search
menu

قلعه فلک افلاک خرم آباد

[ پنهان کردن ]
چرا باید از قلعه فلک الافلاک بازدید کنیم؟
تاریخچه قلعه فلک الافلاک
معماری قلعه فلک الافلاک
بخش های مختلف قلعه فلک الافلاک
بهترین زمان برای سفر به قلعه فلک الافلاک
ساعت و هزینه بازدید از قلعه فلک الافلاک
نحوه دسترسی به قلعه فلک الافلاک
امکانات موجود در قلعه فلک الافلاک
جاذبه های دیدنی نزدیک به قلعه فلک الافلاک
رستوران های نزدیک به قلعه فلک الافلاک
هتل های نزدیک به قلعه فلک الافلاک

چرا باید از قلعه فلک الافلاک بازدید کنیم؟


قلعه فلک الافلاک یا دژ شاپور خواست بر فراز تپه ای در نزدیکی شهر خرم آباد در استان لرستان ساخته شده است. در زمان های گذشته درون این قلعه دو حیاط و دوازده برج قرار داشت که فقط هشت مورد از آن ها سالم مانده اند و امروزه قلعه فلک الافلاک به نماد شهر خرم آباد تبدیل شده است. واژه فلک الافلاک به معنای سپهر سپهران است و به دلیل دارا بودن دوازده برج می توان به دوازده برج فلکی اشاره کرد و نام فلک الافلاک نیز از همین جا ریشه گرفته است.
قلعه فلک افلاک خرم آباد

تاریخچه قلعه فلک الافلاک


بنای باشکوه این قلعه مربوط به دوره ساسانیان می شود، زمانی به عنوان زندان برای اسرای رومی استفاده شد و در قرن چهارم نیز به عنوان مقر حکومت انتخاب گردید، پس از آن تبدیل به خزانه داری حاکم لرستان شد و به خاطر معماری زیبا جزو شاهکارهای مهندسی و معماری دنیا شناخته شده است. بلندترین دیوار در این قلعه ۳۳ متر است و پلان هشت ضلعی نامنظمی دارد. قلعه فلک الافلاک در زمان قاجار بازسازی شد و در دوران پهلوی نیز به عنوان پادگان نظامی و زندان سیاسی استفاده می شد. سر انجام در سال ۱۳۴۹ قلعه فلک الافلاک در آثار ملی ایران به ثبت رسید و تبدیل به موزه ای باارزش شد. در سال های اخیر نیز نمای بیرونی و داخلی قلعه بازسازی شده اند و موزه ‌های باستان ‌شناسی، مردم شناسی، آزمایشگاه مرمت اشیا و چایخانه سنتی راه‌ اندازی شده ‌است. قلعه فلک الافلک در طول زمان نام‌ های گوناگونی مانند دژ شاپورخواست، قلعه خرم‌ آباد، کاخ اتابکان، دوازده ‌برجی داشته است اما از زمان قاجار به بعد نام فلک ‌الافلاک به خود گرفته است.
قلعه فلک افلاک خرم آباد

معماری قلعه فلک الافلاک


معماری بی نظیر قلعه فلک الافلاک زبانزد همگان شده است، مصالح به کار رفته در ساخت این قلعه عبارتند از سنگ، آجر قرمز و بزرگ، خشت و ملات گچ و آهک. با توجه به اینکه خرم آباد شهری خوش آب و هوا همراه با بارش‌های سیل آسا است، اما قلعه Falakolaflak Citadel سیستم رطوبت ‌گیری دارد، به دلیل اینکه این قلعه با موادی مانند سنگ و چوب ساخته شده است و در برابر رطوبت آسیب ‌پذیر است، در بالاترین نقطه شهر خرم آباد ساخته شده تا باد به داخل ساختمان نفوذ کند و پایه ‌های قلعه را خشک نگه دارد. ورودی قلعه در برج جنوب غربی با عرض ۱۰ متر و ارتفاع ۳ متر قرار دارد. با اینکه چندین بار این قلعه تعمیر و مرمت شده اما اصلی ترین تغییرات در زمان صفویه و قاجار انجام شده است. در نهایت آخرین بازسازی نیز در سال ۱۳۸۹ انجام گرفته است. به خاطر زیبایی معماری قلعه فلک الافلاک توسط بسیاری از کارشناسان لقب شاهکار مهندسی و معماری دنیا به خود گرفته است.
قلعه فلک افلاک خرم آباد

