search
menu

راهنمای سفر به وان ترکیه | صفر تا صد سفر وان

[ پنهان کردن ]
معرفی شهر وان ترکیه
وان ترکیه کجاست؟
اطلاعات و دانستنی های کابردی
شماره تلفن های ضروری
عبارات ضروری
آب و هوا و بهترین فصل سفر به وان
جاهای دیدنی و گردشگری شهر وان
چگونه به شهر وان برویم؟
تفریحات شبانه در وان ترکیه
حمل و نقل عمومی در وان
سیم کارت های شهر وان
هتل ها و محل های اقامت در شهر وان
غذاها و رستوران های معروف شهر وان
جشنواره خرید در وان
هزینه‌ی سفر به وان ترکیه
مراکز خرید و بازارهای شهر وان
امنیت در وان
پرسش‌های متداول
یکی از پرطرفدارترین و ارزان‌ترین سفرهای خارجی برای ایرانی‌ها، سفر به شهر وان در کشور ترکیه است؛ مخصوصاً در سال‌های اخیر به دلیل گرانی‌های ایجاد شده این شهر در میان گردشگران به محبوبیت زیادی رسیده است و در هر قسمتی از این شهر که قدم بگذارید، صدایی آشنا از هموطنان را خواهید شنید. برای شهرهای نزدیک به مرز ترکیه، سفر به وان همانند سفر داخلی محسوب می‌شود و خریدهای سالانه یا فصلی خود را از این شهر انجام می‌دهند. وان، شهری ایده آل برای مسافرت ۳ الی ۴ روزه با خرید اینترنتی بلیط هواپیما یا سفر زمینی است که مطمئناً از این شهر زیبا سیر نخواهید شد و با کوله‌باری از وسایل و خاطرات به شهر خود بر می‌گردید. با این اوصاف بهتر است کمی در مورد شهر وان و موقعیت و شرایط آن اطلاعات داشته باشید، در این مقاله می‌خواهیم صفر تا صد سفر به شهر وان را برایتان بنویسیم؛ پس با ما همراه باشید.
راهنمای سفر به وان ترکیه | صفر تا صد سفر وان

معرفی شهر وان ترکیه


وان، شهر بزرگی واقع در شرق ترکیه و مرکز استان وان است. شهر و تور وان، به عنوان مقصدی محبوب برای ایرانیان در فاصله اندکی با کشورمان قرار دارد و به راحتی از طریق مرزهای زمینی قابل دسترس است. شهر وان با قدمتی ۳۴۰۰ ساله دارای جاذبه‌های گردشگری و تاریخی زیادی است، تا حدی که Van از هزاره اول قبل از میلاد به عنوان شهری بزرگ بوده و در سده نهم قبل از میلاد با نام شهر توشپا، پایتخت امپراتوری اورارتو و بعدها به‌ عنوان مرکز امپراتوری ارمنی ها شناخته می شد و تحقیقات باستان‌شناسان نشان می‌دهد قدمت این منطقه براساس تاریخ سکونت بشر به ۵۰۰۰ سال قبل بر می‌گردد. انتخاب این شهر، به عنوان مقصد برای بسیاری از گردشگران به دلیل ارزان بودن آن است.

اگر بخواهیم کمی در مورد تاریخچه وان برایتان بگوییم؛ در نیمه اول قرن پانزدهم میلادی، بین امپراتوری عثمانی و امپراتوری صفوی جنگ ایجاد شد و در نهایت صفویان در سال ۱۵۰۲ وان را به تصرف خود درآوردند؛ پس از سال ها کشمکش در نهایت در سال ۱۵۵۵ با مشخص‌ کردن مرز ایران و عثمانی جنگ دو کشور خاتمه یافت و وان عثمانی رسید. امروزه نیز اکثر جمعیت وان را کُردها تشکیل می‌دهند. یکی از دلایل محبوبیت شهر وان، به خاطر گربه‌‌های سفید پشمالویی است که یک چشم آبی و یک چشم زرد دارند و بسیار تماشایی هستند. از لحاظ جغرافیایی نیز شهر وان از شمال و غرب به دریاچه وان، از شرق به کوه‌های مرتفع سیاه کوه و ارک و از جنوب در نزدیکی کوه آرتوس واقع شده است.
سفر به وان برای ایرانیان از گردش در میان جاذبه‌های تاریخی گرفته تا خرید برندهای ترکیه جذابیت‌ دارد.

وان ترکیه کجاست؟


وان شهری در شرق ترکیه است. این شهر مرکز استان وان بوده و در منطقه‌ای به نام آناتولی شرقی واقع شده است. شهر وان در ساحل شرقی دریاچه وان قرار دارد که بزرگ‌ترین دریاچه ترکیه و یکی از بزرگ‌ترین دریاچه‌های اندورهیک (حوضه بسته) در جهان است. وان توسط چند کوه احاطه شده است، از جمله کوه باشکوه آرارات در جنوب که به عنوان محل استراحت کشتی نوح مشهور است.
موقعیت جغرافیایی وان نقش تعیین‌کننده‌ای در تاریخ و توسعه فرهنگی آن داشته است. این شهر که در چهارراه استراتژیک بین خاورمیانه، قفقاز و مدیترانه قرار دارد، در طول قرن‌ها شاهد نفوذ تمدن‌های مختلف بوده است. وان همچنین به عنوان یک مسیر تجاری اصلی شناخته می‌شده و یک مرکز مهم برای تبادل فرهنگی بوده است. موقعیت این شهر در نزدیکی مرز ایران نیز به اهمیت منطقه‌ای و ارتباطات بین‌المللی آن کمک می‌کند.
امروزه وان شهری پر جنب ‌و جوش با جمعیتی حدود چهارصد هزار نفر است. این شهر به دلیل ترکیب منحصربه‌فرد میراث تاریخی، زیبایی طبیعی و مهمان‌نوازی گرم مردمانش شناخته شده است. وان با مکان‌های باستانی مانند قلعه وان که قدمت آن به تمدن اورارتویی بازمی‌گردد و ساختمان‌های متعدد دوران عثمانی، تجربه‌ای بی‌نظیر را به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد. علاوه بر این، مناظر خیره‌کننده اطراف وان، از جمله دریاچه زیبای وان و کوه‌های ناهموار، علاقه‌مندان به طبیعت و ماجراجویان را از سراسر جهان به تهیه بلیط هواپیما خارجی وان تشویق می‌کند!
راهنمای سفر به وان ترکیه | صفر تا صد سفر وان

