search
menu

جاهای دیدنی هرمزگان | گشتی در جنوب ایران

[ پنهان کردن ]
جزیره هرمز
جزیره لارک
جزیره هندورابی
شهر بندرعباس
استان هرمزگان یکی از استان‌های جنوبی ایران است. این استان از جنوب به دریای عمان و خلیج‌فارس، از شرق به استان سیستان
و بلوچستان، از شمال به استان کرمان و فارس و از غرب به استان بوشهر محدود می‌شود. از شهرستان‌های این استان می‌توان به جاسک، بشاگرد، سیریک، میناب، رودان، حاجی‌آباد، خمین، بندر لنگه، پارسیان، بستک و بندرعباس اشاره کرد.
مرکز استان هرمزگان، شهر بندرعباس است. در این استان، بندرهای مختلف و جزایر متنوعی وجود دارد که بازدید از آن‌ها می‌تواند لحظات لذت‌بخشی را برای شما به وجود بیاورد. ازجمله بندرهای این استان می‌توان به بندر جاسک و بندرلنگه اشاره کرد. از جزایر این استان نیز می‌توان به جزیره قشم، جزیره کیش، جزیره هرمز، جزیره لارک، جزیره لاوان، جزیره هندورابی، جزیره تنب بزرگ، جزیره تنب کوچک و غیره اشاره کرد.
از میان اسامی که در خط‌های بالایی دیدید، به‌احتمال زیاد نام جزیره کیش و جزیره قشم را بسیار زیاد شنیده باشید. در این مقاله قصد داریم جاذبه‌های گردشگری جزایر لارک، هندورابی و هرمز را معرفی کنیم و در آخر مقاله کمی درباره جاذبه‌های گردشگری شهر بندرعباس می‌گوییم.
پس اگر قصد رزرو تور و سفری متفاوت به استان هرمزگان را دارید و علاقه دارید از مکان‌های دیدنی کمتر شناخته‌شده آن دیدن کنید، این مقاله را تا انتها بخوانید.
جاهای دیدنی هرمزگان | گشتی در جنوب ایران

جزیره هرمز


یکی از زیباترین جزایر استان هرمزگان که در آن جاذبه‌های طبیعی و تاریخی مختلفی وجود دارد، جزیره هرمز نام دارد. در این جزیره نمی‌توانید با ماشین رانندگی کنید و ورود ماشین به آن ممنوع است و همین موضوع باعث بکر ماندن این جزیره شده است.
تنها وسیله نقلیه موجود در این جزیره موتورهای سه‌چرخی است که توسط مردم محلی استفاده می‌شود. اگر قصد سفر به این جزیره را دارید بدانید که در داخل جزیره تنها می‌توانید با پای پیاده یا کرایه این موتورها به بخش‌های مختلف آن بروید و از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی آن که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم، بازدید کنید.
در ادامه جاذبه‌های دیدنی جزیره هرمز را معرفی می‌کنیم:

قلعه پرتغالی‌ها
یکی از جاذبه‌های تاریخی جزیره هرمز قلعه پرتقالی‌ها نام دارد. قدمت این قلعه به ۱۰۰ سال پیش بازمی‌گردد و در قسمت شمالی این جزیره قرار گرفته‌است. این قلعه توسط نیروهای نظامی پرتغالی که در گذشته به این منطقه وارد شده بودند، ساخته شده‌است.
اگر بخواهیم به‌طور دقیق‌تر به تاریخچه این قلعه بپردازیم، باید بگوییم که قلعه پرتغالی‌ها در سال ۱۵۰۷ میلادی توسط فردی بنام «آلبو کرک» ساخته شد. در این قلعه علاوه‌بر نیروهای نظامی پرتغالی خانواده‌های آن‌ها نیز سکونت داشته‌اند. پرتغالی‌ها این قلعه را برای این منظور در جزیره هرمز بنا کرده‌اند که بتوانند بر کشور هند (که آن را مستعمره خود کرده بودند) و همچنین خلیج‌فارس و اقیانوس هند تسلط بیشتری داشته باشند. هنوز هم توپ های جنگی ای که توسط پرتغالی‌ها به این قلعه انتقال پیدا کرد را می‌توانید در آن ببینید.

دره رنگین‌کمان
یکی از زیباترین و خوش‌رنگ‌ترین بخش‌های جزیره هرمز دره رنگین‌کمان نام دارد‌. این منطقه از خاک هرمز مثل یک تابلوی نقاشی ۷۰ رنگ است که هرچه به آن نگاه می‌کنید، سیر نمی‌شوید. در این دره می‌توانید خاک‌هایی با رنگ بنفش، سرخ، سفید، نارنجی، زرد و ... را ببینید. به احتمال زیاد رنگ های متنوع خاک این دره را تابه‌حال در زندگی خود و در جای دیگری ندیده اید.
در این دره زیبا سنگ‌های فلزی‌ای پیدا شده‌اند که نمونه آن در کشورهای آسیایی دیده نشده‌است. برخی از این سنگ‌ها شامل هماتیت، مگنتیت و اولیژیست می‌شود.
نکته جالبی که درباره خاک این دره وجود دارد، این است که مردم محلی این منطقه، برای ساخت صنایع دستی خود نیز از این خاک استفاده می‌کنند. پس اگر از صنایع دستی مردم محلی، چیزی خریدید، بدانید که دارید خاک جزیره هرمز را برای خود به یادگار می برید. گفته می‌شود که این خاک خواص دارویی نیز دارد. بهترین زمان برای بازدید از این دره زیبا و رنگارنگ، فصل پاییز و زمستان است.
جاهای دیدنی هرمزگان | گشتی در جنوب ایران

