search
menu

جاهای دیدنی لرستان | معرفی جاذبه‌های گردشگری لرستان به همراه عکس و نشانی

[ پنهان کردن ]
جنگل و آبشار نای انگیز
اشترانکوه
آبشار گرمه
پارک جنگلی مخمل کوه
دره خزینه
تنگه لی‌لی
بازار خرم آباد
آبشار نوژیان
تونل برفی ازنا
آبشار آب‌سفید
تنگ شیرز
تنگه هلت
آبشار بیشه
آبشار ونایی
موزه مردم‌شناسی لرستان
دریاچه کیو
قلعه فلک الافلاک
موزه مردم‌شناسی خرم‌آباد
حمام گپ خرم‌آباد
آبشار وارک
دریاچه گهر
قلعه کوه زاد
تپه چغا
غار میر ملاس
پارک فدک
غار دوشه
رودخانه کرخه
دشت لاله‌های واژگون الیگودرز
مسجد جامع بروجرد
کوه قارون
غار کلماکره
استان لرستان یکی از استان‌های غربی کشور ایران است. مرکز استان لرستان شهر خرم‌آباد است. از جمله شهرهای این استان می‌توان به الیگودرز، ازنا، درود، بروجرد، الشتر، کوه دشت، پل‌دختر، چقابل، نورآباد و غیره اشاره کرد. این منطقه یکی از قدیمی‌ترین سکونت‌گاه های بشر در ایران است. استان لرستان طبیعت بسیار زیبایی دارد و پدیده‌های طبیعی آن چشم هر انسانی را به خود جذب می‌کند. اگر اهل طبیعت‌گردی و ماجراجویی باشید حتما باید به این استان سر بزنید و از جاذبه‌های دیدنی آن بازدید کنید. در این مقاله قصد داریم جاذبه‌های این استان را به شما معرفی کنیم. اگر دوست دارید به استان لرستان سفر کنید حتما این مقاله را تا انتها بخوانید. برای سفر به این استان می‌توانید بلیط هواپیما خرم آباد را تهیه کرده و به مرکز این استان سفر کنید.

جنگل و آبشار نای انگیز


یکی از زیباترین مناطق طبیعی در استان لرستان جنگل و آبشار نای انگیز است. جنگل نای انگیز جزء جنگل‌های زاگرس به حساب می‌آید و بیشتر درختان آن را درخت بلوط تشکیل می‌دهد. این جنگل زیبا در میان طبیعت گردان و طبیعت دوستان بسیار پرطرف‌دار است. این جنگل زیبا به همراه آبشار داخل آن در نزدیکی روستایی به نام نای انگیز قرارگرفته است. روستای نای انگیز در شهرستان خرم‌آباد قرار دارد. این جنگل یکی از زیباترین جنگل‌های بلوط زاگرس است. آبشارهای بسیار زیبای این جنگل به شکل پلکانی هستند.
یکی از بامزه‌ترین حیواناتی که در این جنگل زندگی می‌کند، سنجاب است. سنجاب‌ها از برگ و پوست درختان بلوط تغذیه می‌کنند و میوه‌های بلوط را به زیر خاک می‌برند. این رفتار سنجابها باعث می‌شود که درختان بلوط جدیدی در جنگل برویند. اگر دوست دارید در یک جنگل بسیار زیبا و سرسبز قدم بزنید و از شنیدن صدای آبشار و آواز پرندگان و هوای دل‌انگیز و مطبوع لذت ببرید و غم و غصه‌های خود را فراموش کنید، حتما به جنگل نای انگیز سر بزنید.
جاهای دیدنی لرستان | معرفی جاذبه‌های گردشگری لرستان به همراه عکس و نشانی

اشترانکوه


یکی از زیباترین رشته‌کوه‌های استان لرستان رشته کوهی به نام اشتران‌کوه است. این رشته‌کوه ۵۰ کیلومتر طول دارد و در نزدیکی شهرستان ازنا قرار گرفته‌است. در این رشته‌کوه، یخچال‌های طبیعی و دائمیِ زیادی وجود دارد. ارتفاع این رشته‌کوه به ۴۱۰۰ متر می‌رسد. قله آن با نام «چال کبود» شناخته می‌شود. اگر به کوهنوردی علاقه دارید و دوست دارید در طبیعت زیبا و سرسبز استان لرستان کوهنوردی کنید، حتما با یک تیم حرفه‌ای به اشترانکوه بروید و به قله معروف آن (چال کبود) صعود کنید.
استان لرستان طبیعت بسیار زیبایی دارد و بخشی از این طبیعت زیبا را آبشارهای کوچک و بزرگی تشکیل می‌دهد که دیدن آن‌ها از نزدیک می‌تواند یکی از تفریحات جذاب طبیعت گردان باشد. تعداد آبشارهای موجود در استان لرستان به ۵۰ عدد می‌رسد. در ادامه با یکی از این آبشارها آشنا می‌شویم.

