search
menu

معروف‌ترین سوغات قزوین چیست

[ پنهان کردن ]
معروف‌ترین سوغات قزوین
صنایع دستی قزوین
سفال قزوین
فرش‌بافی
تابلوهای خوشنویسی
موج بافی
گلابتون دوزی
گیوه دوزی
گلیم بافی
منبت کاری
سوغات خوراکی قزوین
نان برنجی
باقلوا
نان چرخی
شیرینی پادرازی
بازار تاریخی قزوین
مرکز تجاری تفریحی آفتاب
بازارچه سنتی سپه
مرکز خرید نارون
مجتمع تجاری-اداری فردوسی
مرکز خرید مهر و ماه

معروف‌ترین سوغات قزوین


شهرهای زیادی در ایران وجود دارند که از تاریخی پرهیاهو و طولانی برخوردارند. بویژه اگر این شهرها در مسیر بزرگترین جاده تجاری دوران کلاسیک جهان، یعنی جاده ابریشم، قرار گرفته بوده باشند. قزوین یکی از این شهرها است. در تاریخ‌های مختلف آمده است که قزوین به دست شاپور اول ساسانی بنا نهاده شد. به دلیل موقعیت خاص این شهر و قرارگیری آن در مسیر جاده ابریشم، همواره از اهمیت زیادی بهره می‌برد. اهمیت این جاده در کنار ایجاد رونق اقتصادی در شهر، به دلیل وارد شدن کالاهای فرهنگی ملل مختلف در طی سالیان به این شهر بوده است. در نتیجه هنگامی که بحث از سوغات قزوین باشد، باید در نظر داشت که این سوغات‌ها آمیزه‌ و چکیده‌ای از برترین کالاهای اقتصادی و فرهنگی مردم مختلف در طی سالیان مختلف هستند که امروزه به ما منتقل شده است. به دلیل تاریخی بودن این شهر، بناهای بسیاری در قزوین وجود دارد که دیدن آن‌ها خالی از لطف نیست. شما می‌توانید با خرید آنلاین بلیط قطار قزوین از سفرمارکت به این شهر تاریخی سفر کنید. قزوین در طی سالیان دراز وقایع بسیار مهمی را از سر گذرانده است و با توجه به نزدیکی آن به پایتخت، در تاریخ معاصر نیز جایگاه ویژه‌ای داشته است. سفر به قزوین وآشنایی با فرهنگ مردم قزوین، یکی از جذاب‌ترین کارهایی است که می‌توانید در زندگی‌تان بکنید.

صنایع دستی قزوین


وقتی صحبت از سفر به یک شهر و خرید سوغاتی می‌شود، صنایع دستی جز اولین پیشنهادات مردم محلی به شما خواهد بود. زیرا صنایع دستی هم ماندگاری بیشتری خواهند داشت و می‌توان سال‌ها از آن‌ها استفاده کرد، هم امکان فاسد شدن آن‌ها وجود ندارد و هم حمل و نقل آن به شهر محل زندگی خودتان راحت‌تر است. به همین خاطر اگر در تور قزوین قصد خرید سوغاتی قزوین برای عزیزانتان را داشتید، صنایع دستی را در اولویت قرار دهید. جالب است بدانید در سال ۱۳۹۹ صادرات صنایع دستی به ارزش چهار میلیون دلار از استان قزوین گزارش شد.

سفال قزوین


سفالگری سابقه‌ای طولانی در ایران دارد. در حقیقت ساخت ظروف سفالی جز اولین دستاوردهای بشر بوده است و ایران به عنوان سرزمینی که جز اولین تمدن‌ها محسوب می‌شده، در زمینه سفال نیز همواره حرف‌هایی برای گفتن داشته است. این هنر با الهام از هنر و فلسفه اسلامی، در دوران بعد، بویژه در دوره صفویه، به شکوفایی گسترده‌ای رسید. در این دوره سفالگیری نیز مانند سایر هنرها و صنایع دستی که ظروف هنری ساخته می‌شد و لعاب‌های حرفه‌ای به کار می‌رفت و با ظریف‌ترین نقش‌ها تزئین می‌شد، در بهترین حالت خود قرار داشت. شاید
قزوین در لیست شهرهایی چون لالجین، نطنز و میبد که اختصاصا به سفالگری معروفند نباشد؛ اما ظروف سفالی این شهر نیز از زیبایی حیرت‌انگیزی برخوردار است. ظروف بسیار جذاب با نقش و نگارهای چشم‌نواز در این شهر وجود دارد که می‌تواند دل هر بیننده‌ای را ببرد. سابقه ۶۰۰۰ ساله سکونت در «بوئین زهرا» و «تپه‌های زاغه»، «قبرستان» و «قره تپه» سبک خاصی از پخت و طراحی سفال را در زمان‌های گذشته ایجاد کرده که امروزه کارشناسان فن به عنوان سفال سبک زاغه می‌شناسند. ظروف سفالی قزوین معمولا دارای طرح‌های شلوغ هستند و از رنگ‌های روشن در طراحی آن استفاده می‌شود. این ظروف طرفداران بسیاری در میان افرادی که سفر به قزوین را تجربه کرده‌اند دارد.