موزه دکتر نادعلیان
یکی از مکان‌های دیدنی جزیره هرمز، موزه‌ای بنام موزه دکتر نادعلیان است. این موزه فرهنگ بومی مردم جزیره هرمز را به‌خوبی به گردشگران نشان می‌دهد. این موزه توسط دکتر احمد نادعلیان در سال ۱۳۸۸ افتتاح شد. این موزه در خانه مسکونی دکتر نادعلیان قرار دارد.
در این موزه آثار هنری و صنایع دستی مردم جزیره هرمز به نمایش درآمده‌اند و کسانی که قصد خرید این آثار را دارند، می‌توانند با پرداخت هزینه آن ها، اثر مورد علاقه خود را خریداری کنند.
در این موزه کارگاه‌های آموزشی برای ساکنین جزیره هرمز برگزار می‌شود تا هنرمندان این منطقه بتوانند با آموزش‌های کافی، آثار هنری زیبایی به وجود بیاورند.
علاوه‌براین، پولی که از فروش آثار این نمایشگاه به دست می‌آید، صرف حمایت از کسب و کار مردم جزیره هرمز و تحصیل دانشجویان دختر این جزیره می‌شود. پس اگر به این جزیره سفر کردید، حتما به این موزه سر بزنید و اگر توانستید آثار هنری آن را خریداری کنید.

ساحل سرخ
یکی از دیدنی‌ترین بخش‌های جزیره هرمز ساحل سرخ نام دارد. همان‌طور که از نام ساحل سرخ پیداست، دلیل جذابیت و متفاوت بودن این ساحل، خاک سرخی است که سرتاسر آن را پوشانده‌است.
جالب است که بدانید خاکی که در این ساحل وجود دارد را می‌توان خورد. این خاک به‌عنوان ادویه و طعم‌دهنده در غذاهای محلی مردم جنوب کشور استفاده می‌شود.
در محل تلاقی آب دریا با خاک ساحل سرخ، رنگ آب قرمز می شود و این اتفاق یکی از پدیده های طبیعی منحصربه فرد و خاصی است که فقط در جزیره هرمز امکان تماشای آن را دارید.
از خاک این ساحل در صنعت رنگ‌سازی نیز استفاده می‌شود. خاک این ساحل به دلیل وجود اکسید آهن فراوان در آن به رنگ سرخ درآمده است. از خاک سرخ هرمز برای درست کردن نان محلی، مربا، ماهی و انواع ترشی استفاده می‌شود.
به‌احتمال زیاد هنگام پیاده‌روی در ساحل سرخ جزیره هرمز رنگ لباس یا کفش تان نیز قرمز خواهد شد. حتما در هنگام طلوع یا غروب آفتاب به این ساحل بروید و بر روی خاک قرمزرنگ آن بنشینید و بالا آمدن و پایین آمدن خورشید را در آسمان تماشا کنید.
در جزیره هرمز علاوه‌بر ساحل سرخ، ساحل نقره‌ای نیز وجود دارد. خاک حاصلخیز و رنگارنگ این جزیره یکی از پدیده‌های طبیعی، خاص و منحصربه‌فردی است که تنها می توانید در این جزیره ببینید.
در هنگام بازدید از جزیره هرمز حتما به این نکته توجه کنید که نباید به‌هیچ‌عنوان ذره ای از خاک آن را بردارید؛ حتی یک وجب. چرا که سال‌ها زمان لازم است که همان یک ذره خاکی که برمی‌دارید، دوباره توسط طبیعت درست شود. به جای خاک این جزیره، می‌توانید صنایع دستی که توسط مردم محلی هرمز ساخته می‌شود را خریداری کنید و برای دوستان و آشنایانتان هدیه ببرید.

فرش خاکی هرمز
یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های دست‌ساز جزیره هرمز، «فرش خاکی هرمز» نام دارد. این فرش زیبا توسط هنرمندان خوش‌ذوق و سلیقه این جزیره و با استفاده از خاک‌های رنگی موجود در جزیره مثل خاک سرخ، آهک، سبز، سورمه و دیگر خاک‌های موجود درست شده‌است.
فرش خاکی هرمز هرساله طراحی و ساخته می‌شود و در مراحل ساخت آن از نشانه‌ها و نمادهای فرهنگ‌های بومی کشور ایران استفاده می‌شود. علاوه‌براین در طراحی این فرش خاکی هرمز از نخل و بادگیرهای جنوب، به‌عنوان نشانه‌های طبیعت این خطه از ایران، استفاده می شود. همچنین در طراحی های این جاذبه ی زیبا، اشکالی را می بینید که نمایانگر رونق بازرگانی جزیره هرمز در زمان‌های دور است. در طراحی فرش خاکی هرمز، طرح هایی از لباس سنتی بانوان جنوب ایران نیز وجود دارد.

