search
menu

جنگل حرا قشم

[ پنهان کردن ]
درباره جنگل حرا قشم
درختان و گیاهان جنگل حرا قشم
جنگل حرا قشم و دیدنی های آن
هزینه و زمان پیشنهادی بازدید
ساعت بازدید از جنگل حرا قشم
چگونه به جنگل حرا قشم برویم
جاهای دیدنی و اقامتگاه های نزدیک به جنگل حرا قشم

درباره جنگل حرا قشم


یکی از جاذبه‌های طبیعی جزیره قشم جنگل حرا است که در بین خشکی و دریا قرار گرفته است. جنگل حرا یکی از بزرگترین جنگل‌ها در بین جنگل‌های ایران است. جنگل حرا، یکی از مناطق جذابی است که در میان جزیره قشم و استان هرمزگان قرار دارد و به عنوان طلای سبز قشم معروف شده است. زیرا زیستگاه درختانی است که ریشه هایش در آب قرار دارد. جنگل حرا که یک منبع اکولوژیکی مهم به شمار می‌آید به صورت تالابی پوشیده از درختانی است که در مناطق جنب حاره ای و گرم حاره ای قرار گرفته‌اند. با تهیه بلیط هواپیما به مقصد قشم می‌توانید از تماشای جنگل حرا لذت ببرید.

جنگل حرا قشم
این جنگل زیبا به منطقه‌ای حفاظت شده تبدیل شده است که سالانه گردشگران زیادی از جنگل حرا دیدن می‌کنند و از طبیعت بکر آن لذت می‌برند. جالب است بدانید که جنگل‌های حرا قشم جزئی از میراث طبیعی کشور ایران به شمار می‌آید و وسعت آن حدودا ۸۵۰۰۰ هکتار است و هم چنین یکی از ذخیره گاه‌های زیست کره ایران و جزء عجایب هفتگانه قشم محسوب می‌شود.
جنگل حرا قشم

درختان و گیاهان جنگل حرا قشم


جنگل حرا ساختار گیاه شناسی و زیست شناسی خاصی دارد و این یکی از ویژگی‌های مهم جنگل حرا است.
اما حرا به چه معناست؟
حرا با نام علمی Avicennia marina گونه ای از گیاهان شورپسند است. کلمه انگلیسی Avicennia از نام دانشمند ایرانی (ابن سینا) گرفته شده است.
طبق افسانه‌های قدیمی گیاه حرا از اشک چشم آدم روییده است و دلیل آن هم روییدن و رشد کردن گیاهان آن منطقه در آب شور است.
جنگل حرا را با نام جنگل دریایی نیز می‌شناسند زیرا گیاه حرا با آب های شور سازگاری دارد چون می‌تواند آب شور را تصفیه کند و از آن برای رشد خود استفاده کند. در واقع پوست درختان خاصیت تصفیه کنندگی دارد، یعنی پوست درختان آب شور را به آب شیرین تبدیل می‌کنند. لازم به ذکر است که وسعت جنگل دریایی حرا حدودا ۹۰۰۰ هکتاراست. هم چنین این جنگل دریایی با امتدادی حدودا ۱۵۰ کیلومتری بخش بیشتری از جنگل حرا قشم را تشکیل داده است.
جالب است بدانید که این گیاهان دارای گلبرگ‌های چند میلی متری هستند و هم چنین گل‌های آن ها اندازه کوچکی دارند.
گیاه حرا بسیار شگفت انگیز است زیرا دانه های این گیاه روی درخت می‌روید و به نهال تبدیل می‌شود، سپس بر روی زمین افتاده و به درختی مستقل تبدیل می‌شود.
جنگل حرا جذابیت خاص و منحصر به فردی دارد زیرا درختان سر سبز در آب فرورفته‌اند، سطح آب کاهش می‌یابد و گردشگران صحنه ای شگفت انگیز را مشاهده می‌کنند که انگار جنگلی از سطح آب بیرون زده است.
تماشای این صحنه همانند تماشای فیلم‌های علمی_تخیلی است و اما دلیل علمی ظاهر شدن این صحنه جزر و مد آب است، در واقع هنگام جزر آب درختان از آب بیرون آمده و زمان مد آب درختان تا نیمه در آب فرو می‌روند.
این جنگل زیبا شامل درختان سرسبزی است که انگار در بین انبوهی از چوب رشد کرده‌اند. در واقع این چوب ها ریشه درختانی است که وارونه شده است و می‌توانند آب شور دریا را به آب شیرین تبدیل کنند، بدون آن که رشد آن‌ها متوقف شود.
یکی از دلایل رشد خوب درختان جنگل حرا قشم شرایط آب و هوایی آن منطقه است چرا که آب و هوای استوایی باعث رشد درختان شده است. به همین دلیل ارتفاع درختان جنگل حرا حدودا ۳ تا ۶ متر است .هم چنین درختان حرا عمر زیادی می‌کنند و در همه فصل ها دارای شاخ و برگ سبز هستند به همین علت نام دیگر آن(جنگل همیشه بهار)است.
لازم به ذکر است که درختان چندل و حرا پوشش گیاهی این جنگل شگفت انگیز را تشکیل داده اند.

