search
menu

بازار سنتی زنجان

[ پنهان کردن ]
بازار زنجان
چرا بازدید از بازار زنجان پیشنهاد می‌شود؟
تاریخچه بازار زنجان
معماری بازار زنجان
از بازار زنجان چه بخریم؟
زمان پیشنهادی بازدید از بازار زنجان چه قدر است؟
فصل مناسب برای بازدید از بازار زنجان چه زمانی است؟
در نزدیکی بازار زنجان از چه جاهای دیدنی دیگری می‌توان بازدید کرد؟
چه هتل هایی در نزدیکی بازار زنجان برای اقامت وجود دارد؟

بازار زنجان


پنجاه و شش راه ورودی اصلی و فرعی دارد. ۹۴۰ مغازه بزرگ و کوچک در خود جای داده است. لقب طولانی‌ترین بازار ایران را یدک می‌کشد. از نقاط مختلف شهر می‌توان وارد آن شد. جوش و خروش مردم در آن، هیچ نقطه پایانی ندارد. اینجا بازار زنجان است. جایی که قلب این شهر دوست داشتنی در آن می‌تپد. اگر شانس سفر به شهر زیبای زنجان به شما رو کرده، مطمئن باشید که با بازدید از بازار زنجان و تماشای زیبایی‌های فرهنگی، سنتی، تاریخی و معماری این بازار، یکی از به یاد ماندنی‌ترین مسافرت‌های خود را تجربه خواهید کرد.

چرا بازدید از بازار زنجان پیشنهاد می‌شود؟


بازار زنجان یکی از نمادهای اصلی این شهر و جاهای دیدنی زنجان بوده و نبض اقتصادی زنجان را در دست دارد.
پویایی این بازار و تنوع راسته‌ها، کاروانسراها و مغازه‌های این بازار، همه را به حیرت وا می‌دارد.
این بازار که طولانی‌ترین بازار ایران است، محلی ایده‌آل برای برخورد آرا و افکار اجتماعی بوده و در آن می‌توان به وضوح با خلقیات مردم شهر آشنا شد.
فاصله بازار زنجان با مرکز شهر چندان زیاد نیست.
بازار سنتی زنجان

تاریخچه بازار زنجان


در زمان آقا محمد خان قاجار سنگ بنای ساخت طولانی‌ترین بازار ایران در زمینی به مساحت ۱۵ هکتار در زنجان بنا نهاده شد و ۸ سال پس از آن، در دوران پادشاهی فتحعلی شاه، ساخت این بازار تاریخی و مهم به پایان رسید البته ناگفته نماند که از دوران صفویه، اکثر معاملات مردم شهر در این قسمت انجام می‌شد و همین امر، تاثیر بسزایی در ساخته شدن بازار زنجان در سال‌های بعدی داشت. این بازار شامل دو بخش غرب و شرق است که به نظر می‌رسد بخش غربی آن قدمت بیشتری دارد. زیرا در سمت غربی بازار زنجان می‌توان آن حال و هوای سنتی را به خوبی حس کرد.

معماری بازار زنجان


اگر تاریخ‌شناس خوبی باشید، با اولین قدمی که در بازار زنجان می‌گذارید، متوجه معماری قاجاری این بازار خواهید شد. هر چند که مغازه‌های این بازار مسقف سر و شکل دیگری نسبت به مدل اولیه خود گرفته‌اند، اما باز هم عناصر بسیار زیادی از گذشته این بازار در معماری آن می‌توان مشاهده کرد. مسجدها، سراها و حمام‌ها که در سال‌های بعد به این بازار اضافه شدند، در کنار سایر عناصر آن از جمله تیمچه‌ها، چهارسوق‌ها و کاروانسراها، همگی حکایت از یک بازار اصیل ایرانی دارند. در تمامی این عناصر می‌توان تکنیک‌های معماری دوران قاجاریه مثل استفاده از آجر و ایجاد طرح‌های هندسی مختلف، ایجاد تزئیناتی مثل طاق‌ها و قوس‌های هلالی شکل، کاشی‌کاری‌هایی با طرح‌های مختلف، ستون‌هایی با نمای گلدانی و چندین مورد دیگر را به وضوح تماشا کرد. سرای ملک و گرمابه حاج داداش، نمادهای باشکوهی از معماری این بازار محسوب می‌شوند.
بازار سنتی زنجان