غار الهه نمک
یکی از دیدنی‌ترین مناطق جزیره هرمز، غار الهه نمک نام دارد. به این منطقه «الهه نمکی» و «دره نمک تبرزن» نیز می‌گویند. این غار بسیار زیبا در لابه‌لای تپه‌ها و کوه‌های رنگارنگ قرار گرفته است. به این علت به این منطقه دره نمک تبرزن می‌گویند که در گذشته، بومیان جزیره هرمز با استفاده از تبرهای خود، نمک‌های روی سنگ‌ها و صخره‌های این منطقه را جدا می‌کردند تا از آن برای مصارف شخصی استفاده کنند.
از آن جهت به این منطقه «الهه» گفته می‌شود که بومیان جزیره هرمز برای کوه‌ها و پدیده‌های طبیعی این منطقه ارزش و اهمیت خاصی قائل هستند و حتی کوه بلند نزدیک این دره را «کوه الهه نمک» می‌خوانند. غاری که در این منطقه قرار دارد را نیز با نام «غار الهه نمک» می شناسند.
برای ورود به غار الهه نمک، ابتدا باید سینه‌خیز وارد آن شوید و پس‌از طی کردن مقداری از مسیر، می‌توانید کمی بلند شوید و به‌صورت خم تا چند متر را به جلو بروید. پس‌از طی کردن این مسافت، به تالار کوچکی می‌رسید که دیواره‌های آن از بلورهای نمک پوشیده شده‌اند.
اگر مدت‌های زیادی است که در زندگی خود سروصدا و شلوغی را تجربه کرده‌اید و دوست دارید به یک منطقه آرام و بی‌سروصدا بروید و لحظاتی را غرق در سکوت طبیعت شوید، حتما در سفر خود به جزیره‌ی هرمز از دره الهه نمک بازدید کنید. با ورود به این دره متوجه می‌شوید که تقریباً هیچ صدایی را در محیط اطراف نمی‌شنوید و سکوتی خاص در این دره حکم‌فرما است. این سکوت در حدی است که به این دره «دره سکوت» نیز گفته می‌شود.

دره مجسمه‌ها
یکی از خاص‌ترین جاذبه‌های طبیعی موجود در جزیره هرمز دره مجسمه‌ها است. به این دره «دره تندیس‌ها» نیز گفته می‌شود. در بدو ورود به این منطقه، شکل‌های عجیب و خاصی که روی صخره‌های این دره وجود دارد،‌ شما را متعجب خواهد کرد. دره مجسمه‌ها در کنار دریای خلیج‌فارس قرار دارد و تماس پیوسته آب دریا به این صخره‌ها باعث فرسایش و خوردگی آن‌ها شده‌است و نتیجه آن شکل‌های منحصربه‌فرد و عجیبی است که بر روی صخره‌های این منطقه مشاهده می‌کنید.
اشکال به وجود آمده بر روی این صخره‌ها به شکل‌های مختلفی مثل عقاب، شکل پرنده و حیوانات مختلف است. با تماشای شکل‌های این صخره‌ها می‌توانید شباهت آن‌ها را با تصاویر دیگری که از حیوانات و پدیده‌های طبیعی مختلفی که در ذهنتان ثبت کرده‌اید، ببینید.
جاهای دیدنی هرمزگان | گشتی در جنوب ایران

زیارتگاه خضر و مقام الیاس
یکی از جاذبه‌های معنوی جزیره هرمز که در قسمت شمالی این جزیره قرار گرفته‌است، زیارتگاه خضر و مقام الیاس نام دارد. این زیارتگاه بر روی یک صخره در کنار دریا قرار گرفته‌است. بنای آن شبیه به یک بنای روستایی است که با گچ پوشیده شده و بر روی آن گنبدی سبزرنگ قرار گرفته‌است.
اگر دوست دارید که حاجات و آرزوهایتان برآورده شود، می‌توانید به این زیارتگاه سربزنید و همانند مردم محلی جزیره هرمز، مدتی را در آن‌جا بمانید و به راز و نیاز و عبادت بپردازید.
در نزدیکی این زیارتگاه در درون دریا یک سنگ سیاه چندوجهی وجود دارد که به آن مقام الیاس گفته می‌شود.

ساحل سنگ مرغان
یکی از جاذبه‌های طبیعی موجود در جزیره هرمز ساحل سنگ مرغان نام دارد. جزیره هرمز و سواحل بسیار زیبا و رنگارنگی در دل خود جای داده‌است و ساعت‌ها می‌توانید بر روی این سواحل پیاده‌روی کنید و از آرامش موجود در جزیره نهایت استفاده را ببرید. ساحل سنگ مرغان نیز یکی از این سواحل آرامش‌بخش و زیباست که بر روی آن سومین فرش خاکی جزیره هرمز قرار گرفته‌است.

قصر بی‌بی‌گل
یکی از مکان‌های دیدنی و جذابی که در جزیره هرمز قرار گرفته‌است، قصر بی‌بی‌گل یا قصر بی‌بی صورت نام دارد. این جاذبه در غرب جزیره هرمز قرار گرفته‌است. سبک معماری به‌کارگرفته شده در این سازه همانند برج گلک است. مردم جزیره هرمز این قصر را مربوط به ۲ خواهر می‌دانند. طبق باورهای این مردم در زمان‌های خیلی دور ۷ خواهر به منطقه هرمزگان سفر کرده‌اند و ۲ نفر از آن‌ها در جزیره هرمز و بقیه در جزیره قیس، میناب و مناطق دیگری از هرمزگان قصرهایی را ساخته‌اند و در آن زندگی کردند.

