search
menu

دریاچه گهر دورود

[ پنهان کردن ]
دریاچه گهر لرستان
تاریخچه دریاچه گهر لرستان
بخش‌های مختلف دریاچه گهر لرستان
پوشش گیاهی و جانوری دریاچه گهر لرستان
بهترین زمان بازدید از دریاچه گهر لرستان
تفریحات ممکن در منطقه اشترانکوه
توصیه‌های قبل از سفر
دسترسی به دریاچه گوهر لرستان

دریاچه گهر لرستان


در استان لرستان، در ارتفاعات زاگرس و میان رشته کوه‌های اشترانکوه دریاچه‌ای زیبا به نام "دریاچه گهر" قرار گرفته است. دریاچه گهر درود، نگین منطقه اشترانکوه نامیده می‌شود. دریاچه گهر لرستان ۲۳۵۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و در منطقه حفاظت شده اشترانکوه درود واقع شده است. به همین سبب است که خوشبختانه از آسیب‌های انسانی در امان بوده و به صورت بکر و دست نخورده باقی مانده است. همچنین، عدم وجود مسیر دسترسی آسان به دریاچه گهر، یکی دیگر از دلایل سالم و تمیز ماندن آن است. اما این مسئله هرگز باعث نشده که گردشگران به بازدید از دریاچه گهر لرستان هرگز نروند.
دریاچه گهر دورود
مانند بسیاری از جاذبه‌های طبیعی دیگر، مسیر دسترسی به دریاچه گهر لرستان تاحدودی دشوار است و مسیری را بایستی با پای پیاده طی کرد. حتی ممکن است برخی قسمت‌ها را نیز با حیواناتی چون الاغ پیمود. گفتنی است، هر سال حدود ۷۰ هزار گردشگر داخلی و خارجی بلیط هواپیما خرم آباد را برای بازدید از دریاچه گهر لرستان خریداری می‌کنند. به طور کلی، برای کسانی که عاشق طبیعت و مناطق بکر هستند، بازدید از دریاچه گهر لرستان (Gahar Lake) می‌تواند روزشان را بسازد و اوقات فراغت خاطره انگیزی برایشان رقم بزند.

تاریخچه دریاچه گهر لرستان


اکثر گردشگران خارجی دریاچه گهر لرستان را با نام دریاچه ایران می‌شناسند. این شناخت گردشگران خارجی از معرفی یک زن انگلیسی به نام ایزابلا لوسی بیشوپ حاصل می‌شود که توانست در سال ۱۸۹۰ میلادی ۳ ماه در منطقه تحقیق کرده و هزار کیلومتر به راهپیمایی بپردازد. اما طبق اسناد تاریخی معتبر دریاچه گهر لرستان، نخستین بار توسط یک زمین شناس اتریشی به نام آ- رودلر کشف شد. این زمین شناس اتریشی در سال ۱۸۸۸ موفق شد ارتفاعات زاگرس را فتح کرده و سپس دریاچه زیبای گهر لرستان را کشف نماید. گفته می‌شود وی در زمان کشف دریاچه گهر از سمت الیگودرز حرکت کرده بوده است. همان‌طور که گفتیم،دریاچه گهر درود نزد اروپاییان به "دریاچه ایران" معروف است. از آن جایی که سالانه گردشگران زیادی برای بازدید از دریاچه گهر درود راهی استان لرستان می‌شوند، این دریاچه لقب "نگین گردشگری اشترانکوه" را گرفته است. گفته می‌شود، دریاچه گهر به احتمال زیاد در اثر وقوع یک زمین لرزه بزرگ شکل گرفته و ممکن است بر اثر لغزش زمین، سنگ ریزش و جنبش گسل به وجود آمده است. در حال حاضر نیز، دریاچه گهر لرستان روی گسل اصلی کنونی زاگرس قرار گرفته است. در سال ۱۸۹۱ میلادی اولین و قدیمی‌ترین تصویر مستند از دریاچه گهر لرستان توسط گردشگر فرانسوی به نام ژان ژاک دومرگان تهیه گردید.

