search
menu

راهنمای سفر به زنجان | صفر تا صد سفر زنجان

[ پنهان کردن ]
معرفی شهر زنجان
جاهای دیدنی و گردشگری شهر زنجان
آثار تاریخی شهر زنجان
پدیده‌های طبیعی شهر زنجان
حمل‌ونقل عمومی در زنجان
ایستگاه راه‌آهن زنجان
ترمینال اتوبوسرانی زنجان
هتل‌ها و محل‌های اقامتی زنجان
هتل های شهر زنجان
غذاهای محلی زنجان
هزینه‌های سفر به زنجان
هزینه‌ی اقامت در زنجان
هزینه خورد وخوراک در زنجان
مراکز خرید و بازارهای زنجان
سوغاتی‌های زنجان
سوغاتی‌های خوراکی زنجان
صنایع دستی زنجان
جشنواره‌ها و مراسم آیینی و فرهنگی زنجان
شهر زنجان مرکز استان زنجان در شمال غربی ایران است. در این شهر جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی مختلفی وجود دارد. از جمله آن‌ها می‌توان به آبشار شار شار، موزه باستان‌شناسی و مردان نمکی زنجان، بازار زنجان، موزه رخت شوی خوان، کاروان‌سرای سنگی زنجان، پارک جنگلی ارم زنجان و چندین و چند جاذبه دیگر اشاره کرد. اگر قصد دارید از طبیعت زیبای این شهر دیدن کنید، آثار تاریخی آن را از نزدیک ببینید، غذاهای محلی آن را امتحان کنید و در بازارها و پاساژهای آن بازار گردی کنید، این مقاله را تا انتها بخوانید تا به شما کمک کنیم سفر لذت‌بخش و جذابی را به شهر زنجان داشته باشید.
برای سفر به این شهر می‌توانید از سه راه اقدام کنید. اولین راه این است که با رزرو تور زنجان به این شهر بروید. راه دوم این است که با کمی تحقیق و جستجو جاذبه‌های گردشگری، هتل‌ها، وسایل حمل‌ونقل، هزینه سفر و اطلاعات کاربردی دیگری را پیدا کنید تا بتوانید برنامه سفر به زنجان را خودتان طراحی کنید. با این روش می توانید بر اساس علاقه، سلیقه و بودجه‌ای که دارید و در زمانی‌که دوست دارید سفر خود را برنامه‌ریزی کنید. اما اگر وقت کافی برای جستجو در فضای مجازی و اینترنت ندارید و دوست دارید برنامه سفر به زنجان را خودتان بچینید می توانید از مقالاتی که با موضوع راهنمای سفر به زنجان نوشته شده اند، کمک بگیرید. این مقاله نیز به همین دلیل نوشته شده است. پس تا آخر همراه ما باشید تا اطلاعات مفیدی را برای سفر به زنجان به دست آورید.

راهنمای سفر به زنجان | صفر تا صد سفر زنجان

معرفی شهر زنجان


شهرستان زنجان از شرق با طارم، از جنوب با ایجرود و سلطانیه، از غرب با ماهنشان و از شمال با استان آذربایجان شرقی همسایه است. مساحت آن به ۱۵۶ کیلومتر می‌رسد. در این شهر وشهرهای دیگر استان زنجان معادن معدنی فلزی و غیرفلزی مختلفی وجود دارد و از این حیث، استان زنجان یکی از استان‌های ثروتمند ایران به حساب می‌آید. طبق یافته‌های باستان‌شناسان که از معدن نمک چهر آباد زنجان ۶ مومیایی پیدا کرده بودند، قدمت این شهر را می‌توان به دوران ساسانیان و هخامنشیان نسبت داد. قومیت‌های مختلفی در این شهر زندگی می‌کنند که ازجمله آن‌ها می‌توان به اقوام ترک، گرجی، آریایی و ایل خمسه اشاره کرد. زبان مردم این شهر ترکی و لهجه آن‌ها زنجانی است.

جاهای دیدنی و گردشگری شهر زنجان


در این بخش با جاهای دیدنی زنجان، مکان‌های دیدنی، آثار تاریخی، بناهای باستانی، پدیده‌های طبیعی و پارک‌ها و پاساژهای این شهر آشنا می‌شویم.

آثار تاریخی شهر زنجان



گنبد سلطانیه


یکی از آثار تاریخی جذاب شهر زنجان گنبدی آجری با روکشی از کاشی‌های فیروزه‌ای است که با نام گنبد سلطانیه شناخته می‌شود. این گنبد را بزرگ‌ترین گنبد آجری دنیا می‌نامند. این اثر توسط سلطان‌محمد خدابنده در زمان ایلخانیان درست شده است. برخی می‌گویند که این بنا آرامگاه سلطان‌محمد خدابنده است. این بنا در لیست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌است.

موزه‌ی مردم‌شناسی زنجان


یکی از جذاب‌ترین موزه‌های شهر زنجان موزه رخت شوی خانه یا موزه‌ی مردم‌شناسی زنجان نام دارد. در زمان‌های دور که خبری از تکنولوژی نبود و مردم مجبور بودند تا رخت ها و ظروف خود را تا رودخانه نزدیک محل اقامتشان حمل کنند و در آب رود، آن‌ها را بشویند، در شهر زنجان محلی عمومی برای این کار در نظر گرفته‌شده بود تا مردمان این شهر بتوانند به‌صورت شبانه‌روزی و طور رایگان ظروف و لباس‌های خود را در این منطقه بشویند. این محل اکنون به نام موزه رختشوی‌خانه شناخته می‌شود. در این موزه حوضچه‌های آب بسیار زیادی وجود دارد.

بازار سنتی زنجان


یکی از جذاب‌ترین بخش‌های زنجان که حتما باید در سفر خود از آن دیدن کنید، بازار سنتی زنجان نام دارد. این بازار را می‌توان طویل‌ترین بازار ایران نامید. از زمان‌های بسیار دور محلی برای خریدوفروش اقلام مصرفی مردم زنجان بوده‌است. این بازار ۵۶ ورودی اصلی و فرعی دارد. در داخل و اطراف بازار تیمچه، راسته و کاروان‌سراهای مختلفی وجود دارد.

راهنمای سفر به زنجان | صفر تا صد سفر زنجان

قلعه بهستان و دودکش جن


یکی از آثار تاریخی که در استان زنجان قرار گرفته‌است، قلعه کهن‌دژ یا دهستان نام دارد. این قلعه در شهرستان ماه‌نشان زنجان قرار دارد. به دلیل قرارگیری محل قرارگیری آن که در نزدیکی روستای بهستان ‌است، نام بهستان را به آن داده‌اند. این قلعه ظاهر بسیار عجیبی دارد. داخل دودکش‌های جن ساخته‌شده است و همین موضوع باعث جذابیت آن شده‌است. دودکش جن پدیده ای زمین‌شناسی است که به‌خاطر فرسایش به‌وجودآمده است. دودکش جن شامل مناره‌های بلند و نازکی از رسوبات است.