اطلاعات و دانستنی های کابردی


ویزا: براساس توافق نامه‌های امضا شده بین ایران و ترکیه، شهروندان ایرانی تا ۹۰ روز می توانند بدون ویزا به شهر وان سفر کنند و تنها در هنگام ورود به خاک ترکیه به پاسپورت مهر زده شود؛ توجه داشته باشید که در هنگام سفرتان باید پاسپورت شما حداقل شش ماه اعتبار داشته باشد. بر همین اساس، سفر به ترکیه بدون اخذ ویزا یکی دیگر از دلایل محبوبیت سفر ایرانی ها به شمار می رود.
واحد پول: لیر ترکیه
زمان محلی: یک ساعت و نیم عقب از تهران
زبان رسمی: ترکی استانبولی
دین اکثریت: مسلمان سنی
بهترین زمان سفر: همه فصل‌ها مخصوصاً بهار و تابستان
تفریحات وان ترکیه: بازدید از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی، قایق سواری، شنا، خرید، اسکی، امتحان غذاهای ترکی، خرید اشیای قدیمی و آنتیک
نوع برق شهری: ۲۳۰ ولت/ ۵۰ هرتز
سوغاتی ها: چای ترک، راحت الحلقوم، اجناس سرامیکی، آثار هنری، ابزار آلات سنتی، لوازم آنتیک، قهوه ترک، چشم نظر و فرش و گلیم.
بهترین محله ها برای اقامت: خیابان جمهوریت محلی برای خرید و غذا، خیابان کاظم کارابکر برای خرید انواع برندهای مشهور و رستوران های متعدد، آق کورپو، علی پاشا، جودت پاشا، سلیم بی، حاجی بکیر.

شماره تلفن های ضروری


کد تلفن ترکیه: ۹۰ +
کد شهر وان: ۴۳۲
آتش‌نشانی: ۱۱۰
آمبولانس: ۱۱۲
پلیس: ۱۵۵
شماره فرودگاه: ۱ ۰ ۲۲۷ ۴۳۲ ۹۰+
بیمارستان و مراکز درمانی:
بیمارستان دولتی ایپک یولو: ۷۸ ۱۹ ۲۱۷(۴۳۲)
بیمارستان لقمان حکیم: ۱۱ ۹۹ ۴۴۴(۴۳۲)
بیمارستان خصوصی آک دامار: ۰ ۵۹ ۲۱۷(۴۳۲)

عبارات ضروری


راهنمای سفر به وان ترکیه | صفر تا صد سفر وان

آب و هوا و بهترین فصل سفر به وان


آب و هوای شهر وان، کوهستانی است، بدین صورت که در اواخر فصل بهار تا اوایل فصل پاییز آب و هوای مساعد همراه با بارش کم در این شهر حاکم است. در زمستان آب و هوای این شهر سرد و برفی بوده ولی در مقابل تابستان های گرم و خشکی دارد. بازه درجه دما در شهر وان از ۴- تا ۲۹ درجه سانتی گراد است. در حالت کلی توجه داشته باشید که بهترین زمان سفر، به هدف شما بستگی دارد. یعنی اگر به قصد تفریح سفر می کنید، باید زمانی اقدام به خرید بلیط هواپیما وان کنید که آب و هوای متعادلی در این شهر حاکم باشد. البته این را هم در نظر داشته باشید که در این فصل ها که به های سیزن مشهور هستند، قیمت هتل ها و بلیط به بیشترین حد خود می رسد. اما اگر به قصد خرید می خواهید به وان سفر کنید با اطلاع از تخفیف های زمستانی و تابستانی می توانید بلیط پرواز خود را تهیه کنید. اگر به دنبال اسکی و برف بازی هستید، بهترین زمان سفر به وان فصل زمستان است.
پس با این توصیفات می توان نتیجه گرفت که در فصل‌های بهار و تابستان گردشگران زیادی برای بازدید و گردش به این شهر سفر می‌کنند و در زمستان نیز بیشترین تعداد برای خرید عازم این شهر می‌شوند. ماه آوریل یعنی اوایل تیر و ماه مارس یعنی فروردین جزو شلوغترین و گرانترین بازه‌های زمانی است. زمان حراج در شهر وان ترکیه نیز آخر هر فصل است، شما نیز می‌توانید با مراجعه در این فصل‌ها از برندهای معروف پوشاک خریداری کنید. همچنین به یاد داشته باشید که در زمان تعطیلات رسمی و اواخر هفته شهر وان برای سفر مناسب نیست، زیرا هم ازدحام جمعیت زیاد است و هم اینکه قیمت‌ ها به میزان چشمگیری بالا می‌روند. در کل برای داشتن سفری ارزان فصل زمستان بسیار مناسب است، زیرا به دلیل بارش برف قیمت هتل‌ها نصف می‌شود و تخفیف‌های خوبی ارائه می‌گردد. پس با توجه به دلیل سفر و میزان بودجه‌تان می‌توانید به این شهر بی‌نظیر سفر کنید.
بنابراین همان‌طور که گفته شد، بهترین زمان برای سفر به وان ترکیه تا حد زیادی به ترجیحات شخصی شما و نوع تجربیاتی که به دنبال آن هستید بستگی دارد. با توجه به آب و هوا و جاذبه‌های محلی، چند دوره ایده آل برای سفر به وان وجود دارد. یکی از محبوب‌ترین زمان‌ها برای سفر به وان در فصل بهار است که معمولاً از فروردین تا خرداد را در برمی‌گیرد. در طول این مدت، آب و هوای وان به‌طورکلی دلپذیر است و دمای آن بین ۱۰ تا ۲۰ درجه سانتی‌گراد (۵۰ تا ۶۸ درجه فارنهایت) متغیر است.
مناظر سرسبز و قله‌های پوشیده از برف کوه‌های اطراف جانی دوباره می‌گیرند و محیطی زیبا را ایجاد می‌کنند. بهار همچنین زمان بسیار خوبی برای فعالیت‌های خارج از منزل مانند پیاده‌روی و کاوش در دریاچه زیبای وان است.
یکی دیگر از زمان‌های توصیه شده برای بازدید از وان در ماه‌های شهریور و مهر است. آب و هوا در این دوره معمولاً معتدل بوده و دمای آن بین ۱۰ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد (۵۰ تا ۷۷ درجه فارنهایت) است. شاخ و برگ‌های پاییزی، مناظر را با رنگ‌های قرمز، نارنجی و طلایی‌ رنگ می‌کنند و مناظر خیره‌کننده‌ای به وجود می‌آورند. علاوه بر این، ازدحام گردشگران در مقایسه با ماه‌های اوج تابستان کمتر است و به شما این امکان را می‌دهد تا با آرامش بیشتری از جاذبه‌ها و فعالیت‌ها لذت ببرید. نرخ رزرو هتل وان و بلیط هواپیما نیز در این بازه قیمت کمتری دارد.
راهنمای سفر به وان ترکیه | صفر تا صد سفر وان

