search
menu

سوغات زنجان

[ پنهان کردن ]
صنایع دستی زنجان سوغات ماندگار
سوغات خوراکی زنجان
از کدام بازارها و مراکز خرید، سوغات زنجان را بخریم
سوغات زنجان بسیار متنوع است و برای همه مسافران جذابیت دارد. سوغاتی‌های متنوع در زنجان، هر توان مالی و هر سلیقه‌ای را راضی می‌کند و هیچ‌کس با دست خالی به شهر خود باز نمی‌گردد. کسانی که به این شهر سفر کرده‌اند، می‌دانند که نمی‌توان به راحتی از سوغات زنجان گذشت. سوغات زنجان نیز مانند سایر استان‌های ایران دارای دو بخش است: بخش اول برای اهل هنر یعنی صنایع دستی و بخش دوم غذاهای لذیذ و شگفت‌انگیز است که شما را شیفته خود می‌کند؛ از شیرینی شستی زنجان گرفته تا چاقوی معروف زنجان از محبوب‌ترین سوغاتی‌های زنجان هستند که قدمت آن به سال‌ها قبل در شهر زنجان باز می‌گردد. برای تهیه بهترین سوغاتی‌ها می‌توانید به بازارهای زنجان بروید. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با زنجان، سوغات آن و بازارهای آن آشنا شویم. همچنین اگر قصد سفر به زنجان را دارید، می‌توانید بلیط هواپیما ارزان را با مراجعه به سایت و یا اپلیکیشن سفرمارکت تهیه کنید.
سوغات زنجان

صنایع دستی زنجان سوغات ماندگار


یکی از استان‌های واقع در شمال غرب ایران، استان زنجان است. تعداد زیادی از گردشگران همه ساله در عید نوروز برای گردش و خرید سوغات زنجان به این استان مسافرت می‌کنند. سوغات زنجان تنوع زیادی دارد تا شما اگر روزی به این استان زیبا سفر کردید، با هر سلیقه و ذائقه‌ای که دارید، دست خالی نمانید و با چمدانی که پر از سوغات زنجان است، به آغوش شهر و دیار خود برگردید. سوغات زنجان در کل به دو قسمت خوراکی‌های محلی و صنایع دستی چون مسگری، چاقوسازی، قالی‌بافی، نقره‌سازی و غیره که دارای گذشته‌ای دیرین در زنجان هستند، تقسیم‌ می‌شوند. از این رو شما در سفر خود به زنجان دستتان باز است و هرچه که دلتان بخواهد می‌توانید از سوغات زنجان خریداری کنید. در ادامه با سفرمارکت همراه باشید تا سری به بازارهای زنجان بزنید و با سوغات زنجان بیشتر آشنا شوید. در این قسمت اولین نوع از سوغات زنجان را به شما همراهان گرامی معرفی می‌کنیم که حاصل دسترنج و هنر بی‌بدیل هنرمندان و صنعتگران زنجان است. صنایع دستی زنجان محبوبیت و شهرتی جهانی دارند و کیفیتی بسیار مطلوب و مناسب دارند.

چاقوی زنجان


چاقوی زنجان بسیار معروف است؛ به‌طوری‌که زنجان را با چاقوی زنجان می‌شناسند. صنعت چاقوسازی در استان زنجان قدمت دیرینه‌ای دارد و به دلیل مقاومت و استحکام بالای این محصول، طرفداران بی‌شماری را به خود اختصاص داده‌ است. بانوان خانه‌دار نیز تمایل دارند از چاقوی زنجان برای آشپزی و برش مواد غذایی استفاده کنند.
چاقوسازان زنجانی برای ساخت چاقو از فولاد ضدزنگ استفاده می‌کنند و با چکش‌کاری و حرارت دادن به چاقو در طی چند مرحله، دوام چاقو را افزایش می‌دهند. همچنین آن‌ها چاقوی زنجان را برای استفاده در کاربردهای متنوعی، در انواع و ابعاد مختلف می‌سازند؛ مانند چاقوی ساده، میوه‌خوری، ضامن‌دار، شکاری، کاردهای آشپزخانه، کاردهای آشپزی، قلم‌تراش و غیره. ظرافت چاقوی زنجان به دلیل استفاده از مواد مرغوب و همچنین شکیل بودن از نظر تناسب منطقی در ابعاد تیغه، دسته و غلاف آن است که همگی نشانه زبردستی و تبحر استادان چاقوساز زنجانی است. از انواع چاقوهای متداول زنجان، می‌توان به چاقوی قلم‌تراش، چاقوی ضامن‌دار، چاقوی شکاری، چاقوی صحرایی، ساطور، کارد سلاخی، کارد قصابی، چاقوی باغبانی، تبر، شمشیر، قمه، دشنه، قداره و قندشکن اشاره کرد که هر کدام به شکل‌ها و انواع دسته‌های مختلف ساخته می‌شوند.
دسته و تیغه‌هایی که در چاقوی زنجان و برای مصارف آشپزخانه استفاده می‌شوند یک‌تکه هستند اما چاقوهای کارخانه‌ای که امروزه در سوئیس، نروژ، ترکیه و سوئد تولید می‌شوند دسته‌هایی دارند که به صورت جداگانه ساخته شده است.
سوغات زنجان