پرتگاه غروب
اگر دوست دارید در سفر خود به جزیره هرمز در بالای یک مکان مرتفع بنشینید و دریای خلیج‌فارس و جزیره هرمز را ساعت‌ها تماشا کنید و تا جایی که از دیدن زیبایی‌های محیط اطرافتان ر از شور و شعف شوید، باید به پرتگاه غروب بروید.
همان‌طور که از نام این پرتگاه مشخص است، بهتر است که در هنگام غروب آفتاب یا در نزدیکی طلوع در این مکان حضور داشته باشید تا بتوانید طلوع و غروب آفتاب را از این منطقه تماشا کنید.
اگر اهل مدیتیشن هستید، می‌توانید چند دقیقه‌ای را در این مکان مدیتیشن کنید و از آرامش و سکوتی که در این منطقه حکم فرماست، استفاده کنید تا ذهنتان آرام‌تر شود.

غارهای دریایی
یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی جزیره هرمز غارهای دریایی نام دارند. اگر از دیدن پدیده‌های طبیعی لذت می‌برید و دوست دارید کمی ماجراجویی را در دل طبیعت جزیره هرمز تجربه کنید، حتما باید از غارهای دریایی جزیره هرمز دیدن کنید این جاذبه در جنوب و جنوب غرب جزیره هرمز قرار دارند. اگر هم به عکاسی علاقه دارید و دوست دارید عکس‌های زیبایی را در این جزیره بگیرید، حتما به محل قرارگیری این غارها بروید.
جاهای دیدنی هرمزگان | گشتی در جنوب ایران

معدن خاک سرخ
یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های طبیعی جزیره هرمز معدن خاک سرخ نام دارد. دلیل معروفیت و اهمیت این منطقه به دلیل خاک سرخ جزیره هرمز است. خاک هرمز یکی از باکیفیت‌ترین و مرغوب‌ترین خاک‌های کره‌ی زمین است. خاک این جزیره در رنگ‌های مختلفی مثل صورتی، سبز، آبی، خاکستری سفید و ... است و از ترکیبات آتش‌فشانی ساخته شده‌اند. از خاک جزیره هرمز در ساخت وسایل مختلفی مثل موزائیک، سفال، سرامیک، کاشی و در صنایعی مثل رنگ‌سازی، تولید نوارهای کاست و ...استفاده می‌شود.

جزیره لارک


یکی از جزایر خلیج‌فارس که جزء استان هرمزگان محسوب می شود، جزیره لارک نام دارد. به‌احتمال زیاد نام این جزیره را کمتر شنیده‌ باشید؛ چرا که از میان جزایر خلیج‌فارس، گردشگران معمولاً برای گذراندن اوقات فراغت خود تنها به دو جزیره قشم و کیش سفر می‌کنند.
جزیره لارک از کوه‌های آتش‌فشانی مخروطی‌شکل ایجاد شده‌است. مساحت این جزیره ۷۷ کیلومترمربع است و بلندترین نقطه در آن ۱۳۸ متر از سطح دریا بالاتر است.
این جزیره زیبا در شرق جزیره قشم و در جنوب جزیره هرمز در تنگه هرمز قرار گرفته‌است. فاصله جزیره هرمز تا قشر ۱۶ کیلومتر و فاصله آن تا جزیره هرمز ۲۲ کیلومتر است. همچنین شهر بندرعباس تا جزیره لارک ۳۱ کیلومتر فاصله دارد.
جاهای دیدنی هرمزگان | گشتی در جنوب ایران

نحوه دسترسی به جزیره لارک
برای دسترسی به جزیره لارک باید در ابتدا باید به جزیره قشم بروید و اسکله ذاکری را پیدا کنید. سپس از آن‌جا سوار اتوبوس‌های دریایی شوید تا به جزیره لارک برسید. راه دیگری که از طریق آن می توانید از جزیره قشم به لارک بروید، استفاده از قایق‌های موتوری اسکله دوحه در جزیره قشم است.
اگر هم قصد بازدید از جزیره لارک را دارید و نمی‌خواهید به جزیره قشم بروید، می‌توانید از بندرعباس یکقایق دربست کرایه کنید تا شما را به جزیره لارک ببرند. همچنین از جزیره هرمز می‌توانید یک قایق دربستی کرایه کنید تا به جزیره لارک بروید.
نکته: جزیره لارک در جنوبی‌ترین بخش از خاک ایران و در تنگه هرمز قرار دارد. به دلیل موقعیت قرار گیری آن، چند وقت یک‌بار در این جزیره و اطراف آن مانورهای نظامی برگزار می‌شود. زمان برگزاری مانور ورود گردشگران به این جزیره ممنوع می‌شود. قبل‌از آنکه بخواهید به این جزیره سفر کنید، حتما از بندرعباس یا جزیره قشم اخبار مربوط به برگزاری مانورهای نظامی اطراف این جزیره را بررسی کنید تا در هنگام سفر به آن مشکلی برای شما پیش نیاید. معمولاً چند روز قبل از اجرای مانورهای نظامی به مردم این منطقه خبر داده می‌شود.

مردم محلی جزیره لارک
جزیره لارک یک جزیره خالی از سکنه نیست و در آن یک روستا با جمعیتی حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ خانوار زندگی می‌کنند. مردم این روستا گویشی شبیه گویش لرها دارند که به آن «کمزاری» گفته می شود. اگر بر روی نقشه موقعیت جزیره لارک را ببینید، متوجه می‌شوید که کمی بالاتر از کشور عمان قرار دارد. بیشتر مردم این جزیره به صید ماهی مشغول هستند و ماهی‌های خود را در کشور عمان به فروش می‌رسانند. در اطراف جزیره لارک معمولاً ماهی‌هایی مثل سرخو، هامور، میش ماهی، سنگسر و مقوا پیدا می شوند. برخی از مردم این جزیره به دام‌پروری سنتی مشغول هستند و اغلب بز پرورش می‌دهند.