معروف‌ترین سوغات قزوین چیست

فرش‌بافی


ایران در دنیا به یک چیز شهرتی تام دارد؛ فرش. فرش‌بافی هنر هزاران هزاران‌ساله مردمان این سرزمین است و قالی‌های ایرانی بهترین قالی‌های دنیا هستند. درباره اینکه آیا ایران اولین جایی است که قالی‌بافی در آن رواج پیدا کرده است محل تردید است؛ اما به طور واضحی آسیا مهد اولیه قالی و قالی بافی است. قفقاز، ترکستان و ایران محتمل ترین گزینه‌هایی هستند که می توان به عنوان اولین سرزمین بافنده فرش معرفی کرد و اسناد معتبری به دست آمده‌اند که نشان می‌دهند فرش‌بافی در ایران تاریخی بسیار طولانی و ماقبل اسلامی دارد. فرش قزوین در این میان یکی از زیباترین طرح‌های فرش ایرانی را دارا است. سابقه فرش بافی در قزوین را بیش از ۴۰۰ سال دانسته‌اند و حتی نمونه دارهایی به نام دارکول که مربوط به آغاز دوره نوسنگی و یکجانشینی است نیز در برخی از روستاهای استان مانند روستای «اورنه» مشاهده شده است. در زمان اوج فرش‌بافی قزوین، فرش روستایی باف با فرشی که در شهر بافته می‌شد تفاوت‌هایی داشت. فرش‌هایی که در شهر بافته می‌شد دارای سبک خاصی نبودند و اغلب نقشه‌های مرغوبی را که متداول و مشتری‌پسند بود، به کار می‌بردند. در مجموع فرش‌های قزوین ریزباف، برشته و خوش‌قماش، دارای رنگ‌های ثابت و نقشه‌های ممتاز بودند و مشتریان بسیاری در دنیا داشتند. البته صنعت فرش‌بافی قزوین بیشتر به دوران پیش از جنگ دوم جهانی باز می‌گردد و «کارخانه فرش‌بافی اعتماد» معروف‌ترین و بهترین فرش‌های قزوین را به فروش می‌رساند که پس از مدتی تعطیل شد. اخیرا فرش قزوین مجددا احیا شده است و سعی بر این است تا به عنوان یک محصول فرهنگی این شهر به فروش برسد.

تابلوهای خوشنویسی


کمتر کسی است که اطلاع نداشته باشد قزوین مهد خوشنویسی ایران است. تنها شنیدن نام افرادی چون میرعماد حسنی، عبدالمجید طالقانی، میرزا محمدحسین عماد الکتاب قزوینی، ملک محمد قزوینی، میرزا محمدعلی خیارجی قزوینی، میر محمدامین حسنی سیفی قزوینی، گوهرشاد حسنی سیفی، میر ابراهیم قزوینی، یحیی قزوینی و یا زنده‌یاد ابوالحسن محصص کافی است تا بر گزاره بالا صحه بگذارد. درباره تاریخچه خوشنویسی در ایران حرف بسیار است. تا جایی که کار به افسانه‌ها و میتولوژی‌ها می‌کشد و آن را به تهمورس پیشدادی نسبت می‌دهند. اما خوش‌نویسی در ایران پس از ورود اسلام رونق یافت. از قرن ششم و هفتم سه خط تعلیق، نستعلیق و شکسته¬ نستعلیق توسط ایرانیان ابداع شد، در قرن‌های هشتم و نهم به پختگی رسید و در قرن دهم و یازدهم کمال و توسعه پیدا کرد. در دوره معاصر دو خط نستعلیق و شکسته نستعلیق به رونق و اعتبار خود باقی ماندند. در قزوین با توجه به استادان به نامی که در طی سال‌ها به خونویسی مشغول بودند، تابلوهای خوشنویسی شده بسیاری وجود دارد که می‌توانند برای زیباتر ساختن خانه‌هایتان بسیار مناسب باشند. این تابلوها از معروف‌ترین سوغات‌های قزوین به شمار می‌آیند.

