search
menu

بازار قزوین

[ پنهان کردن ]
بازار قزوین
چرا بازدید از بازار قزوین پیشنهاد می شود؟
تاریخچه بازار قزوین
معماری بازار قزوین
در بازار قزوین از چه چیزهایی می توان بادید کرد؟
بازارچه های بازار قزوین:
هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از چه قدر است؟
چگونه به بازار قزوین برویم؟
چه چیزهایی از بازار قزوین بخریم؟
در نزدیکی بازار قزوین از چه جاهای دیدنی دیگری می‌توان دیدن کرد؟
چه هتل هایی در نزدیکی بازار قزوین برای اقامت وجود دارند؟
چه رستوران ها و غذاخوری هایی نزدیک به بازار قزوین هستند؟

بازار قزوین


بازارهای سنتی و رنگارنگ ایران که اگر ردشان را بگیریم به روزگاری می رسیم که در تجارت های بین المللی کشور نقش بزرگی داشته اند، امروزه چه از حیث معماری، چه هنر، فرهنگ یا تاریخ علاقه‌مندان و طرفداران زیادی پیدا کرده اند. برای دیدن یکی از بازارهای هزار ساله ایران باید با تهیه بلیط هواپیما، سفری به قزوین داشته باشید. بازار قزوین، شاهکاریست که از دوره های قبل و بعد از صفوی و قاجار زندگی در آن جریان داشته و دارد.

چرا بازدید از بازار قزوین پیشنهاد می شود؟


در داخل بازار قزوین سراها و بناهای مختلف تاریخی وجود دارد.
این بازار میراث فرهنگی و اقتصادی قزوین به شمار می رود.
در این بازار علاوه بر خرید، می توانید هنر معماری قرن های گذشته را تماشا کنید.
بازار قزوین

تاریخچه بازار قزوین


از همان زمانی که شاه صفوی قزوین را به عنوان پایتخت خود انتخاب کرد، چهره شهر تغییر کرد و بناهایی در آن ساخته شد که هنوز هم جزو شاهکارهای معماری سنتی به حساب می آیند. بازار قزوین نیز یکی از همین بناهاست که در طول تاریخ جایگاه ویژه ای در تجارت با اروپا و روسیه داشت، چون قزوین محل تلاقی راه های غربی و شرقی ایران بود.

معماری بازار قزوین


اگر بازارهای اصفهان و شیراز را دیده باشید، بازدید از بازار قزوین شما را به یاد معماری آن بازارها می اندازد. بیش تر تزئینات چشم نواز این بازار نمونه های خاصی از آجرکاری و کاشی کاری هستند. بخش هایی از این بازار دارای طاق های آجری با ارتفاع بسیار زیاد هستند که هنوز رنگ و لعاب تازگی را به تن دارند ولی قسمت هایی از بازار از ناملایمت های روزگار در امان نمانده و معماریشان کمی تخریب شده است.
بازار قزوین

در بازار قزوین از چه چیزهایی می توان بادید کرد؟


بازار قزوین مجموعه ای است که شامل راسته های مختلف، سراها، تیمچه ها، گرمابه ها، مسجد النبی و بخش های مختلف دیگری است که به هنگام عبور از بازارهای مختلف از کنار این بناها نیز می گذرید. در بازار قزوین هر بازاری به صنف خاصی تعلق داشت؛ از بزازها و نجارها گرفته تا خراط ها، عطارها، چیتگرها، پالان دوزها، پنبه فروش ها، زرگرها، کهنه فروش ها، مسگرها، آهنگرها که هنوز بعضی از آن ها را می توانید در بازار سرپوشیده قزوین ببینید.
سراهای بازار قزوین:
از معروف ترین و بزرگ ترین آن ها سرای سعدالسلطنه بگیرید تا سرای شاه، سرای وزیر، سرای حاج محمدباقر، سرای ضرابخانه، سرای نقدعلی و سراهای دیگر

بازارچه های بازار قزوین:


بازارچه قیصریه، استاد نجار، بازارچه حاج ادریس، حاج محمدابراهیم، حاج میرحسن، زعفرانیه، معصوم و دیگر بازارچه ها.
سرای سعدالسلطنه بازار قزوین
سرای سعدالسلطنه فضای بسیار بزرگی را در بازار قزوین به خود اختصاص داده است؛ مساحت ۲۶ هزارمتری این سرا که محوطه تاریخی بزرگی را شامل می شود، خود مجموعه بزرگی است که شامل چهارسوق، کاروانسرا، بازار، چندین حمام، مسجد، چایخانه و بخش های دیگر است و ورودی اصلی آن از خیابان امام خمینی است. این سرا به عنوان کارونسرای سعدالسلطنه نیز شناخته می شود.
مسجد النبی
در بخش دیگری از بازار، یادگار دیگری از دوران قاجار آرمیده که مساحت ۱۴ هزار متری و معماری منحصر به فردش ابهت خاصی به آن داده است. این مسجد دارای ۳ ورودی است که ورودی ضلع شمالی، سردر مجلل و باشکوهی دارد. گفته می شود که این مسجد در دوران فتحعلی شاه ساخته شده است.
بازار قزوین
سرای رضوی
سرای رضوی که با نام های دیگری همچون سرای شاه یا کاروانسرای شاه شناخته می شود، در بخش دیگری از بازار قزوین واقع شده که قدمت آن به دوران صفویه برمی گردد. معماری ۲ ایوان زیبا و چشم نواز این سرا از اصلی ترین جذابیت های آن است. سرای رضوی با سه ورودی به قیصریه، بازار وزیر و بازار بزازها وصل است.
سرای وزیر
نزدیک به چهار سوق بزرگ و رو به روی در شرقی قیصریه، بنای ۲ طبقه ای می بینید که حیاط بزرگش با حجره های متعددی احاطه شده و طاق های جناغی این حجره ها و نقش و نگارها و کاشی کاری های زیبایشان، نگاهتان را به سمت خود جلب می کند، آنجا همان سرای وزیر است.
بازار قیصریه
در شمال مسجد النبی بازاری با چهار ورودی قرار دارد که زیبایی‌اش را مدیون طاق های آجری زیبا و مرتفعشان است. این بازار، بازار قیصریه نام دارد که محل ارائه خدمات صنعتگران بوده و از بازارهای اصلی دوران صفوی به شمار می رود.
تیمچه سرباز
در شمال بازار قیصریه، تیمچه سرباز را می بینید که سر در زیبا و کاشی کاری های فوق العاده اش از همان دور توجه همه را جلب می کند. چیزی که باعث جذابیت این تیمچه شده، حجره های زیبای آن است که به تازگی در دست بازسازی بوده اند. درهای این حجره ها دارای ارسی چوبی و طاق نماهایشان با طرح های متنوعی مزین شده‌اند.
بازار قزوین

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از چه قدر است؟


برای بازدید از بازاری سنتی و وسیعی مثل بازار قزوین حداقل ۳-۴ ساعت زمان نیاز خواهید داشت. اگر قصد خرید نیز داشته باشید، باید نصف روز را به بازارگردی در بازار قزوین اختصاص دهید.

چگونه به بازار قزوین برویم؟


بازار قزوین در بافت قدیمی شهر قرار گرفته و ۳ ورودی اصلی و تاریخی دارد که بسته به مسیر خود می توانید از سمت خیابان امام خمینی، کوروش و یا خیابان مولوی وارد بازار شوید.

چه چیزهایی از بازار قزوین بخریم؟


همانطور که می دانید، صنایع دستی شهر قزوین یکی از سوغاتی های اصلی آن به حساب می آید و در بازار قزوین انواع صنایع دستی مثل گلیم، مشبک فلزی، گیوه، نمونه های خوش نویسی و نقاشی پشت شیشه با تنوع زیادی به فروش می رسد. در بخش های دیگر بازار نیز می توانید نان برنجی، باقلوای قزوین، نان قندی، نان چرخی و شیرینی های قزوینی دیگری را پیدا کنید.

در نزدیکی بازار قزوین از چه جاهای دیدنی دیگری می‌توان دیدن کرد؟


چهل ستون قزوین: ۹۰۰ متر
خانه فرهنگ امیرکبیر: ۸۵۰ متر
حسینیه امینی ها:۷۵۰ متر

چه هتل هایی در نزدیکی بازار قزوین برای اقامت وجود دارند؟


هتل سفیر: ۵۰۰ متر
هتل بهروزی: ۵۵۰متر
هتل ایران: ۸۰۰ متر
هتل البرز: ۱.۳ کیلومتر
هتل میرعماد: ۱.۴ کیلومتر

چه رستوران ها و غذاخوری هایی نزدیک به بازار قزوین هستند؟


معمولا در بازارهای سنتی و سرپوشیده رستوران ها و غذاخوری های متعددی وجود دارند که کیفیت غذاهای برخی از آن ها در بین محلی های شهر تایید شده است. در این بازار می توانید دیزی سنگی های محلی و انواع کباب ها و غذاهای ایرانی را میل کنید.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است