search
menu

مسجد جامع قزوین

[ پنهان کردن ]
درباره مسجد جامع قزوین
چرا بازدید از مسجد جامع قزوین پیشنهاد می‌شود؟
تاریخچه مسجد جامع قزوین
معماری مسجد جامع قزوین
در مسجد جامع قزوین از چه چیزهایی می‌توان دیدن کرد؟
چگونه به مسجد جامع قزوین برویم؟
در نزدیکی مسجد جامع قزوین از چه جاهای دیدنی دیگری می‌توان بازدید کرد؟
چه هتل‌‌هایی در نزدیکی مسجد جامع قزوین برای اقامت وجود دارد؟
چه رستوران‌ها و غذاخوری‌هایی نزدیک به مسجد جامع قزوین هستند؟

درباره مسجد جامع قزوین


شهر قزوین بهشت کسانیست که به آثار باستانی و بناهای تاریخی علاقه بسیار زیادی دارند. اما جالب است بدانید که خیابان سپه به عنوان اولین خیابان ایران، محلیست که می‌توانید در آنجا اکثر بناهای قدیمی و ناب را پیدا کنید. یعنی با کمی قدم زدن در آن مسیر قادر خواهید بود از آب‌انبارهای بسیار قدیمی و جذاب، خانه‌های تاریخی و قدیمی، مساجد کهن و ... دیدن کنید. مسجد جامع قزوین نیز یکی از نمونه‌های بارزیست که می‌توانید در خیابان سپه از آن دیدن کنید و محو تماشای این بنای مقدس و قدیمی شوید. در واقع پس از ظهور اسلام در بسیاری از کشورها تغییرات بسیار زیادی در فرهنگ، آداب و رسوم و حتی سبک و نوع معماری آن ممالک ایجاد شد. با مشاهده مساجد و سبک معماری بناهای بسیار کهن و قدیمی می‌توان به این اصل پی برد. مسجد جامع قزوین نیز نشانگر معماری بی‌نظیر اسلامی بوده و بسیاری از کسانی که علاقه زیادی به معماری ،مطالعات تاریخی و باستان‌شناسی دارند از آن دیدن کرده و محو تماشایش می‌شوند.
مسجد جامع قزوین

چرا بازدید از مسجد جامع قزوین پیشنهاد می‌شود؟


همانطور که اشاره کردیم این مسجد یکی از شاهکارهای معماری اسلامی بوده و قدمت بسیار زیادی دارد که جزئیات تاریخی آن را به طور دقیق در ادامه این مطلب توضیح خواهیم داد. در واقع شما با ورود به مسجد جامع قزوین با سبک معماری و نوع ساخت مساجد در زمان خلفای عباسی می‌شوید. علاوه بر آشنا شدن با سبک معماری، می‌توانید اطلاعات تاریخی بسیار زیادی از آن زمان کسب کرده و حتی با نوع سبک زندگی مردم آن زمان و اعتقادات آن‌ها هم آشنا شوید.
عظمت این بنای زیبا به قدری چشم‌نواز و خیره‌کننده است که به محض ورود به مسجد جامع قزوین محو تماشای آن خواهید شد. با قدم زدن در حیاط مسجد جامع قزوین ساعت‌ها مشغول عکاسی و تماشای معماری ناب اسلامی خواهید شد و عکس‌های این گنجینه ملی را با سایر دوستان خود در صفحه شخصی‌تان به اشتراک خواهید گذاشت.
مسجد جامع قزوین

تاریخچه مسجد جامع قزوین


این مسجد با عظمت در زمان خلفای عباسی و به دستور هارون‌الرشید در سال‌‎های ۵۰۰ تا ۵۰۹ هجری بنا شده است. چنین گفته می‌شود که قبل از اینکه در این مکان مسجدی بنا شود، یک آتشکده که مربوط به دوران ساسانی بود وجود داشت که این مسجد بر روی آن ساخته می‌شود. اما پس از حملات ویرانگر قوم مغول به ایران مسجد جامع قزوین به آتش کشیده می‌شود که طبق گفته تاریخدانان و باستان‌شناسان این خرابی یکی از بزرگ‌ترین ویرانی بود که مسجد جامع قزوین در طول تاریخ تجربه کرده است. اما پس از آن این مسجد کهن بارها مورد مرمت و تعمیر قرار می‌گیرد و خوشبختانه از خطر نابودی نجات پیدا می‌کند.
اما جالب است بدانید که مسجد جامع قزوین یکی از ۵ مساجد بزرگ ایران است که پس از ورود دین مبین اسلام به ایران در کشورمان بنا شده است. پس از گذر زمان و نجات یافتن از حمله‌ها و ویرانی‌های قوم مغول، خوشبختانه‌ این مسجد در دوران صفوی گسترش یافت و مورد توجه بسیار زیادی قرار گرفت. شاید یکی از دلایل اصلی سالم ماندن این بنای کهن دست‌خوش توجه‌ مردم و مقامات آن زمان و نگهداری و مراقبت‌های صفویان بوده است.
مسجد جامع قزوین