مسگری


مسگری یکی دیگر از صنایع قدیمی و مهم استان زنجان است و این استان علاوه بر چاقوسازی، در مسگری هم شهره است. ظروف مسی علاوه بر این که یکی از زیباترین سوغات زنجان هستند، بهترین جایگزین برای ظروف آلومینیومی به شمار می‌روند. مسگران زنجان با استفاده از مس، ظروف آشپزی و وسایل تزئینی و دکوری چشم‌نوازی می‌سازند که هم کیفیت بسیار مطلوب و هم دوام مناسبی دارند. تفاوت ظروف مسی ساخته شده در زنجان با سایر شهرها این است که هنرمندان و مسگران زنجانی برای ایجاد نقوش و طرح‌های مختلف و زیبا، از روش کنده‌کاری استفاده می‌کنند.
در دوره ایلخانیان با ورود تعدادی هنرمند چینی توسط هولاکوخان به زنجان، صنعت مس زنجان تکامل بیشتری پیدا کرد و آفتابه لگن‌های مسی برجسته و منقوش این شهر که با نقش‌های برجسته از گل و گیاه و با لگن‌های کنگره‌دار مزین شده بودند، برای صدور به بلاد چین و کناره‌های مدیترانه فراهم گردیدند. اما متأسفانه از این نوع آفتابه لگن‌های عتیقه که یادگار تکامل صنایع دستی زنجان در ادوار هزاره و پیش از هزاره اول بود، چیزی باقی نمانده است و بیشتر آن‌ها رهسپار کوره‌های ذوب مس شده‌اند.
ظروف مسی علاوه بر زیبایی ظاهری، فواید و مزایای زیادی برای سلامت بدن دارند. مس یکی از عناصر ضروری برای حفظ سلامت جسم است و به تقویت کارکرد قلب کمک شایانی می‌کند. از سایر فواید استفاده از ظروف مسی می‌توان به افزایش سرعت عملکرد مغز، بهبود آرتروز، تسکین دردهای مفصلی، بهبود عملکرد طحال و کبد و زیبایی پوست و مو اشاره کرد.

ملیله‌کاری زنجان


اگر روزی به زنجان سفر کردید، در بازارهای زنجان با ظروف نقره‌ای بسیار زیبا و چشم‌نوازی مواجه خواهید شد که با نگاه کردن به آن‌ها چشمانتان برق می‌زند. ملیله‌کاری یکی از قدیمی‌ترین صنایع دستی استان زنجان است و به مدت ۴ قرن است که هنرمندان زنجان از این هنر برای تزئین ظروف نقره‌ای استفاده می‌کنند. این ظروف طبیعتاً بسیار ارزشمند و همچنین گران‌تر از سایر صنایع هستند. هنر ملیله‌کاری زیرشاخه‌ای از صنعت فلزکاری است که از دوران سلجوقیان در زنجان رواج داشته و در کتب تاریخی و سفرنامه‌های خارجی به رونق این هنر بین مردم زنجان اشاره‌هایی شده است. هنر ملیله‌کاری در دوران صفویان به اوج زیبایی و شکوه رسیده است و گواه این سخن، آثار به ‌جا ‌مانده از این دوران است. متأسفانه بسياري از آثار مربوط به دوره تاريخي مذکور در زمان حمله اعراب (به دليل گران‌بها بودن اشيا نقره‌اي و سبک‌ بودن وزن آن) به غنيمت برده شده‌اند. ولي آنچه که طي چند قرن اخير در اثر کاوش‌هاي باستان‌شناسي و يا به طور تصادفي مناطقي نظير شوش و همدان و گنجينه جيحون به دست آمده است، نشانگر وجود مليله‌کاري و نيز نشان از مهارت و استادی صنعت‌گران مليله‌کار در ايران قبل از ميلاد است.
این هنر دقت و ظرافت فوق‌العاده‌ای می‌طلبد تا هنرمند اثری زیبا و باظرافت خلق کند. هنرمندان ملیله‌کار در این هنر با استفاده از سیم و مفتول‌های نازک از جنس نقره، نقش‌هایی چون بته جقه، ریزه جقه، برگ، برگ فرنگ، غنچه، پیچ، جفت پیچ، پیچک، سه چشمه و غیره می‌سازند. ظروف نقره مانند قندان، سینی، گیره استکان، گلدان، شمعدان، قاب عکس، شکلات‌خوری و زیورآلاتی مانند گل سینه از گران‌ترین و پرنقش‌ونگارترین سوغات زنجان است.
سوغات زنجان