بخش‌های مختلف دریاچه گهر لرستان


دریاچه گهر لرستان دارای دو قسمت اصلی است. این دو قسمت شامل گهر بزرگ (کله گهر) و گهر کوچک (کره گهر) است. گهر بزرگ به وسعت حدود ۸۵ هکتار بوده و در ژرف‌ترین نقطه ۳۰ متر عمق دارد. دریاچه گهر کوچک نیز دو کیلومتر از دریاچه گهر بزرگ فاصله داشته و وسعتش حدود ۵ هکتار و عمق آن ۲ متر است. آب دریاچه گهر لرستان از چشمه‌های کوهستانی سرچشمه گرفته و آب دریاچه کوچک نیز از رودخانه تاپله تأمین می‌شود. در بخش‌هایی از دریاچه گهر لرستان که کمتر از ۴ متر عمق دارند، می‌توانید ماهیانی را تماشا کنید که در کف دریاچه شناور هستند.
ساحل دریاچه گهر لرستان علاوه بر دو بخش مدخل دریاچه (ضلع غربی) و قسمت مقابل آن (ضلع شرقی) که ماسه ای و مناسب شنا است، یک ساحل صخره‌ای نیز دارد که برای شنا اصلا مناسب نیست. همچنین، یک جنگل انبوه در قسمت پایین دریاچه گهر لرستان وجود دارد که متأسفانه رو به نابودی است. علاوه بر این، جنگل‌های موجود در قسمت بالای دریاچه نیز در حال نابود شدن هستند. یک جوی آب از قسمت بالا به سمت دریاچه گهر لرستان سرازیر می‌شود که نهایتا به دریاچه‌ای دیگر منتهی می‌گردد. با حدود ۴۰ دقیقه پیاده روی می‌توانید به دریاچه دوم یا همان دریاچه پایین برسید. عمق این دریاچه چندان زیاد نیست و با کمی دقت می‌توان ماهی‌های شناور کف آن را مشاهده کرد. جریان ورودی دریاچه پایین ۱۰ فوت مکعب بر ثانیه و جریان خروجی آن ۲۰ فوت مکعب بر ثانیه محاسبه شده است. به دلیل وجود چشمه‌هایی در قسمت تحتانی دریاچه، میزان آب خروجی به نسبت آب ورودی بیشتر است.
رودخانه ورودی دریاچه، یعنی رودخانه تاپله اصلی‌ترین تأمین کننده آب دریاچه پایین است. آب خنک و شفاف و بلورین رودخانه تاپله با بستری مملوء از قلوه سنگ یا سنگ ریزه با اندکی شتاب و بدون افت به دریاچه کوچک وارد می‌شود و پس از پیمودن مسافت کوتاهی به دریاچه گهر می‌ریزد.
دریاچه گهر دورود

پوشش گیاهی و جانوری دریاچه گهر لرستان


درختان بید، بلوط، بادام، پسته وحشی، نارون، چنار، گلابی وحشی، بلوط مازو، انجیر، گردو، زبان گنجشک، زالزالک، ارژن، سیب، انار، کنار کهور، گز و موی وحشی اطراف دریاچه گهر لرستان را پوشانده‌اند. همچنین، در اطراف دریاچه گل‌های لاله واژگون، تاج خروسی، شقایق، اختر، زنبق و لاله وحشی روییده‌اند. دریاچه گهر لرستان برای آبزیان و دیگر حیوانات وحشی زیستگاه مناسبی است. در منطقه حفاظت شده اشترانکوه حیات وحش متنوعی وجود دارد که حیواناتش شامل آهو، قوچ، بز، پلنگ، کل، گراز، گرگ، کفتار، خرس قهوه‌ای، شغال، روباه، خرگوش، انواع پرندگان چون کبک، عقاب، شاهین، تیهو و آبزیانی از قبیل لاک پشت، مارماهی، قورباغه، ماهی قزل آلای رنگین کمان و خال قرمز هستند.

بهترین زمان بازدید از دریاچه گهر لرستان


از آن جایی که دریاچه گهر لرستان به لحاظ جغرافیایی در بین کوه‌های مرتفع واقع شده، بهترین زمان بازدید از آن ماه‌های پایانی فصل بهار و اوایل فصل پاییز است. در ماه‌های تیر و مرداد دریاچه گهر لرستان در اوج زیبایی خود می‌درخشد و بازدید از آن بسیار لذت بخش‌تر از دیگر مواقع سال است. اکثرا در دریاچه گهر لرستان بارش‌ها به صورت برف هستند و شب‌های دریاچه بسیار سرد می‌شود. بنابراین، در زمستان بازدید از دریاچه تقریبا غیرممکن است و تنها کوه نوردان حرفه‌ای و مجهز قادر هستند در این فصل به دریاچه گهر بروند. چرا که زمستان بسیار خشن و سرسختی بر منطقه حاکم می‌شود. اما اگر در تابستان به دریاچه گهر لرستان بروید، می‌توانید از یکی از دره‌های بسیار زیبای اطراف دریاچه نیز که دره نی‌گاه نام دارد، بازدید کنید. در این دره زیبا و باصفا شقایق‌های رنگی و لاله واژگون روییده‌اند و منظره را چندین برابر زیبا کرده‌اند. منطقه حفاظت شده اشترانکوه در محدوده شهرستان‌های درود و الیگودرز قرار دارد.
اگر می‌خواهید به لرستان سفر کنید به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتما برنامه سفر لرستان را در همین سایت مطالعه کنید.

