search
menu

حسینیه امینی های قزوین

[ پنهان کردن ]
درباره حسینیه امینی‌ها
چرا بازدید از حسینیه امینی‌ها پیشنهاد می‌شود؟
تاریخچه حسینیه امینی‌ها
معماری حسینیه امینی‌ها
در حسینیه امینی‌ها از چه چیزهایی می‌توان دیدن کرد؟
چگونه به حسینیه امینی‌ها برویم؟
در نزدیکی حسینیه امینی‌ها از چه جاهای دیدنی دیگری می‌توان دیدن کرد؟
چه هتل‌هایی در نزدیکی حسینیه امینی‌ها برای اقامت وجود دارد؟
چه رستوران‌ها و غذاخوری‌هایی نزدیک به حسینیه امینی‌ها هستند؟

درباره حسینیه امینی‌ها


شهر قزوین پر از آثار تاریخی و بسیار کهن است که برخی از آن‌ها به دوران قاجار و صفوی باز می‌گردند. در بین این آثار تاریخی آب‌انبارها و خانه‌های بسیار قدیمی و نفیس دیده می‌شوند که هر کدام برای خودشان حکایت‌های فراوانی از سالیان دورودراز دارند که شنیدن داستان تاریخی و جذاب هر کدام ما را شگفت‌زده می‌کند. حسینیه امینی‌ها یکی از این بناهای قدیمیست که بازدید از آن بسیار شگفت‌انگیز بوده و لذت وصف‌ناپذیری. ظاهر بسیار جذاب این خانه بزرگ، معماری ناب و بی‌بدیل آن، سقف‌های نقاشی‌شده، تالارهای زیبا، گچ‌بری‌های قدیمی، شیشه‌های رنگی و... همگی شما را شگفت‌زده خواهند کرد. با اینکه امروزه در این خانه قدیمی مراسم مذهبی هر ساله بسیار باشکوه برگزار می‌شود، اما دلیل اصلی حسینیه خطاب شدن این خانه نفیس چیز دیگریست که داستان بسیار جذاب آن را در ادامه مطلب برایتان ذکر خواهیم کرد.
حسینیه امینی های قزوین

چرا بازدید از حسینیه امینی‌ها پیشنهاد می‌شود؟


در واقع با خرید اینترنتی بلیط هواپیما به مقصد تهران یا کرج و سفر به این شهر زیبا، با بازدید از حسینیه امینی‌ها یکی از شاهکارهای معماری و تاریخی شهر قزوین را از نزدیک مشاهده خواهید کرد. خانه امینی ها به عنوان یکی از مهمترین جاهای دیدنی قزوین، جایی که به قدری دلباز و بزرگ است که از گشت‌وگذار در آن هرگز خسته نخواهید شد و به زیبایی معماری ایران و قدرت بی‌حدومرز آن پی خواهید برد. بدون شک آشنایی با سبک معماری گذشتگانمان به ما کمک می‌کند تا هرچه بیشتر با فرهنگ و سنت نیاکانمان آشنا بشویم که آن هم مستلزم بازدید حضوری از چنین بناهای فاخر و نفیس است. قطعا قدم زدن در حیاط‌های زیبای حسینیه امینی‌ها و بازدید از داخل خانه که بسیار مجلل و زیبا ساخته شده است خالی از لطف نیست و یا دیدن زیرزمین زیبای آن که بسیار استادانه ساخته شده، باعث شگفت‌زدگی‌مان می‌شود. در برخی موارد نظیر ایام نوروز حتی می‌توانید آش رشته بسیار خوشمزه‌ای را در آنجا نوش جان کنید که بسیار خوش‌طعم و لذیذ است.
حسینیه امینی های قزوین