چاروق دوزی


معنای لغوی کلمه چاروق یا چارق با توجه به لغت‌نامه معین به این صورت آورده شده است: «کفشی چرمی که بندها به ساق پا پیچیده می‌شود.» این نوع کفش در زمان‌های گذشته رواج بیشتری داشته و اغلب روستاییان، به ‌ویژه چوپانان، از این کفش استفاده می‌کردند. امروزه چاروق دیگر کاربرد قدیمی‌اش را ندارد و به‌عنوان پاپوش برای راه رفتن در داخل خانه و روی فرش استفاده می‌شود. این سوغاتی زنجان طرح‌ها و رنگ‌های مختلفی مانند قرمز، زرشکی و آجری دارد و با سیم گلابتون یا نخ‌های ابریشمی تزئین می‌شود. این پاپوش سنتی در انواع مختلف توری، پرده‌بند و تمام چرم تولید می‌شود و شما می‌توانید متناسب با سلیقه خود، هر مدل را که پسندیدید خریداری کنید.
چاروقی که مدنظر ماست و هم اکنون در زنجان به صورت یک صنعت دستی ظریف ساخته و عرضه می‌شود با چاروقی که در ادبیات ما از آن نام برده‌اند (چاروقت دوزم کنم شانه سرت «مولوی») یا در قدیم مورد استفاده بوده، به کلی متفاوت است. چارق در گذشته نوعی کفش و پاپوش بوده که از چرم ساخته می‌شده و در روستاها بیشتر چوپانان از آن استفاده می‌کرده‌اند و اغلب بدون پاشنه بوده است، با تسمه‌هائی که به ساق پا می‌پیچیده‌اند. در سال‌های اخیر نیز در زنجان نوعی از چاروق ساخته می‌شد که رویه آن از چرم قرمز رنگی بود که دباغ‌های زنجان با دست عمل می‌آوردند و کارخانه‌ای نبود. این نوع چاروق بدون تسمه و بند بوده است با نوک عقابی برگشته. در آن هنگام که بازار کفاشان زنجان رونقی داشت و کفش ماشینی در کار کفش دوزی و کفاشی وقفه ایجاد نکرده بود، چاروق بسیار رایج بود. یعنی تا ۲۰ سال پیش، از این نوع چاروق ساخته می‌شد ولی امروز به‌طورکلی فراموش شده و دیگر کسی از آن نوع چاروق درست نمی‌کند.