مسجد جامع زنجان


اگر دوست دارید مسجدی قدیمی متعلق به دوران قاجار را از نزدیک مشاهده کنید، به بافت قدیمی شهر زنجان بروید تا مسجد جامع زنجان را از نزدیک ببینید. این مسجد در کنار بازار زنجان قرار دارد. به دستور یکی از پسران فتحعلی‌شاه قاجار ساخته شده‌است. از ویژگی‌های این مسجد می‌توان به کاشی‌کاری‌های هفت‌رنگ اسلیمی و گل و بوته، گچ‌بری‌های مقرنس و ۴ ایوان آن اشاره کرد.

موزه باستان‌شناسی مردان نمکی


یکی از بناهای تاریخی شهر زنجان که قدمت آن به دوران قاجار بازمی‌گردد، موزه باستان‌شناسی و مردان نمکی زنجان نام دارد. این بنا در گذشته ساختمانی اداری و مسکونی برای حکمران زنجان بوده‌است؛ اما اکنون به موزه تغییر کاربری داده‌است. اگر یادتان باشد، در ابتدای مقاله به چندین مومیایی اشاره کردیم که باستان‌شناسان از روی آن توانستند قدمت این شهر را متوجه شوند. این مومیایی‌ها که با نام مومیایی‌های مردان نمکی شناخته می‌شود را می‌توانید در این موزه مشاهده کنید.


حمام سنتی حاج داداش


یکی از زیباترین مکان‌های تاریخی شهر زنجان که در گذشته حمام عمومی بوده‌است، با نام حمام سنتی حاج داداش شناخته می‌شود. این حمام معماری جذاب و زیبایی دارد و تزیینات کاشی‌کاری شده آن چشم ها را به خود جلب می‌کند. اگر گرسنه شدید، می‌توانید به سفره‌خانه داخل این بنا مراجعه کنید تا هم از بودن در فضای آن لذت ببرید و هم از غذاهای خوشمزه این سفره‌خانه میل کنید.

پل میر بهاءالدین


یکی از قدیمی‌ترین پل‌های موجود در شهر زنجان پل میر بهاءالدین نام دارد. این پل در دوران ناصرالدین‌شاه قاجار ساخته شده‌است. این پل بر روی رودخانه زنجان‌رود در مسیر زنجان به کردستان، در محور جنوبی، قرار گرفته‌است. این پل کاملاً از آجر ساخته شده‌است و طاق‌های مختلفی در زیر آن وجود دارد که به زیبایی آن افزوده‌است.

راهنمای سفر به زنجان | صفر تا صد سفر زنجان

مسجد خانم


اگر دوست دارید با معماری مساجد دوران قاجار آشنا شوید، حتما به دیدن مسجد خانم بروید. این مسجد معماری متفاوتی نسبت‌به مسجدهای دیگر این شهر دارد. گنبدی را بر روی بنای این مسجد مشاهده نمی‌کنید و مناره‌های آن قطور و کوتاه هستند. این مسجد به دستور یکی از زنان مقتدر دوران قاجار بنام جمیله خانم ساخته شده‌است و به‌همین دلیل به آن مسجد خانم می‌گویند. تزیینات کاشی‌کاری شده و آجرکاری از ویژگی‌های بارز معماری این مسجد است.

پدیده‌های طبیعی شهر زنجان



تپه‌های آلا داغ لار


یکی از زیباترین پدیده‌های طبیعی که می‌توان در استان زنجان مشاهده کرد، تپه‌های آلا داغ لار نام دارد. این تپه‌های رسی، رنگارنگ و بسیار جذاب و زیبا هستند. این تپه‌ها در رنگ سبز، زرد، قرمز، سفید و نارنجی مشاهده می‌شوند. درهنگام بارندگی و در اثر خیس شدن خاک رس این منطقه، جذابیت و زیبایی این پدیده طبیعی بیشتر می‌شود. تپه‌های رسی آلا داغ لار را می‌توانید در مسیر زنجان به شهر ماه‌نشان مشاهده کنید.

دریاچه پری


تنها دریاچه طبیعی استان زنجان دریاچه‌ای بنام پری است. به این دریاچه شور گول و خندقلو هم می‌گویند. این دریاچه زیبا در وسط دشتی وسیع قرار گرفته‌است. اگر به شهر ماه‌نشان استان زنجان سفر کردید، حتما به دیدن این دریاچه نیز بروید. می‌توانید برای چند دقیقه در اطراف آن بنشینید و از سکوت و زیبایی این منطقه لذت ببرید.


غار کتله‌خور


یکی از جذاب‌ترین و زیباترین پدیده‌های طبیعی استان زنجان، غار کتله‌خور است. این غار بزرگ‌ترین غار خشکی-آبی در جهان است. در این غار قندیل‌های رنگی مختلفی وجود دارد. از سه‌طبقه تشکیل‌شده است و در آن تونل‌های فرعی و راه‌های اصلی مختلفی وجود دارد. امکانات گردشگری مختلفی در نزدیکی این غار برای مسافران تعبیه شده‌است. این غار هنوز بخش‌های مختلفی برای ماجراجویی دارد که کسی تا کنون آن ها را کشف نکرده ‌است. برخی از قسمت‌های آن نیز تنها برای غارنوردان حرفه‌ای قابل‌استفاده است. مردم عادی تنها می‌توانند از برخی از قسمت‌های این غار دیدن کنند. اما همین قسمت ها آن‌قدر بزرگ و طولانی هستند که مطمئناً حس ماجراجویی شما را اغنا خواهند کرد و حدوداً ۲ ساعت را در داخل غار به گشت‌وگذار خواهید پرداخت.

راهنمای سفر به زنجان | صفر تا صد سفر زنجان

آبشار شار شار


اگر دوست دارید در سفر به شهر زنجان از تنها آبشار آن که در شمال شرقی شهر قرار گرفته‌است، دیدن کنید، آبشار شارشار را از دست ندهید. این آبشار در منطقه‌ای به نام تهم، در نزدیکی دریاچه مصنوعی به‌همین نام قرار گرفته‌است.
آبشار بسیار زیبای در شارشار از لابه‌لای سنگ‌های صخره‌ای به پایین می‌ریزد و دور آن را درختان سرسبزی احاطه کرده‌است؛ به‌طوری‌که منظره زیبای آن برای مدت‌ها چشمان شما را به خود جذب می‌کند.

رودخانه غزل اوزن


یکی از پدیده‌های طبیعی زیبا و جذاب زنجان رودخانه‌ای بنام غزل اوزن است. رنگ آب این رودخانه، برخلاف رودخانه‌های ایران متمایل به قرمز است. به همین دلیل به آن غزل اوزن می گویند. این رودخانه از کوه‌های چهل‌چشمه در کردستان سرچشمه می گیرد و در انتها وارد استان زنجان می‌شود. این رودخانه در رونق کشاورزی این استان تاثیرگذار بوده‌است. علاوه‌برآن، مناظر دیدنی و جذابی را اطراف خود ایجاد کرده‌است تا گردشگرانی که به این استان سفر می‌کنند، با تماشای مناظر طبیعی زیبایی اطراف این رودخانه لحظات لذت‌بخشی را سپری کنند.
از دیگر مکان‌های تفریحی شهر زنجان می‌توان به پیست اسکی پاپایی و مجموعه تفریحی ائل داغی اشاره کرد.

