
menu

درکه تهران

[ پنهان کردن ]
درباره درکه تهران
چرا بازدید از درکه به شما پیشنهاد می‌شود؟
تاریخچه درکه
علت نام‌گذاری درکه
بخش‌های مختلف درکه
جاذبه‌های درکه
رستوران‌های درکه
مسیرهای دسترسی به درکه
زمان و هزینه پیشنهادی برای رفتن به درکه
نکات ضروری که قبل ‌از بازدید از درکه باید بدانید
جاهای دیدنی نزدیک به درکه
هتل‌های نزدیک به درکه

درباره درکه تهران


درکه از جمله جاهای دیدنی تهران است که در بین گردشگران و جوانان بسیار معروف و محبوب است. با توجه با سرمایه‌گذاری‌هایی که در طی سال‌های اخیر در این منطقه انجام شده است، تقریباً به یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی تهران تبدیل شده است. اگر در تهران ساکن هستید و یا اگر برای سفر کاری و تفریحی به تهران سفر کرده‌اید، درکه می‌تواند گزینه‌ای باشد که در آن آرامش و نشاط را تجربه کنید. درکه یک منطقه ییلاقی از شمیرانات تهران است و برای پیاده‌روی و کوه‌پیمایی می‌تواند گزینه بسیار مناسبی باشد. این منطقه که در قسمت شمال غربی تهران قرار گرفته ‌است، همه ساله پذیرای گردشگران بسیاری است. درکه مجاور به مناطق سعادت‌آباد، اوین و اراضی دانشگاه شهید بهشتی است. دلیل نام‌گذاری درکه وجود رودخانه‌ای به همین نام است که بر جذابیت‌های منطقه افزوده است. درکه تنها یکی از جاهای دیدنی تهران است و با سفر به تهران می‌توانید از برج میلاد، باغ فردوس، موزه‌های معاصر تهران و ... نیز دیدن فرمایید.
درکه تهران

چرا بازدید از درکه به شما پیشنهاد می‌شود؟


• درکه از جاهای دیدنی معروف تهران است و از هر کسی بپرسید بازدید و گردش در این منطقه را به شما پیشنهاد می‌دهند.
• درکه دارای طبیعت و آب و هوای خوبی است که می‌تواند برای دوستداران طبیعت جالب و جذاب باشد.
• کوه‌نوردی در درکه نیز از فعالیت‌های موردعلاقه برای ورزشکاران است.
• رودخانه موجود در این منطقه به همراه وجود طبیعت دنج، می‌تواند برای شما بسیار جذاب و دل‌چسب باشد.
• رستوران‌های بسیار خوبی نیز در این اطراف وجود دارد.

تاریخچه درکه


قدمت محله درکه تهران به ۸۰۰ سال پیش بازمی‌گردد. در آن زمان شاهان و شاهزادگان برای گذراندن اوقات فراغتشان در خانه‌های این منطقه سکنی می‌گزیدند. در واقع درکه ییلاقی برای این افراد به حساب می‌آمد. از طرفی ساکنان محلی در تمام طول سال در این منطقه زندگی می‌کردند و اکنون نیز افراد محلی در آن وجود دارند که به ‌دور از هیاهوی شهر تهران به زندگی ساده خود ادامه می‌دهند. شغل اکثر مردمی که در درکه زندگی می‌کنند باغبانی و کشاورزی است.

علت نام‌گذاری درکه


داستان‌های مختلفی درباره نام‌ «درکه» وجود دارد. در یکی از این روایت‌ها به کفش‌های زمستانی مردمان محلی این منطقه اشاره می شود. به این کفش‌های زمستانی که مردم محلی برای عبور از روی برف‌ها از آن استفاده می‌کردند «درگ» گفته می شد. با گذر زمان «درگ» به «درک» و درنهایت به «درکه» تبدیل شد.
داستان دیگری نیز در رابطه با درهای زیاد این منطقه وجود دارد که در نهایت باعث شده به این محله «درکه» گفته شود.
در یکی دیگر از این روایت ها گفته می‌شود که «درکه» مخففی برای کلمه «دره کوچک» است که به‌ جای کلمه‌ی کوچک از «که» تصغیر استفاده شده است.
درکه تهران