از بازار زنجان چه بخریم؟


وقتی حرف از شهر زنجان به میان می‌آید، همه یاد چاقوهای بسیار خوب و با کیفیت این شهر می‌افتند. از این رو، فضای داخل بازار زنجان پر از مغازه‌های چاقوفروشی است. البته غیر از چاقو، زنجانی‌ها در ساخت سایر اجناس با لبه تیز مثل قیچی، قلم، دشنه، ناخن گیر، قداره و شمشیر هم تبحر فوق العاده‌ای دارند که همه این اجناس در داخل بازار زنجان یافت می‌شوند. در کنار این‌ها، سوغاتی‌های مختلف شهر زنجان از جمله انواع قالی‌های دستباف و زیبا، انواع وسایل مسی، نوعی پاپوش سنتی به نام چاروق و خوردنی‌ها، سبزیجات و شیرینی‌های متنوع، همگی در بازار زنجان توجه شما را به خود جلب خواهند کرد. اگر دوست دارید با کیسه‌ها پر از سوغات زنجان در قدیمی ترین بازار شهر قدم بزنید، بدون اتلاف وقت به بخش بلیط هواپیما سفرمارکت بروید و اولین فرصت بلیط هواپیما زنجان را رزرو کنید.
بازار سنتی زنجان

زمان پیشنهادی بازدید از بازار زنجان چه قدر است؟


بازار زنجان چنان وسعت و عظمتی دارد که ساعت‌ها و حتی روزهای زیادی را می‌توان در آن حضور یافت و شگفت زده شد. اما برای گردشی اجمالی و آشنایی با جذاب‌ترین نقاط بازار زنجان، بهتر است ۳تا ۴ ساعت از زمان سفر خودتان به شهر زنجان را به بازدید از این بازار اختصاص دهید.

فصل مناسب برای بازدید از بازار زنجان چه زمانی است؟


چه زمستان باشد و چه تابستان، هیچ فرقی ندارد. چراکه برای بازار زنجان فصل خاصی تعریف نشده است. در هر روزی از سال که شما قدم در بازار زنجان بگذارید، با غوغایی از جمعیت روبرو خواهید شد. بنابراین نمی‌توان زمان خاصی برای بازدید از این بازار تعریف کرد. اما اگر چندان با آب و هوای سرد سازگاری ندارید، بهتر است با توجه به آب و هوای شهر زنجان، فصل‌های گرم سال را برای بازدید از این بازار انتخاب کنید. البته این سخن بدین معنا نیست که فصل زمستان باعث سردی بازار می‌شود. زیرا معماری داخل بازار به نحوی است که فضای داخل آن را از گزند سرمای زمستان و گرمای تابستان در امان نگه می‌دارد.

در نزدیکی بازار زنجان از چه جاهای دیدنی دیگری می‌توان بازدید کرد؟


موزه رختشویخانه: ۹۰۰ متر
موزه مردان نمکی: ۱ کیلومتر
پارک اندیشه: ۱.۹ کیلومتر
موزه سنگنوشته‌های تاریخی زنجان: ۲.۱ کیلومتر
باغ معینی: ۲.۸ کیلومتر
بوستان نرگس: ۷.۶ کیلومتر

چه هتل هایی در نزدیکی بازار زنجان برای اقامت وجود دارد؟


هتل سنتی ددمان: ۱.۹ کیلومتر
هتل آسیا: ۲.۱ کیلومتر
هتل پرسپولیس: ۲.۳ کیلومتر
هتل سپید: ۲.۴ کیلومتر
هتل پارک: ۳.۳ کیلومتر
هتل بزرگ زنجان: ۶ کیلومتر
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است