تاریخچه حسینیه امینی‌ها


حسینیه امینی‌ها در طول تاریخ شاهد اتفاق‌های بیشماری بوده است که می‌توان به بخشی از این اتفاق‌ها در اینجا اشاره کرد. در وهله اول باید بگوییم که این بنای زیبا تنها با ۴۸ هزار تومان در سال ۱۲۷۵ هجری قمری توسط یکی از بازرگانان سرشناس و بسیار مومن قزوین به نام مرحوم حاج محمدرضا امینی ساخته شده است. این ساختمان به قدری بزرگ و مجلل بوده که به گفته یکی از کارکنان آنجا، بخش عظیمی از خیابان مولوی (کنونی) قزوین را فرا می‌گرفت که هم‌اکنون تنها بخشی از آن بنای بسیار وسیع و بزرگ باقی مانده است. طبق مصاحبه‌ای که با یکی از کارشناسان حسینیه امینی‌ها صورت گرفته، دلیل حسینیه خطاب شدن این بنا مربوط به یک اتفاق بسیار قدیمی است.
به گفته این کارشناس، در آن زمان هنگامی که حاکم وقت کشور به آنجا سفر کرده بود بسیار جذب این خانه بزرگ و با شکوه می‌شود و از آنجایی که مرحوم امینی شخص بسیار زیرک و باذکاوتی بود احساس می‌کند که حاکم قصد تصرف آنجا را در سر دارد، درنتیجه به او می‌گوید که این بنا وقف حسینیه است تا او نتواند آنجا را به تصرف خودش در بیاورد. با اینکه قبل از این اتفاق در آنجا مراسم مذهبی همیشه برگزار می‌شد، اما آن رویداد سعادتی شد تا این خانه به صورت رسمی حسینیه خطاب شود و بعدها مرحوم امینی در زمان حیات خویش چنین وصیت می‌کند که آنجا بعد از مرگ او نیز حسینیه باقی بماند. نوادگان وفادار مرحوم امینی هم به وصیت او عمل کرده و امروزه با گذشت سال‌های بسیار طولانی در این بنای زیبا همچنان مراسم مذهبی برگزار می‌شود.
حسینیه امینی های قزوین

معماری حسینیه امینی‌ها


همانطور که در بالا ذکر کردیم، معماری این بنای منحصربه‌فرد بسیار باشکوه و مجلل است. سبک معماری قدیمی حسینیه امینی‌ها به قدری شگفت‌انگیز است که حتم داریم با ورود به آن محو تماشای نمای چشم‌نوازش خواهید شد. آجرکاری‌های بسیار زیبا و قدیمی، مشبک‌هایی که با چوب‌های بسیار فاخر و کهن ساخته شده‌اند، حوض بزرگی که در حیاط‌ ورودی واقع شده‌، چهل‌چراغ مجلل و باشکوه، فرش‌های عتیقه و قدیمی، شربت‌خانه، زیرزمین و ... همگی نظر شما را به خودش جلب خواهد کرد. حسینیه امینی‌ها دارای سه تالار بسیار بزرگ و دو حیاط است که بنای اصلی را احاطه کرده‌اند. ممکن است اجازه ورود به حیاط پشتی خانه به شما داده نشود اما می‌توانید از طریق پنجره‌های زیبا و قدیمی آن را تماشا کنید. فضای داخلی آنجا به قدری گرم و دلچسب است که می‌توانید دقایق زیادی را در آنجا نشسته و محو تماشای این میراث ارزشمند شوید.
نکته جالبی که هنگام بازدید از سرداب زیرزمین با آن مواجه شدیم، فضای بسیار خنک در فصل تابستان بود. به گفته کارشناسان حسینیه امینی‌ها، سرداب زیرزمین این بنا بیشتر برای فصل‌های گرم ساخته شده است که اهالی آنجا مشغول قلیان کشیدن و وقت گذراندن در آنجا می‌شدند. در آنجا می‌توان حوضچه‌ کوچکی را مشاهده کرد که زمانی هندوانه‌های شیرین و میوه‌های لذیذ را برای خنک شدن درون آب سرد حوضچه قرار می‌دادند. نکته بسیار تعجب‌برانگیز و جالبی که در مورد معماری این خانه جذاب وجود دارد این است که در این سرداب یک جای مخصوص برای تهویه هوا و حتی محل عبور گربه‌ها هم اختصاص داده شده که این نشانگر معماری بی‌نظیر و هوشمندانه ایرانی در آن زمان بوده است.
حسینیه امینی های قزوین