بخش‌های مختلف درکه


درکه همان‌طور که گفته شد، برای کوه‌پیمایی شما بسیار مناسب است. این منطقه دارای گذرگاه‌های باریک در دل کوه‌پایه‌های غربی تهران است. وجود درختان آلو و میوه در مسیر پیاده‌روی درکه آن را بیش از پیش جذاب‌تر ساخته است. درکه علاوه بر مسیرهای پیاده‌روی و داشتن کنج‌های خلوت که برای آرامش شما بسیار مناسب هستند، تفریحات و جاهای دیدنی متفاوتی نیز دارد. بقعه امام زاده سید محمد والی که از نواده‌های امام سجاد (ع) است از جمله آثاری است که در این منطقه است. به گفته برخی این امامزاده شاید اولین ساکن این منطقه بوده‌ است که بعدها محلی برای استراحت و زیارت کوهنوردان شد. در حین خاک‌برداری از اطراف این امامزاده اشیای قدیمی کشف شده است که قدمت این قسمت را آشکار ساخته است.
از دیگر جذابیت‌های موجود در درکه خوردنی‌های خوشمزه در این منطقه است. کافه‌ها، سفره‌خانه‌ها، رستوران‌ها و غذاهای خیابانی مشهور و به نامی در این منطقه وجود دارد که بیش‌تر آن‌ها از شهرت ویژه‌ای برخوردار هستند. جگر، بلال و ساندویچ‌های کوچک از جمله غذاهای معروف در درکه است. بسته به فصلی که به درکه می‌روید می‌توانید سبزی‌های تازه و میوه‌های جنگلی و تازه را نیز در مسیر خریداری کنید. این محصولات و سبزی‌های تازه می‌توانند غذاهای شما را خوشمزه‌تر و طعم آن را بسیار دل‌چسب‌تر کنند. این منطقه به داشتن تنقلات و لواشک‌های خوشمزه نیز مشهور است و در صورت اطمینان از بهداشت محلی که این تنقلات تهیه شده است، می‌توانید به راحتی از آن‌ها بخرید. اکیپ‌ها و گروه‌های کوهنوردی می‌توانند در درکه باهم به‌صورت دسته‌جمعی برنامه پیاده‌روی و کوه‌پیمایی داشته باشند. در طبیعت زیبای این کوه‌ها می‌توانید کمپ بزنید و عکاسی کنید و از طبیعت هر چه بیش‌تر لذت ببرید. حدود دو کیلومتر بعد از درکه می‌توانید به جنگل کارا برسید و از طبیعت بسیار زیبای آن نیز لذت ببرید. در مسیر کوه‌پیمایی برای رفتن به قله پلنگ چال نیز می‌توانید از درکه عبور کنید و در میانه راه نیز به استراحتگاه موجود برای کوهنوردان بروید. آبشار هفت‌حوض از دیگر جذابیت‌های این مسیر است و وجود کافه در کنار این آبشار بر جذابیت آن افزوده است. خرید اینترنتی بلیط هواپیما تهران یک روش بسیار راحت برای سفر شما به تهران خواهد بود.
درکه تهران

جاذبه‌های درکه


در محله درکه تهران جاذبه‌های طبیعی مختلفی وجود دارد. از آبشار، کوه و جنگل گرفته تا حسینیه و تکیه که محل برگزاری مناسبت های مذهبی است. در ادامه این جاذبه ها را معرفی می کنیم.

قله و پناهگاه پلنگ چال: یکی از قله‌های معروف درکه، قله «پلنگ چال» است. پناهگاه پلنگ چال نیز یکی از اقامتگاه‌های موقتی است که کوهنوردان به‌ خوبی با آن آشنا هستند. این پناهگاه در ارتفاع ۲۴۵۰ متری بر فراز قله پلنگ چال قرار دارد. این پناهگاه ظرفیت پذیرش ۷۰ نفر کوهنورد را دارد. اگر بخواهید از میدان درکه مسیر کوهنوردی خود را آغاز کنید، حدود ۱۰ کیلومتر را باید طی کنید تا به پناهگاه پلنگ چال برسید. این مسیر حدود ۲ الی ۳ ساعت طول می‌کشد.
امکانات موجود در این پناهگاه را در ادامه لیست می کنیم:
• خوابگاه
• کافه و رستوران
• سرویس بهداشتی
• مرکز امداد و نجات

