search
menu

قله بلقیس ماهنشان

[ پنهان کردن ]
ویژگی های طبیعی و گردشگری برجسته
چرا بازدید از قله بلقیس ماهنشان را پیشنهاد می کنیم؟
چگونه به قله ماهنشان بلقیس برویم؟
جاهای دیدنی نزدیک قله بلقیس ماهنشان
هتل ها و اقامتگاه ها نزدیک به قله بلقیس ماهنشان
قله بلقیس که ۳۳۵۰ متر ارتفاع دارد، در مرز مشترک دو استان زنجان و آذربایجان غربی قرار دارد. این قله مرز مشترک دو شهرستان ماه‌نشان و تکاب و همچنین مرز مشترک دو بخش انگوران و تخت‌سلیمان است. این قله بلندترین قله استان زنجان است که در شمال آن روستای علم کندی، در شرق یاستی قلعه قرار دارد. قدمت ماهنشان به زمانی برمی‌گردد که مادها از طریق کناره‌های رودخانه قزل‌اوزن وارد فلات ایران شدند . سپس در روستاهایی همچون مادآباد که در ۱۵ کیلومتری شهر ماهنشان است، مستقر شدند. مورخان معتقدند که «ماهنشان» در ابتدا همان «مادنشان» بوده است ولی نامش در گذر زمان تغییر کرده است. این شهر در فاصله ۱۱۳ کیلومتری غرب زنجان است.
شهرستان ماه‌نشان علاوه بر این‌که معدن اماکن تاریخی بکر است، خاستگاه تولید انواع صنایع‌دستی محلی و انواع محصولات باغی و گیاهان دارویی است. همچنین این شهر که قدمتی ۴۰۰۰ ساله دارد، قطب پرورش ماهی قزل‌آلا در استان زنجان است. بین دو قله کوه دریاچه بسیار زیبایی که از ذوب شدن برف کوه‌ها به وجود آمده در بیشتر ماه‌های سال قابل مشاهده است. هرچند در سال‌های اخیر به جهت کمی بارش تابستان‌ها آب دریاچه خشک می‌شود. روی قله جنوبی، استحکامات و قلعه تخت بلقیس قرار دارد. ساختمان قلعه کاملاً از سنگ بنا شده است. احتمالاً می‌توان تصور کرد که از این بنا به‌عنوان برج دیده‌بانی استفاده می‌کرده‌اند. همچنین بین دو قله کوه دریاچه بسیار زیبایی از ذوب شدن برف کوه‌ها به وجود آمده که در بیشتر ماه‌های سال قابل بازدید است.
قله بلقیس ماهنشان

ویژگی های طبیعی و گردشگری برجسته


• طبیعت بی‌نظیر زنجان
• مناسب برای عکاسی در تمام فصل‌های سال
• لبنیات و محصولات طبیعی درجه یک

چرا بازدید از قله بلقیس ماهنشان را پیشنهاد می کنیم؟


مسیرهای دسترسی به کوه بلقیس به‌خاطر نزدیکی دامنه کوه به جاده آسفالت شده و روستاهای اطراف بسیار راحت است. همچنین صعود به قله برخلاف سایر قله‌های مناطق کوهستانی غرب کشور در فصل زمستانی کم‌خطر است. کوهنوردان محلی با طی مسیرهای ۴ تا ۶ ساعته به این قله صعود کرده‌اند اما کوهنوردان سایر نقاط کشور به دلیل ناشناخته ماندن کوه بلقیس کمتر به آن توجه کرده‌اند. برخی می‌گویند برای چندمین بار به دلیل زیبایی منحصربه‌فرد این قله به آن صعود کرده‌اند.

چگونه به قله ماهنشان بلقیس برویم؟


مسیر جنوبی دسترسی به این کوه از شهرستان زنجان و ورود به جاده دندی - تخت‌سلیمان آغاز می‌شود. سپس با عبور از روستاهای قراول خانه و بابا نظر و تفریح در مجموعه میراث فرهنگی و گردشگری تخت‌سلیمان به صخره‌هایی منتهی می‌شود که از آنجا مسیر صعود به قله بلقیس آغازی می‌شود. حدود سه ساعت طول می‌کشد تا به نوک قله برسید. همچنین می‌توانید از شهرستان شاهین‌دژ (سایین قلا) کردی در جنوب آذربایجان غربی نیز به سمت تکاب حرکت کنید. با گذر از روستاهای متعدد به نقطه آغازین همین مسیر برسید. آسان‌ترین مسیر دسترسی با شیب بسیار کم به قله از روستایی به نام امیرآباد و از مسیری زیبا به نام «ایل یولی» شروع می‌شود اما سادگی و راحتی مسیر، مدت زمان رسیده به قله را یک ساعت طولانی‌تر می‌کند. می‌توانید برای خرید بلیط هواپیما، از سایت سفرمارکت اقدام کنید.