موج بافی


از هنرهایی که نرم‌نرمک در حال فراموشی است، می‌توان به موج‌بافی اشاره کرد. موج بافی هنری است که بیشتر در میان مردم کرد کوچ‌نشین رواج داشته است. موج‌ها پارچه‌هایی هستند که از پشم گوسفند بافته می‌شدند و از آن‌ها به عنوان رختخواب پیچ، پتو، پشتی، رویه کرسی، سجاده و گاه برای چادرهای عشایر استفاده می‌کردند. به خاطر جنس این موج‌ها و ضخامتی که داشتند، در ماه‌های سرد از آن‌ها به عنوان روانداز استفاده می‌شد. به طور مثال آن را به عنوان یک پوشش تزئینی روی کرسی‌ها می‌انداختند که هم جلوه زیبایی داشت و هم گرما را نگه
می‌داشت. تاریخچه موج بافی مثل بیشتر رشته‌های صنایع‌دستی به زمان صفویه و حدود ۳۰۰ سال پیش در قزوین برمی‌گردد. بیشتر بافندگان موج درگذشته آقایان بودند که از پشم‌هایی که توسط خانم‌ها ریسیده می‌شد برای تولید این دست بافته استفاده می‌کردند. با وجود اینکه این هنر در سال‌های اخیر بسیار کم رونق شده است، اما موج‌بافی به عنوان یکی از صنایع دستی استان قزوین همچنان مطرح است. علت این کم شدن رونق موج‌بافی، سختی کار و عدم وجود بازار مناسب فروش است که باعث می‌شود علاقه‌مندان کمی برای یادگیری هنر موج بافی وجود داشته باشد.

گلابتون دوزی


یکی از صنایع دستی جالب توجه استان قزوین که به عنوان سوغات قزوین می‌توانید با خود به خانه‌هایتان ببرید، خرید پارچه یا دیگر وسایل گلابتون‌ دوزی شده است. گلابتون به نخ‌های ابریشمی گفته می‌شود که دارای روکش طلا یا نقره باشند و در زری بافی و نقده کوبی به کار می‌رود. معمولا مقدار طلای این رشته‌ها دو تا سه درصد است؛ اما در گلابتون بعضی از زری‌های عصر صفویه تا پنجاه درصد طلا به کار رفته است. در حال حاضر گلابتون دوزی در ایران با نخ‌هایی با روکش فلزی زرد یا سفید که عمدتا در کشور پاکستان تولید می‌گردد انجام می‌گیرد. تاریخچه گلابتون دوزی بسیار طولانی است. بافت پارچه‌هایی که در متن و نقوش آن‌ها، نخ‌های گلابتون به کار گرفته شده بنا به روایات تاریخی به هفت هزار سال پیش می‌رسد. در تاریخ هرودوت اشاره شده است که رومیان به خاطر زیبائی و اشتهار زربفت‌های سنتی ایران همه ساله مبالغ هنگفتی می‌پرداختند. در حقیقت گلابتون دوزی از جمله هنرهایی است که در طول تاریخ از ایران به دیگر نقاط جهان صادر می‌شده است. امروزه گلابتون دوزی بیشتر خاص استان هرمزگان یا مردمان بلوچ است. اما قزوین نیز در زمینه بافت پارچه‌های زرباف و گلابتون دوزی شده فعال بوده است. به همین خاطر در زمره صنایع دستی این استان قرار دارد.

