search
menu
قزوین keyboard_arrow_down close

قزوین

hotel
هتل های قزوین ۱۵

درباره قزوین

درباره شهر و استان قزوین


شهر قزوین مرکز استان قزوین در شمال غربی تهران و در جنوب استان گیلان جای گرفته است. قزوین با جمعیتی ۳۰۰ هزار نفری، در نقطه اتصال باریکه شمالی کشور و نیمه جنوبی رشته کوه البرز قرار گرفته است. قزوین دارای اهمیت راهبردی زیادی است و نیمه جنوبی کشور را به نیمه شمالی و در پی آن به آسیای مرکزی می‌رساند. قزوین به دلیل دارا بودن راهی که در طول سال باز است و جنوب را به دریای مازندران وصل می‌کند، دارای بازارهای بزرگ و رونق اقتصادی است. این شهر هم دارای طبیعت زیبا و هم تاریخ غنی است و آن را تبدیل به شهری دوست‌داشتنی و جذاب کرده است.
قزوین

پیشینه و تاریخ شهر قزوین


پیشینه سکونت و کشاورزی در قزوین به ۹ هزار سال پیش و دوران انقلاب کشاورزی بازمی‌گردد. واژه قزوین دگرگون شده واژه «کاسپین» است که از قوم «کاسی» یکی از اقوام آریایی گرفته شده که در این منطقه ساکن بوده‌اند و دریای مازندران و خزر هم که در زبان‌های دیگر کاسپین نام دارد، در اصل همنام با قزوین است. شهر کنونی قزوین در دوران شاپور دوم ساسانی و به نام «شاد شاپور» پایه‌گذاری شد. شهر قزوین به مدت ۴۰ سال در آغاز دوران صفویه، پایتخت این فرمانروایی بود و بعد پایتخت به اصفهان منتقل شد. قزوین دوران پرفراز و فرودی را پشت سرگذاشته است و توسط هلاکوخان مغول، ارتش گرجی‌ها و افغان ها مورد یورش قرار گرفته است.

جاهای دیدنی قزوین


قزوین به دلیل دارا بودن تاریخی غنی، دارای جاذبه های گردشگری زیادی است. سرای سعدالسلطنه، کاخ چهل ستون قزوین، خانه سردار مفخم، آرامگاه حمدالله مستوفی، خانه تاریخی میریان، آب انبارهای تاریخی حاج کاظم و سردار کوچک، خانه تاریخی محصص و کلیسای کانتور از جمله دیدنی های تاریخی قزوین هستند. همچنین بازار قزوین به دلیل پیشینه شهر، هم جنبه تاریخی و معماری دارد و هم می‌توانید در آن صنایع دستی و خوراکی های سنتی این شهر را در آن تهیه کنید.
قزوین

سوغات قزوین


مهمترین سوغات و رهاورد قزوین باقلوای مخصوص این شهر و فرش و زیرانداز است. شهر قزوین در زمینه تولید شیرینی و نان های مخصوص، دارای پیشینه و مهارت ویژه ای است. شما در این شهر می‌توانید شیرینی هایی همچون نان چرخی، باقلوا، نان برنجی، نان قندی، شیرینی پادرازی، قرابیه بادامی و شیرینی اتابکی را بچشید. همچنین به دلیل باغ های سرسبز قزوین، این شهر دارای محصولات خشکبار فراوان و متنوع است. گردو، بادام، مویز و کشمش، پره زردآلو، فندق و دیگر خشکبار، با کیفیت بالایی در این شهر تولید می‌شود. شهر تاکستان که در جنوب قزوین قرار گرفته، همانگونه که از نامش پیداست، به خاطر انگور و کشمش خود شهرت بسیاری دارد.
در آخر هم باید از صنایع نساجی و بافتنی قزوین یاد کرد. جاجیم، گیوه، گلابتون دوزی، نوار بافی و سرمه دوزی هم از این دست صنایع قزوین هستند.
قزوین

بهترین فصل سفر به قزوین


قزوین به دلیل قرار گرفتن در دامنه جنوبی البرز، شهری با ارتفاع نسبتا بالاست که آب و هوای سرد و خشک دارد. به همین سبب فصل های گرمتر سال، زمان بهتری برای سفر به قزوین است. برای نمونه ماه های پایانی بهار و تابستان، زمان ایده آلی برای گشت و گذار در قزوین است.

دیدنی های قزوین