search
menu

زنجان گردی

[ پنهان کردن ]
آشنایی با شهر زنجان
گنبد سلطانیه
معبد داش کسن
موزه رختشویخانه
موزه مردان نمکی
زنجان از آن دسته شهرهایی است که تا وقتی تجربه سفر به آن را نداشته باشید، به طیف گسترده جاذبه‌های گردشگری آن پی نخواهید برد و هیچ تصوری از تجربه بی‌نظیری که با رفتن به آن نصیبتان می‌شود، نخواهید داشت. این شهر در ناحیه شمال غرب کشورمان قرار گرفته‌است و با دارا بودن قدمتی حدود سه هزار سال تعداد زیادی از ابنیه‌های تاریخی ارزشمند را در خود جای داده‌است که بازدید از هر کدام از آنها دریچه‌ای است برای سفر به گذشته. بعلاوه این شهر باستانی مملو است از شگفتی‌های طبیعی تماشایی و بکری که با دیدنشان حسابی غافلگیر خواهید شد. جای تعجب است که با وجود ظرفیت‌های بالای گردشگری، این شهر هنوز هم آنطور که باید و شاید مورد توجه گردشگران داخلی قرار نگرفته‌است. اگر شما هم تا به حال به این شهر سفر نکرده‌اید شاید دیگر وقت آن رسیده باشد که این بار به جای رفتن به مقاصد گردشگری همیشگی خود، با خرید بلیط هواپیما زنجان خود را برای یکی از متفاوت‌ترین تجربیات سفر در شهرهای ایران آماده کنید؛ اما قبل از آن بهتر است در این مطلب همراه ما به یک زنجان گردی مجازی بیایید تا شما را با مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی این شهر آشنا کنیم.
زنجان گردی

آشنایی با شهر زنجان


زنجان نام یکی از استان‌های شمال غربی است که مرکز آن نیز شهر زنجان است که در ارتفاعات تخت سلیمان قرار گرفته است و از جمله شهرهای کوهستانی بشمار می‌رود. در دوران ساسانیان به این شهر شهین به معنای زنگان می‌گفتند و بعدها در دوران قاجار نام ولایت خمسه به معنای پنج گنج را به آن اطلاق کردند تا این که بالاخره با تغییر واژه قدیمی زنگان اسم زنجان برای اشاره به آن رواج یافت. گفتنی است این شهر در طول حیاتش شاهد وقایع تاریخی بسیاری بوده‌است و در دوران ایلخانان نیز پایتخت حکومتی کشور قرار گرفته‌است. حرفه اصلی اهالی شهر اغلب کشاورزی، باغداری و مرغداری است. در کنار همه اینها تولید صنایع دستی از جمله چاقو سازی، مسگری، ملیله دوزی، قالی بافی، چرم دوزی، معرق‌کاری و تذهیب نیز از رونق فراوانی برخوردار است.

گنبد سلطانیه


اگر نگوییم معروف‌ترین اما یکی از شناخته شده‌ترین جاهای دیدنی زنجان گنبد سلطانیه است که در شهر تاریخی سلطانیه زنجان قرار گرفته‌است. نام گنبد سلطانیه به عنوان یکی از بزرگترین گنبدهای آجری در لیست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده‌است. این بنای باستانی به دستور سلطان محمد خدابنده ملقب به الجایتو از حاکمان زمان ایلخانان در سال ۷۱۲ هجری قمری ساخته شد. بطور کلی این بنا شامل یک سازه دوجداره آجری است که فضایی هشت ضلعی دارد و دارای سه طبقه است. گنبدی به رنگ آبی فیروزه‌ای و با ارتفاع تقریبی ۵۷ متر و قطر ۳۸ متر به زیبایی هر چه تمام در بالای این بنای هشت ضلعی قرار گرفته‌است. گچبری‌های هنرمندانه به همراه کاشی کاری‌هایی که به نقش و نگارهای طلایی مزین شده‌اند و در طاق گنبد بکار رفته‌اند به نمای داخلی آن زیبایی خاصی بخشیده‌ است. یکی از چشم‌گیرترین قسمت‌های این بنا مناره‌های آن است که هر کدام بر روی یک ضلع از بنا تعبیه شده‌اند و گنبد لاجوردی بنا را احاطه کرده‌اند. جالب است بدانید که با وجود آنکه این گنبد تا به حال در معرض تهدیدات طبیعی فراوانی بوده‌است و وزن آن هم حدود ۱۶۰۰ تن تخمین زده شده‌است، اما همچنان استوار بر جا مانده‌است که این امر خود از شگفتی‌های این گنبد چشم‌نواز محسوب می‌شود.
ساعات بازدید: همه روزه به جز روزهای تعطیل از ۸ صبح تا ۱۸:۳۰
نشانی: استان زنجان، سلطانیه، میدان علامه حلی، خیابان گنبد

