search
menu

گشت و گذار در پارک ملت تهران؛ بوستان شاهنشاهی قدیم

[ پنهان کردن ]
درباره پارک ملت تهران؛ بوستانی به سبک انگلیسی
بخش‌های پارک ملت
امکانات تفریحی و ورزشی
مسیر دسترسی به پارک ملت تهران
بهترین زمان بازدید از پارک ملت تهران
ساعت و هزینه بازدید از پارک ملت تهران
فاصله جاهای دیدنی نزدیک به پارک ملت تهران
فاصله هتل‌های نزدیک به پارک ملت تهران

درباره پارک ملت تهران؛ بوستانی به سبک انگلیسی


پارک ملت یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین و معروف ترین پارک‌ های تهران است که در زمان پهلوی دوم و در سال ۱۳۴۷ ساخته‌شده است. طراحی این پارک توسط شخصی به نام پوسن انجام‌شده و سبک پارک همانند پارک‌های انگلستان است. این پارک زیبا با امکانات تفریحی و رفاهی زیاد شامل بخش‌های متنوعی است که همه بازدیدکنندگان و خریداران بلیط هواپیما تهران بعد از بازدید اظهار رضایت می‌کنند، زیرا این پارک جزو ده پارک برتر کشور محسوب می‌شود، جزو تفرجگاه‌های آرامش‌بخش و زیبا در تهران است. پارک ملت در هنگام ساخت به نام بوستان شاهنشاهی شناخته می‌شد و بر اساس نظرسنجی‌های انجام‌شده جزو پارک‌های پرطرفدار در میان پایتخت‌نشینان و سایر مسافران به شمار می‌رود. با توجه به اینکه این پارک دارای دو فاز است؛ فاز اول در خیابان ولیعصر تهران قرار دارد و مسیر پیاده‌رو در این قسمت قرار دارد. معمولاً مسافرانی که به قصد کار اداری با خرید بلیط هواپیما عازم شهر تهران می‌شوند، بیشتر ساعتشان را در خیابان ولیعصر می‌گذارند و همین امر سبب می‌شود تا گذری به این پارک زیبا داشته باشند و استراحت کرده و لذت ببرند. فاز دوم نیز شامل بخش تپه‌ای و جنگل‌کاری شده است که در قسمت جنگل این پارک پوشش گیاهی متنوعی قابل‌مشاهده است، که عبارت‌اند از سدروس، صنوبر، چنار، نارون، بیدمجنون، سرو و چندین درخت میوه مانند سیب، زردآلو، توت، هلو، خرمالو و غیره. این پارک بی‌نظیر در هر چهارفصل زیبایی‌های خاصی دارد، به‌طوری‌که در فصل بهار گل‌های لاله رنگی و در فصل تابستان سرسبزی درختان و فصل پاییز رنگ‌های بی‌نظیر درختان و زمستان نیز زیر برف سپید گون شدن درختان بسیار تماشایی هستند.
گشت و گذار در پارک ملت تهران؛ بوستان شاهنشاهی قدیم

بخش‌های پارک ملت


این پارک زیبا که جزو جاهای دیدنی تهران محسوب می‌شود، از بخش‌های متنوعی تشکیل شده که هر بخش آن شامل امکانات و تفریحات خوبی است، در ادامه به معرفی بخش‌های مختلف این پارک می‌پردازیم:
درب ورودی پارک ملت: در همان ابتدا و هنگام ورود به پارک ملت درب اصلی آن نظرتان را به خود جلب می‌کند، این درب در خیابان ولیعصر قرار دارد و فضای زیبایی را از همان بدو ورود احساس خواهید کرد.
مجسمه و سردیس مشاهیر: در کنار پله‌های این پارک بزرگ می‌توانید سردیس‌های مشاهیر کشورمان مانند حافظ، فردوسی، سعدی، شهریار، نیما یوشیج و غیره را تماشا کنید. مجسمه‌ها زیبایی بی‌نظیری به پارک بخشیده‌اند که از مشهورترین مجسمه‌ها می‌توان به مجسمه مادر و امیرکبیر اشاره کرد.
المان و سازه تعاملی پارک ملت: در قسمت‌های مختلف این پارک المان و سازه‌های متنوعی قرار داده‌شده‌اند که بر زیبایی پارک افزوده است. یکی از مهم‌ترین المان‌ها، سازه تعاملی است که به عنوان المان هنری این پارک به شمار می‌رود و در سال ۲۰۱۷ جایزه جهانی را از آن خود کرده است. این سازه از چند تکه فولاد تشکیل‌شده که با طراحی خاص خود در خاک فرورفته و به وسیله کابل‌های متعدد در هوا معلق نگه‌داشته شده است.
دریاچه مصنوعی: این دریاچه چشم‌انداز زیبایی به پارک بخشیده و در این دریاچه حیواناتی نظیر ماهی، قورباغه، اردک و آبزیان دیگر زندگی می‌کنند. در اطراف دریاچه نیز رستوران و کافی‌شاپ تعبیه‌شده و در هنگام عصر مسافران می‌توانند در این قسمت‌ها لحظات خوشی را سپری کنند. همچنین قدم زدن در اطراف دریاچه مطمئناً احساس خوشایندی را برای مسافران رقم می‌زنند.
آب‌نماها: در پارک ملت تهران یک آب‌نما موزیکال تعبیه‌شده است که در عصرهای تابستان و هنگام شب می‌توانید تلفیقی از موسیقی، رقص آب و نورپردازی را تماشا کنید.
پردیس سینمایی: اینجا یکی از مشهورترین پردیس‌های بزرگ در کشور است که دارای چندین سالن سینما، رستوران، کافی‌شاپ و فروشگاه و پارکینگ است و محل مناسبی برای گذران وقت در هنگام عصر و شب محسوب می‌شود.
باغ‌وحش پارک ملت: یکی دیگر از جاهای دیدنی در این پارک باغ‌وحش است که نزدیک دریاچه واقع‌شده و حیواناتی مانند گوزن، شترمرغ، میمون، آهو، خرگوش و عقاب، طاووس، مرغابی، جغد و مرغ عشق نگهداری می‌شوند. این قسمت از پارک در میان کودکان و جوانان از شهرت زیادی برخوردار است.
ماشین‌دودی: یکی دیگر از بخش‌های جذاب این پارک تراموا است که سال‌ها قبل به عنوان ماشین‌دودی شناخته می‌شد و اکنون نیز با همین نام خوانده می‌شود. با توجه به اینکه این تراموا عنوان اولین تراموای ایران است، با قدمتی نزدیک به ۱۳۰ سال به عنوان اولین قطار ایران است. این قطار مسیر تهران تا شهر ری را طی می‌کرده است، اکنون این ماشین‌دودی در بخش جنوبی پارک قرار داده‌شده و بازدید از آن و گرفتن عکس یادگاری بسیار لذت‌بخش است.
گشت و گذار در پارک ملت تهران؛ بوستان شاهنشاهی قدیم