آبشار گرمه


یکی از آبشارهای زیبای خرم آباد در استان لرستان آبشار گرمه نام دارد. این آبشار زیبا در ۲۳ کیلومتری جنوب غرب شهرستان دورود قرار گرفته‌است. این آبشار در نزدیکی روستایی بنام «چم چیت»، در مسیر رودخانه سزار قرار گرفته‌است. برای دسترسی به این آبشار ابتدا باید به این روستا بروید و سپس مسیر چند کیلومتری را طی کنید تا به آبشار گرمه برسید.
این آبشار زیبا در میان بیشه‌ای از درختان سرسبز قرار دارد. طول این آبشار به بیش‌از ۲۰ متر می‌رسدآبشار گرمه حدود ۱۰ کیلومتر با یکی دیگر از آبشارهای زیبای این منطقه یعنی آبشار بیشه فاصله دارد. در بخش‌های بعدی آبشار بیشه را نیز معرفی می‌کنیم. در نزدیکی این آبشار گل‌های بسیار زیبایی مثل گل زنبق، میخک وحشی، نرگس، نعنا و پونه می‌روید. اسب وحشی، بز کوهی، گراز، گرگ، خرس قهوه‌ای و پلنگ از گونه‌های جانوری این منطقه هستند.
مسیر دسترسی به این آبشار بسیار راحت است. به‌راحتی و بدون تجهیزات تخصصی کوهنوردی می‌توانید به این آبشار دسترسی داشته باشید. اما اگر بخواهید بالاتر از این آبشار بروید لازم است که تجهیزات کوهنوردی مناسبی همراه خود ببرید. اگر قصد دارید در نزدیکی این آبشار کمپ کنید، حتما با مردم محلی و افراد متخصص مشورت کنید تا مکانی را برای برپا کردن چادر خود انتخاب کنید که خطر حمله حیوانات متوجه شما نشود. حتما از روستای چم چیت بازدید کنید و سوغاتی‌های محلی این روستا که شامل گیاهان دارویی ای مثل نعنا و پونه خشک می‌شود را بخرید و برای دوستان و آشنایان خود سوغات ببرید.
جاهای دیدنی لرستان | معرفی جاذبه‌های گردشگری لرستان به همراه عکس و نشانی

پارک جنگلی مخمل کوه


یکی از زیباترین جاهای دیدنی در استان لرستان پارک جنگلی مخمل کوه است. این پارک مساحتی بالغ‌ بر ۴۷۵ کیلومتر مربع دارد. صخره‌های این پارک پوشیده شده از گل سنگ است. پارک جنگلی مخمل کوه در شمال شهر خرم‌آباد قرار گرفته‌است. در این پارک می‌توانید به پیاده‌روی بپردازید یا اگر به کوهنوردی علاقه دارید از کوه‌های آن صعود کنید و اگر هم دوست دارید در دل طبیعت پیک‌نیک کنید، می‌توانید به این پارک بروید و یک مکان مناسب را برای استراحت و غذا خوردن با دوستان و آشنایانتان پیدا کنید و از فضای جذاب و زیبای این پارک نهایت لذت را ببرید.
از جاذبه‌های دیدنی داخل پارک مخمل کوه می‌توان به تنگه شبیخون و آبشار شبیه خون اشاره کرد. برای دسترسی به این پارک باید وارد مسیر خرم‌آباد به الشتر شوید. در کیلومتر ۱۵ این مسیر می‌توانید راه دسترسی به پارک جنگلی مخمل کوه را پیدا کنید. در پارک جنگلی مخمل کوه امکانات رفاهی و تفریحی مختلفی نظیر رستوران، کافه و آلاچیق وجود دارد.

دره خزینه


یکی از زیباترین دره‌های استان لرستان دره خزینه نام دارد. این دره یکی از جاذبه‌های دیدنی شهرستان پل‌دختر است. دره خزینه شبیه به گرندکانیون در آمریکا است. این دره در نزدیکی روستایی به نام خزینه قرار دارد. از میان آن رودخانه‌ای بنام سیمره عبور می‌کند. در بالای این دره یک پل معلق وجود دارد. این پل با طول ۱۱۲ متر یکی از بلندترین پل‌های معلق در ایران و خاورمیانه است. این پل از چوب‌های روسی و ۴ طناب کابلی ساخته شده‌است.
در این دره زیبا صخره‌ای شبیه به پیچ نعل‌اسبی در گرند کانیون آمریکا وجود دارد که باعث جذابیت و شهرت زیاد این منطقه شده‌است. اگر طبیعت گرد هستید و دوست دارید در طبیعت زیبای استان لرستان به ماجراجویی بپردازید و گرند کانیون ایرانی را از نزدیک ببینید، حتما باید از دره خزینه دیدن کنید. بهترین زمان بازدید از این منطقه فصل بهار و تابستان و اوایل پاییز است.
جاهای دیدنی لرستان | معرفی جاذبه‌های گردشگری لرستان به همراه عکس و نشانی

تنگه لی‌لی


یکی از دیدنی‌ترین تنگه‌های استان لرستان تنگه لی‌لی است. این تنگه‌ای زیبا و فوق‌العاده در میان صخره‌های کوه‌های زاگرس قرار گرفته‌است. تنگه لی‌لی در ۲۰ کیلومتری شهرستان دورود قرار گرفته‌است. از داخل آن رودی بنام «رود ماربره» عبور می‌کند. احتمالاً دلیل نام‌گذاری این رود را متوجه شده‌اید؛ ازآنجاکه از این رود مارهای زیادی عبور می‌کند، مردم محلی نام آن را مار بره گذاشته‌اند.
این تنگه حوضچه‌های طبیعی مختلفی را در دل خود جای داده‌است و آب خنکی که به درون این حوضچه‌ها می‌ریزد، یک استخر طبیعی را برای افرادی که قصد رها شدن از گرمای تابستان را دارند، فراهم کرده‌است. در این تنگی درختان گیلاس زیادی وجود دارد. اگر دوست دارید به استان لرستان سفر کنید و از طبیعت زیبای آن دیدن کنید، حتما به سراغ این تنگه بروید و اگر تجهیزات کافی دارید و یک راهنمای حرفه‌ای شما را همراهی می‌کند، مسیر آن را پیمایش کنید. می‌توانید در این تنگه قایق‌سواری کنید.
بهترین زمان سفر و بازدید از این تنگه فصل تابستان است. در این فصل می‌توانید در حوضچه‌های داخل این تنگه آب‌تنی کنید. اگر قصد دارید بعد از بازدید از این تنگه در نزدیکی این منطقه شب را به صبح برسانید، می‌توانید در اقامتگاه بوم‌گردی «تنگه لی‌لی» که در نزدیکی این منطقه قرار دارد، اتاق رزرو کنید و شب را در آن‌جا اقامت کنید.

