search
menu

شهر زیرزمینی کاریز کیش

[ پنهان کردن ]
درباره شهر زیرزمینی کاریز کیش
هزینه و زمان پیشنهادی بازدید
چگونه به شهر زیرزمینی کاریز کیش برویم
جاهای دیدنی پیرامون شهر زیرزمینی کاریز کیش
هتل های نزدیک به شهر زیرزمینی کاریز کیش

درباره شهر زیرزمینی کاریز کیش


شهر زیرزمینی کاریز کیش یکی از جاذبه های تاریخی و کهن جزیره کیش است که به سبب قدمت و زیبایی شگفت انگیز به یکی از جاهای دیدنی غیر قابل چشم‌پوشی جزیره کیش تبدیل شده است. از همین رو گردشگران زیادی با خرید بلیط هواپیما کیش به این جزیره سفر و از این قنات باستانی بازدید می‌کنند.
جزیره کیش برای بسیاری یک جزیره تفریحی با هدف خرید یا تماشای ساحل است و خیلی‌ها اصلا فکر نمی‌کنند در جزیره کیش که شهری لوکس و پرزرق و برق است، با یک اثر تاریخی چند هزار ساله رو به رو شوند.
شهر زیرزمینی کاریز کیش
جزیره کیش به عنوان جزیره‌ای در خلیج فارس که در بیشتر طول سال دارای آب و هوایی گرم و مرطوب است، شرایط زندگی سختی برای ساکنان بومی خود داشته است. در حدود ۲۵۰۰ سال پیش (تقریبا دوره هخامنشیان و مادها) مردم این سرزمین راه حل متفاوتی برای رها شدن از گرمای بی سابقه هوا پیدا کردند و آن ایجاد یک منطقه زیرزمینی بود. این روش که در شهرهای کویری مانند یزد نیز کاربرد دارد کمک می‌کند تا دور بودن از نور مستقیم خورشید، فضایی با دمای پایین را پدید آورد.
در شهر زیرزمینی کاریز کیش، دالان ها و اتاقک‌هایی برای سکونت وجود دارد. اما کاربرد اصلی این کانال‌ها، همانطور که از نامش پیداست، قنات یا کاریز است. به مانند دیگر قنات های مناطق کویری، کانال‌های اصلی، آب را در منطقه‌ای طولانی و در زیر زمین جابه جا می‌کنند. حرکت آب در زیر زمین از تبخیر سطحی آب جلوگیری می‌کند.
آبی که در این کاریز جریان داشته و دارد ناشی از بارندگی‌های فصلی است که در جزیره کیش اتفاق می‌افتد. آب جاری در این کاریز توسط مرجان‌ها و ساختار آن تصفیه شده و تبدیل به آبی خنک و سالم می‌شود. این آب در گذشته که دسترسی به منابع آبی دشوار بوده ارزش فراوانی داشته است.
شهر زیرزمینی کاریز کیش
عمیق‌ترین نقطه کاریز کیش، ۱۶ متر است. از آنجایی که جزیره کیش یک منطقه مرجانی است، این کاریز در اصل در دورن یک منطقه مرجانی کنده شده است. به همین سبب هنگامی در دورن آن قدم می‌زنید، وقتی به دیواره‌ها و سقف می‌نگرید هنوز فسیل‌های باستانی و مرجان هایی که میلیون ها سال از عمر آن می‌گذرد را نیز می‌بینید.
شهر زیرزمینی کاریز کیش اکنون با سرمایه گذاری بخش خصوصی تبدیل به یک مجموعه فرهنگی و رفاهی شده است. در این شهر رستوران، کافه و فروشگاه صنایع دستی و همچنین یک عکاسخانه برای گرفتن عکس با پوشش سنتی جنوبی ساخته شده است.
از دیگر بخش های شهر زیرزمینی کاریز کیش موزه خلیج فارس است که در آن مجموعه‌ای از اسناد تاریخی و مستندات پیرامون تاریخ خلیج فارس و زندگی در آن و پیرامونش نگهداری می‌شود. همچنین در در این شهر شگفت آور یک نمازخانه یا مسجد وجود دارد که به دوران اسلامی بازمی‌گردد و می‌توان آن را نخستین و تنها مسجد مرجانی جهان دانست.

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید


شهر زیرزمینی کاریز کیش دارای ورودیه است.
زمان پیشنهادی برای بازدید از آن حدود ۲ ساعت است.

چگونه به شهر زیرزمینی کاریز کیش برویم


برای آنکه به شهر زیرزمینی کاریز کیش بروید پس از سفر به جزیره کیش با هواپیما یا با کشتی، می‌توانید از تاکسی های جزیره کیش استفاده کنیم. کافی است خود را به بلوار میرمهنا و میدان المپیک برسانید. اگر مایل به کسب آگاهی های بیشتر درباره مسافرت به جزیره کیش هستید، پیشنهاد می‌کنیم، راهنمای سفر به کیش سفرمارکت را بخوانید.
شهر زیرزمینی کاریز کیش

جاهای دیدنی پیرامون شهر زیرزمینی کاریز کیش


باشگاه اسب سواری کیش: ۱ کیلومتر
دهکده المپیک: ۱ کیلومتر
شهر باستانی حریره: ۴ کیلومتر
مرکز خرید هرمز: ۷ کیلومتر

هتل های نزدیک به شهر زیرزمینی کاریز کیش


هتل گلدیس کیش
هتل فانوس کیش
هتل خاتم کیش
هتل آفتاب شرق کیش

فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است