search
menu

مجموعه‌ باغ صفوی قزوین

[ پنهان کردن ]
مجموعه باغ صفوی قزوین
چرا بازدید از مجموعه باغ صفوی پیشنهاد می شود؟
تاریخچه مجموعه باغ صفوی
بناهای مجموعه باغ صفوی
در مجموعه باغ صفوی از چه چیزهایی می توان بادید کرد؟
هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از مجموعه باغ صفوی چه قدر است؟
فصل مناسب برای بازدید از مجموعه باغ صفوی چه زمانی است؟
از چه جاهای دیدنی دیگری می توان بازدید کرد؟
چه هتل هایی در نزدیکی مجموعه باغ صفوی برای اقامت وجود دارند؟
چه رستوران ها و غذاخوری هایی نزدیک به مجموعه باغ صفوی هستند؟

مجموعه باغ صفوی قزوین


از ابتدای خیابان سپه قزوین، محدوده ای شروع می شود که مجموعه ای از آثار دوره های صفوی، افشاریه، زندیه، قاجار و پهلوی را در خود جای داده است؛ جایی که با ورود به آن جا به سفری در زمان می روید و تاریخ ۵۰۰ ساله کشور را ورق می زنید. پس با خرید بلیط هواپیما و سفر به شهر تاریخی قزوین از این مجموعه نیز دیدن کنید. باغ سعادت آباد، مجموعه باغ صفوی، باغ فرهنگی قزوین، دولت خانه صفوی، ارگ طهماسبی نام هایی است که به این مجموعه اتلاق می شود.

چرا بازدید از مجموعه باغ صفوی پیشنهاد می شود؟


قرار گرفتن تعداد زیادی بنای تاریخی در این مجموعه، بازدید را راحت تر می کند.
این مجموعه به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
در کمتر جایی بناهایی با قدمت های مختلف در یک مجموعه قرار گرفته اند.
مجموعه‌ باغ صفوی قزوین

تاریخچه مجموعه باغ صفوی


بعد از اینکه شاه طهماسب قزوین را به عنوان پایتخت خود انتخاب کرد، با تاسیس دولت خانه و سکونت اشراف و مقامات در قزوین، چهره شهر شروع به تغییر کرد و دوران اوج قزوین رقم زده شد. در همین دوران، به دستور شاه طهماسب معماران برجسته کشور گرد هم آمدند و کار ساخت و طراحی این مجموعه و باغ درون آن شروع شد و تا دوران قاجار و حتی پهلوی طول کشید، اما از همان ابتدا این مجموعه، باغ صفوی نام گرفت.

بناهای مجموعه باغ صفوی


این مجموعه از بنای عالی قاپو شروع و تا محوطه عمارت چهل ستون ادامه دارد. مابین آن ها نیز چند حیاط، محوطه باز و بناهای دیگر قرار گرفته‌اند. با اینکه بیش تر بناهای این مجموعه تخریب شده ولی بناهای باقیمانده در دست مرمت هستند. این مجموعه در حال حاضر شامل سردر عالی قاپو، عمارت نادری، عمارت پهلوی، عمارت قاجاری، موزه قزوین، گراند هتل، کاخ چهلستون و بقعه پیغمبریه بوده و بناهای دیگرش از بین رفته است.
مجموعه‌ باغ صفوی قزوین