شایان ذکر است که وان تابستان‌های گرم و زمستان‌های سردی را تجربه می‌کند. تابستان‌ها، به‌ویژه تیر و مرداد، می‌تواند کاملاً گرم باشد و دمای آن به ۳۰ درجه سانتی‌گراد (۸۶ درجه فارنهایت) یا بالاتر می‌رسد. از سوی دیگر، زمستان‌ها می‌تواند بسیار سرد باشد و دما اغلب به زیر صفر می‌رسد و منطقه با بارش برف سنگین مواجه می‌شود. بااین‌حال، اگر از ورزش‌های زمستانی و فعالیت‌هایی مانند اسکی لذت می‌برید، بازدید از وان در ماه‌های زمستان می‌تواند یک گزینه عالی باشد.
در نهایت، بهترین زمان برای سفر به وان به ترجیحات شما برای آب و هوا، فعالیت‌ها و سطح جمعیت بستگی دارد. بهار و پاییز به‌طورکلی شرایط دلپذیر و زیبایی طبیعی خیره‌کننده‌ای را ارائه می‌دهند که آن‌ها را به انتخاب‌های محبوب بسیاری از مسافران برای رزرو تور تبدیل می‌کند.

جاهای دیدنی و گردشگری شهر وان


همان طور که پیش‌تر نیز اشاره شد، وان شهری تاریخی با جاذبه‌های تاریخی و طبیعی خود شهری مناسب برای سفر است؛ در ادامه به معرفی چند مورد از جاهای دیدنی وان می‌پردازیم:

دریاچه وان
دریاچه وان به عنوان بزرگ‌ ترین دریاچه طبیعی کشور ترکیه و دومین دریاچه بزرگ خاورمیانه است که دارای زیبایی‌های بی‌نظیری است. تا حدی که این دریاچه به نماد شهر تبدیل شده است. دریاچه ای به شکل مثلثی با آب شور که برای آشامیدن و کشاورزی مناسب نیست و فقط یک گونه ماهی خاص در این آب زندگی می کند. در دریاچه وان می توانید شنا، قایق‌سواری و ماهیگیری انجام دهید. فاصله این دریاچه تا مرکز شهر حدودا ۱۰ کیلومتر است و در فصل‌های بهار و تابستان بسیار پر آب بوده و آب و هوای دلپذیری دارد.

جزیره آکدامار
دومین جزیره بزرگ در دریاچه وان، جزیره آکدامار نام دارد که در فاصله سه کیلومتری ساحل واقع شده و این جزیره دارای طبیعتی زیبا همراه با یک کلیسای ارمنی و چشمه‌ای جوشان است. دسترسی به این جزیره، از طریق کشتی امکان پذیر است.

کلیسای آکدامار یا کلیسای ارمنی صلیب مقدس
یکی از مهم‌ ترین بناهای باستانی ترکیه کلیسای آکدامار "Akdamar Church" است که در ۴۱ کیلومتری شهر وان بر روی جزیره آکدامار واقع شده است و قدمت آن به قرن ۱۰ بر می‌گردد. این کلیسا دارای ارزش فرهنگی و باستان‌ شناسی زیادی است و همچنین فضای آرامش بخشی در این کلیسا حاکم است. نمای زیبای کلیسا برای هر گردشگری جذاب به نظر می رسد و بر روی دیوارهایش نیز نقش‌هایی به چشم می خورند که با وجود حمله مغول‌ ها و رخدادهای طبیعی باز هم آسیبی به آن ها وارد نشده است. این کلیسا در سال ۲۰۰۵ مورد بازسازی قرار گرفته است و روزانه میزبان گردشگران زیادی از سراسر دنیاست.
راهنمای سفر به وان ترکیه | صفر تا صد سفر وان

شهر احلات وان
شهر تاریخی احلات "Ahlat"، در بخش شمالی دریاچه وان قرار دارد و این شهر به‌ خاطر گورستان باستانی خود به شهرت رسیده است. در این گورستان هشت هزار قبر وجود دارند که سنگ قبرشان دو تا سه متر ارتفاع داشته و نوشته‌ هایی عربی و فارسی در مورد شخصیت ها نوشته شده است.

موزه وان
موزه ای قدیمی در شهر وان وجود دارد که از دهه ۱۹۷۰ میلادی آغاز به فعالیت کرده است و شامل دو سالن باستان شناسی و قوم نگاری است. چندین سنگ قبر در این موزه به چشم می‌خورند که به شکل قوچ یا گوسفند هستند و قدمتشان به آق قویونلوها و قراقویونلوها بر می‌گردد. در قسمت پایینی موزه، طلا و جواهرات اورارتویی و آثار برنزی و ظروف سرامیکی و در قسمت بالایی نیز ظروف سفالی، سکه‌‌های تاریخی و نسخه‌‌های خطی نگهداری می‌شوند.

کتیبه خشایار شاه در وان
کتیبه ای سه زبانه به زبان‌های پارسی باستان، عیلامی و بابلی است که ابتدای آن به ستایش خدای یگانه اختصاص دارد و بر روی صخره‌ای در ارتفاع ۲۰ متری قرار گرفته است. این کتیبه به دستور داریوش بزرگ ساخته شده و با تلاش خشایارشاه تکمیل گردیده است. این کتیبه یکی از آثار بی نظیر ایرانی در خارج از مرزهای ایران است و قدمتی بیش از ۲۵۰۰ سال دارد.

پارک کورتولوش وان
پارک کورتولوش "Kurtulus Park" یکی از پارک های دیدنی شهر وان، در مرکز شهر قرار گرفته و محلی برای استراحت و آرامش به شمار می‌رود. در این پارک، برای کودکان محل بازی تعبیه شده و همچنین نیمکت‌هایی برای استراحت و کافه‌هایی برای سفارش نوشیدنی و غذاهای ترکی در این پارک به چشم می‌خورند.

