search
menu

قلعه جنی کیش

[ پنهان کردن ]
تاریخچه و کاربرد اولیه قلعه جنی
افسانه های محلی
از افسانه تا واقعیت
موقعیت مکانی قلعه
جاذبه های دیدنی نزدیک به قلعه جنی
نزدیک ترین و در دسترس ترین هتل های اقامت قلعه جنی
بهترین فصل سفر به کیش و مناطق گردشگری آن
اگر اهل سفرهای ماجراجویانه و هیجانی هستید با ما همراه شوید تا به یکی از پرحادثه‌ترین و هیجان‌انگیزترین مکان‌ها در غربی‌ترین نقطه از جزیره کیش سری بزنیم. بی‌شک‌ با شنیدن اسم عجیب این قلعه کنجکاو شده‌اید تا از تاریخچه و دلیل نام‌گذاری این قلعه مطلع شوید. در ادامه این مطلب علت نام‌گذاری مرموز قلعه، تاریخچه، فرهنگ منطقه، افسانه‌های محلی، مکان‌های دیدنی اطراف قلعه، موقعیت مکانی، هتل‌های نزدیک به شما برای داشتن سفری بی‌دردسر و هر آنچه که درباره قلعه جنی لازم است بدانید را در این مقاله خواهید خواند.
همچنین در سفرمارکت به دلیل اهمیت رفاه و کاهش هزینه سفر گردشگران تورهایی معرفی شده‌اند که بلیط هواپیما و هتل کیش را به صورت همزمان رزرو می‌کنند، شما می‌توانید با خرید آنلاین این تورها سفری بدون دغدغه را تجربه کنید.
قلعه جنی کیش

تاریخچه و کاربرد اولیه قلعه جنی


این قلعه کوچک و مخوف در فاصله اندکی از کشتی یونانی قرار دارد،‌ قلعه‌ای متروکه که سالیان سال است ساکنین آن با ترس و وحشت آنجا را ترک کرده‌اند.
تاریخچه قلعه به زمان تصرف جنوب ایران توسط پرتغالی‌ها برمی‌گردد. آن‌ها قلعه‌هایی را به منظور حفاظت از منطقه بنا کرده‌اند که احتمالاً قلعه جنی نیز یکی از همین قلعه‌های تاریخی بوده است.
نقشه معماری این قلعه متعلق به ۶۰ سال پیش است. در اوایل دهه ۴۰ هجری خورشیدی، از این قلعه به دلیل دید وسیع و موقعیت استراتژی مناسب، به عنوان پاسگاه ژاندارمری و مکانی ایده‌آل برای نگهبانی و دیده‌بانی از جزیره کیش استفاده می‌کردند.
اکثر قلعه‌هایی که در طول تاریخ ساخته شده‌اند دارای بنایی مدور بودند اما قلعه جنی نقشه‌ای متفاوت از دیگر قلعه‌ها دارد‌. معماری این بنا مستطیلی شکل است که دارای دو بارو است که در دو طرف قلعه خودنمایی می‌کنند، ساختی متفکرانه و کاربردی داشته که در هر یک از باروها تک تیراندازی مستقر بوده است. ساختار این سازه به گونه‌‌ای بوده که در هرکدام از این برجک‌ها برای حفظ جان سربازان تنها یک سوراخ مربعی شکل تعبیه شده که سربازان برای هدف‌گیری از آن استفاده می‌کردند. دورتادور این قلعه مکان‌هایی برای تیراندازی و نگهبانی وجود دارد. این قلعه دو طبقه دارد که درست در وسط حیاط آن باغچه کوچکی قرار گرفته است. این مکان در سال‌های دور به دلیل ساختار و معماری‌اش قلعه نظامی بی‌نقص و کاملی به شمار می‌رود. اما اکنون ظاهر قلعه به دلیل کم توجهی و عدم رسیدگی شباهت چندانی با بنای اولیه خود ندارد و این بنای باارزش رفته رفته در حال تخریب است.
بومی‌ها و ساکنین قدیمی این جزیره نقل قول‌ها و داستان‌های مختلفی درباره قلعه وحشت بیان کرده‌اند و بر این باورند که این قلعه مکانی تسخیر شده است. داستان‌هایی که در سال‌های متمادی آنقدر تکرار و بازگویی شده‌اند که کاملاً باورپذیر گشته؛ به گونه‌ای که حتی دلایل منطقی و مستند هم چیزی از باور مردمانش کم نمی‌کند.
اگر مشتاق شنیدن افسانه‌ها و فرهنگ مردمان این منطقه هستید با ما همراه بمانید در اینجا می‌خواهیم شما را با شماری از باورها و افسانه‌های مشهور قلعه آشنا کنیم.