قلعه پرتغالی‌های جزیره لارک
یکی از جاذبه‌های تاریخی موجود در جزیره لارک که در زمان صفویه و به دست نیروهای پرتغالی ساخته‌شده است، قلعه پرتغالی‌ها نام دارد. این قلعه هم‌زمان با قلعه پرتغالی‌های جزیره هرمز و قشم ساخته شده‌است. از نظر بزرگی، قلعه پرتغالی‌های جزیره هرمز در میان قلعه‌های جزایر دیگر رتبه اول را کسب می‌کند. برای ساخت این اثر تاریخی از ترکیب سنگ‌های مرجانی و ساروج استفاده کرده‌اند.
از دیگر جاذبه‌های داخلی جزیره لارک می‌توان به تلگراف‌خانه‌ی کمپانی هند شرقی اشاره کرد که در منطقه‌ای بنام «مرنه» قرار دارد. علاوه‌براین جاذبه، در دل کوه‌های جزیره لارک، خانه‌های بسیار قدیمی با قدمت ۸۰۰ ساله وجود دارند که درست در وسط کوه‌ها ساخته شده‌اند.
اگر قصد سفر به جزیره لارک و بازدید از جاذبه‌های دیدنی آن را دارید، بهتر است که در نیمه دوم سال، یعنی زمانی‌که هوا سردتر می‌شود، به این جزیره بروید. همان‌طور که می‌دانید این جزیره در بخش‌های جنوبی ایران قرار گرفته‌است و هوای آن در ماه‌های گرم سال به‌شدت طاقت‌فرسا می‌شود و بنابراین بهترین زمان برای سفر به آن فصل پاییز و زمستان است.
اگر قصد اقامت در این جزیره را دارید، می‌توانید به تنها اقامتگاه کپری موجود در این جزیره بروید. اگر هم وسایل کمپینگ‌تان کامل است، می‌توانید در این جزیره چادرهای خود را برپا کنید و شب را داخل چادر و درون کیسه‌خواب به صبح برسانید.
جاهای دیدنی هرمزگان | گشتی در جنوب ایران

محیط زیست جزیره لارک
در جزیره لارک حیواناتی نظیر خرگوش و آهو زندگی می‌کنند و با کمی پیاده‌روی در طبیعت آن می‌توانید، این حیوانات را از نزدیک ببینید. از گیاهان بومی این منطقه می‌توان به درختچه‌های آکهور و کرت اشاره کرد.

تاریخچه جزیره لارک
در قرن ۱۶ میلادی نیروهای نظامی انگلیسی، پرتغالی و هلندی راه خود را به این جزیره پیدا کرده‌اند و در آن قلعه‌های نظامی ساخته‌اند و داخل آن را با تجهیزات و ادوات نظامی پر کردند. هنوز هم می‌توانید این قلعه‌های نظامی و برج‌های دیده‌بانی آن‌ها را در این جزیره ببینید. در زمان صفویه، شاه‌عباس توانست جزایر تنگه هرمز را تصرف کند و این جزایر (که لارک نیز جزئی از آن ها بود) را به خاک کشور ایران اضافه کند.
در ادامه با جاذبه‌های گردشگری جزیره لارک بیشتر آشنا می‌شویم.

فانوس دریایی جزیره لارک
یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری در جزیره لارک فانوس دریایی این جزیره است که در فاصله ۴ کیلومتری از بخش سکونت گاهی این جزیره قرار دارد. در ساحلِ نزدیک به این فانوس دریایی، چندین آلاچیق وجود دارد که می‌توانید به همراه دوستان خود به آن‌جا بروید، رزرو اقامتگاه انجام دهید و مدتی را استراحت کنید. معمولاً در این جزیره افراد بومی جزیره قشم را نیز مشاهده می‌کنید که به‌همراه خانواده خود به لارک آمده‌اند تا مدتی را خوش بگذرانند و در آب‌های نزدیک جزیره شنا کنند.

سواحل جزیره لارک
در جزیره لارک می‌توانید یکی از بکرترین جزایر مرجانی ایران را مشاهده کنید. در سواحل جزیره لارک انواعی از موجودات دریایی مثل ماهی‌های آکواریومی، شقایق دریایی و مرجان‌ها را می‌توانید مشاهده کنید. سواحل این جزیره عمقی معادل ۲ تا ۳۳ متر دارند. آب‌های این جزیره پتانسیل خوبی برای اجرای ورزش‌های آبی دارد به شرطی که مسئولین و مدیرانی که قصد اجرای پروژه‌های تفریحی در این جزیره را دارند از اصول و قواعد اکوتوریسم که هدف آن حفظ محیط‌زیست و جامعه محلی است، تبعیت کنند تا کمترین آسیب را به اکوسیستم این جزیره وارد کنند.
یکی از زیباترین و جذاب‌ترین پدیده‌های طبیعی که در جزیره لارک اتفاق می‌افتد را می‌توانید شب‌هنگام هنگام برخورد امواج دریا به ساحل این جزیره مشاهده کنید. وجود پلانکتون‌های مختلف در آب‌های نزدیک به ساحل جزیره لاک باعث می‌شود که آب‌های این جزیره در هنگام شب به رنگ آبی دربیایند. اما به این نکته توجه کنید که این پدیده در تمام روزهای سال اتفاق نمی‌افتد و تنها هنگامی می‌توانید انعکاس نور فیتوپلانگتون ها را در آب‌های نزدیک به این جزیره مشاهده کنید که دریا آرام و بدون موج باشد.

