search
menu

قلعه وان

[ پنهان کردن ]
درباره قلعه وان
تاریخچه قلعه وان
معماری قلعه وان
ناگفته هایی درباره قلعه وان
بخش های مختلف قلعه وان
هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از قلعه وان
فصل مناسب برای بازدید از قلعه وان چه زمانی است؟
چگونه به قلعه وان برویم؟
در نزدیکی قلعه وان از چه جاهای دیدنی دیگری می توان بازدید کرد؟
چه هتل هایی در نزدیکی قلعه وان برای اقامت وجود دارند؟
چه رستوران ها و غذاخوری هایی نزدیک به قلعه وان وجود دارند؟

درباره قلعه وان


وان، شهری در ترکیه که یک شهر مرزی و گردشگری است و سالانه گردشگران ایرانی زیادی را میزبانی می کند. شهر وان به دلیل مراکز خرید متعدد و زیادش به یک شهر گردشگری تبدیل شده است و با افزایش گردشگر، امکانات و تفریحات آن هم روز به روز در حال پیشرفت و ارتقاء هستند. به همین دلیل امروزه گردشگران نه تنها برای خرید، بلکه برای گشت و گذار در وان و بازدید از جاذبه های آن این شهر مرزی را برای مسافرت انتخاب می کنند. یکی از جاذبه های زیبای تاریخی وان، قلعه وان است. این قلعه در ۵ کیلومتری مرکز استان وان واقع شده و به روی کوه ها قرار دارد. قدمت قلعه وان به قرن هفتم تا نهم پیش از میلاد مسیح برمی‌گردد و توسط اوراتورها در عصر آهن ساخته شده است. قلعه آنقدر جذاب است که ارزشش را دارد پس از خرید بلیط هواپیما وان و سفر به این شهر، حتما به آن هم سر بزنید.

تاریخچه قلعه وان


اوراتور، پادشاه وان و یک ملت باستانی بود که بخشی از ایران، ارمنستان و ترکیه مدرن را دربرداشت. نقطه عطف مهم برای تمدن در آن زمان، دریاچه وان بود که امروزه هم جزو جاذبه‌های وان محسوب می‌شود. این منطقه زمانی پایتخت بود و بعدها با نام توشپا "Tushpa" شناخته شد. در زمانی که این منطقه بخشی از ایران محسوب می شد، اقوام تمام دوره‌های مادها، هخامنشیان، ساسانیان و سلجوقیان از قلعه وان به عنوان دیده‌بانی و حفاظت استفاده می‌کردند. این قلعه در قرن هفتم تا نهم پیش از میلاد مسیح مشرف بر توشپا ساخته شده بود. این قلعه با گذشت زمان به زیر آب رفته بود که توسط غواصان دانشگاه وان یوزونکی ییل (Van Yuzunki Yil) طی یک حفاری کشف شد. قدمت این بنای باستانی ۳۰۰۰ سال تخمین زده شده و از آن به عنوان یک معجزه یاد می شود.
قلعه وان

معماری قلعه وان


قلعه وان که قلعه توشپا نیز نامیده می شود، از استحکام زیادی برخوردار است و جزو بزرگ‌ترین قلعه‌های منطقه آناتولی است. ساخت و ساز بنای این قلعه در بلوک یکنواخت است. مصالح به کار رفته در دیوارهای پایین قلعه از سنگ های بازالت و بدون ملات و دیوارهای بالایی از آجرهای خشتی تشکیل شده اند. صخره ای که قلعه وان به روی آن واقع شده، ۱۰۰ متر ارتفاع دارد و به ساحل شرقی دریاچه وان نزدیک است و در امتداد محور شرقی و غربی ادامه دارد. طول قلعه وان ۱۲۵۰ متر و عرض آن از ۷۰ تا ۸۰ متر متغیر است.
قلعه وان که روی یک سطح طبیعی قرار دارد، دیوارهایش به روی تراس های سنگی و پله ای واقع شده اند و نمادی از معماری اوراتین هستند. سازندگان و معماران اوراتور، بیشتر قرار دادن پایه ها به روی بستر را ترجیح می دادند و بدین گونه سازه ها و بناهای پله دار می ساختند. همچنین، معماران در قسمت های مختلف قلعه سطح های مسطح ایجاد می کردند و ساختمان های دیگری با کارکردهای متفاوت روی آن ها می ساختند. در این قلعه بخش های زیادی چون اتاق های خاکسپاری سنگی برای پادشاهان، ستون های کتیبه ای، کتیبه های روی صخره و پناه گاه های روباز وجود دارند. متاسفانه، ساختمان های درون دیوارها که اوراتورها ساخته بودند، از بین رفته اند و اثری از آن ها باقی نمانده است. این قلعه با گذشت زمان چندین بار مورد تعمیر و بازسازی قرار گرفت.