بخش های مختلف قلعه فلک الافلاک


هنگام ورود به قلعه فلک الافلاک باید از تعدادی پله بالا بروید، وقتی وارد قلعه شدید، در ابتدا حیاط قلعه را خواهید دید که در آنجا چاه معروف فلک‌ الافلاک و حمام قرار دارند، سپس از پله ‌های برج‌ بالا بروید و منظره‌ زیبایی از شهر خرم آباد روبروی شما خواهد بود. در داخل قلعه، چهار سالن بزرگ، دو حیاط خلوت، چندین تالار کوچک، اتاق ها و دروازه هایی ساخته شده است. دو حیاط در این قلعه توسط چهار برج احاطه شده اند. دو مورد از این برج ها در شمال و شمال غربی و دو مورد دیگر در جنوب غربی و جنوب قرار دارند. حیاط دوم نیز همانند حیاط اول از تالارهای بزرگی تشکیل یافته است که به یکدیگر راه دارند و همین قسمت تبدیل به موزه شده است. البته در قلعه فلک الافلاک دو موزه مردم‌ شناسی و باستان ‌شناسی وجود دارد که آداب‌ و رسوم و اشیای تاریخی این سرزمین به نمایش گذاشته شده است. در هر گوشه از ۱۲ سالن موزه مردم‌ شناسی جلوه‌ های دیدنی از فرهنگ، باورها و زندگی بومی مردم لرستان را خواهید دید. حمام نیز در قسمت شمالی اولین حیاط قرار دارد و آب مورد نیاز این حمام توسط چاه تامین می شده است که تا اواخر حکومت قاجار از این حمام استفاده می شده است.
قلعه فلک افلاک خرم آباد

بهترین زمان برای سفر به قلعه فلک الافلاک


اگر می خواهید با خرید بلیط هواپیما سفری به منطقه لرستان داشته باشید، پیشنهاد ما اینست تا در فصل های بهار و تابستان سفر کنید و از آب و هوای بی نظیر و معتدل این منطقه لذت ببرید. همواره در ایام تعطیلات تابستانی و نوروز این قلعه مورد استقبال بی‌نظیر مردم قرار می‌ گیرد.

ساعت و هزینه بازدید از قلعه فلک الافلاک


بهتر است قبل از عزیمت در جریان باشید که قلعه فلک الافلاک در طی سال شامل تعطیلاتی در روزهای روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی، ۲۱ رمضان شهادت امام علی، ۲۸ صفر رحلت پیامبر، ۱۴ خرداد رحلت امام خمینی، ۲۵ شوال شهادت امام جعفر صادق است. موزه نیز هر هفته روز دوشنبه تعطیل است. برای بازدید از قلعه فلک الافلاک می توانید در همه روزهای سال به جز تعطیلات ذکر شده از ساعت ۹ صبح تا ۸:۳۰ شب مراجعه کنید و با پرداخت هزینه ورودی از این همه زیبایی لذت ببرید، البته توجه داشته باشید که بلیط موزه ها با بلیط ورودیه اصلی جداگانه است.

نحوه دسترسی به قلعه فلک الافلاک


برای رسیدن به این قلعه مهم نیست در کدام قسمت از شهر اقامت دارید، به راحتی می توانید توسط وسایل نقلیه عمومی مانند اتوبوس و تاکسی به خیابان دوازده برجی بروید و به محض پیاده شدن از ماشین قلعه را خواهید دید.

امکانات موجود در قلعه فلک الافلاک


دسترسی آسان به وسایل نقلیه، پارکینگ، دستشویی، اقامتگاه، رستوران، بوفه، پوشش شبکه عالی است.

جاذبه های دیدنی نزدیک به قلعه فلک الافلاک


گرداب سنگی: ۱.۴ کیلومتر
مناره آجری: ۲.۲ کیلومتر
آسیاب گبری: ۲.۵ کیلومتر
پل شاپوری: ۲.۷ کیلومتر
دریاچه کیو: ۵ کیلومتر

رستوران های نزدیک به قلعه فلک الافلاک


رستوران آگرین: ۲.۳ کیلومتر
رستوران بهار نارنج: ۲.۷ کیلومتر
رستوران سالیز: ۳ کیلومتر
رستوران سنتی شاپوری: ۳ کیلومتر
فست فود مکس: ۳.۳ کیلومتر

هتل های نزدیک به قلعه فلک الافلاک


هتل کارون: ۱.۲ کیلومتر
هتل رنگین کمان: ۱.۴ کیلومتر
هتل عطر: ۲.۶ کیلومتر
هتل شقایق: ۲.۸ کیلومتر
هتل عرشیا: ۳ کیلومتر
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است