بازار خرم آباد


یکی از بازارهای دیدنی استان لرستان بازار خرم‌آباد نام دارد. این بازار همان‌طور که از اسم آن پیدا است، در شهرستان خرم‌آباد قرار گرفته‌است و یکی از جاهای دیدنی خرم آباد به حساب می‌آید. این بازار قدیمی در گذشته یک کاروان‌سرا برای استراحت مسافران بوده‌است که اکنون تبدیل به یک بازار شلوغ و پررفت‌وآمد شده‌است. مردمان محلی خرم‌آباد این بازار را با نام بازار طلافروشان یا بازار میرزا رضا می‌شناسند. این بازار در سال ۱۳۰۱ در دوران سلطنت حاکمان قاجاری ساخته شده‌است. مساحت آن حدود ۲۱۳۰ متر است و ۲ درب ورودی دارد.
جاهای دیدنی لرستان | معرفی جاذبه‌های گردشگری لرستان به همراه عکس و نشانی

آبشار نوژیان


یکی از دیدنی‌ترین آبشارهای استان لرستان آبشار نوژیان نام دارد. این آبشار زیبا در نزدیکی شهرستان خرم‌آباد قرار گرفته‌است. ارتفاع این آبشار به ۹۵ متر می‌رسد و یکی از بلندترین آبشارهای ایران به حساب می‌آید. این آبشار زیبا به دلیل ارزش زیست‌محیطی و زیباشناسی ای که دارد در فهرست میراث طبیعی ایران به ثبت رسیده‌است.
در اطراف این آبشار گیاهان دارویی مختلفی وجود دارد و بسیاری از مردم برای چیدن این گیاهان دارویی به دیدن این آبشار می‌روند. بهترین زمان بازدید از این آبشار در فصل بهار و تابستان است. آب این آبشار از چشمه‌های طبیعی که بالاتر از محل قرار گیری آن قرار دارند، تأمین می‌شود. در فصل بهار این چشمه‌ها پرآب‌تر است، اما هرچقدر که به انتهای تابستان نزدیک می‌شویم آب کمتری از آن‌ها می‌جوشد و به‌همین دلیل آبشار کم‌آب تر می‌شود و بعضی اوقات در فصل تابستان از بین می‌رود.

تونل برفی ازنا


یکی از خاص‌ترین جاذبه‌های گردشگری استان لرستان تونل برفی ازنا است. تونل ازنا در دامنه کوه قرار گرفته‌است. این تونل در نزدیکی شهرستان ازنا، در روستایی بنام «ازنادره» قرار دارد. این تونل حدود ۸۰۰ متر طول، ۱۰ متر عرض و حدود ۳ متر ارتفاع دارد. این تونل در اثر انباشته شدن طبیعی هزاران تن برف و یخ ایجاد شده‌است.
بازدید از این تونل بسیار لذت‌بخش و هیجان‌انگیز است؛ اما احتمال ریزش برف‌های داخل این تونل به‌خصوص در فصل بهار و تابستان زیاد است. اما بااین‌وجود، به دلیل سرمای زیاد این منطقه در فصل پاییز و زمستان، بهترین زمان بازدید از تونل برفی ازنا در فصل بهار و تابستان و همچنین اوایل پاییز است.
برای رسیدن به این تونل، لازم است که ۲ بار از رودخانه ای خروشان عبور کنید. آب رودخانه بسیار سرد است و کودکان زیر ۱۰ سال توان و تحمل پیمایش این مسیر را ندارند. برای پیمایش این تونل برفی لازم است که کفش کوهنوردی مناسبی به پا کرده باشید؛ چراکه برای عبور از برخی قسمت‌های این تونل باید از صخره بالا بروید.
جاهای دیدنی لرستان | معرفی جاذبه‌های گردشگری لرستان به همراه عکس و نشانی

آبشار آب‌سفید


یکی از آبشارهای جذاب استان لرستان، آبشار آب‌سفید نام دارد. آبشار آب‌سفید در نزدیکی (۵۰ کیلومتری) شهرستان الیگودرز قرار گرفته‌است. این آبشار در منطقه کوهستانی زاگرس، در دامنه غربی رشته‌کوه اشتران‌کوه قرارگرفته است. ارتفاع این آبشار به ۷۰ متر می‌رسد و یکی از بلندترین آبشارهای ایران به حساب می‌آید. این آبشار از رودخانه دائمی که در کوه‌های کازینستان و حرا جریان دارد، ایجاد شده‌است.
اگر در شهر تهران زندگی می‌کنید و می‌خواهید از این آبشار زیبا دیدن کنید، باید مسافتی حدود ۴۵۰ کیلومتر را طی کنید تا به این آبشار برسید. برای دسترسی به این آبشار باید از جنوب تهران وارد بزرگ‌راه خلیج‌فارس شوید و مسیر خود را به سمت اسلام‌شهر پیش ببرید و در ادامه از شهرهای قم، اراک، خمین و کمربندی الیگودرز رد شوید و به سمت آبشار پیش بروید.
از آنجایی‌که آبشار آب‌سفید در یک منطقه سردسیر قرار گرفته‌است، بهتر است در فصول گرم سال یعنی بهار و تابستان، راهی استان لرستان شوید از این آبشار دیدن کنید. در اطراف این آبشار دشت‌های بسیار زیبا و سرسبزی وجود دارد که در برخی از آن‌ها گل‌های رنگارنگ و لاله‌های واژگون می‌رویند.