راهنمای سفر به زنجان | صفر تا صد سفر زنجان

آب‌وهوا و بهترین فصل سفر به زنجان


زنجان به‌طورکلی آب‌وهوای سردی دارد. در فصل بهار هوای این شهر کمی خنک است. فصل تابستان هوای مطبوع‌تر و دلپذیرتری در این شهر حاکم است. با شروع فصل پاییز، هوای شهر کم‌کم سرد می‌شود. در فصل زمستان نیز نهایت سردی هوا در این شهر را می توان تجربه کرد.
اگر می‌خواهید زمانی به شهر زنجان سفر کنید که آب‌وهوای معتدل و مطبوعی در این شهر حکم‌فرما باشد، بهتر است که در فصل بهار و تابستان به این شهر بروید.
چگونه به زنجان سفر کنیم. اگر می‌خواهید به شهر زنجان سفر کنید، می‌توانید از سه طریق این کار را انجام دهید:
۱. با وسیله نقلیه شخصی ۲. با قطار ۳. با اتوبوس ۴. با هواپیما
ما در این بخش راه‌های سفر به شهر زنجان را از پایتخت کشور، یعنی شهر تهران، شرح می‌دهیم.
اگر در شهر تهران زندگی نمی‌کنید، می‌توانید با کمی جستجو در اینترنت راه‌های سفر از محل اقامت تان تا زنجان را پیدا کنید.
اگر بخواهید با اتومبیل شخصی خود به شهر زنجان سفر کنید، باید حدود ۳ ساعت و نیم الی ۴ ساعت رانندگی کنید. فاصله شهر زنجان تا تهران ۳۳۸ کیلومتر است. اگر سفر خود را از صبح زود شروع کنید، می‌توانید از زیبایی‌های مسیر نیز دیدن کنید. برای سفر به زنجان از شهرهای مختلفی نظیر کرج، نظرآباد، قزوین، تاکستان و ابهر عبور خواهید کرد‌. بهترین فصل برای سفر با خودروی شخصی تا شهر زنجان فصل بهار و تابستان است.

اگر از سفر با قطار لذت می‌برید، می‌توانید با خرید بلیط قطار زنجان از تهران تا زنجان را با قطار طی کنید. این سفر حدود ۳ ساعت و نیم طول می‌کشد. اگر قصد دارید در فصل زمستان به شهر زنجان بروید، سفر با قطار را پیشنهاد می‌کنیم. در این مسیر از شهرهای کرج، شهر هشتگرد، قزوین، خرم‌دره، سلطانیه و بناب می‌گذرید.

اگر می‌خواهید با اتوبوس به شهر زنجان بروید، می‌توانید بلیط شهرهای شمال غربی کشور را خریداری کنید. تقریباً تمام اتوبوس‌هایی که به این شهرها سفر می‌کنند، از شهر زنجان نیز می‌گذرند. این مسیر با اتوبوس حدوداً ۴ ساعت طول می‌کشد. در مسیر از آزادراه‌های تهران-کرج، کرج-قزوین و قزوین-زنجان عبور خواهید کرد.

ازآنجاکه شهر تهران با زنجان مسافت زیادی ندارد، پروازی بین این دو شهر انجام نمی‌شود. اما در شهر زنجان فرودگاهی بین‌المللی وجود دارد. اگر در شهر دیگری زندگی می‌کنید که فاصله آن تا شهر زنجان بیشتر از فاصله تهران تا زنجان است و می‌خواهید با هزینه کمتر به زنجان بروید، با کمی جستجو می‌توانید بلیط هواپیما ارزان زنجان را پیدا کنید و با هواپیما به این شهر سفر بروید.

حمل‌ونقل عمومی در زنجان


در شهر زنجان یک فرودگاه بین‌المللی وجود دارد که از سال ۱۳۷۹ فعالیت خود را آغاز کرده‌است. در این فرودگاه، در زمان حج، پروازهایی به سمت مکه و مدینه انجام می شود. همچنین پروازهای مختلفی از این شهر به سمت شهر مشهد انجام می‌شود. در این فرودگاه ایستگاه تاکسی نیز وجود دارد. اگر با هواپیما به زنجان سفر کردید، می‌توانید برای رسیدن به هتل خود از این ایستگاه تاکسی استفاده کنید. پروازهای خارجی این فرودگاه به سمت ترکیه و جمهوری آذربایجان انجام می شود. برای رفت‌وآمد بین شهر زنجان تا فرودگاه می‌توانید از تاکسی‌های فرودگاه استفاده کنید یا با شماره ۱۳۳ تماس بگیری تا اگر داخل شهر هستید، برای شما تاکسی اعزام شود.
آدرس فرودگاه بین‌المللی زنجان: زنجان، کیلومتر ۱۵ جاده قدیم اردبیل

ایستگاه راه‌آهن زنجان


ایستگاه راه‌آهن زنجان از سال ۱۳۲۰ مشغول فعالیت ‌است و جزء ایستگاه‌های درجه یک ایران به حساب می‌آید. این ایستگاه در مسیرهایی مثل زنجان-مشهد، زنجان-تهران و زنجان-تبریز فعال است. بعد از آنکه به ایستگاه راه‌آهن زنجان رسیدید، می‌توانید از تاکسی‌های محوطه ایستگاه استفاده کنید تا به هتل خود در شهر زنجان برسید. اگر هم قصد دارید هزینه کمتری را بپردازید، می‌توانید از اتوبوس‌های شهری واقع در محوطه ایستگاه راه آهن زنجان استفاده کنید.
آدرس ایستگاه راه‌آهن زنجان: زنجان، بلوار شهید بهشتی، ایستگاه راه‌آهن زنجان

ترمینال اتوبوسرانی زنجان


ترمینال اتوبوسرانی زنجان در جنوب شهر قرار گرفته‌است. این ترمینال از یک ساختمان ۴ طبقه تشکیل می شود. از هر کجای شهر به‌راحتی می‌توانید به این ترمینال دسترسی داشته باشید.
آدرس ترمینال اتوبوسرانی زنجان: زنجان، بلوار خرمشهر، انتهای خیابان ولیعصر

راهنمای سفر به زنجان | صفر تا صد سفر زنجان

هتل‌ها و محل‌های اقامتی زنجان


در شهر زنجان هتل‌ها و اقامتگاه‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید برای اقامت تان از آن‌ها استفاده کنید. در ادامه هر کدام از این‌ها را توضیح می‌دهیم.

هتل های شهر زنجان


هتل‌های شهر زنجان را می‌توان به ۴ دسته ۱ ستاره، ۲ ستاره، ۳ ستاره و چهارستاره تقسیم‌بندی کرد. در ادامه با هرکدام از این تقسیم‌بندی‌ها بیشتر آشنا می‌شویم.