گیوه دوزی


از کفش‌های سنتی ایران که بویژه در کرمانشاه و در میان مردمان کردنشین رایج است می‌توان به گیوه اشاره کرد. گیوه از دو قسمت کفی و رویی تشکیل شده است. زیره آن معمولاً لاستیکی یا چرمی است و رویه آن نخ بافته شده است. قبل از ورود صنعت لاستیک به منطقه، گیوه سازان از نوعی چرم گاو وحشی برای ساختن گیوه استفاده می کردند و رویه آن از پشم یا نخ پنبه بود و اکثر افراد ثروتمند آن‌ها را می پوشیدند. با ورود صنعت لاستیک، افراد طبقه پایین از لاستیک در زیره گیوه خود استفاده کردند. دو استان کرمانشاه و یزد از جمله بزرگترین مراکز گیوه‌دوزی کشور هستند. اما قزوین نیز در کنار این استان‌ها به تولید گیوه‌هایی مرغوب مشغول است. گیوه‌های مناطق مختلف استان قزوین با توجه به کاربرد آن نام‌های متفاوتی داشته است. «اُتِلی گیوه» و «گیوه مَلِکی» از جمله‌ی این نام‌ها است. گیوه ملکی همان‌گونه که از نام آن مشخص است، مورد استفاده متمولین و بزرگان بوده و تماما از نخ پنبه‌ای با کفی از کرباس تهیه می‌شده است. اتلی گیوه کفی از جنس لاستیک داشته است و برای دوام و زیبایی آن در کناره‌ها و جلوی گیوه از چرم استفاده می‌شده است و بیشتر طبقه عادی از آن استفاده می‌کردند. در سال‌های اخیر گیوه به عنوان جزئی از مد بویژه در میان بانوان از محبوبیت بسیاری برخوردار گشته است. از همین رو خرید گیوه به عنوان یک سوغاتی و دادن هدیه بسیار مرسوم و متداول است.

گلیم بافی


گلیم بافی یکی از زیر شاخه های صنایع دستی بافتنی و نساجی است که قدمت بسیار بالایی حتی بیشتر از بافت پارچه دارد. قدمت اولین گلیم‌های کشف شده به حدود ۶۰۰۰ سال بیش می رسد. گلیم نوعى زیر انداز یا فرشینه با یک بافت ساده است که با استفاده از پنبه و پشم (در بعضی از مواقع با پشم و موى بز) بافته مى‌شود و به زبان ساده نخ‌هاى تاروپود آن یکی در میان از زیر و روی دیگر نخ‌ها مى‌گذرند. این هنر در قزوین نیز جایگاه ویژه‌ای دارد. در فصل پاییز و زمستان که زنان روستایی به کشاورزی مشغول نیستند، بافندگی های کوچکتری از کلیم را در منازل خود نصب می کنند و محصولات خود را به گردشگران یا ادارات سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران می فروشند. از نظر طرح، نقش، رنگ، رنگرزی و جنس، کلیم های قزوین کاملاً خاص هستند. نخ‌های پنبه‌ای به عنوان روکش و نخ‌های پشمی به عنوان پود استفاده می شود. «اندج» روستایی در بخش الموت شرقی شهرستان قزوین است. روستای اندج که در میان رودخانه‌ها و صخره‌های چشم نواز احاطه شده است، یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری این منطقه است. این روستا یکی از قطب‌های گلیم بافی به شمار می رود و سالانه گلیم‌های زیادی از این روستا و مجموعا از قزوین به ایران و جهان صادر می‌شود.

منبت کاری


یکی از هنرهایی که اختصاصا به نام ایران سند خورده است و ایران بزرگترین مرکز ساخت آن محسوب می‌شود، منبت کاری است که به عنوان یکی از مهم‌ترین هنرهای شرق در جهان شناخته می‌شود. تاریخچه این هنر به دوره صفویه بازمی‌گردد و قدیمی‌ترین نمونه مربوط به آرامگاه شاه نعمت الله ولی در ماهان استان کرمان است. منبت پوششی است که از به دست آوردن لایه نازکی از قطعات ریز و متساوی الاضلاع چوب رنگی به ضخامت 1.5 میلی متر به همراه قطعات مثلثی برنج و استخوان به دست می آید. هر چه قطعه منبت آماده شده ریزتر و محکم تر باشد، ارزش آن بیشتر می‌شود، به خصوص اگر از مواد با کیفیت بالا ساخته شده باشد. در برخی موارد به جای برنج از طلا و نقره استفاده می‌شود. اجسام خاتم کاری شده به گرما و رطوبت حساس بوده و در صورتی که کیفیت
بالایی نداشته باشند در مجاورت چنین عناصری از سطح جسم کنده می‌شوند. هر قطعه منبت‌کاری شده اعم از قرآن، کتاب، ظرف و غیره ارزش بسیار زیادی دارد. زیرا ساخت آن سختی و ظرافت بسیار بالایی دارد و زیبایی آن حیرت‌انگیز است. با وجود این‌که اصفهان قطب منبت‌کاری جهان محسوب می‌شود؛ اما در استان‌های دیگر ایران همچون قزوین نیز این هنر جایگاه والایی دارد. اشیاء منبت‌کاری شده قزوین، از بهترین سوغاتی‌هایی هستند که شما می‌توانید در سفر به قزوین آن‌ها را خریداری کنید.
این‌ها تنها صنایع دستی قزوین نیستند که شما می‌توانید به عنوان سوغات با خود به دیارتان ببرید. نم‌نم دوزی، زره دوزی، آینه کاری، معرق کاری، آبکاری مس، چرم دوزی و غیره از دیگر صنایعی هستند که در این استان رواج دارند و باعث رونق صنعت گردشگری این استان می‌شوند.