قله چین کلاغ: اگر اهل کوهنوردی باشید، به ‌احتمال زیاد با نام قله چین کلاغ آشنایی دارید. چین کلاغ یکی از قله‌های البرز مرکزی است که ارتفاع آن به ۲۸۲۰ متر می‌رسد. این قله از شمال به قله‌های ۲ شاخ و پلنگ چال و از غرب به دروازه امامزاده داوود، از جنوب به منطقه سعادت‌آباد و فرحزاد و از شرق به درکه می‌رسد. در مسیر صعود به این قله جاذبه‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه نام آن‌ها را مشاهده می‌کنید:
• غار دو سنگ
• سنگ نشین
• دره بهشت
• آبشار دره دیوانه
• رودخانه فرحزاد
• قهوه‌خانه جاده یونجه‌زار
درکه تهران

جنگل کارا: اگر مسیر درکه را پیموده باشید، احتمالاً از میان جنگل کارا عبور کرده‌اید. این بخش از درکه بسیار زیبا و باصفا است. جنگل کارا در مسیر دره درکه به سمت پلنگ چال قرار گرفته است. برای رسیدن به این جنگل باید حدود ۴۰ دقیقه را در مسیر پلنگ چال پیاده‌روی کنید. از امتداد رودخانه بالا بیایید، سپس از سمت چپ کلبه‌ی کارا عبور کنید. در این لحظه اگر سمت چپ خود را نگاه کنید، دره‌ای پر از درختان ازگیل وحشی به چشمتان می‌خورد. بعد از طی کردن مسیر سرازیری، به جنگل کارا خواهید رسید. بهترین زمان برای خرید بلیط هواپیما و بازدید از این جنگل فصل پاییز است. پوشش نارنجی درختان این جنگل در فصل پاییز، زیبایی‌اش را دوچندان می‌کند.

آبشار هفت حوض: یکی از آبشارهای زیبایی که در مسیر رودخانه درکه قرار دارد، آبشار هفت حوض است. وجود هفت حوضچه سنگی و طبیعی باعث شده که به آن آبشار هفت حوض گفته شود. در کنار این آبشار یک کافه به همین نام قرار دارد. نوشیدن قهوه در این کافه به شما کمک می‌کند تا خستگی کوه‌پیمایی از تنتان بیرون بیاید.

امامزاده سید محمد والی: یکی از امامزاده‌های موجود در منطقه درکه امامزاده سید محمد والی است. ایشان یکی از نوادگان امام سجاد است و در زمان ولیعهدی امام رضا وارد ایران می‌شود. در آن زمان سید محمد والی به منطقه درکه برده می‌شود و او در طول زندگی خود تلاش می‌کند تا زمین‌های آنجا را آباد کند و سپس مالکیت آن‌ها را برعهده می‌گیرد. طبق برخی از روایت‌ها او اولین نفری بوده است که در منطقه درکه ساکن می‌شود. مساحت این امامزاده به ۷۰ مترمربع می‌رسد.

حسینیه درکه: حسینیه درکه تهران در جنوب شرقی امامزاده سید محمد والی قرار دارد. در این حسینیه مراسم عزاداری و همچنین جشن‌های مذهبی برگزار می‌شود. از دیگر مراسمات برگزارشده در این حسینیه می‌توان به نمازهای جماعت، مراسم نذری، دعاخوانی‌های هفتگی و چندین و چند مراسم دیگر اشاره کرد که باعث جمع شدن مردم محلی درکه دورهم می‌شود.

رودخانه درکه: یکی دیگر از جاهای دیدنی درکه، رودخانه آن است که با نام رودخانه درکه شناخته می‌شود. رودخانه درکه در بخش شرقی این منطقه قرار گرفته و از دامنه قله شاه‌نشین سرچشمه می‌گیرد. اصلی‌ترین منبع رودخانه درکه هفت چشمه است. آب این رودخانه در فصل بهار بسیار زیاد می‌شود. شیب این رودخانه تند است و هیچ‌گونه ماهی در آن دیده نمی‌شود. طول آن به ۱۵ کیلومتر می‌رسد. در مسیر آن آبشارهای مختلفی نظیر آبشار بند عبدالله، آبشار کارا و هفت حوض قرار دارد.
درکه تهران

رستوران‌های درکه


حال که با جاذبه‌های گردشگری منطقه درکه تهران آشنا شدید، نوبت به آن می‌رسد تا دلی از عزا دربیاورید و کمی در این منطقه شکم گردی کنید. در درکه رستوران‌های متعددی وجود دارد که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