افسانه های محلی


جن در پاسگاه!
گزارشات بسیاری در دهه ۴۰ مبنی بر مشاهده موجوداتی عجیب در این قلعه وجود دارد. کارکنان پاسگاه از صداها و همهمه‌هایی حرف می‌زدند که از گوشه کنار قلعه به گوش می‌رسید و نهایتاً منجر به تخلیه و رها کردن آنجا شد.
قلعه جنی کیش

سربازان مرده با چشمانی بهت‌زده!
افسانه دیگری که دهان به دهان در بین ساکنان بومی این منطقه پیچید و باعث معروف شدن این جزیره به عنوان قلعه جنی شد، مربوط می‌شود به سالیان دور، سربازانی که قرار بود علی‌رغم میل خود یک شب تا صبح را در این قلعه کشیک بدهند...
در گرگ و میش صبح یک شب طولانی و رازآلود مردمان این منطقه با جسد ۴ سرباز با چشمانی باز از وحشت و بدنی یخ‌زده و کبود رو به رو می‌شوند. کسی از آن شب و اتفاقات پر رمز و رازش خبردار نشد و تا به امروز داستان این مرگ سر به مهر باقی مانده است.
بعد از رخ دادن این ماجرا هیچ سربازی حاضر به ماندن در آنجا نبود و به همین دلیل دستور تخلیه قلعه صادر شد و پاسگاه مرزی به مکانی دیگر انتقال یافت.

رقص شادی و پای‌کوبی جنیان!
این افسانه از آنجا شروع می‌شود که یک راننده تاکسی که در آرامش و سکوت جزیره منتظر مسافران کشتی یونانی بوده، بعد از مدتی شروع به راندن در مسیر قلعه جنی می‌کند و درست در زمانی که اجنه مشغول برگزاری مراسم عروسی بودند به آنجا می‌رسد، راننده با حیرت و ترس در ماشین خود پنهان شده و در گوشه‌ای دور از چشم جنیان تا تمام شدن مراسم منتظر می‌ماند و بعد از برگشتن خود به شهر ماجرا را برای اهالی تعریف می‌کند.

از افسانه تا واقعیت


روایت‌های زیادی درباره این قلعه گفته و شنیده شده که بیشتر آن‌ها عقلانی نیستند و هیچ استنادی مبنی بر واقعی بودن آن‌ها وجود ندارد و مشخص نیست کدام ریشه در واقعیت و کدام‌ تنها یک افسانه و زاییده تخیل دارد. افسانه‌هایی که تا این بخش از مقاله ذکر گردید، می‌تواند تنها ساخته ذهن بومیان منطقه باشد. اما به احتمال زیاد اتفاقاتی در آن‌ رخ داده که پایه‌گذار این داستان‌های ترسناک شده است.
تاکنون شنیده‌های بسیاری از بازدیدکنندگان و مسافران به گوش رسیده که از نارضایتی و خشم ساکنان عجیب قلعه از حضور آنان خبر داده‌اند. همین فضاهای وهم‌انگیز و افسانه‌های ترسناک، وحشت و دلهره را به این قلعه کوچک راه داده‌ و دلیل نا‌م‌گذاری این مکان به قلعه جنی شده‌ است.
بازدید از قلعه در تمامی ساعات از شبانه‌روز بدون هیچ هزینه‌ای و کاملاً رایگان برای گردشگران امکان‌‌پذیر است.
به دلیل داستان‌های ترسناکی که درباره این مکان وجود دارد، هنگام غروب آفتاب و تاریکی هوا زمان مناسبی برای نزدیک شدن به این قلعه نیست، زیرا ممکن است فضای سنگین و پیشینه ذهنی شما باعث ایجاد توهم و پدیدار شدن تصاویری ناخواسته شود. هیچ نگهبان یا محافظی برای این قلعه وجود ندارد، تنها راه ورود به ساختمان قلعه عبور از میان بلوک‌ها است، زیرا تنها ورودی آن را مسدود کرده‌اند.