جنگل حرا قشم

جنگل حرا قشم و دیدنی های آن


وقتی به اسکله سهیلی جزیره قشم می‌روید، با تهیه بلیت می‌توانید با قایق‌های موتوری در بین و پیرامون جنگل حرا بگردید. بیشتر قایق رانان از بومیان محلی و اعراب ایرانی منطقه هستند و علاقه دارند با لهجه شیرین خود درباره منطقه با شما سخن بگویند.
پراکندگی جنگل حرا در منطقه میان بندر لافت تا روستای طبل است و در شمال غربی جزیره قشم تمرکز یافته است. جنگل حرا به سبب آنکه یک منطقه سرسبز در میانه خشکی و دریا در محدوده‌ای گرمسیری پدید آورده است، میزبان پرندگان مهاجر در فصل‌های سرد سال است. پس اگر علاقه مند به پرنده نگری و تماشای پرندگانی باشید که به طور عادی معمولا آنها را نمی بینید، پاییز و زمستان زمان مناسبی برای سفر به جنگل حرا است. حواصیل، مرغ دریایی، مرغ ماهی خوار، مرغ گل خوار و لک لک از این جمله پرندگان هستند.
جنگل حرا قشم

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید


برای بازدید از جنگل حرا به سبب قرار گرفتن آن در میان آب، نیاز به قایق سواری است. قایق‌های موتوری اسکله سهیلی با دریافت هزینه، ۶ نفر را به گردش در این منطقه می‌برند. در حدود ۱ ساعت زمان برای بازدید از جنگل حرا قشم نیاز است.
برای آشنایی بیشتر با دیدنی های قشم و برنامه ریزی بهتر برای سفر به آن، راهنمای سفر قشم را مطالعه کنید.

ساعت بازدید از جنگل حرا قشم


به دلیل آب و هوای گرم مناطق جنوبی ایران، پیشنهاد می‌کنیم بهترین زمان را برای سفر به جنگل حرا انتخاب کنید یعنی اواخر پاییز، زمستان و اوایل بهار که شرایط آب و هوایی منطقه بهتر است.
همانطور که گفتم در جنگل حرا هر ۶ ساعت یک بار جزر و مد اتفاق می‌افتد، پس اگر در آن زمان قایقی در آب حرکت کند ممکن است گیر بیفتد. البته مردم بومی و قایق ران ها از زمان جزر و مد آب اطلاع دارند، پس ساعت بازدید از جنگل حرا به زمان جزر و مد آب بستگی دارد و معمولا ساعت بازدید از جنگل مانگرو(حرا) ساعت ۸ صبح تا ۷ شب (۱۹) است.

چگونه به جنگل حرا قشم برویم


برای رفتن به جنگل حرا قشم باید از بخش های مختلف شمال غربی جزیره قشم کمک بگیرید.
البته بهترین مسیر برای بازدید از جنگل، اسکله سهیلی است که با تهیه قایق‌های موتوری می‌توانید درختان سرسبز وارونه جنگل حرا را تماشا کنید.
گردشگران عزیز می‌توانند علاوه بر تماشای زیبایی‌های جنگل حرا از قایق سواری هم لذت ببرند.
جنگل حرا قشم

جاهای دیدنی و اقامتگاه های نزدیک به جنگل حرا قشم


از مناطق نزدیک به جنگل حرا قشم می‌توان به روستای هفت رنگو، روستای طبل و روستای سهیلی اشاره کرد.
در این سه روستای نزدیک به جنگل، اقامتگاه‌ها و رستوران های متنوعی وجود دارد که گردشگران می‌توانند از این امکانات استفاده کنند.
برای مثال: اقامتگاه بوم گردی شریفی که در روستای هفت رنگو قرار دارد و یا اقامتگاه بوم گردی و رستوران نا خدا امینی که در روستای طبل بنا شده است.
اگر می‌خواهید بعد از دیدن مناظر بسیار زیبای جنگل حرا قشم کمی استراحت کنید، می‌توانید از اقامتگاه های معرفی شده و یا هتل‌های موجود در جزيره قشم استفاده کنید.
البته برای استراحت لازم نیست حتما از اقامتگاه‌های بوم گردی و یا هتل استفاده کنید بلکه می‌توانید اطراف جنگل کمپ احداث کنید، اين گونه می‌توانید از تماشای چشم اندازهای فوق العاده جنگل حرا قشم لذت ببرید.
لازم است بدانید که اکثر گردشگرانی که از جنگل حرا قشم بازدید می‌کنند در هتل‌های جزیره قشم اقامت دارند. هم چنین تورهای متنوعی در جزيره قشم وجود دارد که گردشگران محترم می‌توانند برای رزرو تور جنگل حرا در سایت‌های معتبر ثبت نام کنند. جالب است بدانید که این تورهای گردشگری همه امکانات لازم (هتل، غذا و ...) برای یک سفر خوب را در اختیار شما قرار می‌دهند و می‌توانید از زیبایی‌ها و شگفتی‌های جنگل حرا لذت ببرید. همچنین می‌توانید با مطالعه برنامه سفر قشم، برنامه شخصی‌تان را برای بازدید از قشم و جزایر زیبای پیرامونی‌اش داشته باشید.

جنگل حرا قشم
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است