کافه گیل: اگر دوست دارید در هنگام بازدید از درکه به یک کافه‌ی دنج در دل طبیعت بروید، کافه گیل انتخاب مناسبی برای شما است. فضای چوبی این کافه در کنار چشم‌انداز جذاب و شنیدن صدای آب رودخانه‌ای که از کنار آن عبور می‌کند، یکی از بهترین تجربیاتی است که می‌توانید در محله درکه به دست آورید. در این کافه می‌توانید غذاها و نوشیدنی‌های خوش‌مزه‌ای را سفارش دهید. ناگفته نماند که سیگار کشیدن در این کافه آزاد است.

رستوران البرز: یکی از رستوران‌های درکه رستوران البرز است. فضای سرسبز و جذاب این رستوران اشتهای شما را باز می‌کند تا از غذاهای سنتی آن نهایت لذت را ببرید. می‌توانید غذای خود را روی تخت‌های این رستوران میل کنید و علاوه بر غذاهای سنتی که در کنار نان داغ طبخ می‌شود، می‌توانید چای و دم‌نوش نیز در این رستوران سفارش دهید. از دیگر امکانات آن می‌توان به سرویس قلیان اشاره کرد. در برخی از ساعات و روزهای هفته که تعداد مشتریان زیاد است، موسیقی زنده نیز اجرا می‌شود. برای دسترسی به این رستوران باید حدود ۱۵ دقیقه در مسیر اصلی درکه پیاده‌روی کنید. این رستوران را می‌توانید در خیابان موسوی مطلق، نرسیده به میدان درکه پیدا کنید.

رستوران گلنار: یکی دیگر از رستوران‌های درکه رستوران گلنار است. این رستوران در میدان درکه قرار دارد و برای دسترسی به آن نیازی به پیاده‌روی در مسیرهای درکه ندارید. می‌توانید غذای خود را روی تخت یا میز و صندلی های این رستوران میل کنید. در منوی این رستوران کباب و دیزی پیدا می‌شود. سرویس قلیان نیز از دیگر خدمات رستوران گلنار است. قیمت غذاهای این رستوران تقریباً مناسب است.

رستوران سنتی مالی: یکی از رستوران‌های بزرگ در منطقه درکه رستوران سنتی مالی است. از جمله خدمات این رستوران می‌توان به پارکینگ اختصاصی آن اشاره کرد که خیال مشتریان را از بابت جای پارک راحت می‌کند. رستوران مالی در خیابان درکه، روبروی خانه معلم قرار دارد. در این رستوران می‌توانید انواع غذاهای سنتی ایرانی و چند نوع غذای خارجی نظیر استیک را سفارش دهید. فضای این رستوران مانند رستوران‌های دیگر درکه سرسبز نیست و شما می‌توانید بر روی میز و صندلی آن غذای خود را میل کنید. البته در بالکن آن چند تخت برای پذیرایی از میهمانان وجود دارد. از دیگر امکانات این رستوران می‌توان به موسیقی زنده و سرویس قلیان آن اشاره کرد.

باغ رستوران صفا: اگر دوست دارید غذاهای خوش‌مزه یکی از رستوران جذاب در محله درکه تهران را امتحان کنید، باغ رستوران صفا مناسب شما است. فضای سنتی این رستوران را می‌توان یکی از عوامل جذابیت آن به حساب آورد. چندین تخت و میز و صندلی در این رستوران وجود دارد که برای صرف غذا می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.
مزه غذاهای سنتی که در رستوران صفا طبخ می‌شود، در حد معمولی است و قیمت مناسبی دارد. پیدا کردن جای پارک در اطراف این رستوران به‌خصوص در روزهای تعطیل کمی سخت است. می‌توانید در این رستوران قلیان نیز سفارش دهید.
درکه تهران

