search
menu

جزیره لارک قشم

[ پنهان کردن ]
تاریخچه لارک
طبیعت و زندگی در لارک
جاهای دیدنی و جاذبه های گردشگری جزیره لارک
قلعه پرتغالی ها لارک
قبرستان تاریخی لارک
ساحل پلانکتونی لارک
غواصی در سواحل مرجانی لارک
چگونه به لارک برویم؟
کی به جزیره لارک سفر کنیم؟
جزیره لارک جزیره‌ای در شرق جزیره قشم و در جنوب جزیره هرمز است و از مجموعه جزایر ایرانی خلیج فارس به شمار می‌رود. شما زمانی که در هر کدام از سه جزیره قشم، لارک و هرمز باشید، می‌توانید از ساحل، دو جزیره دیگر را در افق ببینید. لارک بخشی از شهرستان قشم و استان هرمزگان است.

تاریخچه لارک


لارک به عنوان جزیره‌ای کوچک در یکی از جنوبی‌ترین نقاط ایران، با وجود ساکنان کم شمار، رویدادهای بسیاری را از سر گذرانده است. پرتغالی‌ها در زمان حضور در خلیج فارس، در لارک نیز مستقر بودند. در طول جنگ ایران و عراق هم جنگ‌های دریایی متعددی در پیرامون این جزیره روی داد. لارک دارای دو منطقه مسکونی است که به نام لارک کوهی و لارک شهری مشهور است.
جزیره لارک قشم

طبیعت و زندگی در لارک


لارک یکی از غنی‌ترین مناطق مرجانی در خلیج فارس به شمار می‌رود و گونه‌های متعددی از مرجان در پیرامون آن زندگی می‌کنند.
جزیره لارک در اثر فعالیت‌های آتشفشانی پدید آمده است و به همین دلیل خاک آن مستعد کشاورزی نیست. فعالیت اصلی اهالی لارک، ماهی‌گیری و غواصی است. همچنین برخی مواد معدنی نیز از معادن لارک استخراج می‌شود. جزیره لارک بسیار به کشور عمان در آن سوی خلیج فارس و تنگه هرمز نزدیک است. به همین دلیل ماهیگیران لارکی گاه برای فروش ماهی‌ها به بندرهای عمان می‌روند.

جاهای دیدنی و جاذبه های گردشگری جزیره لارک


شاید جزیره لارک جزیره‌ای کوچک و کم سکنه باشد، اما اگر در آن بگردید و به گشت و گذار بپردازید متوجه می‌شوید که لارک دنیایی از دیدنی برای شما به همراه دارد.

قلعه پرتغالی ها لارک


جزیره لارک هم از مجموعه جزایر خلیج فارس است که تحت تسلط پرتغالی‌ها بوده است اما در زمان صفویان و شاه عباس صفوی، باز پس گرفته شده است. در جزیره لارک هم به همین دلیل، استحکامات نظامی پرتغالی‌ها دیده می‌شود که با سنگ‌های مرجانی منطقه و چوب و ملات ساخته شده است.
جزیره لارک قشم

قبرستان تاریخی لارک


دفن اجساد در جزیره لارک با روش بومی خاصی انجام می‌شود و سنگ قبرها از جنس سنگ‌های مرجانی است. اهالی آتشدان‌هایی سنتی تهیه می‌کنند و بر مزارها می‌گذارند و در آن اسپند و کندر دود می‌کنند. به نظر می‌رسد این رسم از دوران ایران باستان و فرهنگ زرتشتیان در این منطقه به جا مانده است. گویش مردم این منطقه هم یکی از گویش‌های زبان لری است به نام کمزاری. به نظر می‌رسد فرهنگ بومی این منطقه، از لرستان و مردمی که در چندیدن سده قبل به آن کوچ کرده‌اند برگرفته شده باشد.

ساحل پلانکتونی لارک


در سال ۲۰۱۵ بود که عکسی در مجله مشهور نشنال جئوگرافیک منتشر شد و جزیره لارک و ساحل پلانکتونی‌اش را با رنگ آبی فسفری‌اش بر سر زبان‌ها انداخت. در شب‌هایی از ماه که آب دریا آرام و بدون موج است، می‌توان پلانکتون‌ها را دید که نور ویژه‌ای را می‌تابانند و موجب نورانی شدن ساحل می‌شود.
جزیره لارک قشم

غواصی در سواحل مرجانی لارک


یکی از جذاب ترین تفریحات و فعالیت‌هایی که می‌توان در جزایر خلیج فارس مانند قشم و لارک انجام داد، غواصی است. گردشگران ایرانی و خارجی زیادی صرفا با هدف غواصی به لارک می‌آیند تا از طبیعت مرجانی شگفت‌آور آن لذت ببرند.

چگونه به لارک برویم؟


از جزیره قشم و از اسکله شهید ذاکری اتوبوس‌های دریایی به جزیره لارک رفت و آمد می‌کنند. گزینه دیگر قایق‌های موتوری هستند.

کی به جزیره لارک سفر کنیم؟


جزیره لارک در منطقه جنوبی ایران قرار گرفته و آب و هوایی گرم و مرطوب دارد. به همین نیمه دوم سال، هوای لارک معتدل می‌شود برای سفر مناسب‌تر است.


فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است