قبرستان تاریخی لارک
یکی از جاذبه‌های تاریخی جزیره لارک قبرستان تاریخی موجود در این جزیره است. در قبرستان تاریخی این جزیره آتشدان های سفالی ای را مشاهده می‌کنید که به شکل گلدان ساخته شده‌اند و بر روی قبر درگذشتگان قرارداده‌شده است. در این آتشدان‌ها اسپند، کندر و ذغال داغ می‌گذارند. اگر وارد این قبرستان شوید، معمولاً بوی خوش حاصل از این ترکیب به مشامتان می‌رسد. سنگ قبرهای این قبرستان از مرجان‌های دریایی ساخته شده‌است.

جزیره هندورابی


یکی از جزایر بکر و دیدنی استان هرمزگان که در خلیج‌فارس قرار دارد، جزیره هندورابی است. مساحت این جزیره در مقایسه با جزایر دیگر ایران در خلیج‌فارس، بسیار کوچک است؛ تا جایی‌که می‌توانید دور این جزیره را در کمتر از ۲۰ دقیقه طی کنید. مساحت آن ۲۲ کیلومتر است و بین جزیره لاوان و جزیره کیش قرار گرفته‌است.
جاهای دیدنی هرمزگان | گشتی در جنوب ایران

راه‌های دسترسی به جزیره هندورابی
برای رفتن به این جزیره می‌توانید ابتدا به جزیره کیش بروید و در آن‌جا بلیط کشتی‌هایی که به جزیره هندورابی می‌روند را خریداری کنید. همچنین می‌توانید به شهرستان بندر لنگه بروید و از آن‌جا بلیط کشتی‌هایی که به سمت جزیره هندورابی می‌روند را خریداری کنید. مسیر بین بندر لنگه تا جزیره هندورابی حدود ۲۰ دقیقه طول می‌کشد. کشتی‌هایی که در این مسیر کار می‌کنند، در بندر چیروی هستند.
در جزیره هندورابی یک فرودگاه نیز وجود دارد که پروازهای خیلی کمی در آن می‌نشینند. فاصله خط هوایی بین فرودگاه کیش و هندورابی حدود ۱۲ دقیقه است.

مردم محلی جزیره هندورابی
در این جزیره کمتر از ۱۰۰ نفر به‌طور دائم زندگی می‌کنند. خانه‌های مردم محلی این جزیره از گل، گچ و سنگ ساخته شده‌است. در سال‌های اخیر در این جزیره درمانگاه، پاسگاه پلیس و مدرسه نیز ساخته شده‌است.

تفریحاتی جزیره هندورابی
اگر قصد سفر به جزیره هندورابی را دارید باید این نکته را در ذهنتان داشته باشید که دارید به یک طبیعت بکر می‌روید و نباید انتظار امکانات تفریحی و گردشگری زیادی را در این جزیره داشته باشید. در این جزیره نیز می‌توانید تفریحات زیر را امتحان کنید.

ماهیگیری
در جزیره هندورابی می‌توانید لذت ماهیگیری را تجربه کنید. در مناطق شرقی و جنوبی این جزیره سکوهایی برای گردشگران ساخته‌شده است تا بتوانند به‌راحتی بر روی آن بایستند و قلاب ماهیگیری خود را به درون آب دریا بیندازند و مدتی را صبر کنند تا یکی از ماهی‌های اطراف این جزیره در قلاب آن‌ها گیر کند. اگر اهل ماهیگیری هستید، حتما در زمان سفر به جزیره هندورابی قلاب ماهیگیری خود را همراه خود ببرید.

تفریحات آبی
در جزیره هندورابی یک کلوپ تفریحی ایجاد شده‌است که می‌توانید به آن سر بزنید و از امکانات تفریحی موجود در آن استفاده کنید. در این کلوپ می توانید تفریحات آبی همچون قایق‌سواری دور جزیره، بنانا و جت اسکی را امتحان کنید. از دیگر امکانات تفریحی این کلوب می‌توان به موتورسواری در ساحل جزیره هندورابی اشاره کرد. اگر به موتورسواری علاقه دارید، حتما به این کلوب بروید.

آثار تاریخی
همانند دیگر جزایر خلیج فارس، در جزیره هندورابی نیز می‌توانید آثار و بقایای نیروهای نظامی پرتغالی‌ها را ببینید. این آثار شامل دژهای نظامی ای است که در زمان گذشته، نیروهای نظامی کشور پرتغال در این جزیره بنا کرده‌اند. اما در حال حاضر فقط دیواره‌های آن باقی مانده‌است.
از دیگر آثار تاریخی موجود در جزیره هندورابی می‌توان به روستای مخروبه‌ای به نام «الدورات» اشاره کرد. در این روستا چند آب‌انبار قدیمی وجود دارد.