هتل‌های ۴ ستاره شهر زنجان


هتل بزرگ: یکی از بزرگ‌ترین و مجلل‌ترین هتل‌های ۴ ستاره شهر زنجان هتل بزرگ زنجان است که در ۵ طبقه ساخته شده‌است و ۴۸ اتاق برای پذیرایی از میهمانان دارد. با رزرو اتاق‌های این هتل می‌توانید چشم‌اندازی به جنگل‌ها و فضای سبز اطراف هتل داشته باشید.

هتل‌های ۳ ستاره شهر زنجان


هتل آسیا: یکی از هتل‌های قدیمی شهر زنجان است که در سه‌طبقه درست شده‌است. ۲۸ اتاق برای پذیرایی از میهمانان دارد. ازجمله امکانات آن می‌توان به پارکینگ با ظرفیت پذیرش ۱۵ خودرو و اینترنت در لابی اشاره کرد.

هتل آپارتمان سپهر


این هتل آپارتمان از سال ۱۳۸۱ شروع به فعالیت کرده‌است. در ۷ طبقه ساخته شده‌است و ۳۲ اتاق برای پذیرایی از میهمانان دارد. با اقامت در این هتل به‌راحتی می‌توانید به مراکز تفریحی و جاذبه‌های گردشگری شهر زنجان دسترسی داشته باشید. رستوران، پارکینگ، اینترنت در لابی را می‌توان از جمله امکانات این هتل آپارتمان در نظر گرفت.

هتل پارک


یکی از قدیمی‌ترین هتل های زنجان با بیش‌از ۳۰ سال سابقه است. این هتل ۳ ستاره دارد. در این هتل رستوران، پارکینگ و اینترنت در لابی موجود است.

راهنمای سفر به زنجان | صفر تا صد سفر زنجان

از دیگر هتل‌های موجود در شهر زنجان می‌توان به نام‌های زیر اشاره کرد:
• خانه مسافر جهانگردی (هتل ۲ ستاره)
• هتل قصر (۲ ستاره)
• هتل سنتی ددمان (۱ ستاره)
• هتل بوتیک (۱ ستاره)

برای رزرو اقامتگاه‌های بوم‌گردی شهر زنجان، می‌توانید اقامتگاه های زیر را انتخاب کنید:
• اقامتگاه بوم‌گردی آنام
• اقامت گاه بوم‌گردی گل سرخ
• اقامتگاه بوم‌گردی هوپا

راهنمای سفر به زنجان | صفر تا صد سفر زنجان

غذاهای محلی زنجان


اگر دوست دارید سفری لذت‌بخش به شهر زنجان داشته باشید، حتما در طول سفرتان، غذاهای محلی این شهر را امتحان کنید. در شهر زنجان غذاهای متنوعی وجود دارد که از زمان‌های گذشته تا حالا بر سر سفره های مردم محلی این شهر به یادگار باقی مانده‌است. در ادامه این غذاها را بیشتر توضیح می‌دهیم.

خورشت آلوچه با مرغ


یکی از مهم‌ترین غذاهای محلی زنجان خورشت آلوچه با مرغ است. این غذای خوشمزه و خوش عطر با برنج سرو می‌شود. برای درست کردن آن از مرغ، پیاز، هویج، آلو برغان و رب استفاده می‌شود. اگر از مزه مرغ خوشتان می آید، حتما در سفر به شهر زنجان این غذا را امتحان کنید.

راهنمای سفر به زنجان | صفر تا صد سفر زنجان

شش انداز


یکی از غذاهای سنتی خوشمزه شهر زنجان شش‌انداز نام دارد. این غذای خوشمزه و مقوی به‌طور معمول در روز چهارشنبه‌سوری توسط خانواده‌های زنجانی طبخ و میل می‌شود. شش‌انداز را می‌توان جزء غذاهای محلی شیراز و گیلان نیز برشمرد. اگر تابه‌حال خاگینه خرما خورده باشید، احتمالاً شش‌انداز نیز مزه آشنایی برای شما دارد. برای درست کردن این غذای محلی از خرما، گردو، کشمش، پیاز، تخم‌مرغ و شیره انگور استفاده می‌شود.

جغور بغور


یکی از غذاهای محلی شهر زنجان جغور بغور نام دارد. احتمالاً نام این خوراکی را شنیده باشید و در شهرهای دیگر نیز مزه آن را امتحان کرده باشید. معمولابر سر سفره مردمان زنجان نیز این غذای محلیً سرو می‌شود. در شیراز به این غذا توتُوِی می‌گویند. در استان گیلان به آن ویشکا گفته می‌شود. این غذا در کشورهای دیگر نیز طبخ می‌شود؛ به‌طور مثال در اسکاتلند به آن هَگیس می‌گویند.
برای درست کردن این خوراک خوشمزه از جگر سفید و سیاه گوسفند، پیاز سرخ‌شده، سیب‌زمینی، ادویه‌جاتی نظیر نمک، فلفل فلفل، زردچوبه و مواد دیگری نظیر رب گوجه‌فرنگی یا رب انار استفاده می‌شود. مردم زنجان این غذا را به‌عنوان وعده صبحانه میل می‌کنند. اگر به یکی از رستوران‌های این شهر بروید، می‌توانید به‌عنوان صبحانه آن را میل کنید.

کله جوش


یکی از غذاهای محبوب و معروفی که در اکثر شهرهای ایران وجود دارد، کله جوش است. این غذا را در هر شهر به یک شیوه خاصی درست می‌کنند. در شهر زنجان برای درست کردن کله جوش از گوشت و قارچ استفاده می‌شود. از دیگر مواد اولیه استفاده‌شده در کل جوش زنجانی می‌توان به پیاز، سبزیجات معطر، نخود، عدس، تخم‌مرغ، کشک، ماست و آب اشاره کرد.

کشک بادمجان


یکی از غذاهای خوشمزه و معروف ایرانی که در شهر زنجان نیز به شیوه متفاوتی سرو می‌شود و می‌توان آن را به‌عنوان غذای محلی این شهر نیز به حساب آورد، کشک بادمجان است. در اکثر شهرهای شمالی کشور این غذای خوشمزه را می‌توانید پیدا کنید. در شهر زنجان برای درست کردن کشک بادمجان از کشک، گردو، بادمجان و گوشت چرخ‌کرده استفاده می‌شود. تنها تمایز کشک بادمجان شهر زنجان در مقایسه با شهرهای دیگر استفاده از گوشت چرخ‌کرده در درست کردن آن است.

پیازو


یکی از غذاهای سنتی شهر زنجان که کمتر کسی نام آن را شنیده‌است، پیازو نام دارد. این غذا را می توان در شب‌های سرد زمستان بر سر سفره مردمان این شهر مشاهده کرد. برای درست کردن آن از پیاز، گوشت، عدس، گردو، گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی، لپه و برگه زردآلو استفاده می‌شود. شاید در هر جایی نتوانید این غذای محلی را امتحان کنید. چراکه نحوه درست کردن آن کم‌کم در میان مردم زنجان به فراموشی سپرده شده‌است.