آبشار مرادیه
آبشار مردایه "Muradiye Waterfall"، در ۸۸ کیلومتری شمال شهر وان در دل طبیعتی بکر قرار دارد و برای تماشای این آبشار باید از روی پل معلق کابلی عبور کنید. آبشار مرادیه حدوداً ۶ متر ارتفاع و ۸۰ متر عرض دارد. محیط اطراف این آبشار سرسبز بوده و طبیعتی دیدنی همراه با صدای دلنشین آب، شما را برای ساعتی هم که شده از هیاهوی شهر دور می‌کند.

پارک آبی چاقداش وان
یکی از جاذبه‌های بسیار معروف شهر وان، پارک آبی چاقداش "Çağdaş Aqua Park" است که امکان تفریح آبی دسته‌ جمعی و رفع خستگی در این پارک آبی وجود دارد و به عنوان مجهزترین مجموعه سرپوشیده شهر از سال ۲۰۱۱ فعالیت دارد. پارک آبی چاقداش شامل بخش‌ های مختلفی مانند سرسره‌ های آبی، استخر، سونا و جکوزی است، همچنین ورزش‌ هایی مانند یوگا و باله، ژیمناستیک برای کودکان و پیلاتس مخصوص بانوان نیز در این پارک وجود دارند.

قلعه وان
قلعه وان بزرگ‌‌ترین بنای تاریخی و به یادگار مانده از پادشاهی اورارتویی است که در قسمت شرقی دریاچه‌ وان قرار دارد. قدمت این قلعه سنگی باستانی به قرن ۷ تا ۹ میلادی برمی‌ گردد که در حال حاضر نیز بقایایی از ستون های عظیم و دیوارهای سر به فلک کشیده در این قلعه به چشم می‌خورند. جنس این قلعه از سنگ بازالت و آجرهای گلی است.
راهنمای سفر به وان ترکیه | صفر تا صد سفر وان

چگونه به شهر وان برویم؟


برای رفتن به شهر وان ۴ راه وجود دارد؛ هواپیما، وسیله شخصی، اتوبوس و خرید بلیط قطار. البته لازم به ذکر است که شهر وان فرودگاه نیز دارد. ولی این فرودگاه پروازهای مستقیم کمی به ایران دارد. اما اگر می خواهید با خرید بلیط هواپیما سفر کنید، یکی از روش ها اینست که به شهر استانبول رفته و از آنجا به شهر وان هوایی سفر کنید. مسافرت با قطار نیز به علت بازرسی های متعدد در مرز معطلی خواهد داشت که باعث هدر رفتن زمان و خستگی می شود، همچنین برای قطار نیز باید از شهر تبریز سوار قطار شوید و یا با رزرو بلیط قطار تهران وان رهسپار این شهر تماشایی گردید. به دلیل موارد گفته شده، بهترین راه برای سفر به این شهر سفر زمینی به وان و یا سفر به وان با ماشین شخصی است.

راهنمای سفر به وان ترکیه | صفر تا صد سفر وان
برای سفر زمینی به وان سه مرز وجود دارد: مرز رازی (کاپیکوی)، مرز سرو (اسندره) و مرز بازرگان (گورباغ). از میان این مرزها، مرز زمینی رازی، کوتاه‌ترین مسیر را داشته و برای رفتن به این مرز باید ابتدا به شهر تبریز و سپس به خوی بروید، فقط توجه داشته باشید که مرز رازی در بازه زمانی ۹ صبح تا ۵ عصر فعالیت دارد و زمانتان را طوری تنظیم کنید که در این بازه زمانی به مرز برسید. مرز زمینی سرو محدودیت زمانی ندارد و دسترسی به این مرز از طریق شهر ارومیه امکان پذیر است. مرز آخر نیز مرز بازرگان بوده و به دلیل مرز ترانزیتی در تمام ساعات شبانه روز فعال است، فقط نسبت به مرزهای دیگر دورتر بوده و مدت زمان زیادی طول می‌کشد. توجه داشته باشید، مسافرانی که با خودروی شخصی مسافرت می‌کنند باید پلاک خود را کاپورتاژ کنند (تبدیل به پلاک بین المللی کنند) و اینکه گواهینامه بین‌المللی تهیه کنند یا اینکه می‌توانند تا مرز موردنظر با ماشین شخصی بروند و بقیه راه را با ماشین‌های مرزی ادامه دهند.
فاصله و مدت سفر زمینی از تهران تا وان: نسبت به سه مرز گفته شده از ۱۰ الی ۱۵ ساعت متغیر است. (با توجه به شلوغی مرز نیز حدودا ۲ الی ۳ ساعت آن جا معطلی خواهید داشت.)
فاصله و مدت سفر هوایی از تهران تا وان: اگر پرواز مستقیم باشد حدوداً یک ساعت ولی اگر از طریق استانبول بروید، از تهران تا استانبول ۲ ساعت و از استانبول تا وان نیز حدودا ۲ ساعت است.
فاصله و مدت سفر ریلی از تهران تا وان: از تهران تا تبریز ۱۳ ساعت و از تبریز تا وان نیز ۷ ساعت است.

تفریحات شبانه در وان ترکیه


وان ترکیه، طیف وسیعی از گزینه‌های سرگرمی‌ شبانه دارد که علایق و ترجیحات مختلف را برآورده می‌کند. چه به دنبال یک عصر آرام و چه به دنبال یک شب پر جنب و جوش باشید، این شهر برای همه چیزهایی دارد. برای کسانی که به دنبال تجربه‌ای آرام‌تر هستند، وان چندین کافه و چایخانه دنج دارد که می‌توانید در آن‌ها استراحت کنید و از یک فنجان چای یا قهوه سنتی ترک لذت ببرید. این کافه‌ها فضایی آرام را فراهم می‌کنند و اغلب دارای اجرای موسیقی زنده یا نوازندگان محلی هستند که سازهای سنتی می‌نوازند. صرف یک فنجان قهوه در کافه‌های وان، یک فرصت عالی برای غوطه‌ور شدن در فرهنگ محلی و در عین حال لذت بردن از یک شب آرام است.
راهنمای سفر به وان ترکیه | صفر تا صد سفر وان