ناگفته هایی درباره قلعه وان


در قرن نوزدهم پیش از میلاد کشور اوراتورها رونق گرفت و زمین های آن ها ۲۰۰ هزار مایل مربع را در خاورمیانه به خود اختصاص داده بود. در طول اشغال اوراتین، سطح این منطقه صدها متر نسبت به امروز کمتر شده بود و سال ها بعد با بالا آمدن سطح آب، قلعه وان کاملا زیر آب رفت.
قلعه وان

بخش های مختلف قلعه وان


قلعه وان از دو بخش درونی و بیرونی تشکیل شده است. بخش درونی قلعه روی قله صخره‌ای به شکل کاملا استراتژیک قرار گرفته و بخش بیرونی قلعه توسط چهل برج حفاظت شده است.

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از قلعه وان


ساعات بازدید از قلعه وان در زمان ها و فصول مختلف سال متغیر است. ساعت بازدید از قلعه وان در فصل تابستان (۱۵ آوریل تا ۲ اکتبر) از ساعت ۹ تا ۱۹ و در فصل زمستان (۳ اکتبر تا ۱۴ آوریل) از ساعت ۸ تا ۱۷ است. هزینه بازدید از قلعه نیز رایگان است. قلعه وان ارزشش را دارد که در برنامه سفر وان شما گنجانده شود.

فصل مناسب برای بازدید از قلعه وان چه زمانی است؟


بازدید از قلعه وان در تمامی فصول امکان پذیر است. اما چنان چه بخواهید بازدید جانانه و راحت داشته باشید پیشنهاد می کنیم در فصل بهار و تابستان به بازدید از قلعه وان بروید. در این فصول طبیعت و آب و هوای منطقه فوق العاده زیبا است. اطلاعات بیشتر در این زمینه را می‌توانید در راهنمای سفر به وان بیابید.

چگونه به قلعه وان برویم؟


مسیر دسترسی به قلعه وان کمی کوهستانی است و بهتر است در بازدید از این قلعه کفش مناسب بپوشید. برای رفتن به قلعه وان ابتدا باید به خیابان کاظم کارابکیر "Kazim Karabekir" بروید و تا هتل آکدامار "Akdamar" پیاده بروید و از مقابل هتل سوار دولموش‌های (ون‌ها) زرد رنگ شوید که رویشان کاله "Kale" نوشته شده است. دولموش شما را در نزدیکی قلعه پیاده می کند و بقیه مسیر را تا قلعه بایستی پیاده بروید. ولی در کل اگر با خرید اینترنتی بلیط هواپیما به وان سفر کردید، کار سختی برای رفتن به قلعه وان نخواهید داشت.
قلعه وان

در نزدیکی قلعه وان از چه جاهای دیدنی دیگری می توان بازدید کرد؟


فاصله قلعه وان از
موزه وان: ۱٫۲ کیلومتر (۱۵ دقیقه پیاده روی)
موزه اورارتو: ۱٫۳ کیلومتر (۱۷ دقیقه پیاده روی)
خانه گربه: ۴٫۵ کیلومتر (۱۱ دقیقه با ماشین)
اسکله دریاچه وان: ۴٫۷ کیلومتر (۱۴ دقیقه با ماشین)

چه هتل هایی در نزدیکی قلعه وان برای اقامت وجود دارند؟


فاصله قلعه وان از:
هتل بلو توآنا: ۵٫۸ کیلومتر (۱۴ دقیقه)
هتل توپراک: ۵٫۹ کیلومتر (۱۴ دقیقه با ماشین)
هتل دیمت پارک: ۶٫۴ کیلومتر (۱۷ دقیقه با ماشین)
هتل تحت پالاس: ۶٫۵ کیلومتر (۱۸ دقیقه با ماشین)
هتل رویال میلانو: ۷٫۲ کیلومتر (۱۵ دقیقه با ماشین)
هتل دابل تری بای هیلتون: ۱۰ کیلومتر (۱۸ دقیقه با ماشین)
برای آشنایی با هتل های وان می‌توانید از بخش ویژه هتل ها در وبلاگ سفرمارکت بازدید کنید.

چه رستوران ها و غذاخوری هایی نزدیک به قلعه وان وجود دارند؟


فاصله قلعه وان از:
رستوران تامارا کاله: ۱٫۱ کیلومتر (۴ دقیقه با ماشین)
پیده و لاهمعجون اوغور: ۱٫۸ کیلومتر (۶ دقیقه با ماشین)
کافه رستوران احشاب: ۱٫۹ کیلومتر (۵ دقیقه با ماشین)
رستوران سمیحا: ۲٫۳ کیلومتر (۶ دقیقه با ماشین)
رستوران یاکاموز: ۳٫۶ کیلومتر (۹ دقیقه با ماشین)
چی کوفته حاجی علی اوغلو: ۳٫۹ کیلومتر (۱۲ دقیقه با ماشین)
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است