تنگ شیرز


یکی از زیباترین تنگه‌های استان لرستان تنگه شیرز نام دارد. البته این تنگه در منطقه‌ای قرار گرفته‌است که تلاقی ۳ استان ایلام، لرستان و کرمانشاه است. این تنگه در شهرستان کوهدشت، در بخش زردلان و در منطقه‌ای که با نام «اولاد قباد» شناخته می‌شود قرار دارد. طول تنگه شیرز به ۵ کیلومتر می‌رسد و از وسط آن یک رود خانه عبور می‌کند.
دیواره‌های این تنگه ۱۵۰ تا ۲۰۰ متر ارتفاع دارند. این تنگه در نزدیکی روستایی به نام «گدارگه» قرار گرفته‌است. تنگه شیرز از روستای گدارگه شروع می‌شود و به کناره‌ی رود سیمره می رسد. این تنگه علاوه‌ برطبیعت خیره‌کننده‌اش، ازنظر تاریخی نیز منحصربه‌فرد و ارزشمند است. در این تنگه بقایای زندگی غارنشینی پیدا شده‌است.
در تنگه شیرز چشمه‌های فراوانی را مشاهده خواهید کرد. اگر کمی با دقت به صخره‌های اطراف نگاه کنید، ممکن است بتوانید پرندگان مختلفی که در این تنگ زندگی می‌کنند را از نزدیک ببینید. در تنگه‌ شیرز غاری به طول ۱۵۰ متر وجود دارد که از داخل آن رودخانه عبور می‌کنند. اگر به طبیعت‌گردی و ماجراجویی علاقه دارید و وقت کافی برای پیمایش این غار دارید، حتما به آن سر بزنید.
یکی از پدیده‌های طبیعی جذابی که در تنگی شیرز قرار دارد و باعث جذابیت بیشتر این منطقه شده‌است ستون سنگی بسیار بلندی است که به آن مناره سنگی گفته می شود. ارتفاع این مناره به ۸۰ متر و قطر آن به ۱۰ متر می‌رسد. در طول این دره درختان بلوط و چنار را مشاهده می کنید. بهترین زمان بازدید از تنگه شیرز فصل بهار و تابستان است.
جاهای دیدنی لرستان | معرفی جاذبه‌های گردشگری لرستان به همراه عکس و نشانی

تنگه هلت


اگر در زندگی خود به کمی ماجراجویی نیاز دارید، به استان لرستان سفر کنید و تنگه هلت را از نزدیک ببینید. تنگه هلت در شهرستان پل‌دختر استان لرستان قرار گرفته‌است. این تنگه ۴ کیلومتر طول دارد. از میانه این تنگه زیبا که در دل صخره‌های مرتفع قرار گرفته‌است، یک رودخانه جریان دارد که زیبایی این منطقه را دوچندان کرده‌است.
برای پیمایش این تنگه به ۲ ساعت زمان نیاز دارید. برای برگشت به ابتدای تنگه نیز به همین مقدار زمان نیاز دارید. یعنی برای دیدن تمام قسمت‌های این تنگه حدود ۴ الی ۵ ساعت زمان لازم است. بهتر است که برای بازدید از این تنگه از یک راهنمای باتجربه و کاربلد کمک بگیرید.
به این نکته توجه داشته باشید که عمق آب داخل تنگه هلت در بعضی از مناطق به یک‌ونیم متر می‌رسد. برای پیمایش مسیر تنگه هلت لازم است که مهارت شنا و صخره‌نوردی را به‌خوبی بلد باشید. بهترین زمان بازدید از این تنگه فصل تابستان است. در دیگر فصل‌های سال به دلیل سرمای هوا و یا ریزش باران به داخل تنگه و افزایش عمق آب داخل آن، عبور از تنگه سخت و خطرناک می شود.

آبشار بیشه


یکی از آبشارهای زیبای استان لرستان آبشار بیشه است. این آبشار در نزدیکی شهر دورود استان لرستان قرار دارد و با این شهر حدود ۳۵ کیلومتر فاصله دارد. آبشار بیشه در یک منطقه کوهستانی و در دامنه کوه زاگرس قرار گرفته‌است. راه‌آهن تهران خوزستان از نزدیکی این آبشار زیبا عبور می‌کند. ارزش این آبشار زیبا به‌لحاظ زیبایی و زیست‌محیطی به‌قدری است که در فهرست میراث طبیعی ایران به ثبت رسیده‌است.
ارتفاع این آبشار حدود ۴۸ متر است. آبشار بیشه از چندین آبشار کوچک تشکیل شده‌است و از لابه‌لای درختان جنگل بلوط و از بالای کوه به سمت پایین می‌ریزد و در نهایت به رودخانه پرآب لرستان سرازیر می‌شود.
اگر دوست دارید در دل طبیعت استان لرستان پیک‌نیک کنید و از زیبایی‌های اطراف نهایت لذت را ببرید و از طبیعت این منطقه عکس‌های زیبایی بگیرید، حتما به آبشار بیشه سر بزنید. بهترین زمان سفر به لرستان، برای بازدید از آبشار بیشه، فصل بهار است. اگر هم دوست دارید درختان جنگل‌های این منطقه را در رنگ‌های زرد و نارنجی ببینید، می‌توانید در فصل پاییز به روستای بیشه که در شهرستان دورود استان لرستان قرار دارد، بروید.
جاهای دیدنی لرستان | معرفی جاذبه‌های گردشگری لرستان به همراه عکس و نشانی

آبشار ونایی


یکی از جاذبه‌های دیدنی استان لرستان آبشاری زیبا بنام «ونایی» ‌است. این آبشار در ۲۱‌کیلومتری شمال غربی شهر بروجرد قرار دارد. آبشار ونایی در دامنه ارتفاعات گرین قرار دارد. در این منطقه چشمه‌های مختلفی مثل «طوطیا»، «آب سفید» و «دو روزنه» قرار دارد.
آبشار ونایی در نزدیکی روستایی به‌همین نام قرار گرفته‌است. این منطقه زیستگاه جانوران زیادی است که همواره مورد توجه شکارچیان و صیادان بوده‌است. اگر دوست دارید از طبیعت زیبای استان لرستان دیدن کنید و به شهر بروجرد سفر کرده‌اید، می‌توانید با صرف کمی وقت به این روستا بروید و آبشار ونایی را نزدیک ببینید.