موقعیت مکانی قلعه


هنگام سفر به جزیره کیش، جاذبه‌های بسیاری برای بازدید وجود دارند، قلعه جنی کیش یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی کیش به شمار می‌رود؛ قلعه‌ای مرموز که به عنوان یک مکان باستانی شناخته شده است.
آدرس دقیق برای رسیدن به قلعه: استان هرمزگان، کیش، جاده جهان نزدیک کشتی عظیم یونانی، کمی قبل از رسیدن به آخرین میدان قلعه‌ای پیش روی شما پدیدار خواهد شد که کمتر مسافری جرئت پا گذاشتن به آن را پیدا می‌کند.
قلعه جنی کیش

جاذبه های دیدنی نزدیک به قلعه جنی


جزیره کیش وسعت چندانی ندارد و همین امر سبب شده است که بیشتر جاذبه‌های آن نزدیک به یکدیگر قرار گیرند که می‌توان آن را مزیتی برای گردشگران دانست.
معروف ترین مکان‌های دیدنی نزدیک به قلعه جنی عبارتند از:
کشتی یونانی: ۲.۷ کیلومتر
روستای باغو: ۲.۳ کیلومتر
اوشن پارک: ۸.۳ کیلومتر

نزدیک ترین و در دسترس ترین هتل های اقامت قلعه جنی


قطعاً همه شما توصیفاتی از جزیره تماشایی و خیره‌کننده کیش شنیده‌اید، جزیره‌ای که با مناطق گردشگری و توریستی غیرمنتظره می‌تواند هر لحظه مسافران و گردشگرانش را غافلگیر کند و به وجد بیاورد.‌ هتل‌های متعدد با امکانات مختلف در سرتاسر این جزیره ساخته شده‌اند که شما می‌توانید به آسانی به آن‌ها دسترسی پیدا کنید. لازم به گفتن است که اکثر هتل‌های کیش در شرق جزیره، درست در جهت مخالف موقعیت جغرافیایی قلعه جنی قرار گرفته‌اند. توصیه می‌کنیم برای سپری کردن اوقاتی دل‌چسب و راحت‌تر، در نزدیک‌ترین هتل‌ها به این قلعه اقامت کنید. بهترین هتل‌هایی که شما می‌توانید در جزیره کیش انتخاب کنید عبارتند از:
هتل آریا باستان: ۳.۳ کیلومتر
هتل ترنج کیش: ۸.۷ کیلومتر
هتل خاتم: ۹.۱ کیلومتر

بهترین فصل سفر به کیش و مناطق گردشگری آن


اکثر روزهای این جزیره هوا آفتابی و گرم است. میزان بارندگی در طول ۳۶۰ روز سال کمتر از ۳ درصد و همچنین احتمال بارش برف وجود ندارد.
همان‌طور که خواندید شما می‌توانید با خیالی آسوده در تمام ماه‌ها و فصول سال با خرید بلیط هواپیما کیش به این جزیره دیدنی سفر و لحظاتی شیرین و سرگرم‌کننده‌ای را سپری کنید.
با توجه به هوای گرم این منطقه از اواسط پاییز تا اواخر فروردین بهترین زمان سفر به کیش برای تجربه سفری لذت‌بخش برای شما و کسانی که دوست دارید با آن‌ها سفر کنید خواهد بود.
قلعه جنی کیش

با سفرمارکت اجاره خانه و ویلا در کیش دیگر کار سختی نیست، تنها با چند کلیک می‌توانید تصاویر قیمت‌ها و موقعیت هر سوئیت را مشاهده کرده تا از بین آن‌ها بهترین گزینه را انتخاب نمایید.
اگر مایل به انتخاب تورهایی با قیمت‌های مناسب‌تر هستید باید عواملی را در نظر بگیرید؛ به‌عنوان‌مثال: نوع و کیفیت هتل‌، ساعات پرواز در عصر و شب، همچنین فصل‌های گرم سال که آب و هوای کیش گرم و شرجی است و گردشگران کمتری را به خود جذب می‌کند، از جمله مواردی هستند که به مقدار زیادی بر کاهش هزینه‌ی تورها تأثیر می‌گذارند.

سخن آخر
در این مقاله به قلعه جنی و دلیل جذابیت آن برای توریست‌ها و بهترین زمان بازدید از آن پرداختیم. قلعه جنی یکی از هیجان‌انگیزترین سفرهایی است که هر توریست می‌تواند آن را تجربه کند. پس اگر به دنبال جاذبه‌های سرگرم‌کننده و هیجانی که ریشه در تاریخ و رسوم این منطقه دارد شما را به جزیره زیبای کیش و بازدید از قلعه جنی دعوت می‌کنیم.

قلعه جنی کیش
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است