نمدبافی


نمد و کالاهایی که با نمد ساخته می‌شوند یکی دیگر از سوغات زنجان هستند. روستاییان استان زنجان از پشم بهاره گوسفندان برای ساخت نمد استفاده می‌کنند. در نمدبافی در واقع پشم را تحت فشار، رطوبت و حرارت قرار می‌دهند تا نمد تهیه شود و هیچ‌گونه عمل بافتی در این پروسه صورت نمی‌گیرد. از نمد محصولات متنوعی چون کیف نمدی، کلاه نمدی، پالتو نمدی، عروسک‌های نمدی و زیرانداز تهیه می‌شود.
نمدمالی یا «کچه» ترکمن و یا به اصطلاح «اوماق» و «باسمه» از صنایع دستی با ارزش و کهن زنجان محسوب می‌شوند که امروزه به برخی دلایل از رونق افتاده و تنها در معدود روستاهای ترک‌نشین تولید می‌شوند. تنها ماده اولیه مصرفی در صنعت نمدمالی یا اوماق الیاف پشم است و پشم گوسفند بدون دنبه بهترین نوع ماده اولیه آن به شمار می‌رود. در صنعت نمدبافی از الیاف پشمی با مرغوبیت پایین‌تر نسبت به قالی‌بافی استفاده می‌شود و این امر یکی از مزایای این صنعت است.
الیاف پشم پس از چیده و شسته شدن باید حلاجی بشوند که این امر به دو صورت سنتی و صنعتی (ماشینی) انجام می‌گیرد، در نمدبافی از پشم‌های سیاه، قهوه‌ای و رنگی به صورت خام و رنگ طبیعی استفاده می‌شود و تنها الیاف با رنگ سفید و روشن، رنگ می‌شوند. نمدمالان، حاشیه نقش را معمولاً در یک مستطیل و یا دایره مصور می‌کنند، پر کردن طرح و مالیدن پشم‌ها از دیگر مراحل نمدمالی است. نمدمالانی که از قالب‌های غیر حصیری (پارچه‌ای، کرباس و نایلونی) استفاده می‌کنند، مزایایی را برای این نوع قالب‌ها بیان می‌کنند که حمل و نقل آسان این نوع قالب‌ها نسبت به حصیر از جمله مزایای آن محسوب می‌شود. برای خرید این سوغات زیبا می‌توانید با یک بلیط هواپیما لحظه آخری به مقصد زنجان سفر کنید.
سوغات زنجان

قالی بافی


فرش یکی دیگر از سوغات زنجان است و قالی‌بافی از صنایع دستی مرسوم بین اهالی زنجان است. این هنر از دوران ساسانیان میان مردم زنجان رایج بوده است و در نقش‌های مختلفی چون بیجار، افشار، ریز ماهی، ماهی درهم و قلتوق بافته می‌شده است. در منطقه قیدار استان زنجان، یک نوع قالی سنتی با تعداد زیادی رج و پود ضخیم بافته می‌شود که شباهت زیادی به خرسک دارد. معروف‌ترین فرشی که هنرمندان زنجانی آن را با استفاده از نخ‌های پشمی می‌بافند، فرش دستباف افشار است که از نوع قالی‌های ریزبافت است و قالی طرح افشار بیشتر در شهرهای زنجان، گرماب و طارم بافته می‌شود.
استان زنجان یكی از قطب‌های فعال قالیبافی در سطح كشور است. قالی در استان زنجان، به جهت نحوه بافت و مواد اولیه مصرفی آن و هم بسته به نوع طرح و نقش آن به چند دسته تقسیم می‌شود. در وهله اول در استان زنجان از گذشته بسیار دور یک نوع قالی شبیه به خرسک در منطقه قیدار با رج شمار بالا و یک پود كلفت تهیه می‌شده است كه در این نوع فرش پود نازک استفاده نمی‌شده، در حقیقت سنتی‌ترین فرش دستبافت استان محسوب می‌شود كه اكثر روستاییان با بافت این نوع زیرانداز آشنایی كامل داشته‌اند. البته در حال حاضر نیز تعدادی از خواهران روستایی به بافت این نوع قالی مشغول هستند. نوع دیگری از قالی كه خاص استان زنجان بوده است، قالی با نقش «شاه بلاغی» و غلط ماهی هستند كه نقشه هر دوی آن‌ها به شكل ذهنی اجرا می‌شده و از نظر كیفیت از خرسک‌های اولیه ریزتر بافته می‌شود ولی از نظر مرغوبیت، نوع نقشه اجرایی كیفیتی لازم را ندارند.