معبد داش کسن


معبد داش کسن یکی از بناهای تاریخی زنجان است که در ردیف مهم‌ترین بناهای به جا مانده از سلسله ایلخانان است و در فاصله ۱۵ کیلومتری شمال شرق شهر سلطانیه قرار دارد. منظور از داش کسن همان سنگ شکن است و دلیل این نام‌گذاری نیز این است که این بنا در حقیقت از طریق سنگ‌تراشی در دل صخره‌های عظیم در منطقه ساخته شده‌است. تاثیرپذیری معماری معبد از بناهای کشور چین که به وضوح در جای جای آن قابل مشاهده است، سبب شده‌است تا برخی به آن نام معبد چین ایران را بدهند، با این حال این بنا در میان گردشگران بیشتر با نام معبد اژدها شناخته می‌شود. دلیل آن هم بکار بردن نقوش اژدها در سنگ‌بری‌های ورودی و دیواره‌های معبد است که به تقلید از نقوش بکار رفته در بناهای چینی استفاده شده‌است. گفتنی است چینی‌ها از نقوش اژدها به عنوان سمبل قدرت در تزئینات بناها و معابد خود به وفور استفاده می‌کنند. بطور کلی معبد از پلان مستطیل شکلی برخوردار است که در فضای آن صخره‌ها به شکل چند ایوان و طاق‌های مرتفع کنده‌کاری شده‌اند و تمامی نقوش تزئینی روی آنها نیز شامل کنده‌کاری روی سنگ‌ها است. از این رو می‌توان گفت این بنا معبدی سنگ‌تراشی شده‌ است که نمونه آن را در کمتر جایی می‌توان یافت.
ساعات بازدید: همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۸:۰۰ بعدازظهر
نشانی: زنجان، ۱۵ کیلومتری سلطانیه، جاده معدن داش کسن، نزدیک روستای ویر
زنجان گردی

موزه رختشویخانه


یکی از مکان‌هایی که در سفر به زنجان حتما باید از آن دیدن کرد موزه رختشویخانه است که زمانی زنان شهر برای شستوشوی لباس‌ها در آن محل دور هم جمع می‌شدند. در حدود سال ۱۳۰۷ به دستور شهردار آن زمان علی اکبر خان توفیقی برای رفاه شهروندان دور تا دور این مکان دیوارکشی شد تا زنان به راحتی به انجام امورات مربوط به شستوشوی رخت و لباس مشغول شوند. در حال حاضر این مکان به عنوان موزه مردم‌شناسی زنجان شناخته می‌شود. فضای اصلی موزه شامل یه محوطه وسیع مستطیل شکل است که دو حوضچه‌ باریک در طول آن گسترده شده‌است. آنطور که می‌گویند در قدیم اهالی از یکی از این حوض‌ها برای شستوشوی لباس‌های کثیف و از دیگری فقط برای آبکشی رخت‌ها استفاده می‌کردند. ماکت‌های عروسکی جالبی در دو طرف حوض‌ها قرار دارند که لباس‌های محلی به تن دارند و از این طریق سبک پوشش لباس اهالی شهر نیز به نمایش در آمده‌است. شکل سقف بنا نیز به صورت طاق‌های جناغی سنتی است که نورگیرهای کوچکی در وسط آنها قرار داده شده‌است تا فضای داخلی حمام نور کافی داشته باشد. گفتنی است در حال حاضر علاوه بر فضای اصلی حمام، بخش‌های دیگری نظیر غرفه‌های آثار باستانی، شربتخانه و بازارچه صنایع دستی نیز در این مجموعه قرار گرفته‌اند.
ساعات بازدید: همه روزه به جز روزهای تعطیل از ساعت ۹ صبح تا ۱۸
آدرس: زنجان، خیابان سعدی، موزه رختشویخانه

موزه مردان نمکی


موزه مردان نمکی زنجان از جمله مهیج‌ترین و جالب‌ترین موزه‌های تاریخی است که مکان آن بنایی تاریخی به نام عمارت ذوالفقاری است. این موزه از نوع موزه‌های باستان شناسی است که همانند نمونه‌های مشابه خود مجموعه‌ای از آثار باستانی در دوره‌های مختلف را به معرض نمایش بازدیدکنندگان قرار می‌دهد. با این حال بخش اصلی موزه که شهرت آن در میان اغلب گردشگران نیز بیشتر به واسطه همین بخش است به غرفه‌هایی مربوط است که در آنها اجساد مومیایی پنج مرد نمکی قرار گرفته‌اند. این مومیایی‌ها حدود چند دهه قبل در کاوش‌های باستان شناسان در میان معادن نمکی که در چهرآباد قرار داشتند، کشف شده‌اند. آنطور که کارشناسان می‌گویند به دلیل ریزش کوه و تخریب معدن کارکنانی که در حال استخراج نمک بوده‌اند در آن مکان محبوس شده و فوت کرده‌اند. جالب است بدانید که آزمایشات تخصصی که بر روی این مومیایی‌ها انجام شده‌است نشان می‌دهد که قدمت سه مومیایی به دوران هخامنشیان می‌رسد و پیشینه تاریخی دو مومیایی دیگر نیز به دوران ساسانیان باز می‌گردد.
ساعات بازدید: همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ساعت ۲۰
آدرس: زنجان، سبزه میدان، خیابان زینبیه، زینبیه شرقی بعد از ذوالفقاری
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است