موزه مردم‌شناسی لرستان


یکی از دیدنی‌ترین موزه‌های استان لرستان موزه مردم‌شناسی لرستان نام دارد. این موزه در جنوب حیاط دوم قلعه فلک الافلاک قرار گرفته‌است. در چند خط بعدی این قلعه را به‌تفصیل معرفی می‌کنیم. با قدم زدن در این موزه می‌توانید زندگی مردم روستایی و عشایر استان لرستان را در صحنه‌های بازسازی‌شده به وسیله ماکت‌ببینید و با باورها و اعتقادات آن‌ها آشنا شوید.
در موزه مردم‌شناسی لرستان می‌توانید با پوشاک سنتی مردان و زنان این دیار، ابزارهای کشاورزی آن‌ها، وسایل روشنایی سنتی مردم آشنا شوید و همچنین گالری از عکس‌های مربوط به مناظر طبیعی این استان و زندگی مردم لرستان و همچنین مراسم‌های عروسی و سوگواری آن‌ها را ببینید.
در این موزه موسیقی لری پخش می‌شود و گوشتان می‌تواند موسیقی این خطه آشنا شود. همچنین در این موزه می‌توانید با ابعاد مختلف زندگی مردان و زنان لر آشنا شوید و بدانید مردمان این دیار بعد از مرگ عزیزانشان از چه سنگ قبری برای پوشاندن گور آن‌ها استفاده می‌کنند. سنگ قبر استفاده‌شده بر روی گور مردم این دیار به گونه‌ای طراحی می شده که صحنه‌هایی از زندگی واقعی فرد فوت شده را نشان دهد. به‌طور مثال اگر فردی در زندگی خود یک شکارچی می بود، تصویر روی سنگ قبر او فردی درحال شکار را نشان می دهد.

دریاچه کیو


یکی از دریاچه‌های زیبای استان لرستان که در شمال غربی شهرستان خرم‌آباد قرار گرفته‌است، دریاچه کیو نام دارد. این دریاچه مساحتی بالغ‌بر ۷ هکتار دارد. عمق آن بین ۳ تا ۷ متر است. این دریاچه یکی از دریاچه‌های فصلی استان لرستان است. در کنار آن بوستان زیبایی به‌همین نام قرار گرفته‌است. آب این دریاچه از چشمه‌های موجود در کوهی به نام مخمل کوه و همچنین چشمه‌هایی که در کف دریاچه قرار گرفته است، تأمین می‌شود.
امکانات تفریحی مختلفی در اطراف این دریاچه قرار گرفته‌است. می‌توانید در بوستان اطراف این دریاچه پیاده‌روی کنید و یا قایقی را کرایه کنید و در دریاچه قایق‌سواری کنید. این دریاچه معمولاً در فصل پاییز خشک می‌شود و دوباره بعد از پایان فصل تابستان به‌طور طبیعی پرآب می‌گردد.
جاهای دیدنی لرستان | معرفی جاذبه‌های گردشگری لرستان به همراه عکس و نشانی

قلعه فلک الافلاک


یکی از جذاب‌ترین آثار تاریخی به‌جای‌مانده از دوران ایران باستان در استان لرستان قلعه‌ای بنام قلعه فلک الافلاک است. ‌این قلعه در شهرستان خرم‌آباد قرار گرفته‌است. استان استان لرستان از آن جهت که طبیعت بسیار زیبا و آب‌وهوای مطلوبی دارد، همواره موردپسند پادشاهان مختلف ایران‌زمین بوده‌است. همین موضوع باعث شده که قلعه‌ی فلک الافلاک محل پادشاهی حاکمان مختلفی در طول تاریخ باشد. در این قلعه پادشاهانی از دوران ساسانیان، آل‌بویه، صفویه و قاجاریه سکونت داشتند و بر کشور حکمرانی کردند.
این قلعه در دوران ساسانیان ساخته شده‌است و در دوران صفویه و قاجاریه تغییراتی بر روی آن اعمال شده‌است. یکی از نکات خیلی جالب در ساخت این قلعه این است که محل قرارگیری آن بر روی یک صخره کوهپایه‌ای است؛ اما در حیاط آن یک چاه بسیار عمیق حفر شده‌است.
برای ساخت این قلعه از سنگ، خشت، آجر و ملات استفاده شده‌است. قلعه فلک الافلاک در طول زمان کاربری‌های متفاوتی داشته‌است. از این قلعه به‌عنوان پادگان نظامی، زندان، خزانه سلطنتی و مقر حکومت استفاده شده است. درحال‌حاضر از این قلعه به‌عنوان موزه مردم‌شناسی و باستان‌شناسی و همچنین آزمایشگاهی برای مرمت آثار تاریخی استفاده می‌شود. این قلعه به شکل یک پنج‌ضلعی منتظم ساخته شده‌است و برج‌های بسیاری دارد. جنس دیواره‌های این قلعه از آهک است.
جاهای دیدنی لرستان | معرفی جاذبه‌های گردشگری لرستان به همراه عکس و نشانی