اگر به دنبال یک شب پر جنب و جوش هستید، وان دارای تعدادی باشگاه شبانه است که برای جمعیتی پرانرژی است. صحنه زندگی شبانه شهر در سال‌های اخیر رشد کرده است، به‌ویژه در اطراف منطقه دانشگاه. در این منطقه می‌توانید جاهای مختلفی را پیدا کنید که ترکیبی از موسیقی زنده، انواع خوراکی و نوشیدنی را ارائه می‌دهند. این مکان‌ها اغلب میزبان مهمانی‌ها یا اجراهای زنده هنرمندان داخلی و بین‌المللی هستند و فضایی پویا و پر جنب و جوش را تضمین می‌کنند.
البته وان علاوه بر گزینه‌های سرگرمی ‌داخلی، میزبان رویدادها و جشنواره‌های مختلفی در طول سال است. این جشن‌ها میراث فرهنگی شهر را به نمایش می‌گذارند و فرصتی خارق‌العاده برای تجربه موسیقی سنتی، اجرای رقص و غذاهای محلی ارائه می‌دهند. جشنواره گردشگری و فرهنگی وان که هر ساله در ماه جولای برگزار می‌شود، یکی از برجسته‌ترین رویدادهای منطقه است که با برنامه‌های متنوعی از جمله کنسرت، نمایشگاه و نمایش‌های سنتی، محلی‌ها و گردشگران را به خود جذب می‌کند.
به‌طورکلی، صحنه سرگرمی‌ شبانه وان مطابق با سلیقه‌ها و ترجیحات مختلف است و فرصت‌هایی برای استراحت، معاشرت و غرق شدن در فرهنگ پر جنب و جوش محلی را فراهم می‌کند. چه یک شب آرام در یک چایخانه را ترجیح دهید چه یک شب پر جنب و جوش در یک مهمانی، وان طیف متنوعی از گزینه‌ها را برای تضمین تجربه‌ای لذت‌بخش و به‌یادماندنی تدارک دیده است. فراموش نکنید که اگر قصد دارید با تورهای مسافرتی سفر کنید، حتماً پیش از رزرو تور برنامه سفر وان را مطالعه کنید تا اطلاعات مفیدی را از این مقصد دیدنی کسب نمایید.

حمل و نقل عمومی در وان


با توجه به اینکه وان شهر نسبتاً کوچکی است؛ در این شهر مترو وجود ندارد، اما در مقابل اتوبوس‌، مینی بوس‌ و تاکسی جزو اصلی ترین سیستم حمل و نقل در وان به شمار می‌روند. البته برای رفت و آمد به شهرهای اطراف می‌توانید از قطار، هواپیما و کشتی استفاده کنید؛ اتوبوس، به عنوان ارزانترین وسیله نقلیه در سیستم حمل و نقل وان بوده و بلیط آن به راحتی در سطح شهر پیدا می‌شود. در کنار اتوبوس‌‌ها می‌توانید وسیله دیگری به نام دولموش (Dolmus) سوار شوید که مانند مینی‌ بوس هستند و هزینه استفاده از این مینی بوس ها بسیار ناچیز است که علاوه بر مسیرهای درون شهری برای جابجایی مسافران در میان شهرهای مختلف نیز استفاده می‌‌شوند.
وسیله نقلیه دیگر در شهر وان تاکسی است که به خاطر قیمت بالای بنزین در این کشور، هزینه تاکسی نیز بالا است، اما به دلیل راحتی و سریع تر رسیدن به مقصدتان استفاده از تاکسی به مسافران توصیه می‌شود. تاکسی های شهر وان با تاکسی‌ متر کار می‌‌کنند.
پایانه اتوبوس در شهر وان: در بخش «آک کورپو» واقع شده و برای دسترسی به مرکز شهر در کمتر از ۱۰ دقیقه می‌توانید از طریق جاده «زبیده خانم» به وسیله تاکسی یا مینی بوس‌های دولموش اقدام نمایید.
ایستگاه اصلی قطار در وان: در بخش غربی شهر و نزدیکی دریاچه وان قرار دارد و دسترسی به مرکز شهر از طریق دولموش‌ها امکان پذیر است و حدودا نیم ساعت زمان می‌برد.
فرودگاه شهر وان به نام فرودگاه فریت ملن Ferit Melen Havaalanı بوده و یک باند فرود آسفالته دارد. فرودگاه شهر وان، با فاصله ای ۲۰ دقیقه‌ای از مرکز شهر قرار دارد و به وسیله تاکسی و ون‌های فرودگاهی میتوانید به مرکز شهر دسترسی داشته باشید.
راهنمای سفر به وان ترکیه | صفر تا صد سفر وان

سیم کارت های شهر وان


در کشور ترکیه، سه اپراتور اصلی وجود دارد: ترکسل (Turkcell)، ودافون (Vodafone) و ترک تلکام (Türk Telecom) . هر سه اپراتور ذکر شده قابل اطمینان هستند و هر سه اینترنت پر سرعت دارند. ترکسل به عنوان قوی‌ترین و معروف‌ترین اپراتور کشور ترکیه است که از لحاظ آنتن‌دهی و زیر ساخت در سراسر کشور ترکیه قابل قبول بوده و این سیم‌کارت‌ها را می‌توانید از مغازه‌های رسمی با حدودا ۵۰ لیر تهیه کنید و برای تماس صوتی و اینترنت اعتبار تهیه کنید.
ودافون نیز یکی از اپراتور های معمولی کشور ترکیه است که دارای پوشش اینترنتی مناسب بوده و به راحتی می توانید این سیم کارت ها را از فروشگاه‌های رسمی در سطح شهر خریداری کنید. سیم کارت ودافون ترکیه برای گردشگران خارجی به مدت ۱۲۰ روز معتبر است و بعد از آن باید مالیات بپردازید. قیمت سیم کارت های اعتباری ودافون بسیار متنوع بوده و نسبت به استفاده از خدمات اینترنت یا مکالمه فرق دارد. در نهایت ترک تلکام به عنوان کوچکترین اپراتور ترکیه در عین حال خدمات خوبی در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد. قیمت خرید این سیم کارت نیز با توجه به ارائه خدمات متفاوت است، همچنین این سیم کارت ها را می‌توانید از فروشگاه‌های رسمی تهیه کنید. مکان‌های قابل اطمینان برای تهیه سیم کارت در ترکیه عبارتند از فرودگاه، نمایندگی های سطح شهر و آژانس ها و دفاتر هواپیمایی.