خاتم کاری


یکی دیگر از زیباترین سوغات زنجان، ظروف تزئینی است که با هنر ظریف خاتم‌کاری ساخته شده‌اند. خاتم‌کاری یکی از هنرهای دیرینه و باستانی ایرانی است که در زنجان هم رواج داشته است. در این هنر با کنار هم قرار دادن نقوش هندسی مانند چندضلعی‌های منتظم، نقوشی هارمونیک، متوازن و چشم‌نواز ایجاد می‌شود که نمادی از خلقت بی‌نقص و نظم موجود در جهان هستی است. در خاتم‌کاری از مواد اولیه‌ای چون انواع استخوان (استخوان اسب، استخوان شتر، استخوان و عاج فیل)، مفتول‌های فلزی از جنس برنج، آلومینیوم و نقره، صدف، نخ پرک، ابریشم و لاک استفاده می‌شود. قسمت چوبی در خاتم‌کاری هم از جنس چوب درختان گردو، عناب، آبنوس، فوفل، بقم، نارنج، کبوده و کهکم است. در دائره‌المعارف فارسی خاتم‌کاری این‌گونه تعریف شده است: «هنر آراستن اشیاء به صورتی شبیه موزاییک با مثلث‌های کوچک». طرح‌های گوناگون خاتم همواره به صورت اشکال منظم هندسی بوده‌اند. این اشکال هندسی را با قرار دادن مثلث‌هایی کوچک در کنار هم نقش‌بندی می‌کنند. مثلث‌ها را از انواع چوب، فلز و استخوان می‌سازند. هرچه مثلث ریزتر و مرغوب‌تر باشد، خاتم هم مرغوب‌تر است. در یک طرح خاتم برای ساختن کوچک‌ترین واحد هندسی، حداقل سه مثلث و برای بزرگ‌ترین آن، حداکثر چهارصد مثلث به کار می‌رود.
سوغات زنجان

برای اینکه جنس باکیفیت و مرغوب یک محصول خاتم‌کاری را بتوانید تشخیص دهید، باید به نکات زیر دقت کنید:
• سطح خاتم باید صاف و صیقلی باشد و دارای حفره نباشد.
• مصالح و رنگ‌های استفاده‌شده در خاتم باید یکنواخت باشند.
• شکل و رنگ خاتم تغییر نکند.
• نقوش و طرح‌های خاتم‌کاری‌شده مانند گل‌ها و اضلاع و زوایای اشکال هندسی با همدیگر قرینه باشند.
• با توجه به تعریفی که در دائره‌المعارف آمده است، هرچه مثلث‌ها ریزنقش‌تر باشند، کیفیت خاتم‌کاری بالاتر است.
• محصولی که خاتم‌کاری شده است بایستی با مهارت فراوان رنگ شده باشد و روکش آن بدون خط و خش باشد.

سوغات خوراکی زنجان


هر استان خوراکی‌های خاص خودش را دارد و استان زنجان نیز به نوبه خود از این قاعده مستثنی نیست. سوغات زنجان در دسته خوراکی‌ها، در خوشمزگی زبانزد عام و خاص است و کودکان و بزرگسال طرفدار پر و پاقرص سوغات خوراکی زنجان محسوب می‌شوند. اگر خواستید به زنجان سفر کنید و از این خوراکی‌های خوشمزه بچشید، می‌توانید برای خرید بلیط هواپیما به سایت و یا اپلیکیشن سفرمارکت مراجعه کنید.

شیرینی شستی


شیرینی شستی یکی از خوراکی‌های خوش طعم و اصیل در میان سوغات زنجان است. اهالی زنجان این شیرینی را در طعم‌های مختلف درست می‌کنند تا اگر شما قصد خرید این سوغات زنجان را داشتید، بتوانید تنوع بیشتری به خریدتان بدهید. این شیرینی به دو دلیل مختلف، شستی نام گرفته است. دلیل اول این است که این شیرینی مانند انگشت شست، اندازه کوچکی دارد و دلیل دوم این نامگذاری این است که محلی‌‌ها در هنگام پخت این شیرینی خوشمزه، با انگشت شست خود حفره‌ای در آن ایجاد می‌کنند تا آن را با موادی مانند شکلات، عسل، مربا، کارامل و غیره پر کنند.
مردم زنجان در تهیه شیرینی شستی که در بین سوغات زنجان شهره زیادی دارد، از مواد اولیه مختلفی مانند کره محلی یا روغن جامد، آرد سفید قنادی، زرده تخم‌مرغ، آرد برنج، پودر قند، پودر هل و زعفران دم کرده برای طبخ این شیرینی بهره می‌برند. گاهی اوقات هم قبل از اینکه این شیرینی‌ها را در فر بپزند، آن‌ها را به خلال پسته و خلال بادام آغشته می‌کنند تا به خوشمزگی شیرینی شستی افزوده شود.
سوغات زنجان