معروف‌ترین سوغات قزوین چیست

سوغات خوراکی قزوین


خوراکی‌های هر شهر، اعمم از غذاها، شیرینی‌جات، میوه‌جات، خشکبار، سبزی‌جات خاص و غیره، در کنار صنایع دستی از بهترین سوغاتی‌هایی هستند که هر فرد می‌تواند در بازدید از یک شهر با خود به همراه ببرد. قزوین نیز از این قاعده مستثنی نیست و شما اگر برنامه دارید با تور یک روزه قزوین به این شهر بروید یا در نقاط دورتری نسبت به استان قزوین قرار دارید و قصد داری به صورت هوایی و با خرید بلیط هواپیما قزوین به این شهر بروید، در کنار گشت و گذار در این شهر و دیدن نقاط دیدنی آن، می‌توانید از خوراکی‌های قزوین نیز به عنوان سوغات برای عزیزانتان استفاده کنید.

پسته


از مهم‌ترین محصولاتی که در ایران کشت می‌شود و شهرتی جهانی دارد، پسته است. پسته افزون بر طعم
بی‌نظیری که دارد، از خواص بسیاری بهره می‌برد. این ماده غذایی، سرشار از کلسیم بوده که برای دندان و استخوان بسیار مفید است. همچنین برای فقر آهن و کاهش کم خونی بسیار موثر است. نیز تاثیرات مثبتی در کاهش دیابت دارد و برای مغز کودکان و رشد جنین نیز مفید است. مشخصا پسته کرمان مرغوبیت، کیفیت و شهرت بیشتری دارد؛ به همین خاطر غالب پسته‌های صادراتی ایران مربوط به پسته رفسنجان است؛ اما جالب است بدانید از جمله سوغاتی‌های شهر قزوین پسته است. شواهد و آزمایش‌ها نشان می‌دهد که پسته قزوین به نسبت دیگر پسته‌های کشور (کرمان، رفسنجان، یزد و خراسان) خاصیت مطلوب‌تری جهت ورقه‌ای شدن دارد و خرد نمی‌شود. غالب درختچه‌های پسته‌های قزوینی به صورت قائم و چتری هستند. انواع پسته قزوین با نام‌های کله بزی، بقالی، تجاری و بادامی شناخته شده‌اند. در شهرستان بوئین زهرا نیز پسته قرمز، پسته سفید، کال خندان و بادامی کشت می‌شود. شهرت پسته قزوین به دلیل رنگ مغز سبزپسته‌ای آن است و کمتر رنگ‌های دیگری مانند صورتی با قهوه‌ای در آن مخلوط شده‌اند. این پسته‌ها از بهترین سوغاتی‌های ممکن در سفر شما به قزوین خواهند بود.

کشمش


انگور یکی از حیرت‌انگیزترین میوه‌های جهان است؛ زیرا تنها یک میوه ساده نیست و موارد استفاده از آن بسیار زیاد است. ایران رتبه دهم تولید این محصول را در جهان دارد. این میوه بهشتی که به ملکه میوه‌ها نیز معروف است، علاوه بر طعم لذیذ و شیرین، سرشار از ویتامین ها، کربوهیدرات های سالم، آنتی اکسیدان‌ها، فیبر، پروتئین و مواد معدنی است. از فواید آن می توان به پیشگیری از برخی سرطان ها مانند سرطان ریه، تقویت حافظه و توانایی مغز، بهبود قلب اشاره کرد. از محصولاتی که بواسطه انگور بوجود می‌آید کشمش است که در قزوین به فراوانی یافت می‌شود و مرغوبیت بالایی دارد.