پیاده‌روی در طبیعت بکر جزیره هندورابی
یکی از جذاب‌ترین تفریحاتی که می‌توانید در این جزیره امتحان کنید، پیاده‌روی در طبیعت بکر این جزیره است. با پیاده‌روی در ماسه‌های ساحل این جزیره می‌توانید حیوانات مختلفی از جمله لاک‌پشت ها و مرجان‌ها را مشاهده کنید.
اگر از دیدن پدیده‌های طبیعی لذت می‌برید و بودن در دل طبیعت برای شما آرامش بخش است، می‌توانید هنگام طلوع یا غروب آفتاب در ساحل این جزیره بنشینید و مدتی را به افق خیره شوید.

بهترین زمان سفر به جزیره هندورابی
ازآنجاکه جزیره هندورابی همانند جزایر دیگر استان هرمزگان، آب‌وهوای گرمی دارد، بهتر است که در فصل‌های سرد سال به این جزیره سفر کنید. برای دیدن طبیعت بکر این جزیره می‌توانید از اوایل پاییز تا اردیبهشت‌ماه به آن‌جا بروید تا بتوانید در هوای معتدل و خنک هندورابی با خیال راحت از جاذبه‌های آن دیدن کنید.
اگر قصد اقامت در این جزیره را دارید، باید بدانید که امکانات اقامتی در این جزیره خیلی نیست. تنها اقامتگاه مناسب برای گردشگران چندین چادر است که مجهز به امکانات اولیه برای اقامت شده‌است. در زمان سفر به این جزیره می‌توانید از این هتل‌های چادری استفاده کنید. اگر هم طبیعت گرد هستید و تجهیزات کمپینگ تان کامل است، می‌توانید در این جزیره چادر بزنید و شب را در کیسه‌خواب بخوابید.
قبل‌از سفر به این جزیره سعی کنید خوراکی‌های و وسایل مورد نیازتان را از شهرستان‌های استان هرمزگان خریداری کنید. چراکه در این جزیره تنها یک سوپرمارکت کوچک وجود دارد و محصولات آن به قدری نیست که بتواند نیازها و مایحتاج شما را به‌طور کامل تأمین کند.
در این جزیره یک رستوران نیز وجود دارد که غذاهای دریایی ای مثل ماهی و میگو و همچنین چلوکباب و چلو جوجه را سرو می‌کند. اگر زمانی به این جزیره سفر کنید که تعداد گردشگران آن زیاد باشد، حتما باید از چند ساعت قبل جای خود را رزرو کنید. اگر هم تجهیزات پخت‌وپز دارید، می‌توانید در سفر خود به جزیره هندورابی همراه خود ببرید و غذایتان را خودتان درست کنید.
در جزیره هندورابی سیم‌کارت ایرانسل و همراه اول آنتن می‌دهد اما نمی‌توانید به اینترنت متصل شوید.

شهر بندرعباس


اگر قصد سفر به استان هرمزگان را دارید و بازدید از جزیره‌های بکر و دیدنی هندورابی، لارک و هرمز عطش شما برای ماجراجویی و طبیعت‌گردی در طبیعت استان هرمزگان را خاموش نکرد و دوست داشتید زمان بیشتری را برای بازدید از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی این استان بگذارید، ادامه مقاله را بخوانید تا درباره جاهای دیدنی شهر بندرعباس نیز اطلاعات بیشتری کسب کنید.
قبل‌از خواندن ادامه مقاله باید این نکته را بیان کنیم که شهرستان بندرعباس یکی از شهرستان‌های استان هرمزگان است. در شهرستان بندرعباس شهرهای مختلفی وجود دارد که یکی از آن‌ها شهر بندرعباس نام دارد. شهر بندرعباس مرکز شهرستان بندرعباس است.
در ادامه جاذبه‌های دیدنی شهر بندرعباس را به شما معرفی می‌کنیم.

عمارت کلاه فرنگی بندرعباس
یکی از آثار تاریخی جذاب شهر بندرعباس عمارت کلاه‌فرنگی نام دارد. این عمارت در مرکز شهر بندرعباس قرار گرفته‌است. درگذشته از این سازه تاریخی به‌عنوان تجارتخانه داخلی و خارجی و گمرک استفاده می‌شده‌است. عمارت کلاه‌فرنگی در دوره صفویان ساخته شده‌است. این عمارت از ۲ طبقه ساخته شده‌است. از طبقه‌ی همکف برای نگهداری کالا و طبقه دوم برای سکونت و انجام کارهای اداری استفاده می‌شد. این عمارت ۲ حیاط وسیع در شمال غرب خود دارد. همچنین در نزدیکی آن چندین آب‌انبار وجود دارد. اگر به دیدن این اثر تاریخی بروید، بر روی طبقه دوم آن یک سقف هشت گوش می‌بینید که از چوب ساخته شده‌است و در وسط آن، یک گنبد مخروطی‌شکل قرار گرفته‌است. سقف ۸ گوش به همراه گنبد روی آن شبیه به کلاهی است که در گذشته مردم اروپایی یعنی فرنگی‌ها بر سر خود می‌گذاشتند. به‌همین دلیل به عمارت‌های این شکلی عمارت کلاه فرنگی می‌گویند.
جاهای دیدنی هرمزگان | گشتی در جنوب ایران

قلعه فین
یکی از جاذبه‌های تاریخی و دیدنی شهر بندرعباس قلعه فین نام دارد. این قلعه ۹۵ کیلومتر از شهر بندرعباس فاصله دارد و در بخش فین قرار گرفته‌است. این قلعه‌ی زیبا و خاص بر روی یک تپه مرتفع قرار گرفته‌است. قدمت آن به میانه اسلام بازمی‌گردد. هدف از ساخت این قلعه به‌احتمال زیاد، ایجاد یک پایگاه نظامی بوده‌است. این قلعه جزء آثار ملی ایران به حساب می‌آید.