موزه مردم‌شناسی خرم‌آباد


اگر به استان لرستان سفر کردید و به شهرستان خرم‌آباد رفتید و به تاریخ و فرهنگ علاقه زیادی دارید و موزه گردی یکی از تفریحات جذاب شماست، حتما به موزه باستان‌شناسی خرم‌آباد بروید و چند ساعتی از روز خود را صرف تماشای اشیای باستانی این موزه کنید. موزه باستان‌شناسی خرم‌آباد در سال ۱۳۷۶ آغاز به کار کرد اما به دلیل برخی از مشکلات تا سال ۷۸ راه‌اندازی نشد. امروز در این موزه حدود ۵۰ اثر تاریخی در ۱۲ ویترین نگهداری می‌شود که ازجمله این آثار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
• مهرهای متنوع سنگی
• سازه‌های مفرغی
• سفالینه‌های مربوط به پیش‌از تاریخ
• ابزارهای سنگی مربوط به دوران پیش‌از تاریخ
• ظروف و اشیای متعلق به دوران اسلامی
اشیائی که لیست آن‌ها را در بالا مشاهده کردید، توسط باستان‌شناسان کشف‌شده است یا از دستان قاچاقچیان اشیاء عتیقه گرفته‌شده و به این موزه آورده شده‌است. بخشی از اشیاء تاریخی این موزه را نیز مردم محلی این منطقه به موزه اهدا کرده‌اند.

حمام گپ خرم‌آباد


یکی از زیباترین بناهای تاریخی استان لرستان که در شهرستان خرم‌آباد قرار گرفته‌است، حمام گپ نام دارد. این حمام در مجاورت میدان گپ، در مرکز شهر خرم‌آباد قرار گرفته‌است. تزئینات بسیار زیبا و گچ‌بری‌های خیره‌کننده آن از ویژگی‌های جذاب این اثر تاریخی است.

آبشار وارک


یکی از دیدنی‌ترین آبشارهای استان لرستان آبشار وارک نام دارد. این آبشار زیبا در جنوب شرقی شهرستان خرم‌آباد قرار گرفته‌است و با این شهر ۴۸ کیلومتر فاصله دارد. در نزدیکی این آبشار زیبا آبشار دیگری بنام «نوژیان» وجود دارد. آبشار وارک از ۲ قسمت تشکیل می‌شود، قسمت اول (آبشار اول) آن از ۱ صخره به طول ۱۵ متر به پایین می‌ریزد و سپس جریان آب به صخره‌ی دوم می‌رسد و آبشار دوم را تشکیل می‌دهد.

دریاچه گهر


یکی از زیباترین پدیده‌های طبیعی استان لرستان دریاچه گهر نام دارد. این دریاچه در جنوب شرقی شهرستان دورود، در منطقه حفاظت‌شده اشتران‌کوه قرار گرفته‌است. فاصله این دریاچه از دورود ۳۵ کیلومتر و از خرم‌آباد ۱۲۰ کیلومتر است. دریاچه گهر یکی از بزرگ‌ترین دریاچه آب‌شیرین کشور است.
این دریاچه به‌عنوان یکی از بهترین مکان‌ها برای صید ماهی قزل‌آلا شناخته می‌شود. مسیرهای دسترسی به دریاچه گهر ماشین رو نیستند و برای دیدن آن باید حدود ۴ تا ۵ ساعت پیاده‌روی کنید تا به محل قرارگیری آن برسید. اگر هم اهل کوهنوردی باشید، بعد از بازدید از این دریاچه می‌توانید به قله اشترانکوه نیز صعود کنید.
ارتفاع این دریاچه از سطح دریا ۲۳۶۰ متر است. طول آن ۱۸۰۰ متر و عرض آن ۵۰۰ متر است. حداکثر عمق دریاچه گهر ۲۸ متر است. این دریاچه از ۲ بخش گهر بزرگ (کله گهر) و گهر کوچک (کره گهر) تشکیل می‌شود. اعدادی که در چند خط پیش مشاهده کردید مختصات جغرافیایی گهر بزرگ را نشان می‌داد. دریاچه گهر کوچک حدوداً ۵ هکتار مساحت دارد و ۲ کیلومتر با گهر بزرگ فاصله دارد. عمق دریاچه گهر کوچک به‌قدری کم است که می‌توانید شنای ماهی‌های کف آن را به راحتی ببینید.
آب دریاچه گهر از رودخانه تاپله می‌آید. آب این رودخانه ابتدا به دریاچه گهر کوچک می‌رسد و در ادامه به دریاچه گهر بزرگ ریخته می‌شود. ضلع غربی و شرقی این دریاچه دارای ساحل ماسه‌ای است، اما سایر نقاط آن صخره‌ای است. اگر قصد کمپینگ در اطراف این دریاچه را دارید باید به بخش غربی یا شرقی آن بروید. در نزدیکی این دریاچه دره‌ای بسیار زیبا بنام «دره نی گاه» وجود دارد. در فصل بهار سرتاسر این دره از گل‌های شقایق و لاله‌های واژگون پوشیده می‌شود.
جاهای دیدنی لرستان | معرفی جاذبه‌های گردشگری لرستان به همراه عکس و نشانی

قلعه کوه زاد


یکی از دیدنی‌ترین قلعه‌های استان لرستان که در شهرستان کوهدشت قرار گرفته‌است قلعه کوه زاد (وزنیار) نام دارد. این قلعه تاریخی و قدیمی در دوران اشکانیان ساخته‌شده است و ارزش تاریخی آن به‌حدی است که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. بقایای باقی‌مانده از این قلعه تاریخی نشان می‌دهد که مصالح استفاده‌شده در آن سنگ و ملاط است. طول حصار این قلعه به ۶۰ متر و عرض آن به ۲۴ متر می‌رسد. موقعیت قرارگیری این قلعه به صورتی است که به دره سیمره مشرف است.