راهنمای سفر به وان ترکیه | صفر تا صد سفر وان

هتل ها و محل های اقامت در شهر وان


شهر وان همانند دیگر شهرهای ترکیه دارای هتل های زیبایی است که از اقامت در این هتل ها پشیمان نخواهید شد و لحظات خوشی را تجربه خواهید کرد؛ در این جا می‌خواهیم چند مورد از هتل های مشهور شهر وان را برایتان معرفی کنیم تا در هنگام سفرتان انتخاب راحتی داشته باشید:
ساردور، هتل ۳ ستاره و یکی از بهترین هتل‌های شهر وان است که در مرکز شهر وان قرار دارد. هتل توپراک یکی دیگر از هتل های ۳ ستاره در شهر وان است که می‌تواند گزینه مناسبی برای اقامت باشد، این هتل به مراکز خرید نزدیک بوده و مورد پسند گردشگران قرار می‌گیرد. هتل رامادا، هتلی ۳ ستاره برایتان اقامتگاهی دنج و آسوده با کیفیت مطلوب و هزینه اندکی ارائه می دهد. هتل دیگر در شهر وان شاهماران ریزورت نام دارد که هتلی ۴ ستاره بوده و در کنار دریاچه وان قرار دارد، برای کسانی مناسب است که دوست دارند از طبیعت بی نظیر و تمیز این منطقه لذت ببرند. هتل شاهماران با ارائه خدمات عالی اقامتی بی نظیر برایتان به ارمغان می آورد. هتل رنسانس لایف به عنوان هتلی ۴ ستاره به عنوان یکی از بهترین گزینه ها در سفر به شهر وان است که با معماری خارق العاده چشم اندازی رو به کوه دارد.
هتل دابل تری بای هیلتون به عنوان هتلی ۵ ستاره در شهر وان است که تنها چند قدم تا دریاچه وان فاصله دارد و از اتاق های این هتل منظره زیبایی از دریاچه دیده می شود. دکوراسیون داخلی این هتل لوکس و مجلل بوده و اتاق های آن مبلمان بسیار شیک و زیبا هستند. هتل ۵ ستاره دیگر در شهر وان الیت ورلد نام دارد، این هتل نیز در ۶ کیلومتری دریاچه وان واقع شده و دارای معماری با شکوه و دکوراسیون داخلی با سبک نئوکلاسیک و شبیه به کاخ است. در ادامه می خواهیم چند مورد از سوئیت های شهر وان را برایتان معرفی کنیم؛ هتل سوئیت کرنر که تا موزه وان فاصله ۵ دقیقه ای دارد و تمام اتاق ها با فضای نشیمن و حمام اختصاصی آماده ارائه خدمات هستند. دیگر هاستل موجود در این شهر به نام وان بک‌ پکرز واقع در خیابان جمهوریت در محله‌ باهچیوان است و این هاستل اتاق‌ های تک‌ تخته و دو تخته دارد.

راهنمای سفر به وان ترکیه | صفر تا صد سفر وان

غذاها و رستوران های معروف شهر وان


طعم و رنگ غذاهای ترکی از زمان های گذشته مورد توجه همگان مخصوصا گردشگران قرار گرفته است. با توجه به موقعیت جغرافیایی کشور ترکیه و مواد غذایی طبیعی و فوق العاده غذاهای لذیذی در این کشور طبخ می شوند. در شهر وان نیز می توانید غذاهای محلی و معروف ترکی را نوش جان کنید. کباب‌ جزو غذاهای بی نظیر در ترکیه است که طرفداران زیادی دارد، مانند آدانا کباب همانند کباب کوبیده ما است که ترکیبی از گوشت و ادویه های مخصوص دارد. کوفته یکی دیگر از غذاهای محبوب ترکیه به شمار می رود و حدودا ۲۰۰ نوع کوفته در این شهر می توانید میل کنید که هر کدام دارای ترکیبات و طعم‌ های متفاوتی هستند. غذای مشهور بعدی دلمه در ترکیه است که در شکل های متعدد و با مواد اصلی گوناگون رول می شوند. سوپ از غذاهای مشهور ترکیه بوده و ترکیبی از پوره عدس و سبزیجات است و در اکثر رستوران ها پیدا می شوند. پیده نام غذای مشهور این دیار است که به عنوان نانی نازک با مخلفات است و در تنورهای زغالی پخته می‌ شود، در شهر وان رستوران های مخصوصی وجود دارند که پیده می پزند. لاهماجون نیز همان پیتزای ترکیه است که از خمیر نازک تهیه شده و لایه نازکی از گوشت چرخ کرده و سبزیجات روی آن ریخته می شوند.
علاوه بر غذا، در ترکیه چند دسر و شیرینی جات مشهور نیز وجود دارد که در سطح جهان به شهرت رسیده اند؛ کونفه یکی از دسرهای بسیار خوشمزه‌ ترک است و به شکل ساده یا همراه با بستنی و خامه‌ سرو می کنند و بعد از پخت نیز شربت مخصوصی بر روی این شیرینی می ریزند و با پسته تزئین می کنند. باقلوا نیز شیرینی مخصوص ترکیه است که قدمتی طولانی دارد و شامل خمیرهای نازک است. بورک نیز به غذاهایی گفته می شود که با خمیر نازک یوفکا تهیه می‌ شوند و دارای انواع مختلفی هستند، مانند سوبورکی، کیما بورکی، پاتاتس بورکی، اسپاناک بورکی، مرجیمک بورکی که به عنوان صبحانه یا میان‌ وعده در ترکیه مشهور است.
در شهر وان چندین رستوران مشهور وجود دارند که غذاهای بین المللی و بومی سرو می کنند. در این قسمت به معرفی تعدادی از رستوران های شهر وان می پردازیم: رستوران Sütçü Fevzi مخصوص صبحانه است که در خیابان Eski Sümerbank Sokak واقع شده است و این خیابان به خیابان صبحانه معروف است بروید. مورد بعدی رستوران Kervansaray است که دقیقا برعکس رستوران قبلی به دور از خیابان شلوغ در یک محیط دنج و سنتی با ظروف مسی و غذاهای بومی طرفداران زیادی دارد و کباب های این رستوران زبانزد همگان است.
رستوران Kebabistan در محله ای بومی و سنتی واقع شده است و در این منطقه می توانید غذاهای سنتی وان را سفارش دهید. رستوران Firavîn در ناحیه مرزی ترکیه و ایران قرار دارد و در این رستوران علاوه بر غذاهای ترک می توانید غذاهای محلی کردی را نیز سفارش دهید و تجربه ای متفاوت کسب کنید. معنی نام این رستوران به زبان کردی یعنی ناهار و منوی روزانه متغیری است که هر روز غذاهای متفاوت و لذیذی را در این رستوران می توانید سفارش دهید، همچنین به دلیل نزدیکی به مرز طرفداران زیادی دارد.
رستوران Aişe نیز توسط زنان محلی اداره می شود و همه روزه غذاهای مختلف ترکی و کردی سرو می کنند. این رستوران با پاسیوی رنگارنگ خود محیطی بی نظیر برای مشتریان ایجاد کرده است. رستوران الیت نیز جزو رستوران های عالی وان به شمار می رود که بهترین غذاهای بین‌ المللی و محلی همراه با نوشیدنی‌ های خاص سرو می کنند. رستوران مولانا در خیابان ماراش و در نزدیکی مراکز خرید شهر وان قرار دارد و کباب های مخصوصی سرو می کنند، در این رستوران علاوه بر کیفیت های عالی و قیمت های مناسب روبرو خواهید شد.
راهنمای سفر به وان ترکیه | صفر تا صد سفر وان