راهنمای سفر به زنجان | صفر تا صد سفر زنجان

علم سلات


اگر دوست دارید یکی از غذاهای محلی زنجان را امتحان کنید که برای درست کردن آن از مواد اولیه مختلفی نظیر گوشت، گندم، عدس، هویج استفاده شده‌است، باید به شهر ابهر بروید. نام این غذا سنتی علم سلات نام دارد. از دیگر مواد اولیه بکار گرفته‌شده در این غذا می‌توان به نخود، لوبیا، چغندر، سیب‌زمینی، زرد روغن، فلفل، زردچوبه، آلوچه و زردآلو اشاره کرد. در گذشته برای درست کردن این غذا، این مواد را با هم مخلوط می‌کردند و آن را درون یک خمره سفالی می‌ریختند. درِ این خمره را با خمیر مسدود می‌کردند و داخل تنور می‌گذاشتند تا پخته شود. علم سلات طعم شیرین و خوشمزه‌ای دارد و می‌توان آن را به‌عنوان وعده صبحانه نیز استفاده کرد. اگر به آش علاقه دارید با سفر به شهر زنجان می‌توانید انواعی از آش‌های خوشمزه را امتحان کنید. در ادامه نام این آش‌ها را مشاهده می‌کنید.

آش شیر


یکی از آش‌های خوشمزه شهر زنجان آش شیر نام دارد. این آش از موادی نظیر گندم، شیر، نخود، حبوبات و چندین درست می‌شود. اگر به آش علاقه دارید و مزه شیر را هم دوست دارید، حتما در سفر به شهر زنجان این غذا را امتحان کنید.

آش ترش


یکی دیگر از آش‌های خوشمزه شهر زنجان آش ترش نام دارد. مردمان ترک‌زبان مزه این آش را خیلی دوست دارند. به‌طور معمول این آش را در شب چهارشنبه‌سوری درست می‌کنند. در این آش مواد اولیه مختلفی نظیر عدس، نخود، لوبیا، هویج، سیب‌زمینی، سبزی، سرکه، شکر، پیاز و لبو، آلوچه، جو پرک و سیر وجود دارد.

آش گندم


یکی از آش‌های خوشمزه شهر زنجان که معمولاً در شب‌های زمستان می‌توان آن را بر سر سفره مردم محلی این شهر مشاهده کرد، آش گندم یا گندم بوغدا نام دارد. مردم ترک‌زبان به گندم بوغدا می‌گویند. نام دیگر این آش، بوغدا آشی است. برای درست کردن این آش از گندم، حبوبات، اسفناج و ادویه استفاده می‌شود. حتما در سفر خود این آش را امتحان کنید؛ چراکه سرشار از ویتامین و مواد مغذی است. همچنین طعم خوش آن می‌تواند لذت سفرتان را بیشتر کنند.

هزینه‌های سفر به زنجان


یکی از مهم‌ترین اطلاعاتی که باید قبل‌از سفر به شهر زنجان به دست آوردید، لیستی از هزینه‌های احتمالی اسفر به این شهر است. درادامه قیمت اقلام مختلف سفر به شهر زنجان را بررسی می‌کنیم.
نکته: قیمت‌هایی که در ادامه می‌بینید، مربوط به تاریخ هشتم مرداد ۱۴۰۱ (زمان نگارش این مقاله) ‌است.

هزینه حمل‌ونقل زنجان


همان‌طور که در بخش‌های پیش توضیح دادیم، برای سفر به شهر زنجان می‌توانید از ۴ راه اقدام کنید: سفر با خودروی شخصی، سفر با اتوبوس، سفر با هواپیما و سفر با قطار. اگر در شهر تهران زندگی می‌کنید، باید بدانید که از تهران به زنجان پرواز مستقیمی وجود ندارد و تنها سه‌راه برای سفر به این شهر وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. در ادامه هزینه سفر با اتوبوس و قطار را از شهر تهران تا زنجان می‌بینید.

قیمت بلیط اتوبوس تهران زنجان


قیمت بلیط اتوبوس تهران زنجان وی آی‌پی برابر با ۱۲۲ هزار تومان بود و اتوبوس‌های تهران زنجان در پایانه غرب (آزادی) قرار دارند و ساعت حرکت آن‌ها نیز از ۲۰:۳۰ شروع می شود تا ۱۲ شب بود.

قیمت بلیط قطار تهران زنجان


قیمت بلیط قطار ۴ ستاره اتوبوسی نگین برابر با ۶۳۵۰۰ است. قیمت قطار پردیس رجا برابر با ۸۷ هزار تومان است.
اگر در شهرهای دیگری نظیر تهران زندگی می‌کنید، به‌راحتی می‌توانید با کمی جستجو در فضای اینترنت قیمت بلیط اتوبوس، قطار و هواپیما به شهر زنجان را پیدا کنید.

هزینه‌ی اقامت در زنجان


همان‌طور که در بخش‌های پیشین گفتیم با رزرو آنلاین هتل یا اقامتگاه در زنجان می توانید به راحتی به این شهر سفرکنید. هزینه رزرو اقامتگاه بومگردی از ۲۰۰ هزار تومان آغاز می‌شود. اما رزرو هتل در هتل‌های میان‌رده تا هتل‌های لوکس‌تر زنجان بین ۵۰۰ هزار تومان تا ۱.۵ میلیون تومان به ازای هر شب اقامت است.

هزینه خورد وخوراک در زنجان


برای پیدا کردن هزینه خورد و خوراک در زنجان در ابتدا لازم است که مشخص کنید از چه طریقی می‌خواهید وعده‌های غذایی خود را تهیه کنید. اگر در اقامتگاه بوم‌گردی اتاق گرفته‌اید، می‌توانید از غذاهای محلی آن اقامتگاه استفاده کنید و هزینه آن را بپردازید. اگر در هتل هستید، می‌توانید از رستوران هتل استفاده کنید. همچنین می‌توانید به رستوران‌های شهر زنجان بروید. اگر هم خواستید می‌توانید از اسنپ فود غذای مورد علاقه خود را سفارش دهید. همچنین می‌توانید از سوپرمارکت‌های این شهر غذای آماده بخرید.
برای اطلاع از قیمت رستوران‌هایی که در اسنپ فود وجود دارند، می‌توانید به منوی آن مراجعه کنید. برای اطلاع از قیمت مواد غذایی در این شهر خیلی نیازی به جستجو ندارید. چراکه قیمت محصولات این شهر با کمی اختلاف برابر با قیمت محصولات شهر خودتان است.

مراکز خرید و بازارهای زنجان


در شهر زنجان مراکز تجاری مختلفی وجود دارد که می‌توانید در آن‌ها بازار گردی کنید و از لباس گرفته تا سوغاتی‌های مخصوص زنجان را در آن‌ها پیدا کنید. در ادامه نام بازارها و پاساژهای این شهر را به همراه توضیحاتشان مشاهده می‌کنید.

