search
menu

عمارت سپهدار قزوین

[ پنهان کردن ]
در مورد عمارت سپهدار قزوین
چرا بازدید از عمارت سپهدار پیشنهاد می‌شود؟
تاریخچه عمارت سپهدار
معماری عمارت سپهدار
در عمارت سپهدار از چه چیزهایی می‌توان بازدید کرد؟
چگونه به عمارت سپهدار برویم؟
در نزدیکی عمارت سپهدار از چه جاهای دیدنی دیگری می‌توان بازدید کرد؟
چه هتل‌هایی در نزدیکی عمارت سپهدار برای اقامت وجود دارد؟
چه رستوران‌ها و غذاخوری‌هایی نزدیک به عمارت سپهدار هستند؟

در مورد عمارت سپهدار قزوین


بعد از خرید آنلاین بلیط هواپیما و سفر به شهر زیبای قزوین می‌توانید عمارت‌های بسیار قدیمی و خیره‌کننده و همچنین بناهای بسیار قدیمی را پیدا کرده و غرق در تماشای آن‌ها شوید. بناهایی که بیانگر چند قرن تاریخ کشور عزیزمان ایران است. با استفاده از چنین آثار نفیس و اماکن کهن می‌توان پی به تاریخ گذشتگان و همچنین پی به سبک و سیاق معماری و هنر ایرانی برد و اطلاعات بسیار به‌دردبخور و مفیدی راجع به گذشته‌مان کسب کرد.
عمارت سپهدار نیز یکی از بناهای جذاب و دیدنیست که قدمت تاریخی داشته و هرساله گردشگران بسیار زیادی را به سمت خودش جلب می‌کند. فضای سرسبز، درختان بید مجنون قد برافراشته، معماری ایرانی و جذاب آن شما را ساعت‌ها متحیر کرده و باعث می‌شود بعد از بازدید این عمارت چشم‌نواز به زودی قصد بازگشت به محل اقامتتان را نداشته باشید. اما برای آشنا شدن با این بنای منحصربه‌فرد با ما همراه باشید.
عمارت سپهدار قزوین

چرا بازدید از عمارت سپهدار پیشنهاد می‌شود؟


شما با بازدید از عمارت سپهدار نه تنها از یک بنای بسیار جذاب و بی‌بدیل قدیمی دیدن خواهید کرد، بلکه وارد یک موزه تمام عیار و بسیار دیدنی خواهید شد. چرا که در این عمارت انواع تجهیزات و وسایل قدیمی دامداری و کشاورزی به معرض نمایش گذاشته شده و گردشگران می‌توانند با بازدید از آن‌ها اطلاعات بسیار مفیدی را در مورد کشاورزی و دام‌پروری پیشینیانمان کسب کنند.
برای مثال اینکه آن‌ها از چه طریقی و توسط چه تجهیزات و امکاناتی کار کشاورزی و دام‌پروری را انجام می‌دادند و یا آن زمان با چه محدودیت‌هایی روبه‌رو بودند و با وجود آن محدودیت‌ها چه پیشرفت‌هایی در طول زمان حاصل کرده‌اند. فضای بسیار آرام و دل‌نواز عمارت سپهدار نیز بسیار لذت‌بخش بوده و قدم زدن در آنجا لذت توصیف‌ناپذیری دارد.

تاریخچه عمارت سپهدار


عمارت سپهدار در دوران قاجار به دستور محمدولی خان تنکابنی در سال‌های ۱۳۲۳ تا ۱۳۲۷ هجری قمری ساخته شد. محمدولی خان تنکابنی یکی از شخصیت‌های برجسته و بسیار مهم دوران قاجار بود که به رئیس الوزرا نیز معروف بود. زندگی کردن در چنین خانه اعیانی برای شخصی مثل محمدولی خان تنکابنی امری عجیب و دور از انتظار هم نبود. چرا که وی مناصب بسیار متعدد و حائز اهمیتی در حکومت قاجار داشت که از آن‌ موارد می‌توان به نخست‌وزیری کشور اشاره کرد. جالب است بدانید که او ۳ دوره در این عنوان یعنی نخست‌وزیری فعالیت کرده است. همانطور که می‌دانید در زمان قاجار افراد بسیار مهم عناوین متعددی داشتند که از عناوین بسیار مهم محمدولی خان تنکابنی می‌توان به ساعدالدوله و نصر‌السلطنه (که مربوط به قبل از انقلاب مشروطه است) اشاره کرد.
عمارت سپهدار قزوین
جالب است بدانید یکی دیگر از عناوین محمدولی خان تنکابنی سپهدار اعظم بوده که احمدشاه قاجار شخصا این لقب را به او اعطا کرده بود. دلیل اعطا کردن این لقب به محمدولی خان تنکابنی این بوده که وی در جریان انقلاب‌های مشروطه یکی از دو فرد مهمی بوده که به پیروزی‌های چشم‌گیری دست یافته و به نوعی فاتح این درگیری‌ها بوده است. او حتی در زمان ناصرالدین‌شاه نیز مسئولیت بزرگ گمرک گیلان را نیز بر عهده داشت که گفته می‌شود آنجا را به طور کل اجاره کرده و داد و ستدهای بسیار قابل توجهی را راه‌اندازی کرده بود. چنین به نظر می‌رسد که قدرت مدیریت او بسیار عالی و شم اقتصادی‌اش بی‌نظیر بوده است. چرا که در زمان فعالیتش در گمرک، به دلیل داد و ستدهای بسیار موفق با روسیه، گمرک گیلان تبدیل به یکی از موفق‌ترین و مهم‌ترین مراکز اقتصادی کشور شده بود.