معماری مسجد جامع قزوین


اگر بخواهیم به طور اختصاصی تمام ویژگی‌های معماری مسجد جامع قزوین را کامل و جامع بررسی کنیم حرف‌های بسیار زیادی برای گفتن خواهیم داشت اما به چند نکته از آن‌ها در اینجا اکتفا خواهیم کرد. اولین نکته جالبی که می‌توان در مورد طاق‌های عظیم و زیبای مسجد جامع قزوین گفت این است که آن‌ها به طاق‌های هارونی معروف هستند. دلیل این نام هم به خاطر دستور ساخت این بنا بوده که توسط هارون‌الرشید، خلیفه عباسی انجام شده است. البته بسیاری از محققین بر این باورند که معماری مسجد جامع قزوین دستخوش معماری آتشکده قدیمی ساسانیان بوده و از آن الهام گرفته شده است، اما سبک و سیاق معماری اسلامی همیشه از روشی خاص در ساخت بناهایش پیروی کرده و ویژگی‌های منحصربه‌فرد خودش را داراست.
مسجد جامع قزوین بسیار عظیم بوده و گفته می‌شود مساحتی بالغ بر ۴ هزار متر دارد و ما این عدد یعنی ۴ را مجددا در تعداد ایوان‌های این بنای کهن مشاهده می‌کنیم. چرا که مسجد جامع قزوین دارای ۴ ایوان بزرگ و زیباست که توجه اکثر گردشگران را به خودش جلب می‌کند. اگر به کتیبه‌های بسیار نفیس و جذاب این مسجد با دقت مشاهده کنید محو تماشای آن‌ها خواهید شد. چرا که این گچ‌بری‌ها با خط‌های بسیار زیبای کوفی، ثلث و نسخ به شکل بسیار استادانه‌ انجام خلق شده‌اند. این کتیبه‌های نفیس روی گنبد فیروزه‌ای مسجد قرار دارند که در ضلع جنوبی این بنا واقع شده‌اند و تماشای آن‌ها بسیار لذت‌بخش بوده و ما را با خود به تاریخ آن زمان می‌برد. داربست‌هایی که هم‌اکنون نیز در بخشی از ایوان‌های مسجد قابل مشاهده است، نشانگر مرمت این اثر نفیس در زمان فعلی است.
مسجد جامع قزوین

در مسجد جامع قزوین از چه چیزهایی می‌توان دیدن کرد؟


در ابتدای ورودتان به مسجد جامع قزوین می‌توانید از حیاط بسیار بزرگ آن دیدن کنید که اکثر گردشگران در همان ابتدای کار محو تماشای عظمت و بزرگی حیاط این مسجد می‌شوند. سپس می‌توانید از چهار ایوان زیبای آن که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم دیدن کنید و تا حدودی با سبک معماری اسلامی در زمان عباسیان آشنا شوید. گنبد فیروزه‌ای مسجد جامع قزوین نیز بسیار زیبا و جذاب است و کتیبه‌های قدیمی و بسیار کهن آن که با خطوط متعدد (که در بالا آن‌ها را نام بردیم) نگاشته شده‌اند و توجه خطاطان و هنرمندان بسیاری را به خودشان جلب می‌کنند. طاق‌های باشکوه هارونی نیز بسیار جذاب و زیبا هستند و می‌توانید از آن‌ها نیز دیدن کرده و یا حتی عکس‌های زیبای متعددی از آن‌ها بگیرید پس بدون معطلی برای خرید آنلاین بلیط هواپیما اقدم کنید.

چگونه به مسجد جامع قزوین برویم؟


از آنجا که پیدا کردن اکثر بناهای تاریخی از طریق چهارراه ولیعصر (عج) قزوین بسیار آسان است، پس سایر اکثر آدرس‌ها با استفاده از این مسیر به شما آدرس مسجد جامع را خواهیم داد. شما می‌توانید با پیدا کردن این چهارراه، مسیر خود را مستقیم ادامه بدهید و سپس بلوار آیت‌الله طالقانی را رد کرده و به سمت چهارراه آزادی یا همان سبزه‌میدان بروید، حالا باید این میدان را سمت چپ پیچیده و همان مسیر را مستقیم طی کنید. سمت چپتان خیابان پیغمبرییه خواهد بود که باید در مسیرتان از کنار بنای قدیمی هتل گراند قزوین رد شوید که در این صورت تا اینجا راه را کاملا درست طی کرده‌اید. پس از آن به خیابان سپه یا همان خیابان شهدا خواهید رسید که با طی کردن همان مسیر در سمت راست خود متوجه مسجد جامع قزوین خواهید شد.

در نزدیکی مسجد جامع قزوین از چه جاهای دیدنی دیگری می‌توان بازدید کرد؟


سردر عالی‌قاپو: ۱ کیلومتر
سرای وزیر: ۱ کیلومتر
کاروانسرای موسی وزیر: ۱ کیلومتر
خانه سردار مفخم: ۱ کیلومتر

چه هتل‌‌هایی در نزدیکی مسجد جامع قزوین برای اقامت وجود دارد؟


هتل میرعماد: ۲ کیلومتر
هتل سینا: ۲ کیلومتر
اقامتگاه سنتی خانه بهروزی: ۲ کیلومتر
هتل سفیر: ۳ کیلومتر

چه رستوران‌ها و غذاخوری‌هایی نزدیک به مسجد جامع قزوین هستند؟


رستوران اقبالی: ۱ کیلومتر
رستوران یاس: ۱.۵ کیلومتر
رستوران نمونه: ۲ کیلومتر
رستوران نان داغ کباب داغ نارنج: ۳ کیلومتر
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است