بازار تاریخی زنجان


یکی از قدیمی‌ترین بازارهای موجود در شهر زنجان که یکی از آثار تاریخی زنجان نیز به حساب می‌آید، بازار سنتی زنجان است. این بازار از زمان قاجاریه تا به امروز پابرجا مانده است. این بازار را می‌توان به ۲ قسمت شرقی و غربی تقسیم‌بندی کرد. در این بازار راسته‌های مختلفی نظیر راسته‌ی بزازها، راسته زرگرها و چندین راسته دیگر وجود دارد. علاوه‌بر مغازه‌های تجاری، در این بازار، گرمابه، مسجد و کاروان‌سرا نیز وجود دارد.

پاساژ مروارید


اگر دوست دارید به مجتمع تجاری ای بروید که در آن بتوانید سوغاتی‌های ارزنده و نفیسی را برای دوستان خود بخرید، پاساژ مروارید مناسب شما است. این پاساژ بین سبزه‌میدان و چهارراه انقلاب شهر زنجان قرار گرفته‌است. برای خرید صنایع دستی می‌توانید به طبقه زیرین پاساژ مراجعه کنید. همچنین اگر به‌دنبال خرید چاقوهای زنجان هستید، در این پاساژ فروشگاههای مختلف چاقوسازی را پیدا خواهید کرد. چاقوهای زنجان نیاز به تعریف و توضیح ندارد و آوازه و شهرت آن در تمام شهرهای ایران پیچیده‌است. اگر نیاز به چاقو برای وسایل آشپزخانه خود داشتید یا طبیعت گرد هستید، می‌توانید از این پاساژ، چاقوهای ارزنده زنجان را خریداری کنید.

پاساژ تهران


اگر به‌دنبال پاساژی می‌گردید که بتوانید در آن طلا، جواهر و زیورآلات مختلفی را خریداری کنید پاساژ تهران مناسب شما است. این پاساژ مابین سبزه‌میدان و چهارراه انقلاب شهر زنجان قرار گرفته‌است برای خرید زیورآلات می‌توانید به طبقه همکف پاساژ تهران مراجعه کنید. در این مرکز خرید فروشگاههای مختلفی برای کیف و کفش نیز وجود دارد. در طبقه بالای همکف و زیرزمین، فروشگاه‌های متعدد کیف و کفش وجود دارد.

مجتمع تجاری پردیس


اگر می‌خواهید در یکی از مراکز تجاری مدرن شهر زنجان، کمی از اوقات سفر خود را بگذرانید و با تماشای فروشگاه‌های پوشاک زنانه و بچه‌گانه آن سرگرم شوید، مجتمع تجاری پردیس مناسب شما است. ‌این مجتمع مابین چهارراه امیرکبیر و سبزمیدان در خیابان امام‌خمینی قرار گرفته‌است. بیشتر مغازه‌های آن را فروشگاه پوشاک زنانه و بچه‌گانه تشکیل می‌دهد.

راهنمای سفر به زنجان | صفر تا صد سفر زنجان

مجتمع تجاری ایران‌زمین


یکی دیگر از مجتمع‌های تجاری موجود در شهر زنجان مجتمع تجاری ایران‌زمین نام دارد. این مجتمع بین خیابان سعدی و چهارراه انقلاب قرار گرفته‌است. اگر قصد خرید لباس زنانه، مردانه یا بچه‌گانه را دارید این مرکز خرید مناسب شما است.

مجتمع تجاری نور


یکی از جدیدترین مراکز تجاری شهر زنجان مجتمع تجاری نور نام دارد. معماری این مجتمع بسیار زیبا و جذاب است. طبقه همکف آن مربوط به فروشگاه‌های طلا، جواهر و زیورآلات است. در طبقات دیگر فروشگاه‌های لباس مختلفی وجود دارد. برای دسترسی به مجتمع تجاری نور باید به خیابان امام‌خمینی بروید و بین چهارراه انقلاب و چهارراه صدر جهان، این مجتمع را پیدا کنید.

مجتمع تجاری شهر راز


یکی از مراکز تجاری شهر زنجان که طراحی مدرن و جذابی دارد، مجتمع تجاری شهر راز است. این مجتمع را می‌توان یکی از پاساژهای جدید این شهر به حساب آورد. در این مجتمع فروشگاه‌های مختلفی وجود دارد که انواعی از محصولات مختلف نظیر پوشاک و اشیاء دکوری را به فروش می‌رسانند. اگر به‌دنبال کالاهای لوکس با قیمت بالا هستید، حتما به این مجتمع که در خیابان سعدی شهر زنجان قرار گرفته‌است، مراجعه کنید.

مرکز تجاری آریا


اگر می‌خواهید در زمان سفر به شهر زنجان مدتی را در یکی از مراکز تجاری آن سپری کنید و با خرید لباس‌های زنانه لذت سفرتان را بیشتر کنید، مرکز تجاری آریا مناسب شما است. برای دسترسی به این مرکز باید به محل قرارگیری آن که بین چهارراه سعدی و دروازه رشت قرار دارد، مراجعه کنید.

خیابان سبزه‌میدان


اگر قصد دارید سوغات زنجان را برای دوستان و آشنایانتان خریداری کنید، می‌توانید به خیابان سبزه‌میدان، چهارراه انقلاب، سعدی جنوبی بروید. در این خیابان انواعی از فروشگاه‌های مختلف صنایع دستی زنجان وجود دارد. اگر به دنبال خرید چاقوهای زنجان هستید، می توانید به این خیابان مراجعه کنید علاوه‌براین، چندین فروشگاه ظروف و صنایع مسی و ملیله‌کاری را می‌توانید در این خیابان ببینید.

سوغاتی‌های زنجان


با سفر به شهر زنجان می‌توانید سوغاتی‌های مختلف و رنگارنگی را برای دوستان و آشنایانتان خریداری کنید. سوغات زنجان را می‌توان به دو دسته صنایع دستی زنجان و خوراکی‌های خوشمزه‌ی این شهر تقسیم‌بندی کرد. در ادامه با هر یک از این دو دسته بیشتر آشنا می‌شویم.

سوغاتی‌های خوراکی زنجان



سقز


یکی از خوراکی‌های خوشمزه‌ای شهر زنجان که می توانید به‌عنوان سوغاتی برای اطرافیانتان هدیه بگیرید، سقز است. سقز صمغ درختی بنام بنه یا درخت پسته وحشی است. این درخت در فصل پاییز از خود صمغی را ترشح می کندکه مردم محلی از آن استفاده می‌کنند. این صمغ فواید مختلفی دارد که ازجمله آن‌ها جلوگیری از پوسیدگی دندان، کمک به هضم غذا و برطرف کردن بوی بد دهان است. از این سم به‌عنوان مرهم برای زخم نیز استفاده می‌شود. با سقز آدامس نیز درست می کنند. اگر اطرافیان و دوستانی دارید که به طب سنتی علاقه خاصی دارند و مصرف برخی از مواد گیاهی نظیر این صمغ را می‌پسندند، می‌توانید در سفر خود به شهر زنجان سقز را برایشان هدیه بگیرید.