معماری عمارت سپهدار


عمارت سپهدار از لحاظ طراحی و نوع ساخت شباهت بسیار زیادی به کاخ چهل‌ستون قزوین دارد. چرا که هر دو به شکل کوشک بنا شده‌اند. شاید برایتان این سوال پیش بیاید که کوشک چیست؟ در واقع کوشک به بناهایی گفته می‌شود که در فضایی بسیار بزرگ و پر از درخت ساخته شود. کوشک که به کلاه‌فرنگی هم معروف است یکی از مهم‌ترین بناهای معماری ایران به شمار می‌آید که این بناها اکثرا برای افراد مهم و یا سلطنتی ساخته می‌شدند.
جالب است بدانید که از معماری کوشک برای مقبره افراد بسیار مهم نیز استفاده می‌شد. عمارت سپهدار دو طبقه مجزا دارد که از ستون‌های مختلفی ساخته شده است. لازم به ذکر است که در سمت شمال و جنوب این عمارت عظیم 5 ستون و در قسمت شرق و غرب آن نیز ۷ ستون وجود دارد. نمای عمارت سپهدار از آجرهای بسیار زیبا ساخته شده است که جذابیت آن را برای گردشگران داخلی و خارجی دو چندان کرده است. چهارچوب‌هایی که از چوب‌های بسیار نفیس و قدیمی ساخته شده‌اند نیز نمای این عمارت را بسیار چشم‌نواز و خیره‌کننده کرده‌اند.
عمارت سپهدار قزوین

در عمارت سپهدار از چه چیزهایی می‌توان بازدید کرد؟


همانطور که در بالا اشاره کردیم می‌توانید از فضای بسیار زیبای کوشک عمارت سپهدار لذت برده و دقایق بسیاری را در آنجا قدم بزنید. بدون شک تماشای درختان سرسبز و گوش کردن به موسیقی دلنواز پرندگان شما را سرمست خواهد کرد. بسیاری از گردشگرانی که از عمارت سپهدار دیدن می‌کنند مشغول عکاسی از فضای جذاب آنجا شده و دقایق بسیار لذت‌بخشی را در آنجا سپری می‌کنند.
علاوه بر بازدید از فضای بسیار زیبای عمارت سپهدار می‌توانید از داخل عمارت که یک موزه بسیار جذاب است نیز دیدن کنید. همانطور که گفته شد این موزه‌ها مربوط به صنعت کشاورزی و دام‌پروری آن زمان بوده و می‌توانید در آنجا با تجهیزات مختلف و متعددی که گذشتگانمان برای کشاورزی و دام‌پروری از آن‌ها استفاده می‌کردند آشنا شوید. ظروف سفالی بسیار کهن، ابزارآلات کشاورزی و دام‌پروری، تراکتورهای قدیمی و ... همگی جزو مواردی هستند که می‌توانید در این موزه جذاب از آن‌ها دیدن کنید.
عمارت سپهدار قزوین

چگونه به عمارت سپهدار برویم؟


عمارت سپهدار در نزدیکی چهارراه فلسطین قرار دارد که روش‌های مختلفی برای پیدا کردن این چهارراه وجود دارد و ما قصد داریم شما را از سمت چهارراه ولیعصر (عج) راهنمایی کنیم. شما با پیدا کردن این چهارراه باید به سمت چهارراه قدس حرکت کنید. پس از اینکه به چهارراه قدس رسیدید سمت چپ بپیچید و آن مسیر را مستقیم طی کنید تا به چهارراه پادگان برسید.
بعد از اینکه چهارراه پادگان را رد کردید به چهارراه فلسطین خواهید رسید که فاصله بسیار کمی با عمارت سپهدار خواهید داشت. پس از اینکه چهارراه فلسطین را رد کردید به یک چهارراه دیگر خواهید رسید که یک روگذر در آنجا وجود دارد. هنگامی که از زیر روگذر آن تقاطع رد شدید کمی جلوتر سمت چپتان عمارت سپهدار را مشاهده خواهید کرد.

در نزدیکی عمارت سپهدار از چه جاهای دیدنی دیگری می‌توان بازدید کرد؟


موزه حمام قجر: ۱ کیلومتر
مقبره حمدالله مستوفی: ۲ کیلومتر
حسینیه امینی‌ها: ۳ کیلومتر
پارک الغدیر قزوین: ۳ کیلومتر

چه هتل‌هایی در نزدیکی عمارت سپهدار برای اقامت وجود دارد؟


هتل سفیر: ۱ کیلومتر
اقامتگاه خانه معلم: ۱ کیلومتر
هتل نسیم شمال: ۳ کیلومتر
هتل میرعماد: ۴ کیلومتر

چه رستوران‌ها و غذاخوری‌هایی نزدیک به عمارت سپهدار هستند؟


رستوران نمونه: ۸۵۰ متر
رستوران کرمانی: ۴ کیلومتر
رستوران پارسا: ۶ کیلومتر
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است