در مجموعه باغ صفوی از چه چیزهایی می توان بادید کرد؟


سردر عالی قاپو
این مجموعه در گذشته ۷ درب ورودی داشته که امروزه سردر عالی قاپو تنها درب باقیمانده آن است. با اینکه تزیینات و نقاشی های این سر در از بین رفته اند ولی هنوز کاشی کاری های آن دیده می شوند.
عمارت نادری
عمارت نادری یکی از کاخ های تابستانه شاهان صفوی بود و از آن برای میزبانی از مهمانان خارجی استفاده می شد، با اینکه اثری از این عمارت نمانده ولی در دهه اخیر به همت باستان شناسان، ورودی این عمارت و بخشی از بنای مدفون شده اش کشف شد.
عمارت پهلوی و قاجاری
این دو عمارت در مجاورت هم قرار گرفته اند، ۲ عمارتی که هر یک به دوره ای از تاریخ اختصاص داشته و سبک معماری متفاوتی دارند. در نمای عمارت ۲ طبقهِ پهلوی تزئینات خاصی نمی بینید، در حالی که عمارت قاجاری با سرستونهای زیبا و حوض بزرگش چشم نوازی می کند. اما این دو عمارت یک ویژگی مشترک دارند و آن اینکه در گذشته به عنوان شهربانی کاربری داشته اند.
گراند هتل
درست یک قرن پیش و در سال های پایانی دوره قاجار، گراند هتل احداث شد. برای همین می توان این هتل را یکی از قدیمی ترین هتل های کشور دانست. این بنای ۳ طبقه که به خاطر تفاوت سطح باغ و خیابان از بیرون ۲ طبقه دیده می شود، در طی ناملایمتی های روزگار سینمای معروف خود یعنی سینما گراند را به طور کامل از دست داد ولی هنوز با قامتی استوار به حیات خود ادامه می دهد.
مجموعه‌ باغ صفوی قزوین
موزه قزوین
در قسمت شرقی مجموعه باغ صفوی، موزه قزوین دیده می شود؛ در داخل این موزه مجموعه ارزشمندی از آثار مربوط به دوران قبل از میلاد مسیح تا بعد از اسلام به نمایش گذاشته شده است.
کاخ چهلستون
یکی دیگر از کاخ های سلطنتی شاه طهماسب همین کاخ چهلستون است که با نام عمارت کلاه فرنگی نیز شناخته شده است. به غیر از این کاخ بقیه کاخ های سلطنتی شاه طهماسب به تاریخ پیوسته اند ولی کاخ چهلستونِ باغ صفوی هنوز زیبایی های خود را حفظ کرده، از جمله هنر نگارگری، نقاشی دیواری، فرسک و ارسی های پنج چشمه‌اش و به همین دلیل یکی از بناهای مهم شهر به حساب می آید. این کاخ امروزه به عنوان موزه خوشنویسی کاربری دارد.
بقعه پیغمبریه
یکی دیگر از بناهای دوره صفویه زیارتگاهی است که بعد از مرمت آماده میزبانی از گردشگران شده است. این زیارتگاه زیبایی اش را مدیون کاشی کاری ها، آینه کاری ها، کتیبه و پنجره های طاق نمای خود است. بقعه پیغمبریه را می توانید جنب مسجد پیغمبریه و در قسمت غربی کاخ چهلستون پیدا کنید.

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از مجموعه باغ صفوی چه قدر است؟


شاید تصور کنید که برای بازدید از مجموعه باغ صفوی که مساحتش به بیش از ۶ هکتار می رسد زمان زیادی نیاز داشته باشید ولی از آنجایی که بناهای کمی در این مجموعه مانده اند، در کمتر از ۳ ساعت می توانید از باغ صفوی دیدن کنید.

فصل مناسب برای بازدید از مجموعه باغ صفوی چه زمانی است؟


قرار گرفتن قزوین در دامنه کوه های البرز باعث شده که این شهر در ماه های گرم، آب و هوای خنک و دلپذیری داشته باشد ولی با این حال در اواخر فصل بهار، شهر به اوج زیبایی خود می رسد و برای بازدید از باغ صفوی نیز همین بازه مناسب است.

از چه جاهای دیدنی دیگری می توان بازدید کرد؟


سرای سعدالسلطنه: ۶۵۰ متر
بازار قزوین: ۱ کیلومتر
عمارت سردار مخفم قزوینی: ۱ کیلومتر
پارک مشاهیر: ۱.۳ کیلومتر

چه هتل هایی در نزدیکی مجموعه باغ صفوی برای اقامت وجود دارند؟


هتل ایران: ۴۰۰ متر
هتل البرز: ۴۰۰ متر
هتل بهروزی: ۹۰۰ متر
هتل مینو: ۱.۴ کیلومتر

چه رستوران ها و غذاخوری هایی نزدیک به مجموعه باغ صفوی هستند؟


رستوران دیباج: ۹۰۰ متر
رستوران عالی قاپو: ۱ کیلومتر
پیتزا روناک: ۱.۴ کیلومتر
رستوران هزار و یک شب: ۲ کیلومتر
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است