search
menu

شهر حریره کیش

[ پنهان کردن ]
درباره شهر حریره کیش
تاریخچه پیدایش شهر حریره
ساختار شهرسازی و معماری شهر حریره کیش
چشم انداز شهر حریره
بخش صنعتی شهر حریره
زمان پیشنهادی بازدید
چگونه به شهر حریره کیش برویم
جاهای دیدنی نزدیک به شهر حریره
هتل های نزدیک به شهر حریره

درباره شهر حریره کیش


شهر حریره کیش یک شهر تاریخی است که در سده‌های اولیه اسلامی برابر با سده هشتم میلادی در جزیره کیش پدید آمد و بازمانده‌های آن اکنون در ساحل شمالی جزیره قرار دارد.

تاریخچه پیدایش شهر حریره


بر پایه آثار باستان‌شناسی، شهر حریره در آخرین دوران فرمانروایی ساسانی و سده‌های اولیه اسلامی پدید آمد و تا چندین قرن بعد همچنان زنده بود و رونق داشت. این شهر که مساحتی کیلومتر مربعی دارد، تا دوران سلجوقیان و اتابکان فارس، به عنوان یک شهر کلیدی بازرگانی در خلیج فارس نقش آفرینی می‌کرد. شهر حریره یک بخش بازرگانی از شهر بوده که به سبب قرار گرفتن در ساحل شمالی کیش، به عنوان نزدیکترین نقطه به خاک اصلی ایران (استان هرمزگان در حال حاضر)، نقش راهبردی و مهمی را ایفا می‌کرده است.
شهر حریره کیش
یک نظریه قوی در باره پیدایش شهر حریره این است که پس از ویرانی و آسیب جزیره سیراف، شهر حریره توسط ساکنان سیراف و به عنوان جانشین آن ساخته شده است. سیراف که بندری در استان بوشهر و از توابع شهرستان بندر کنگان است، زمانی قطب بازرگانی دریایی جنوب ایران در خلیج فارس بوده است. ولی شهر حریره به عنوان جانشین آن در جزیره کیش شکل گرفته است.

ساختار شهرسازی و معماری شهر حریره کیش


شهر حریره نمونه‌ای از ساختارهای شهری جنوب ایران در سده‌های دور است. بخشی از شهر به خانه های اشرافی بزرگان شهر اختصاص دارد که در آنها احتمالا چند خانوار از یک خاندان کلیدی در آن سکنا داشته‌اند. کاربرد بخش‌هایی از سازه‌های شهر، هنوز روشن نشده ولی بنا به نظر باستان شناسان، احتمالا در ارتباط مستقیم با شغل کلیدی اهالی جزیره یعنی بازرگانی دریایی، صید مروارید و مرجان بوده است.
شهر حریره کیش
شهر حریره همچنین دارای یک حمام عمومی است که به نظر می‌رسد در ابتدا یک حمام اختصاصی بوده است. اما به تدریج تبدیل به یک حمام عمومی شده و در دروه‌های بعد با توجه به نیاز جزیره توسعه نیز پیدا کرده است. حمام شهر حریره را می‌توان یکی از قدیمی‌ترین نمونه های حمام های تاریخی دانست.

چشم انداز شهر حریره


مجموعه شهر حریره و بندر تاریخی حریره توسط خیابانی به نام «کرانه» از هم جدا شده است. وقتی در بخش بندر حریره قرار می‌گیرید می‌توانید دورنمایی گسترده از خلیج فارس و سپس استان هرمزگان را در آن سوی آب های آبی ببینید.

بخش صنعتی شهر حریره


در جایی نزدیک به دریا و بندر حریره، یک ساختار تو در تو و ماز مانند وجود دارد که درباره دلایل ساخت و کاربرد‌ان اختلاف نظرهایی وجود داشته است. اما پژوهش‌های باستان شناسی و بررسی های میدانی از بومیان جزیره راز این بخش را گشود. در اتاقک های چند متر مربعی این شهر، با روشی سنتی، شیره خرما طی یک فرایند فشرده سازی استخراج می‌شده است و هنوز این روش در بخش‌هایی از جنوب کشور در جریان است.
شهر حریره کیش
این بخش ها با فنس کشی از بقیه ساحل جدا شده تا دسترسی به آن محدود و از آسیب حفظ شود.

زمان پیشنهادی بازدید


برای بازدید از مجموعه شهر حریره دست کم به ۱ ساعت زمان نیاز دارید.

چگونه به شهر حریره کیش برویم


برای رسیدن به شهر حریره باید خود را به شمال جزیره و شمال میدان و مجموعه المپیک کیش برسانید. اگر به میدان هرمز بروید، خیابانی به نام خیابان حریره به سمت شمال رفته و به خیابان کرانه منتهی می‌شود. شما در این خیابان می‌توانید مجموعه سازه‌های مربوط به شهر حریره را ببینید.

جاهای دیدنی نزدیک به شهر حریره


آب انبار تاریخی کیش: ۲۰۰ متر
شهر باستانی کاریز: ۱ کیلومتر
خانه مردمشناسی بومیان کیش: ۲ کیلومتر

هتل های نزدیک به شهر حریره


هتل خاتم کیش
هتل گلدیس کیش
هتل فانوس کیش
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است