انگشت پیچ


انگشت پیچ‌ دسته‌ای ازخوراکی‌ها هستند که به دلیل آن که به‌راحتی دور انگشت پیچیده می‌شوند، به این نام خوانده می‌شوند. برای درست کردن انگشت‌پیچ در شهر زنجان از موادی نظیر شکر، گلاب، سفیده تخم‌مرغ و آب استفاده می‌شود. این مواد را آن‌قدر با یکدیگر ترکیب می‌کنند که تبدیل به ماده ای غلیظ شبیه به عسل شود.

شیرینی شستی


یکی از سوغاتی‌های خوش‌مزه و شیرین زنجان، شیرینی‌ شستی است. این شیرینی توسط زنان خانه‌دار زنجانی درست می‌شود. برای درست کردن آن حفره ای به‌اندازه‌ی انگشت شست، در وسط آن ایجاد می‌کنند و درون آن را از موادی نظیر شیره انگور، شیره خرما، مربا، عسل و مواد دیگر پر می‌کنند. سپس این شیرینی خوشمزه را در مغز پسته یا بادام غلط می‌دهند تا مزه‌ی بهتری پیدا کند. حتما در سفر خود به شهر زنجان، این شیرین را امتحان کنید و برای دوستان و آشنایانتان نیز سوغات ببرید.

پیاز کوهی


یکی از سبزی‌های خوش‌طعم و خوش مزه که می‌توان در سفر به شهر زنجان به‌عنوان سوغاتی از آن یاد کرد، پیاز کوهی نام دارد. این سبزی در روستاها و کوه‌های اطراف شهر زنجان می‌روید. مردم زنجان برای درست کردن سالاد و آش از این سبزی استفاده می‌کنند. در زنجان به این سبزی والک گفته می‌شود. والک خواص گوناگونی دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به قدرت ضدعفونی کنندگی و ضد میکروبی آن و همچنین درمان موهای سفید اشاره کرد. آشی که با استفاده از پیاز کوهی درست می‌شود، خواص مختلفی نظیر کمک به درمان سرماخوردگی و عفونت ریه‌ها دارد. اگر اطرافیانی دارید که گیاه‌خوار هستند یا به آشپزی کردن علاقه دارند و دوست دارند برای درست کردن آش از پیاز کوهی استفاده کنند، پیازکوهی را برای آن‌ها سوغات ببرید.

راهنمای سفر به زنجان | صفر تا صد سفر زنجان

سبزی غازیانی


یکی دیگر از سبزی‌های محلی شهر زنجان که می‌توان به‌عنوان سوغاتی به آن نگاه کرد و در سفر به این شهر برای دوستان و نزدیکان هدیه گرفت، سبزی غازیانی نام دارد. این سبزی در کنار رودخانه و دامنه‌های کوه استان زنجان می‌روید. غازیانی به معنای پای غاز است. به‌خاطر شکل ظاهری این سبزی، به آن این اسم داده شده‌است. غازیانی گیاهی خوش‌بو و خوش‌طعم است که برای درست کردن آش، سوپ و برنج استفاده می‌شود. برای خرید این سبزی می‌توانید به بازارهای موجود در شهر زنجان که در آن‌ها میوه یا سبزی فروشی وجود دارد، مراجعه کنید.

نان اردک


یکی از نان‌های سنتی شهر زنجان نان اردک نام دارد. در گذشته این نان فقط توسط خانم‌های خانه‌دار زنجانی پخته می‌شد. اما امروزه آن را می‌توان در کارگاه‌های شیرینی‌پزی و قنادی‌های این شهر نیز پیدا کرد. برای درست کردن آن از شیر، شکر، تخم‌مرغ، آرد نان بربری، روغن و بکینگ‌پودر استفاده می‌شود. برخی از نانواها، برای درست کردن نان اردک، به آن آب پنیر نیز اضافه می‌کنند.
برای درست کردن این نان محلی مواد اولیه آن را با یکدیگر مخلوط می‌کنند تا خمیری به دست بیاید. این خمیر را داخل روغن سرخ می‌کنند تا درنهایت نان اردک درست شود.

صنایع دستی زنجان



قالی های زنجان


صنعت قالی‌بافی در شهر زنجان تاریخ دور و درازی دارد و قدمت این هنر به دوران ساسانیان بازمی‌گردد. فرش‌های زنجانی طرح‌های مختلفی مثل افشار، بیجار، ریز ماهی، ماهی درهم و نقشه قلتوق دارد. فرش‌های زنجانی که بر روی آن طرح‌های افشار وجود دارد با نام فرش افشار زنجان شناخته می‌شود. این فرش در دسته قالی‌های ریز بافت و پشمی قرار می‌گیرد و یکی از پرطرف‌دارترین فرش‌های ایرانی است و در صادرات فرش ایران جایگاه ویژه‌ای دارد. ازجمله ویژگی‌هایی که باعث جذابیت این فرش شده‌است، می‌توان به ظرافت بافت، دوام رنگ و زیبایی طرح این فرش اشاره کرد.
اگر به روستاهای استان زنجان بروید، متوجه می‌شوید که در کنار کشاورزی و دام‌پروری قالی‌بافی نیز یکی از مشاغل مردمان این روستا است. در این استان سالانه حدود ۶۰ هزار تخته فرش درست می‌شود. علاوه‌بر فرش، گلیم و جاجیم نیز در این استان درست می‌شود. فرش‌های زنجان یکی از ارزنده‌ترین سوغاتی‌های این شهر به حساب می‌آید. حتما در سفر به شهر زنجان فرش‌ها و گلیم‌های زیبا و نفیس این شهر را برای دوستان و آشنایانتان سوغات ببرید.

ظروف مسی زنجان


صنعت مسگری در ایران سابقه طولانی دارد. چراکه مس اولین فلزی بود که توسط انسان کشف شد و ظروفی که با استفاده از مس درست می‌شدند، قبل‌از ظروف فلزی ساخته شده‌اند. سابقه مسگری در زنجان به قبل‌از دوره سلجوقیان بازمی‌گردد. رونق این صنعت را در شهر زنجان می‌توان به دوره سلجوقیان و ایلخانیان نسبت داد. صنعت مسگری زنجان ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد. ازجمله این ویژگی‌ها می‌توان به ایجاد نقوش و روش کنده‌کاری روی ظرف‌های مسی زنجان اشاره کرد که باعث تمایز ظروف مسی زنجان از ظروف مسی دیگر شهرها شده است. در شهر زنجان ظروف مسی مختلفی در اندازه‌ و طرح‌های گوناگون ساخته می شود.
اگر دوستان یا آشنایانی دارید که علاقه خاصی به پخت‌وپز در ظروف مسی دارند، حتما ظروف مسی زنجان را برایشان به سوغات ببرید.