نان برنجی


یکی از مقوی‌ترین شیرینی‌های محلی ایران نان برنجی است. این شیرینی خوشمزه از زمان قاجار و در حدود ۱۵۰ سال پیش تا به اکنون پخت می‌شود و طرفداران بسیاری دارد. در حقیقت این نان بیشتر در کرمانشاه پخته می‌شود و حسن تعلیل زیبایی دارد؛ به دلیلی اینکه کرمانشاه بر سر راه مردمی بود که به عتبات عالیات سفر می‌کردند، مردم شهر نان‌ قوی و خوشمزه‌ای به نام نان برنجی درست کردند تا زائران با خوردن آن دیرتر گرسنه شوند. اما در کنار کرمانشاه، قزوین نیز از دیگر استان‌هایی است که به نان برنجی‌هایش شهرت دارد. همان‌طور که از نامش پیداست نان برنجی در روند پخت خود به آرد برنج بسیار الک شده نیاز دارد. آرد برنج چون دارای نشاسته فراوان است، از نظر اصول از غلات مناسب برای نان‌هایی همچون نان برنجی است. برای تهیه این نان باید ترکیبی از آرد برنج، پودر قند، روغن جامد، تخم مرغ، پودر هل و گلاب را در اختیار داشته باشید. پس از پخته شدن و امتحان کردن یکی از این نان‌های خوش طعم، متوجه تفاوت آن با نان برنجی کرمانشاه یا گیلان خواهید شد.

باقلوا


بر سر اینکه باقلوا محصول کدام کشور است همچنان بحث‌هایی هست. اما چه اهمیتی دارد؟ چیزی که مهم است طعم بی‌نظیر و فوق‌العاده این شیرینی خوشمزه است که از کشورهای همسایه و بخش‌های غربی آسیا به ایران رسیده و در شهرهای مختلف کشور به شیوه‌های مختلف پخت می‌شود. در قزوین یکی از خوشمزه‌ترین انواع باقلوا پخته می‌شود و شما از خوردنش سیر نخواهید شد. باقلوا نوعی شیرینی بسیار بسیار شیرین است که از لایه‌های فیلو (به‌طور سنتی با خمیر خانگی) پر شده از آجیل خرد شده یا ساییده شده تشکیل شده و با شربت یا عسل
شیرین می‌شود. این غذا مشخصه غذاهای امپراتوری عثمانی سابق، شامل ترکیه و یونان و غذاهای بخش غربی خاورمیانه است. در ایران، باقلوا را در روند پخت به برش‌های کوچکتر الماسی یا لوزی شکل (هرچه کوچک‌تر و ظریف‌تر) درمی‌آورند و با شربت گلاب مزه دار می‌کنند. شهرهاي يزد و قزوين به خاطر باقلواهايشان شهرت خاصي دارند. برخی از باقلواهای پخته شده در ایران سفارشی هستند و فقط از پسته تهیه می‌شوند. در حالت معمولی، به دلیل قیمت بالای پسته، استفاده از بادام رایج‌تر است. با این حال، پسته همیشه برای تزئین استفاده می‌شود. برای درست کردن باقلوا، بادام (یا پسته) آسیاب شده را با شکر مخلوط می‌کنند و برای چاشنی به آن هل را اضافه می‌کنند. سپس خمیر را در ورقه‌های خمیر ساندویچ می‌کنند و پس از پخته شدن، با شربت معطر گلاب سرو می‌کنند. این شیرینی در ایران طرفداران بسیار زیادی دارد.