رستوران اس پی یو: یکی از معروف‌ترین رستوران‌های درکه رستوران اس پی یو است. این رستوران فضای سنتی دارد. منوی آن متنوع است و کیفیت غذاهای آن رضایت شما را جلب می‌کند. اگر هوس خوردن کباب به سرتان زده، حتماً کباب برگ، کباب لقمه یا شیشلیک این رستوران را سفارش دهید. یکی از امکانات رستوران اس پی یو پارکینگ اختصاصی آن است که خیال مشتریانش را از این بابت راحت کرده است.
در این رستوران هم تخت سنتی و هم میز و صندلی وجود دارد. اگر می‌خواهید به رستورانی مراجعه کنید که در فضای سرسبزی قرار دارد و در آن موسیقی زنده پخش می‌شود و خبری از دود قلیان نیست، رستوران اس پی یو مناسب شما است. اگرچه کیفیت غذاهای این رستوران نظر شما را جلب می‌کند، اما ممکن است قیمت آن‌ها برایتان کمی زیاد باشد. قیمت منوی رستوران اس پی یو در مقایسه با رستوران‌های دیگر درکه کمی گران تر است.

مسیرهای دسترسی به درکه


برای رفتن به درکه می‌توانید از چندین مسیر به این بخش از شهر بروید. شما به راحتی از منطقه تجریش می‌توانید به درکه بروید ولی این مسیر معمولاً پرترافیک است. مسیر دیگر بزرگراه امام است که آن را تا انتها باید بروید تا به درکه برسید. از بزرگراه چمران و خیابان داودیان نیز می‌توانید به این منطقه بروید. در ضمن از طریق مترو می‌توانید تا ایستگاه تجریش بروید و از آنجا به راحتی از طریق تاکسی می‌توانید به درکه بروید.

زمان و هزینه پیشنهادی برای رفتن به درکه


ورود عموم به این منطقه بصورت رایگان است و گشت و گزار در آن شاید یک روز کامل زمان نیاز داشته باشد. فصول گرم سال بهترین زمان سفر به درکه هستند و شما به راحتی می‌توانید در این فصول از گشت و گزار در یک منطقه ییلاقی لذت ببرید.

نکات ضروری که قبل ‌از بازدید از درکه باید بدانید


اگر قصد کوهنوردی در درکه را دارید، صبح زود به آن منطقه مراجعه کنید، اما اگر قصد گشت‌ و گذار یا مراجعه به رستوران‌های آن را دارید، به این نکته توجه کنید که پیدا کردن جای پارک در محله درکه تهران کمی سخت است.
در روزهای تعطیل و آخر هفته‌ها درکه بسیار شلوغ می‌شود. اگر به دنبال لذت بردن از سکوت طبیعت این منطقه هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که در روزهای کاری با تور تهران به این منطقه مراجعه کنید.
اگر تابه‌حال در مسیرهای این منطقه کوهنوردی نکرده‌اید، سعی کنید که از مسیر اصلی خارج نشوید.
درکه تهران

اگر قصد کوهنوردی در فصل‌های سرد سال را دارید، حتماً تجهیزات کامل و لباس گرم فراموشتان نشود. همچنین به همراه یک راهنمای باتجربه به قله صعود کنید.
در برخی از مسیرهای کوهنوردی شیب بسیار تند می‌شود، پس حتماً حواستان به این موضوع نیز باشد.
در فصول سرد سال احتمال سقوط بهمن در برخی از بخش‌های درکه وجود دارد. پس حتماً به همراه راهنمای باتجربه در مسیرهای کوهنوردی آن گام بردارید.
برای کوهنوردی در درکه به وسایل زیر نیاز پیدا می‌کنید:
• کفش مناسب کوهنوردی
• کوله
• زیرانداز
• لباس مناسب فصل
• کلاه مناسب فصل
• عینک آفتابی
• آب آشامیدنی
• باتون کوهنوردی
• کیت کمک‌های اولیه
• فلاسک آب گرم
• خوراکی‌های سبک، خشکبار و انواع تنقلات و مواد قندی

جاهای دیدنی نزدیک به درکه


مرکز خرید ارگ تجریش: ۶.۴ کیلومتر
امامزاده صالح: ۷.۲ کیلومتر
موزه سینما تهران: ۷.۴ کیلومتر
پارک ملت تهران: ۸ کیلومتر
برج میلاد: ۱۳.۱ کیلومتر

هتل‌های نزدیک به درکه


هتل استقلال پارسیان: ۵.۳ کیلومتر
هتل هما: ۷.۸ کیلومتر
هتل تلاش: ۸.۱ کیلومتر
هتل اسپیناس پالاس: ۸.۱ کیلومتر
هتل آپارتمان گلشهر: ۹.۴ کیلومتر

فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است