چاروق های زنجان


یکی از سوغاتی‌های جذاب و منحصربه‌فرد شهر زنجان چاروق نام دارد. چاروق نوعی کفش محلی است که در گذشته برای عبور از مناطق سخت کوهستانی از آن استفاده می‌شد. چاروق را با چرم گاو و نخ ابریشم یا نخ گلابتون درست می‌کنند. صنعت چاروق دوزی به دوران ساسانیان بازمی‌گردد. چاروق دوزی در ایران در زمان صفویان به اوج رونق خود رسید. چاروق را می‌توان به دسته‌بندی‌های مختلفی نظیر چرم، توری، تمام پوست، پرده بند تقسیم کرد. در سفر به شهر زنجان می‌توانید چاروق های را پیدا کنید که برای پای زنان ساخته می‌شوند و بیشتر جنبه تزیینی دارند و به عنوان سوغاتی، جذاب و زیبا هستند.

راهنمای سفر به زنجان | صفر تا صد سفر زنجان

چاقوی زنجان


یکی از معروف‌ترین و شناخته‌شده‌ترین سوغات شهر زنجان چاقوی زنجان است. این چاقو در زمان‌های دور توسط صنعتگران و هنرمندان زنجانی درست شده‌است و نسل به نسل هنر چاقوسازی به افراد جوان‌تر آموزش داده‌شده است. مهارت چندین ساله چاقوسازی به چاقوسازان امروزی شهر زنجان منتقل شده است. محصولات آن‌ها را می‌توانید در بازارهای این شهر خریداری کنید.
چاقوهای زنجانی معمولاً از فولاد محکم و ضدزنگ درست می‌شود. برای ساخت آن از تکنیک های مختلفی نظیر چکش‌کاری و حرارت دادن به تیغه فولادی چاقو استفاده می شود. ازجمله ویژگی‌هایی که باعث جذابیت چاقوی زنجانی شده‌است، ظرافت، قدرت برش و نحوه آبکاری آن این چاقو ها است.

ملیله‌کاری


هنر ملیله‌کاری در شهر زنجان تاریخ دور و درازی دارد و طبق گفته تاریخ شناسان این هنر به دوران سلجوقی بازمی‌گردد. البته که اوج این هنر مربوط به دوران حکومت صفویان است. در کتب تاریخی فلزکاری را در دسته‌بندی صنایع دستی زنجان به حساب می‌آورند و ملیله‌کاری را زیرشاخه‌ای از فلزکاری می‌دانند. تا قبل‌از دوران پهلوی ملیله‌کاری یکی از هنرهای دستی شهر زنجان بود؛ اما بعد از آن، هنرمندان این شهر به شهرهای دیگری نظیر تهران و اصفهان مهاجرت کرده‌اند و هنر خود را به این شهرها بردند. از جمله طرح‌های مورد استفاده‌شده در ظروف ملیله‌کاری شده‌ زنجانی می‌توان به بوته ترمه، برگ فرنگی، برگ، غنچه، پیچک و چندین طرح دیگر اشاره کرد.


جشنواره‌ها و مراسم آیینی و فرهنگی زنجان



باران خواهی


مراسم باران خواهی از گذشته‌های دور در شهرهای مختلف ایران وجود داشته‌است. این رسم معمولاً در زمانی‌که باران کمی می‌بارد و باغ‌ها و مراتع نیاز زیادی به آب حاصل از بارندگی دارند، برگزار می‌شود. مراسم باران خواهی با کمک زنان، دختران و کودکان کم‌سن‌وسال انجام می‌شود. در این مراسم مردمان شهر زنجان از خداوند طلب صادقانه و خالصانه‌ای برای نزول باران دارند.

شال سالما


یکی از مراسمات قدیمی و جذابی که هنوز در روستاهای زنجان برگزار می‌شود شال سالمانام دارد. این مراسم که مربوط به شب چهارشنبه‌سوری است، به این صورت برگزار می‌شود که جوانان خانه شال‌هایی را از پاجا (سوراخ‌هایی که در سقف خانه‌های زنجانی برای خروج دود تنور تعبیه‌شده است) به داخل خانه آویزان می‌کنند. اهالی خانه نیز در داخل این شال آویزان شده از سقف، پول، جوراب یا آجیل قرار می‌دهند و سپس شال را تکان می‌دهند تا فردی که بر پشت‌بام ایستاده‌است، متوجه شود و شال را بالا بکشد. تفسیرهای مختلفی درباره این مراسم وجود دارد. فردی که بر بالای پشت‌بام می رود و شالی را آویزان می کند، باید صاحبِ خانه باشد. هدایایی که می‌گیرد، هرکدام نشانه‌ای دارند. به‌طور مثال اگر هدیه داخل شال نان بود، نشانه نعمت و اگر شیرینی بود، نشانه شیرین کامی است.

تکم خوانی


تکم خوانی در زمان عید نوروز توسط مردمان زنجان اجرا می‌شود. تکم عروسکی شبیه به بز است که از چوب ساخته می‌شود. تکم چی فردی است که این عروسک را به رقص درمی‌آورد و هم‌زمان آوازی را به زبان ترکی می‌خواند تا شروع سال جدید را نوید دهد.

راهنمای سفر به زنجان | صفر تا صد سفر زنجان

سیزده بدر در زنجان


سیزده‌بدر در شهر زنجان مانند دیگر شهرهای ایران برگزار می‌شود. مردم این شهر نیز در روز سیزدهم فروردین به بیرون از خانه‌هایشان می‌آیند تا این روز را در طبیعت به سر ‌ببرند. دختر و پسران که علاقه به ازدواج کردن دارند، در سیزده به در سبزه گره می‌زنند تا شاید بختشان باز شود و بتوانند با فردی که دوست دارند، ازدواج کنند.

شماره تلفن‌های ضروری زنجان


یکی از مهم‌ترین اطلاعاتی که لازم است در زمان سفر به شهر زنجان به همراه داشته باشید، شماره تلفن‌های ضروری این شهر است. منظورمان شماره‌تلفن‌های مرتبط با پلیس و اورژانس یا آتش‌نشانی نیست؛ چراکه این شماره‌ها در همه شهرها یکی است. در این بخش می‌خواهیم شماره تلفن های مرتبط با حوزه سفر و گردشگری نظیر شماره تلفن فرودگاه زنجان، کد تلفن این شهر و بیمارستان و مراکز درمانی را بیاوریم تا اگر به مشکل برخوردید، از این شماره‌ها استفاده کنید.
کد تلفن شهر زنجان: ۰۲۴
شماره‌تلفن فرودگاه بین‌المللی زنجان: ۰۲۴۳۳۳۶۰۳۰۴
شماره تلفن مراکز درمانی شهر زنجان:
بیمارستان آیت‌الله موسوی: ۰۲۴۳۳۴۵۶۰۰۶
بیمارستان ولی‌عصر: ۰۲۴۳۳۷۷۰۸۰۱
بیمارستان بهمن: ۰۲۴۳۳۰۳۹۹۹۹
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است