تفریحات ممکن در منطقه اشترانکوه


• ماهی‌گیری
برای کسانی که به ماهی‌گیری علاقه مند هستند، دریاچه گهر لرستان می‌تواند گزینه خوبی برای گذراندن اوقات فراغت و تعطیلات باشد.در دریاچه گهر لرستان می‌توانید ماهیانی چون قزل آلا، ماهی زردپر، ماهی سیاه و مارآبی زندگی می‌کنند.
البته توجه داشته باشید که تا اواسط ماه خرداد ماهی‌گیری در دریاچه گهر لرستان ممنوع است. گردشگرانی که صرفا برای ماهیگیری به سوی دریاچه گهر لرستان سفرور می‌شوند، بهتر است برای روزهای آخر تابستان برنامه ریزی کنید.
• کوه‌نوردی
اطراف دریاچه گهر لرستان را مناطق کوهستانی تشکیل داده و موقعیت دریاچه بین منطقه حفاظت شده اشترانکوه و کوه‌های زاگرس قرار دارد. در این منطقه می‌توانید فعالیت‌هایی نظیر کوه‌نوردی و راهپیمایی‌های طولانی انجام دهید. آب و هوای پاک و عاری از آلودگی منطقه برای انجام فعالیت‌های ورزشی بسیار مناسب است.
• قایق سواری
یکی از جذاب‌ترین تفریحات آبی که طرفداران زیادی دارد، قایق سواری است. در دریاچه گهر لرستان با قایق به دل دریاچه بروید و علاوه بر تماشای شنای ماهی‌ها، از منظره اطرافتان لذت ببرید.
• اسکی روی آب
یکی از جذاب‌ترین و مهیج‌ترین تفریحاتی که می‌توانید در دریاچه گهر لرستان تجربه کنید، اسکی روی آب است. از آن جایی که دریاچه عمق نسبتا کمی دارد، اسکی روی آن چندان خطرناک نیست و با خیال راحت می‌توانید از انجام آن لذت ببرید. اگر در اسکی روی آب حرفه‌ای هستید و می‌خواهید هیجان بیشتری را تجربه کنید، در نزدیکی دریاچه گهر به دریاچه کیو خرم بروید.
اما، حواستان باشد شنا کردن در این منطقه ممنوع است. متاسفانه در سال ۹۵ جسد یکی از هموطنان که ۹ سال پیش در دریاچه غرق شده بود، از دل آب بیرون کشیده شد. شنا کردن در ان منطقه می‌تواند وسوسه انگیز باشد اما در قبال امنیت جان شناگران هیچ گونه تضمینی وجود ندارد. بنابراین، از شنا کردن در دریاچه گهر لرستان جدا خوددراری کنید.
دریاچه گهر دورود

توصیه‌های قبل از سفر


• در منطقه‌ دریاچه گهر درود پوشش جانوری بسیار گسترده‌ای وجود دارد که شامل ۴۵ گونه پستاندار ۱۹۵ گونه پرندگان است. یکی از نکات قابل توجه درباره این منطقه این است که اشترانکوه و دریاچه گهر لرستان تحت حفاظت محیط زیست بوده و کسانی که برای شکار به دریاچه گهر سفر می‌کنند، باید نسبت به هشدارهای محیط زیست هشیار بوده و تحت پیگردهای قانونی قرار نگیرند.
• قیمت اجناس کمپینگ، ماهیگیری و ... در فروشگاه‌های اطراف دریاچه تاحدودی بالاتر از حد معمول است. بنابراین، سعی کنید قبل از سفر به دریاچه لوازم مورد نیازتان را تهیه نمایید.
• اگر می‌خواهید بلیط هواپیما برای بازدید از دریاچه گهر لرستان بخرید، حتما لوازمی از قبیل قطب نما، لباس گرم، چراغ قوه، کفش کوه نوردی، پول نقد، چادر مسافرتی، کبریت، نقشه یا GPS، کوله پشتی، حوله، پاور بانک، میان وعده، کیت کمک‌های اولیه و آب آشامیدنی همراه خود داشته باشید.
• برای کمپ و چادر زدن، به سمت غرب دریاچه که نگهبان و برق و سکوی مخصوص چادر زدن وجود دارد بروید. چادر زدن در این مکان‌ها ایمن‌تر است.
• از زیبایی منظره، درخشش ستاره‌ها در شب و طراوات دریاچه لذت ببرید اما در حفظ نظافت و زیبایی دریاچه کوشا باشید و از انداختن آشغال و یا روشن کردن آتش خودداری کنید.

دسترسی به دریاچه گوهر لرستان


برای بازدید از دریاچه گوهر بایستی ابتدا به شهرستان درود در استان لرستان بروید. سپس به سمت امامزاده معروف درود به نام امامزاده پیر والی حرکت کنید. پس از امامزاده پیر والی به چشمه خیوه می‌رسید. از این جا به بعد مسیر ماشین‌رو نیست و باید باقی مسیر ۱۸ کیلومتری را باید با پای پیاده و یا حیواناتی چون الاغ یا قاطر بپیمایید.


فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است