تپه چغا


یکی از دیدنی ترین جاذبه‌های موجود در شهرستان بروجرد در استان لرستان تپه چغا نام دارد. نام دیگر تپه چغا، «بام بروجرد» است. این تپه تفریحی یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر بروجرد به حساب می آید. امکانات تفریحی مختلفی در این منطقه تعبیه‌شده است تا گردشگرانی که به بروجرد سفر می‌کنند بتوانند از گشت و گذار در بام بروجرد نهایت لذت را ببرند.
در این تپه چندین مجسمه از اسطوره‌های ایران‌زمین مثل آرش کمان‌گیر، همچنین وسایل بازی برای کودکان، دریاچه مصنوعی، چندین آلاچیق و یک هتل چند ستاره وجود دارد. اگر به شهرستان بروجرد استان لرستان سفر کردید، حتما به بام بروجرد هم سری بزنید و شهر بروجرد را از بالای این بام تماشا کنید.

غار میر ملاس


یکی از دیدنی‌ترین غارهای استان لرستان که در ۱۸ کیلومتری شمال شرقی شهرستان کوهدشت قرار گرفته‌است، غار میر ملاس نام دارد. بر روی دیواره‌های این غار نقش و نگاره‌هایی از زندگی انسان‌ها در گذشته‌های خیلی دور را مشاهده می‌کنید. در این نقاشی‌ها تصاویری از حیوانات مختلف مثل سگ، روباه، گوزن، گاو و اسب و تصویرهایی از انسان‌هایی که بر روی اسب قرار دارند و در حال شکار و جنگ هستند را مشاهده می‌کنید. نقش و نگاره‌هایی که بر روی دیواره این غار وجود دارد، به رنگ قرمز و سیاه هستند. متأسفانه هیچ‌گونه مدیریت درست و اصولی برای حفاظت از این غار انجام‌نشده است. بازدیدکنندگانی که از این غار دیدن می‌کنند، بر روی دیواره‌های آن یادگاری‌های مختلفی را نوشته‌اند و این‌موضوع باعث زشت شدن منظره این غار شده‌است. همچنین ورودی غار به دلیل ریزش طبقات فوقانی مسدود شده‌است. اگر در حال حاضر به این غار بروید به‌سختی می‌توانید نقوش قدیمی که از هزاران سال پیش بر روی این غار کشیده‌شده است را ببینید و دلیل آن‌هم چیزی به‌غیر از مدیریت ناکارآمد در حفاظت از این غار و رفتارهای نادرست گردشگران به‌هنگام بازدید از آن نیست.
جاهای دیدنی لرستان | معرفی جاذبه‌های گردشگری لرستان به همراه عکس و نشانی

پارک فدک


یکی از دیدنی‌ترین مکان‌های طبیعی در استان لرستان پارک فدک نام دارد. پارک فدک یکی از جاذبه‌های گردشگری شهرستان بروجرد است که در حاشیه این شهر قرار گرفته است. در این پارک یک دریاچه مصنوعی وجود دارد. این دریاچه بزرگ‌ترین دریاچه مصنوعی در غرب کشور است. این پارک زیبا و سرسبز در نزدیکی تپه چغا قرار دارد.
یکی از جاذبه های دیدنی این پارک باغ پرندگان است. اگر از دیدن پرندگان مختلف لذت می‌برید، حتما از این باغ دیدن کنید. از دیگر امکانات تفریحی موجود در این پارک می‌توان به شهربازی مخصوص کودکان، پیست اتومبیل‌رانی برای کودکان، پیست دوچرخه‌سواری، آلاچیق و تجهیزات قایق‌رانی اشاره کرد. اگر به شهرستان بروجرد سفر کردید و دوست داشتید یکی از بزرگ‌ترین دریاچه‌های مصنوعی در غرب کشور را از نزدیک ببینید، حتما به پارک فدک سر بزنید.

غار دوشه


یکی از جاذبه‌های دیدنی استان لرستان غار دوشه نام دارد. این غار قدمتی بالغ‌بر ۸ هزار سال دارد. بر روی دیواره‌های این غار حدود ۱۱۰ طرح و نقاشی که توسط انسان‌های اولیه ترسیم‌شده است را می بینید. این غار تاریخی در غرب استان لرستان در شهرستانی به نام کرشوراب قرار دارد. بازدید از این جاذبه برای افرادی جذاب است که به نحوه زندگی بشر در گذشته دور، به‌خصوص دوران پیش‌از تاریخ، علاقه زیادی دارند و دوست دارند نقش و نگاره‌هایی که توسط انسان‌های اولیه بر روی دیواره‌های غار کشیده شده‌است را از نزدیک ببینند. اگر در سفر خود به استان لرستان قصد بازدید از جاذبه‌های دیدنی غرب این استان را دارید، حتما به شهرستان کرشوراب سفر کنید و از این غار تاریخی و باستانی دیدن کنید.