جشنواره خرید در وان


جشنواره خرید وان در روزهای ۱۵ تا ۲۹ مارس همزمان با دو هفته تعطیلی رسمی در ایران به مناسبت آغاز سال جدید و جشن نوروز برگزار می شود که در این جشنواره تخفیفات ویژه و برنامه‌ های تفریحی مختلفی مراسم دارند و تعداد زیادی ایرانی برای گذراندن تعطیلات ۱۳ روزه نوروزی خود به شهر وان ترکیه می روند. فستیوال خرید وان «Van Shopping Fest» با چراغانی کردن خیابان های وان انجام می گیرد.

هزینه‌ی سفر به وان ترکیه


شهر وان جزو ارزان ترین شهرهای ترکیه محسوب می شود که در سفرتان برای هر قسمت از این شهر هزینه خاصی باید پرداخت کنید؛
هزینه غذا و خورد و خوراک در شهر وان مربوط به سلیقه و سبک غذای شما است که می توانید در رستوران های سطح بالا غذا میل کنید یا رستوران های متوسط و غذاهای خیابانی را انتخاب کنید. البته هزینه غذا در شهر وان نسبت به شهرهای دیگر ترکیه ارزان تر است و در این شهر می توانید با حدودا ۱۰ لیر یک وعده غذای سالم و مناسب نوش جان کنید و قیمت اقلام اصلی برای خورد و خوراک در شهر وان از ۱ لیر تا ۲۰ لیر متفاوت است، مانند نان ۲ لیر، شیر ۲ لیر، مرغ ۱۴ لیر، تخم مرغ ۷ لیر و آب معدنی نیز ۲ لیر است. هزینه رستوران های شهر وان را چنین می توان خلاصه کرد؛ رستوران های ارزان از ۱۵ لیر تا ۳۰، رستوران های معمولی از ۲۰ لیر تا ۵۰ لیر و از رستوران های زنجیره ای مانند مک دونالد نیز از ۱۰ لیر تا ۱۵ لیر می توانید غذا تهیه کنید.
هزینه حمل و نقل در شهر وان ترکیه بدین صورت است که برای رفت و آمد درون شهری هزینه ناچیزی باید بپردازید و چون وان شهر کوچکی است، بیشتر مکان های دیدنی نزدیک همدیگر قرار دارند. البته این هزینه ها براساس مسافت متفاوت هستند ولی باز هم نهایتا قیمت دولموش از ۲ لیر شروع می شود به ۱۰ لیر می رسد. برای بازدید از جاذبه های دیدنی خارج شهر نیز بهتر است از دلموش استفاده کنید، زیرا قیمت تاکسی ها برای مسیرهای کوتاه ۱۰ لیر است و به ازای هر کیلومتر ۳ لیر به این مبلغ اضافه می شود که برایتان گران در می آید. در صورت استفاده از اتوبوس و دولموش در بازدید از اماکن دیدنی و جاذبه های گردشگری باید بین ۴۷ تا ۶۲ لیر هزینه کنید.
هزینه اقامت در شهر وان نیز بدین صورت است که بخش عمده‌ هزینه‌ اقامت در سفر به شهر وان مناسب است و در مجموع ۱۱ هتل‌ ستاره‌ دار با خدمات متناسب ارائه می دهند و هتل‌ ها شامل ۲ ستاره تا ۵ ستاره هستند. همچنین در شهر وان می‌ توانید هاستل یا هتل آپارتمان اقامت کنید و این موضوع هزینه اقامت در وان ترکیه را کم می‌کند. برای اقامت در هاستل یا هتل آپارتمان می توانید از ۳۰ تا ۱۰۰ لیر در نظر بگیرید. برای اقامت در هتل های ۲ تا ۵ ستاره نیز برایتان از ۱۰۰ لیر تا ۸۰۰ لیر هزینه خواهد داشت. همچنین می توانید آپارتمان اجاره کنید که این مقرون به صرفه تر خواهد بود. قیمت آپارتمان براساس دوری و نزدیکی به مرکز شهر یا فصل های آرام و شلوغ متفاوت خواهد بود و بازه قیمت آپارتمان در مرکز شهر حدود ۶۰۰ لیر و خارج از مرکز شهر ۲۰۰ است. بازه قیمت هتل های ۳ ستاره تا ۵ ستاره از ۱۰۰ لیر تا ۸۰۰ لیر متغیر است.
راهنمای سفر به وان ترکیه | صفر تا صد سفر وان