نان چرخی


در قزوین نان‌ها و شیرینی‌های متنوعی پخته می‌شود و گزینه‌های بسیاری برای شما جهت خرید سوغات شیرین وجود دارد. از شیرینی‌های جالب توجه شهر قزوین که شاید شبیه آن در جای دیگری پخت نشود، نان چرخی است. به این دلیل این شیرینی لذیذ را نان چرخی می‌نامند که پس از ترکیب تمامی مواد اولیه‌، مواد را با چرخ گوشت، چرخ می‌کنند تا کاملا خرد و یکدست شود. برای پخت نان چرخی از آرد برنج، آرد سفید، روغن جامد، پودر قند، تخم‌مرغ، ماست، بکینگ‌پودر، پودر هل و پودر پسته استفاده می‌شود. نان چرخی شیرینی ملایمی دارد و برای افرادی که در معرض دیابت هستند بسیار مناسب است. پس از پخته شدن، معمولا روی این نان را با پودر پسته یا خرفه تزئین می‌کنند. به طبع پودر پسته در کنار زیبایی به طعم بهتر شیرینی کمک خواهد کرد. از نکات مهم این شیرینی، ماندگاری زیاد آن پس از طبخ است و شما می‌توانید به مقدار زیادتری درست کنید.

شیرینی پادرازی


نام شیرینی پادرازی برای اغلب افراد جلب توجه می‌کند. وجه تسمیه این شیرینی بسیار ساده است؛ به خاطر شکل باریک و نسبتا دراز آن به آن لقب پادرازی داده شده است. برای تهیه‌ی این شیرینی از پودر قند، روغن صاف قنادی، تخم مرغ، آرد گندم، آرد برنج، آرد نخودچی، شیر، پودر زنجبیل، وانیل، زعفران و کنجد استفاده می‌شود. ترکیب این شیرینی شبیه به دیگر شیرینی‌های ذکر شده است و طبع گرمی دارد. برای درست کردن آن مواد اولیه آن را با هم ترکیب می‌کنند و در خمیر مخصوص آن قرار می‌دهند. درست کردن این شیرینی به زمان نزدیک به یک روز احتیاج دارد و خمیر آن نیازمند استراحتی یک روزه است. بر روی آن نیز خرفه می‌پاشند. تنها این شیرینی خوش‌طعم و لذیذ که همراه با چای و نوشیدنی‌های داغ، میل می‌شود این است که نباید بلافاصله پس از خارج شدن از فر آن را از روی سینی فر خارج کرد. بلکه باید خنک شود تا پودر نشود. شیرینی پادرازی یکی از پرطرفدارترین شیرینی‌ها در میان گردشگران است.
این‌ها تنها خوراکی‌های قزوین نیستند. شیرینی نان قندی، شیرینی نخودی، شیرینی لب پيچ، نان بادامی، نان گردویی، شیرینی وليعهدی، شیرینی توت (زعفرانی، پسته ای، بادامی)، نان نارگيلی، شیرینی قرابيه، قطاب، شیرینی بهشتی و غیره از دیگر خوراکی‌های خوشمزه این استان به شمار می‌آیند.
از کدام بازارها و مراکز خرید سوغات قزوین را بخریم؟

معروف‌ترین سوغات قزوین چیست

بازار تاریخی قزوین


بازارهای سنتی و تاریخی به شهرها رونق و اعتبار می‌بخشند. شهری که از یک بازار سنتی با حجره‌های زیبا و متنوع برخوردار باشد، قطعا باعث جذب گردشگر و چرخش اقتصادی خواهد شد. بازار قزوین قدمتی به اندازه حکومت صفویه دارد. از آن‌جا که در این دوره قزوین به مدت نیم قرن پایتخت سیاسی کشور بوده است، سنگ بنای این بازار نهاده شد و سپس در طی سال‌ها، بویژه در دوره قاجاریه، گسترده‌تر شد. این بازار در کنار بخش اقتصادی، از زیبایی فوق‌العاده‌ای در بخش معماری خود برخوردار است و همین مسئله گردشگران را به سمت خود می‌کشاند. مهم‌ترین فضاهای بازار قزوین عبارت‌اند از: مسجدالنبی (مسجد شاه)، کاروان‌سرای سعدالسلطنه، کاروان‌سرای وزیر، سرای حاج رضا، سرای رضوی (سرای شاه)، تیمچه‌های روباز و سرپوشیده از جمله درویش مهدی، حاج محمد تقی و راسته قیصریه. افرادی که قصد خریدن سوغاتی دارند، می‌توانند تمام صنایع دستی استان قزوین را در این بازار پیدا کنند. این بازار در خیابان امام خمینی شهر قزوین قرار دارد.