در حسینیه امینی‌ها از چه چیزهایی می‌توان دیدن کرد؟


اولین پیشنهاد ما به شما این است که یک دل سیر حیاط اصلی و بسیار بزرگ حسینیه امینی‌ها را تماشا کنید. بسیاری از گردشگرانی که برای اولین بار از این بنا دیدن می‌کنند دقایق زیادی مشغول عکاسی در کنار حوض بزرگ حیاط حسینیه امینی‌ها می‌شوند. بعد از آن می‌توانید به همراه کارشناسی که به شما همه‌چیز را در مورد حسینیه امینی‌ها توضیح می‌دهد وارد تالار اصلی بشوید. اگر با دقت وارد تالار اصلی شوید، متوجه یک مانع چوبی در ابتدای در ورودی خواهید شد. زمانی که دلیل این مانع را از کارشناس آنجا پرسیدیم، گفتند که هیچ کار معماران ایرانی بی‌د‌لیل نبوده و آن‌ها با ساخت این مانع قصد داشتند کاری کنند که تمام میهمانانی که برای اولین بار وارد این تالار می‌شوند برای احتیاط جلوی پای خودشان را نگاه کرده و از این طریق به نوعی (به طور کاملا ناخودآگاه) به اهالی خانه ادای احترام کنند. زیرا هنگامی که جلوی پای خود را نگاه کنیم به طور ناخودآگاه خم خواهیم شد! جالب است، نه؟
بعد از آن می‌توانید از تالار دوم دیدن کنید که مسئول آنجا این تالار را به شما نشان خواهد داد.
حسینیه امینی های قزوین
از پنجره‌های این تالار می‌توانید حیاط زیبای دوم حسینیه امینی‌ها را مشاهده کنید و از تماشای آن لذت ببرید. اما ممکن است از شما بخواهند که فلاش دوربین عکاسی یا تلفن همراهتان را خاموش کرده و بدون فلاش از آنجا عکاسی کنید. در وهله آخر می‌توانید از سرداب بسیار جذاب حسینیه امینی‌ها دیدن کرده و ببینید در آن زمان اهالی خانه در کجا جمع می‌شدند و وقت خود را به چه شکلی در کنار هم سپری می‌کردند.

چگونه به حسینیه امینی‌ها برویم؟


شما می‌توانید با پیدا کردن چهارراه سپه همان مسیر را مستقیم طی کرده و به سمت چهارراه شهدا بروید. بعد از اینکه به چهارراه شهدا رسیدید باید سمت راست بپیچید و همان مسیر را مستقیم بروید. پس از آنکه به اولین چهارراه، یعنی چهارراه مولوی رسیدید باید مجددا به سمت راست بپیچید که حسینیه امینی‌ها چندمتر بالاتر قرار دارد و می‌توانید به راحتی آن را پیدا کنید.

در نزدیکی حسینیه امینی‌ها از چه جاهای دیدنی دیگری می‌توان دیدن کرد؟


مسجد جامع قزوین: ۸۰۰ متر
مسجد نبی: ۱ کیلومتر
بازار قزوین: ۲ کیلومتر
گراند هتل: ۲ کیلومتر

چه هتل‌هایی در نزدیکی حسینیه امینی‌ها برای اقامت وجود دارد؟


هاستل ابریشم: ۸۰ متر
هتل میرعماد: ۱ کیلومتر
هتل سینا: ۲ کیلومتر
هتل نسیم شمال: ۲ کیلومتر

چه رستوران‌ها و غذاخوری‌هایی نزدیک به حسینیه امینی‌ها هستند؟


رستوران حسینی: ۶۰۰ متر
رستوران کریمی: ۸۰۰ متر
رستوران ولیمه: ۱ کیلومتر
رستوران عالی‌قاپو: ۱ کیلومتر
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است