مراکز خرید و بازارهای شهر وان


در شهر وان ترکیه بازار‌های سنتی و تاریخی مملو از اجناس رنگارنگ و سوغاتی های معروف ترکیه است، همچنین در مقابل پاساژهای لوکس و مدرن برای دوستداران مد و برند در جای جای این شهر به چشم می خورند. فرش ها و قالی های ترک، زیور‌آلات، ظروف مسی و برنجی، قوری، قلیان و لباس‌ های برند همراه با خوراکی های خوشمزه مانند باقلوا در این مراکز به فروش می رسند. خريد پوشاک در وان: مهمترین مرکز خرید پوشاک در وان فروشگاه‌های برشکا (Bershka) هستند و این فروشگاه در سال ۱۹۹۸ تاسیس شده است و برندهای معروف لباس مانند زارا (Zara)، زارا هوم (Zara Home)، پول اند بیر (Pull&Bear)، ماسیمو دوتی (Massimo Dutti)، اویشو (Oysho)، استرادیواریوس (Stradivarius) و اوترکه (Uterqüe) را به فروش می‌رسانند. در شهر وان مراکز خرید دیگری وجود دارند که معروف‌ ترین آن ها عبارتند از: مرکز خرید وان ای وی ام Van AVM، تورکوزمال turquoise Mall، آیدین پریهان Aydın Perihan İş Merkezi. مثلا مرکز خرید آیدین پریهان وان دقیقا در مرکز شهر وان قرار دارد و پیشنهاد بسیار خوبی برای علاقه‌ مندان به خرید است، در هر ساعتی از روز مملو از جمعیت است. مرکز خرید AVM در وان یکی دیگر از محبوب ترین مراکز خرید شهر است و از سال ۲۰۱۴ فعالیت خود را آغاز کرده است. برای آنهایی هم که به دنبال اشیای قیمتی و جواهرات هستند، پیشنهاد ما بازدید از مرکز Atasoy Art در مرکز شهر است که می توانید زیورآلات نقره‌ ای و سیاه قلم دسترسی داشته باشید. مرکز خرید Van Turkuaz Avm نیز در مرکز شهر وان در محله کاظم کارابکیر قرار دارد و به سبک محلی ساخته شده است.
در حالت کلی، اغلب این بازارها و فروشگاه ها در خیابان جمهوری قرار دارند. علاوه بر مراکز خرید وان، می توانید به بازار محلی وان ترکیه سر بزنید و ضمن بازدید از بافت قدیمی بازار، لوازم و سوغاتی‌های مورد نیاز را خریداری کنید. همچنین در شهر وان می توانید به مراکز خرید ارزان دسترسی داشته باشید و پیشنهاد خوبی برای گردشگرانی است که به دنبال خرید ارزان در ترکیه هستند. بازار روس‌ها شهر وان (Russian bazaar)، بازار سنتی وان (Old market Van) در خیابان جمهوریت، بازار کاظم کارابکر از بازارهای ارزان شهر وان هستند.

امنیت در وان


در طول سال همواره مسافران زیادی به کشور ترکیه سفر می‌کنند و روز به روز به تعداد گردشگران نیز افزوده می‌گردد، بر همین اساس امنیت در ترکیه کاملا برقرار است و اهالی شهرهای مختلف با مسافران بیگانه نیستند و امکانات بسیار خوبی برای جذب مسافرین خلق می‌کنند. مردم شهر وان جوی امن و صمیمی ایجاد کرده اند که در همان برخورد اول متوجه خواهید شد. همچنین با توجه به بهبود روابط دو کشور همسایه تمام نیروهای امنیتی مستقر در وان نیز جهت انتقال احساس امنیت در آمادگی کامل به سر می‌برند. تمامی هتل‌های ستاره دار نیز تحت حمایت استانداری و نیروهای پلیس این شهر هستند.
مورد قابل توجه دیگر اینست که مسیر دسترسی به وان از طریق مرزهای زمینی نیز بسیار امن بوده و جای هیچ گونه نگرانی نیست، با خیال راحت و بدون نگرانی در این مسیر به مسافرت خود ادامه دهید و لحظات خاطره انگیزی برای خود و خانواده تان رقم بزنید.
راهنمای سفر به وان ترکیه | صفر تا صد سفر وان

پرسش‌های متداول


از تهران تا وان با اتوبوس چند ساعت راه است؟ سفر با اتوبوس از تهران به وان بسته به عوامل متعددی مانند مسیر اتوبوس، وضعیت جاده و هرگونه تأخیر احتمالی در گذرگاه مرزی، می‌تواند حدوداً ۱۵ تا ۱۷ ساعت طول بکشد. فاصله تهران تا وان چیزی در حدود ۱۲۰۰ کیلومتر (۷۴۵ مایل) است.

مدارک لازم برای سفر به وان ترکیه چیست؟ هنگام سفر از ایران به وان، چندین مدرک لازم است. اول از همه داشتن پاسپورت معتبر ضروری است؛ با تاریخ انقضایی که فراتر از اقامت برنامه‌ریزی‌شده شما در ترکیه است. توصیه می‌شود مدارکی مانند بلیط رفت و برگشت و بیمه مسافرتی را نیز همراه داشته باشید. سفر به ترکیه برای شهروندان ایران نیازی به ویزا ندارد؛ بنابراین نیازی به اخذ ویزا نخواهید داشت.

آیا سفر به وان ترکیه امن است؟ وان به‌طورکلی یک مقصد امن برای مسافران در نظر گرفته می‌شود. بااین‌حال، همیشه توصیه می‌شود که از وضعیت امنیتی فعلی مطلع باشید و اقدامات احتیاطی عمومی را انجام دهید. توصیه می‌شود توصیه‌های سفر صادر شده توسط دولت کشور خود را دنبال کنید و از محیط اطراف خود آگاه باشید، به خصوص در مناطق شلوغ یا جاذبه‌های گردشگری. علاوه بر این، توصیه می‌شود برای محافظت از وسایل خود و اطمینان از داشتن بیمه مسافرتی که هرگونه شرایط اضطراری احتمالی را پوشش می‌دهد، اقدامات احتیاطی لازم را انجام دهید.

ارز مورد استفاده در وان ترکیه چیست و کجا می‌توانم آن را تهیه کنم؟ واحد پول رسمی ‌ترکیه، لیر (TRY) است. در وان می‌توانید ارز خود را در بانک‌ها، صرافی‌ها یا مکان‌های مجاز تبدیل ارز به لیر ترکیه تبدیل کنید. توصیه می‌شود نرخ‌ها و کارمزدهای ارز را با هم مقایسه کنید تا اطمینان حاصل کنید که معامله عادلانه‌ای دارید. علاوه بر این، کارت‌های اعتباری و پول نقد به طور گسترده در بسیاری از مؤسسات در وان از جمله هتل‌ها، رستوران‌ها و مغازه‌ها پذیرفته شده‌اند. بااین‌حال، همیشه ایده خوبی است که برای خریدهای کوچک مقداری پول نقد همراه داشته باشید.

برخی از جاذبه‌های دیدنی وان ترکیه کدامند؟ وان چندین جاذبه دارد که باید حتماً از آن‌ها بازدید کرد. قلعه وان، قلعه‌ای باستانی که بر روی یک تپه قرار دارد، برجسته‌ترین نقطه است. این قلعه منظره‌ای پانوراما از شهر ارائه می‌دهد و موزه کوچکی را در خود جای داده است که آثاری از دوره‌های مختلف را به نمایش می‌گذارد. یکی دیگر از مکان‌های نمادین جزیره آکدامار و کلیسای ارمنی صلیب مقدس آن است که به دلیل کنده‌کاری‌های سنگی پیچیده‌اش مشهور است. همچنین دریاچه وان به خودی خود یک جاذبه فریبنده است. در این دریاچه می‌توانید از تورهای قایق گردی، شنا یا به سادگی از زیبایی‌های منظره لذت ببرید.




فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است