مرکز تجاری تفریحی آفتاب


هر شهری در جاده اصلی بین شهری خود به یک مجتمع بین راهی جهت توقف و استراحت کوتاه مدت مسافران احتیاج دارد. مجتمع آفتاب قزوین جهت چنین کاری احداث شده است. در این مجتمع علاوه بر صرف غذا و استراحت، می‌توانید از فروشگاه‌های مختلف آن دیدن کنید و بخشی از سوغاتی‌های مورد نظرتان را در این مرکز تجاری خریداری نمایید. مرکز تجاری تفریحی آفتاب قزوین در کیلومتر ۱۰ اتوبان قزوین- کرج، جنب پمپ بنزین زیباشهر قرار دارد.

بازارچه سنتی سپه


بازارچه‌های سنتی با وجود اینکه معمولا قدمتی تاریخی ندارند؛ اما برای تازه کردن حال و هوای قدیم بسیار مناسب‌اند. در بازارچه سنتی سپه قزوین شما می‌توانید در میان غرفه‌ها قدم بزنید و اجناس مورد نظرتان را خریداری کنید. جالب است که در این بازارچه میوه و سبزی تازه نیز به فروش می‌رسد. این بازارچه در چهار راه سپه واقع شده است.

مرکز خرید نارون


می‌توان گفت معروف‌ترین مرکز خرید مدرن شهر قزوین، مجتمع تجاری نارون آن است. این پاساژ بزرگ در کنار معماری زیبایی که دارد، غالب اجناسی که به آن نیاز دارید را به فروش می‌رساند. شما می‌توانید در این مرکز خرید سوغاتی‌های مورد نظرتان را خریداری کنید، سری به فود کورتی که در مجتمع قرار دارد بزنید و با قرار دادن ماشینتان در پارکینگ رایگان مجتمع، نگرانی‌ای از این بابت نداشته باشید. این مرکز خرید در خیابان یخچال، رو‌به‌روی پمپ بنزین شهید بابایی قرار دارد.

مجتمع تجاری-اداری فردوسی


از مراکز خرید شهر قزوین که قدمت بیشتری نسبت به سایر مراکز خرید دارد، می‌توان به مجتمع تجاری-اداری فردوسی این شهر اشاره کرد. بنای اصلی ساختمان دوازده طبقه است که پنج طبقه از آن به بخش اداری اختصاص داده شده است. در کنار بخش اداری، شما در سه طبقه از این ساختمان می‌توانید به خرید اجناس و سوغاتی‌های مورد نظرتان مشغول شوید و به یک طبقه اختصاصی مربوط به غذا و فست فود آن سری بزنید. این مرکز خرید از سه طبقه پارکینگ نیز بهره می‌برد. برای رفتن به این مرکز خرید باید آدرس خیابان فردوسی را جستجو کنید.


مرکز خرید مهر و ماه


در کنار موارد یاد شده، پاساژ مهر و ماه نیز از دیگر مرکز خرید مدرن این شهر است. این ساختمان پنج طبقه از یک پارکینگ طبقاتی بهره می‌برد که ۹۱۰ اتوموبیل را در خود جای می‌دهد. چیزی که در مجتمع تجاری مهر و ماه برای شما جلب توجه می‌کند این است که هر طبقه برای صنف خاصی طراحی شده است و شما اگر به دنبال جنس خاصی باشید، به راحتی می‌توانید آن را پیدا کنید. در این پاساژ بیشتر اصناف مشغول به کار هستند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به لوازم الکترونیکی، آرایشی و بهداشتی، پوشاک و غیره اشاره کرد. در سال‌های اخیر صاحبان مراکز خرید تا جای ممکن بخشی از ساختمان را به غذا اختصاص می‌دهند. فودکورت این پاساژ نیز در طبقه سوم قرار دارد و شما می‌توانید پس از یک خرید طولانی و خسته‌کننده در آن‌جا به استراحت بپردازید.

سخن پایانی
شاید شما کم‌تر نام قزین را به عنوان یک مقصد گردشگری مهم و جذاب شنیده باشید. اما این شهر تاریخی یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری ایران را در خود جای داده است. سفرمارکت می‌تواند به شما بهترین تور های قزوین، بهترین هتل ‌های قزوین و هرآن‌چه مربوط به این شهر باشد را نشان دهد. امیدواریم از دیدن این شهر لذت ببرید.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است