رودخانه کرخه


یکی از زیباترین رودخانه‌های استان لرستان رودخانه کرخه نام دارد. این رودخانه در شهر خرم‌آباد قرار گرفته‌است. رودخانه کرخه بعد از رودخانه کارون و سفیدرود بلندترین رودخانه ایران به حساب می‌آید. این رودخانه از رشته‌کوه‌های زاگرس سرچشمه می‌گیرد. بعد از آنکه از شهرستان اندیمشک عبور می‌کند، از کنار آثار باستانی شوش مسیر خود را ادامه می‌دهد تا به سمت باختر تغییر مسیر دهد.
اگر دوست دارید یکی از طولانی‌ترین رودخانه‌های ایران را از نزدیک ببینید باید به استان لرستان سفر کنید و به شهرستان خرم‌آباد بروید تا رودخانه کرخه را ببینید.
جاهای دیدنی لرستان | معرفی جاذبه‌های گردشگری لرستان به همراه عکس و نشانی

دشت لاله‌های واژگون الیگودرز


یکی از دیدنی‌ترین مناطق در استان لرستان دشتی پر از گل‌های لاله واژگون است که در شهرستان الیگودرز قرار دارد. این دشت زیبا در دامنه کوه‌های زاگرس قرار گرفته است و هر سال در فصل بهار پر از گل‌های زیبای لاله واژگون می‌شود. گل‌های لاله واژگون در این دشت به ۲ رنگ سرخ و زرد هستند.
این دشت زیبا از ۳۵ ‌کیلومتری جنوب شرقی شهر الیگودرز شروع می‌شود و تا دامنه‌های زاگرس ادامه پیدا می‌کند. اگر دوست دارید طبیعت زیبای استان لرستان را از نزدیک ببینید و از دیدن دشتی پر از گل لذت می‌برید، حتما در فصل بهار به این منطقه سفر کنید و از زیبایی‌های بی‌نظیر آن نهایت لذت را ببرید.

مسجد جامع بروجرد


یکی از جاذبه‌های دیدنی استان لرستان که در شهرستان بروجرد قرار گرفته‌است، مسجد جامع بروجرد نام دارد. این مسجد در قرن دوم و سوم قمری بر روی بقایای یک آتشکده بزرگ مربوط به دوران ساسانی ساخته شده‌است. اگر چه که ظن و گمان‌های زیادی درباره این مسجد وجود دارد، اما به گواه شواهد به‌دست‌آمده از این مسجد، قدمت آن به دوران آل‌بویه باز می‌گردد. در دوران صفویان، زندیه و قاجاریه تعمیرات زیادی بر روی این مسجد انجام‌شده است.
مسجد جامع بروجرد بخشی از یک مجموعه از بناهای تاریخی بود. این مجموعه شامل مسجد، میدان، آب‌انبار، ساختمان غریب خانه و غیره بوده‌است که بسیاری از آن‌ها تخریب شده‌اند. مسجد جامع بروجرد یک مسجد تک ایوانی است که دارای ۲ درب ورودی در بخش غربی و شرقی خود است. از بخش‌های دیگر این مسجد می‌توان به حیاط مرکزی، فضای گنبدخانه و چندین شبستان اشاره کرد. مردم محلی بروجرد روایت‌های زیادی درباره این مسجد نقل می کنند. طبق یکی از این روایت‌ها امام حسن مجتبی در داخل این مسجد سخنرانی داشته‌است.

کوه قارون


یکی از دیدنی‌ترین کوه‌های استان لرستان در شهرستان دورود قرار گرفته‌است و با نام قارون شناخته می‌شود. ارتفاع این کوه به ۲۹۵۰ متر می‌رسد. این کوه در جنوب شهرستان دورود قرار دارد. اگر قصد صعود به قله این کوه زیبا را دارید، باید به ایستگاه راه‌آهن قارون بروید و منتظر قطار محلی اندیمشک-دورود بشوید یا از طریق جاده آسفالته روستای پیر عبدالله اقدام به صعود کنید. در مسیر صعود به قله کوه قارون به چندین چشمه برمی‌خورید که نام دو تا از آن ها پرویز و صیاد است.
جاهای دیدنی لرستان | معرفی جاذبه‌های گردشگری لرستان به همراه عکس و نشانی

غار کلماکره


یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های طبیعی شهر پل‌دختر غار کلماکره نام دارد. این غار یکی از اسرارآمیزترین غارهای تاریخی در ایران است. داستان‌های بسیاری درباره این غار روایت می‌شود و گفته‌شده که ششمین گنجینه بزرگ جهان در داخل این غار مدفون شده‌است. قدمت این غار تاریخی به حدود ۲۷۰۰ سال پیش بازمی‌گردند. برخی معتقدند که ثروت پادشاهان دوران هخامنشی و ساسانی در این غار پنهان شده‌است. طبق یکی از داستان‌هایی که درباره گنجینه های مدفون‌شده غار کلماکره گفته شده، کوروش پس‌از تصرف بابل و بین‌النهرین تمام ثروت معابد بابل را از شوش به این غار می‌آورد و در آن پنهان می‌کند.
طبق روایتی دیگر گنجینه‌های مدفون‌شده در این غار به کوه‌های پل‌دختر منتقل شد و برای حفاظت از آن‌ها ۴ نگهبان برگزیده شد. نکته جالب اینجاست که اسکلت این ۴ نگهبان در سال‌های گذشته پیدا شده‌است. در غار کلماکره پدیده‌های طبیعی بسیار زیبا و جذابی وجود دارد. این غار از ۴ تالار نسبتاً بزرگ تشکیل می شود. درون هرکدام از این تالارها ستون‌های رسوبی زیبایی وجود دارد. ارتفاع برخی از این ستون‌ها به ۱۵ متر می‌رسد. از پدیده‌های طبیعی دیگر این غار می‌توان به حوضچه‌های پرآب، دهلیزها، حفره‌ها، استالاکتیت ها، استالاکمیت ها و سقف آویزهای زیبا و جذاب آن اشاره کرد.
اشیای باستانی زیادی از این غار پیدا شده‌است که از جمله آن‌ها می‌توان به پیکره‌ها، بشقاب‌ها و تکوک های ارزشمند اشاره کرد. بیشتر اشیاء پیدا شده از غار کلماکره در موزه‌های خارج از کشور مثل موزه لوور در فرانسه و بریتانیا نگهداری می‌شود.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است