معبد هندوهای بندرعباس
یکی از دیدنی‌ترین آثار تاریخی شهر بندرعباس معبد هندوهای بندرعباس نام دارد. این اثر مربوط به هندی‌هایی است که بین سال‌های ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴ در شهر بندرعباس زندگی می‌کرده‌اند. به این معبد «پرستشگاه بت گوران» نیز گفته می‌شود. معبد هندوهای بندرعباس در شمال شهر بندرعباس قرار دارد. معماری این بنا بسیار خاص و منحصربه‌فرد است و کمتر سازه تاریخی را در ایران مشاهده می‌کنید که شبیه به این معبد باشد.
این معبد زیبا در بلوار امام‌خمینی، چهارراه برق روبروی بازار روز شهر بندرعباس قرار دارد. این معبد نشان‌دهنده روابط تجاری قدیمی ایران با کشورهای هندوستان است. چراکه در گذشته به دلیل روابط بازرگانی بین این ۲ کشور تعدادی از مردمان هند در بندرعباس ساکن شده‌اند که جمعیت آن‌ها به ۱۰۰ نفر می‌رسید و غالباً کار تجارت را دنبال می‌کردند. این معبد برای آن ها ساخته شده است.
برای ساخت این معبد از ملات گل ساروج، سنگ‌های مرجانی، لاشه سنگ، گچ ضخیم و گچ لویی استفاده شده‌است. این معبد شبیه به یک مخروط است که سرتاسر آن با رنگ سفید پوشیده شده‌است. ساختمان این معبد شامل یک اتاق چهارگوش می‌شود که بر روی آن یک گنبد قرار گرفته‌است. دورتادور این اتاق ۴ راهرو قرار دارد که در زمان‌های گذشته، مردم هند برای عبادت خدایان خود در این راهروها راه می‌رفته‌اند. در داخل راهروها حجره‌های کوچکی وجود دارد.

حمام گله‌داری
یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های شهر بندرعباس حمام گله‌داری نام دارد. به این حمام موزه مردم‌شناسی استان هرمزگان نیز گفته می‌شود. قدمت آن به دوران قاجار بازمی‌گردد و جزء آثار ملی ایران به حساب می‌آید. برای دیدن این حمام می‌توانید در شهر بندرعباس به بلوار ساحلی، خیابان دل‌گشا بروید. این حمام توسط یک تاجر سرشناس بنام «شیخ احمد گله‌داری» ساخته شده‌است.
در زمان های گذشته که این حمام باز بود، مشتریان زیادی داشت. هر روز تعداد زیادی از مردم بندرعباس برای استحمام و شست‌وشوی بدن خود به این حمام می‌رفته‌اند. تا این‌که در سال 1340 خورشیدی لوله‌کشی شهری به بندرعباس آمد و مردم این شهر توانسته‌اند در خانه‌های خود حمام درست کنند. این اتفاق باعث شد که حمام گله‌داری به یک مکان متروکه تبدیل شود.
این حمام از بخش‌های مختلفی مثل سر بینه، گرم‌خانه، خزینه و بینه تشکیل شده‌است. برای بازدید از این حمام می‌توانید هر روز به‌جز تعطیلات رسمی از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب به محل قرارگیری آن رجوع کنید و با خرید بلیط از داخل آن دیدن کنید.

پارک ساحلی سورو
یکی از پارک‌های ساحلی جذاب شهر بندرعباس پارک ساحلی سرو نام دارد. در این پارک امکانات مختلفی مثل زمین‌بازی مخصوص کودکان، میز و نیمکت سنگی قرار دارد. اگر به شهر بندرعباس سفر کردید و قصد داشتی در یک محیط خانوادگی مدتی را در آلاچیق‌های نزدیک دریا استراحت کنید یا غذا میل کنید، می‌توانید به پارک ساحلی سرو بروید. در این پارک درختان مختلفی مثل خرما، نخل زینتی، نارگیل، ختمی دریایی، گارم زنگی و پلومریا وجود دارد.
جاهای دیدنی هرمزگان | گشتی در جنوب ایران

حمام بزرگ
یکی از جاذبه‌های دیدنی بندرعباس حمام بزرگ یا حمام گپ نام دارد. این حمام در دوران قاجار ساخته شده‌است و در زمان خود بزرگ‌ترین حمام شهر بوده‌است. برای ساخت سازه حمام گپ از مصالحی مثل سنگ، آجر و ملاتی از ساروج و گچ استفاده شده است. این حمام از ۲ بخش زنانه و مردانه تشکیل می‌شود. در زمان پهلوی دوم که شهر بندرعباس لوله‌کشی شد، این حمام نیز مجهز به لوله‌های آب شد و در درون آن چندین دوش آب قرار گرفت.

چشمه آبگرم گنو
یکی از جاذبه‌های طبیعی شهر بندرعباس چشمه آب گرم گنو نام دارد. این چشمه در منطقه حفاظت‌شده گنو قرار گرفته‌است که کمی از شهر بندرعباس فاصله دارد. در این منطقه امکانات تفریحی مختلفی مثل استخر، شهربازی و رستوران قرار دارد.




فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است