شیرینی انگشت پیچ


یکی دیگر از شیرینی‌های لذیذ و خوشمزه استان زنجان، شیرینی انگشت‌پیج است. همان طور که از نام این سوغات زنجان پیداست، در تهیه این شیرینی از موادی که دارای غلظت زیادی هستند استفاده می‌شود تا بتوان آن را به‌راحتی دور انگشت پیچید و این مواد غلیظ شامل عسل، شیره انگور و امثال این‌ها هستند. مواد اولیه‌ای که در تهیه شیرینی انگشت‌پیچ استفاده می‌شود در مقایسه با سایر شیرینی‌ها کمتر است و برخلاف آن‌ها از آرد استفاده نمی‌شود. در پخت این شیرینی ساده و خوش‌طعم از مواد اولیه‌ای چون سفیده تخم مرغ، آب، شکر، گلاب و غیره استفاده می‌شود.
انگشت‌پیچ همان‌طور که از نامش پیداست، به هر چیزی مانند عسل گفته می‌شود که غلظت بسیار زیادی دارد و دور انگشت پیچیده می‌شود. مواد لازم برای تهیه‌ی این شیرینی خوش عطر و بو شامل سفیده‌ی تخم‌مرغ، گلاب، شکر و آب است. در ادامه، مواد لازم برای درست کردن این شیرینی را آنقدر هم می‌زنند تا حالت انگشت‌پیچ به خود بگیرد. خوردن این سوغات زنجان در کنار چای، حسابی خستگی را از تنتان درمی‌آورد. برای سفر به زنجان و چشیدن این شیرینی خوشمزه، ارزانترین بلیط هواپیما چارتر را می‌‌توانید در سفرمارکت پیدا کنید.

نان اردک


زنجانی‌ها نان خوشمزه‌ای دارند به نام نان اردک معروف است. این سوغات لذیذ نانی است روغنی و محلی که هم با غذا خورده می‌شود و هم با چای. مواد این نان هم بسیار ساده است. آرد نان بربری، تخم مرغ، شیر، شکر، بیکینگ پودر و روغن و گاهی آب پنیر را با هم ترکیب می‌کنند و مواد را در روغن سرخ می‌کنند. این نان با مربا یا عسل محشر می‌شود. در گذشته در پخت این نان از تخم مرغ و بکینگ پودر استفاده نمی‌کردند اما به مرور این مواد به دستور تهیه‌ی این نان افزوده شده‌اند. این تجربه‌ی خوشمزه را در زنجان از دست ندهید و این نان را از شیرینی فروشی‌ها تهیه کنید. نان اردک مانند اغلب نان‌ها که در تنور یا فر پخته می‌شوند نیست، بلکه بعد از آنکه خمیر این نان آماده شد، آن را در روغن سرخ می‌کنند.

نان برنجی


نان برنجی یکی دیگر از سوغات زنجان است که دارای بافتی ترد است و طعم خاص آن برای دوستداران شیرینی بسیار جذاب و لذت‌بخش است. در تهیه نان برنجی از آرد برنج، گلاب، پودر قند، تخم مرغ، آب، کره یا روغن کرمانشاهی استفاده می‌شود و برای تزئین آن از تخم خرفه استفاده می‌کنند. گاهی اوقات قبل از پخت نان برنجی، به خمیر به دست آمده زعفران اضافه می‌کنند که باعث می‌شود نان برنجی عطر و طعمی بی‌نظیر به خود بگیرد. در هر شهری از ایران معمولاً نان برنجی با شرایط و نحوه خاصی طبخ می‌شود. زنجانی‌ها هم معتقدند اولین ‌بار این شیرینی توسط خودشان پخته شده است. در هر صورت، به زنجان که رفتید، می‌توانید یکی از باکیفیت‌ترین و بهترین نان‌ برنجی‌های ایران را تجربه کنید. اگر هوس سفر به زنجان و چشیدن این خوراکی‌های خوشمزه را کرده‌اید، می‌توانید یک سفر اقتصادی را با یک پرواز چارتر تجربه کنید.
سوغات زنجان