جاهای دیدنی نزدیک قله بلقیس ماهنشان


روستای پلکانی قوزلو انگوران ماهنشان یکی از روستاهای اطراف قله است که آب‌وهوایی معتدل دارد. این روستا از روستاهای با معماری پلکانی است که شباهت زیادی با ماسوله گیلان دارد. رودخانه‌ای که از روستا عبور می‌کند باعث می‌شود تا هوای این روستا خنک و مرطوب شود. گل لاله‌های واژگون چشم اندازی زیبا برای مسافران به ارمغان آورده است. این روستا دارای یک خانه بوم‌گردی به نام ائللر است که می‌توانید در آن اقامت کنید. در فصل بهار، زمان به شکوفه نشستن درختان زردآلو است که مناظری رویایی را در این شهر به وجود می‌آورد. فراموش نکنید که گونه نادر از زردآلو کشور در این شهر وجود دارد که مزه بی‌نظیری دارد.
روستای علم کندی و منطقه قارقالان یکی از جاذبه‌های گردشگری ماهنشان است. علم کندی به دلیل دارابودن کوه‌های زیبا و سرسبز و منطقه ییلاقی مناسب و همچنین سرچشمه گرفتن آب از کوه‌های برفی قارقالان دارای مناظر چشم‌نواز در فصل بهار و تابستان است. آبی که از کوه‌های قارقالان سرچشمه می‌گیرد، با پیوستن به رودخانه که از روستا عبور می‌کند، جلوه خاصی به این منطقه می‌دهد. مسیر روستای علم کندی تا پای کوه قارقالان جزء زیباترین و بکرترین مناطقی است که در طول عمرتان می‌توانید ببینید. جویبارها و سرسبزی خاص این مسیر بسیار آرام‌بخش می‌باشد. اگر به دنبال مقصدی برای تفریح به دور از زندگی شهری هستید، این روستا را از دست ندهید. همچنین مسیری فوق‌العاده برای پیاده‌روی است. غارهایی با ارتفاع نامعلوم، چشمه‌هایی با آب سرد و شیرین مناظر زیبای این مسیر است که خواهید دید.
قله بلقیس ماهنشان

کوه‌های آلاداغ لار یکی از حیرت‌انگیزترین مکان‌هایی است که می‌توانید سفر کنید. آلا در زبان ترکی به معنای رنگارنگ است. همچنین واژه داغ به معنی کوه است. مسافرانی که در طول روز از مسیر این کوه‌ها عبور می‌کنند، می‌توانند از مشاهده کوه‌هایی غرق در شادی و نشاط شوند. حتماً این منظره خارق‌العاده را با دوربین عکاسی خود ثبت کنید. این کوه‌ها به سبب رنگی بودنشان به‌ویژه رنگ مسی و زرد در شرایط نور مناسب و هوای گرم سوژه مناسبی برای عکاسی به شمار می‌روند. تعداد کوه‌هایی که شبیه این کوه در جهان هستند، به تعداد انگشتان دست هم نیست. عمر کوه‌های رنگی ماهنشان حدود ۱۵ میلیون سال است. علت رنگی بودن این کوه‌ها وجود رسوبات درون خاک کوه‌های آلاداغ لار است که هر قسمت آن، در ترکیب با اکسیژن و گازهای موجود در هوا به رنگ‌های متفاوتی درآمده‌اند.
دریاچه پری تنها دریاچه در زنجان می‌باشد. این دریاچه از بهترین مکان‌های دیدنی شهر ماهنشان است که در فاصله ۱۵۲ کیلومتری زنجان و نزدیکی دهستان اوریاد از توابع ماهنشان واقع شده است.

هتل ها و اقامتگاه ها نزدیک به قله بلقیس ماهنشان


فاصله تا اقامتگاه بوم‌گردی ماهنشان انگوران: ۳ کیلومتر
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است