امکانات تفریحی و ورزشی


بعد از بازدید و تناول غذا و نوشیدنی امکانات مختلفی برای ورزش دوستان نیز در این پارک زیبا فراهم گردیده شده است. در این پارک علاوه بر مسیر پیاده‌روی امکاناتی نظیر پیست اسکیت، میز پینک پنگ، فوتبال دستی، بدمینتون، مینی گلف، شطرنج، مسیر دویدن و وسایل ورزشی وجود دارند. همچنین همه‌روزه در این پارک ورزش صبحگاهی برگزار می‌شود که می‌توانید روزتان را پرانرژی آغاز کنید. همچنین برای رفاه گردشگران رستوران، کافی‌شاپ، نمازخانه، کتابخانه، پارکینگ، سرویس بهداشتی، نیمکت، آلاچیق تعبیه‌شده‌اند.

مسیر دسترسی به پارک ملت تهران


محل قرارگیری این پارک بدین گونه است که از شمال به خیابان جام جم و ساختمان صداوسیما، از جنوب به خیابان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و از شرق به خیابان ولیعصر و از غرب به خیابان سئول محدود می‌شود. برای دسترسی به این پارک می‌توانید از اتوبوس‌های BRT استفاده کنید که باید سوار اتوبوس‌های خط ۷ شده و در ایستگاه نیایش یا پارک ملت پیاده شوید. علاوه بر آن، با استفاده از مترو نیز می‌توانید به این پارک دسترسی داشته باشید که باید از ایستگاه‌های جهاد یا فاطمی، صدر و میرداماد سوار شده و در ایستگاه پارک ملت پیاده شوید و بقیه مسیر را پیاده تا پارک بپیمایید. همچنین می‌توانید از تاکسی‌های خطی پایانه ونک استفاده کنید یا اینکه به وسیله خودروی شخصی به بزرگراه نیایش و خیابان ولیعصر رفته و خودرویتان را در پارکینگ مخصوص قرار دهید و وارد پارک شوید.

بهترین زمان بازدید از پارک ملت تهران


با توجه به اینکه شهر تهران آب‌وهوای خوبی دارد، بنابراین در هرماه از سال می‌توانید با خرید بلیط هواپیما به این شهر سفر کنید و در حین سفر از این پارک زیبا بازدید کنید؛ زیرا پارک ملت تهران در هریک از فصل‌ها جذابیت خاصی داشته و نظر مسافران را به سوی خود جلب می‌کند. پیشنهاد ما برای علاقه‌مندان به عکاسی این است که در فصل پاییز از این پارک بازدید کنند و تغییر رنگ درختان و ریزش برگ‌ها و فضای بی‌نظیر و زیبای پارک را تماشا کنند، همچنین قدم زدن در هوای بارانی و ابری و خش‌خش برگ‌ها زیر پا جزو خاطرات فراموش‌نشدنی از این پارک برایتان خواهد بود.
گشت و گذار در پارک ملت تهران؛ بوستان شاهنشاهی قدیم

ساعت و هزینه بازدید از پارک ملت تهران


برای بازدید از این پارک زیبا همه‌روزه بدون تعطیلی می‌توانید مراجعه کنید. قسمت‌های عمومی این پارک به صورت شبانه‌روزی باز است اما بخش‌های مختلف پارک از ساعت ۸ صبح تا ۱۱ شب است، بنابراین بعد از این ساعت پارک خلوت می‌شود، پس بهتر است برای لذت بردن از امکانات و فضای پارک تا این زمان به این پارک سر بزنید. لازم به ذکر است که ورودیه این پارک رایگان است.

فاصله جاهای دیدنی نزدیک به پارک ملت تهران


بوستان آب‌ و آتش: ۴.۱ کیلومتر
باغ ایرانی: ۴.۶ کیلومتر
موزه موسیقی: ۷.۱ کیلومتر
موزه سینما: ۸.۳ کیلومتر
باغ فردوس: ۸.۴ کیلومتر

فاصله هتل‌های نزدیک به پارک ملت تهران


هتل زیتون: ۱.۷ کیلومتر
هتل استقلال: ۵.۸ کیلومتر
هتل پارسیان آزادی: ۵.۹ کیلومتر
هتل پارسیان اوین: ۶.۱ کیلومتر
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است