از کدام بازارها و مراکز خرید، سوغات زنجان را بخریم


به دلیل قدمت تاریخی شهر زنجان، گردشگران زیادی از آن بازدید می‌کنند. این شهر، با پاساژها و مراکز خرید زیادی که دارد، کار گردشگران برای خرید را آسان کرده است و مسافران زنجان حق انتخاب زیادی برای خرید از این مراکز دارند. بازار بزرگ و سنتی زنجان که از طولانی‌ترین بازارهای جهان محسوب می‌شود و بسیاری پاساژهای مدرن دیگر در شهر زنجان و همچنین اماکن تاریخی این شهر، آن را به یکی از قطب‌های گردشگری ایران بدل کرده‌اند. برای بازدید از این مراکز زنجان می‌توانید با رزرو ارزانترین تور زنجان گردی از تمامی اماکن دیدنی این مقصد محبوب بازدید کنید.
شهر زنجان که از زمان‌های گذشته پل ارتباط تجاری بین فلات مرکزی ایران و منطقه آذربایجان بوده است، بازارها و مراکز خرید زیادی دارد. بازار سنتی شهر زنجان و پاساژهای اشراق، پردیس، تهران، مروارید و بسیاری دیگر،‌ از جمله بازارها و مراکز خرید زنجان به شمار می‌روند. در ادامه به معرفی این مراکز خرید و بررسی ویژگی‌های آن‌ها می‌پردازیم؛ با ما همراه باشید.

پاساژ اشراق زنجان


مجموعه تجاری تفریحی گردشگری اشراق زنجان،‌ در سال ۱۳۹۶ در ۵ طبقه افتتاح شد. طبقات این مجموعه شامل پارکینگ در زیرزمین، طبقه همکف A مربوط به ارزاق عمومی، طبقه همکف B مربوط به طلا و زیورآلات و تزئینات داخلی، طبقه اول مربوط به پوشاک و در نهایت طبقه دوم مجموعه مربوط به شهربازی سرپوشیده و فست‌فودها هستند. آب‌نمای موزیکال در مرکز این مجموعه، از جمله زیبایی‌های پاساژ اشراق زنجان است که آن را از بقیه مراکز خرید این شهر متمایز می‌کند.
این مجموعه دارای بیش از ۳۵۰ واحد تجاری در طبقه‌های همکف A و B و طبقه اول C است که حدود ۹۰ درصد آن‌ها در حال فعالیت هستند. دسترسی آسان به مجموعه تجاری اشراق از نقاط مختلف شهر زنجان، از دیگر مزایای این مرکز است. پاساژ اشراق زنجان که بدون شک یکی از بهترین پاساژهای زنجان به شمار می‌آید، در میدان رسل زنجان، جنب دارالقرآن واقع شده است.
سوغات زنجان

بازار تاریخی زنجان


بازار تاریخی زنجان، از جمله مهم‌ترین بازارها و جاهای دیدنی زنجان است. این بازار که ساخت آن در دوره آقا محمد خان قاجار آغاز شد و در زمان فتحعلی شاه به پایان رسید، بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده ایران به شمار می‌آید. در بازار تاریخی زنجان، مانند همه بازارهای سنتی ایران، راسته‌های مختلفی برای اصناف گوناگون وجود دارند. از معروف‌ترین این راسته‌ها می‌توان به راسته زرگرها و پارچه‌فروشان اشاره کرد.
در این بازار نیز کاروانسراها و سراهای زیادی در راسته‌های فرعی وجود دارند که هر کدام برای کسب و کار خاصی هستند. همچنین وجود مساجد زیاد در این بازار گویای پویایی این مجموعه از زمان‌های قدیم است. مسافران و گردشگران، در کنار خرید در این بازار، از آثار تاریخی و معماری زیبای آن نیز لذت می‌برند. این بازار، به عنوان بازار بالا و پایین، به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم شده است که بازار بالا شامل بازار قیصریه، امامزاده و بازار بزازها و غیره است. بازار قیصریه که در بازار تاریخی زنجان واقع شده، در حال حاضر محل فروش اجناس لوکس است. بازار زنجان، جزو آثار ملی ایران بوده و به ثبت ملی رسیده است. این بازار در میدان انقلاب، بلوار امام خمینی، خیابان سبزه میدان قرار دارد.
دسترسی به بازار بزرگ زنجان از چندین مسیر ممکن است. اگر از وسایل حمل ‌و نقل عمومی استفاده می‌کنید، قادر خواهید بود تا به ‌وسیله اتوبوس‌های تندروی خیابان سعدی خود را به میدان انقلاب و ورودی اصلی بازار زنجان برسانید؛ در غیر این صورت، دسترسی به بازار زنجان و ورودی‌های متعدد آن از طریق خیابان امام‌ خمینی (ره)، خیابان طالقانی، خیابان عاصم زنجانی و خیابان فردوسی امکان‌پذیر است.
دوران حکومت آقا محمد خان قاجار را سرآغاز ساخت بازار زنجان در سال ۱۲۰۵ هجری قمری می‌دانند. ساخت این مجموعه در سال ۱۲۱۳ هجری قمری مقارن با حکومت فتحعلی شاه قاجار پایان گرفته است. به مرور زمان کاروان‌سراها، گرمابه‌ها، مسجدها و راسته‌ها در اطراف این بازار شکل گرفتند و آن را در اواخر دوره قاجاریه و مقارن با حکومت محمد علی شاه قاجار به مجموعه‌ کاملی تبدیل کردند. این مجموعه، در زمینی به مساحت ۱۵ هکتار ساخته شده که پنج هکتار آن به فعالیت‌های اقتصادی، هفت هکتار آن به سکونت، یک هکتار به اماکن عام‌المنفعه و دو هکتار دیگر به شبکه‌ ارتباطی اختصاص یافته است. مجموعه‌ بازار از گذشته‌های دور، محل مناسبی برای برخورد آرا و افکار اجتماعی بوده و همواره نقش ممتاز و برجسته‌ای در حفظ آداب و سنن ملی و مذهبی داشته است. بازار زنجان نه ‌تنها از لحاظ تجاری، بلکه از نظر معماری نیز اهمیت زیادی دارد و کاملاً از سبک معماری دوره قاجاریه پیروی کرده است. این مجموعه با توجه به ویژگی‌های معماری و هنری آن، پیوسته به‌ عنوان کانون مهم تجاری، تاریخی، فرهنگی مورد توجه بازدیدکنندگان شهر زنجان قرار گرفته است.
سوغات زنجان

تکنیک‌های معماری و سبک‌ها و شیوه‌های تزیینی دوران قاجار در راسته‌ها، حجره‌ها، چهارسوق‌ها، مساجد، سراها و کاروان‌سراهای درون شهری و گرمابه‌ها به زیبایی اجرا شده است.
این فنون عبارت‌اند از:
• کاربرد انواع طاق و قوس‌های هلالی، جناغی و ضربی و گهواره‌ای خاصه در راسته‌های اصلی و فرعی، مزین به آجر چینی‌هایی با طرح‌های مختلف هندسی خفته، راسته و حصیری.
• به‌ کارگیری آجر و کاشی به سبک قدیمی و کاشی‌کاری به رنگ‌ها و طرح‌های قاجاری در سطوح خارجی و داخلی بناها، طاق‌نماها، طاق و قوس‌ها و همچنین ستون نماهای گلدانی.
اوج این سبک‌های معماری و شیوه‌ها و نوآوری‌های تزیینی در اجزا و ارکان مساجد تاریخی زنجان مخصوصاً مسجد جامع زنجان به ظهور رسیده است. برای سفر به زنجان و تماشای این بازار بی‌نظیر، از تورهای لحظه آخری سفرمارکت غافل نشوید.

مجتمع تجاری ایران زمین


مجتمع تجاری ایران زمین، یکی از معروف‌ترین بازارها و مراکز خرید زنجان است که محبوبیت زیادی بین مردم این شهر دارد. در این مجموعه، هر نوع پوشاکی از جمله پوشاک بچگانه، مردانه و زنانه عرضه می‌شود و برای خریدهای خانوادگی بسیار مناسب به نظر می‌آید. همچنین، برای افرادی که به دنبال خرید کالاها و محصولات برند هستند، مجتمع تجاری ایران زمین محل مناسبی است.
از دیگر مزایای این مجتمع تجاری، موقعیت آن است که در مرکز شهر واقع است. مجتمع تجاری ایران زمین، به دلیل نزدیکی به اماکن تفریحی و رستوران‌های مختلف در اطراف آن، به یکی از محبوب‌ترین بازارها و مراکز خرید زنجان تبدیل شده است. این مرکز تجاری، بین چهارراه سعدی و میدان انقلاب قرار گرفته و ساعت کاری آن بین ۹ صبح تا ۹ شب برقرار است.

سخن آخر این که برای سفر به زنجان هم می‌توانید سفری هوایی داشته باشید و هم زمینی. شما می‌توانید برای خرید بلیط قطار به سفرمارکت مراجعه کنید و با مقایسه گزینه‌های مختلف، بهترین انتخاب را داشته باشید.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است